Recenze závodního add-onu Thrustmaster SF1000

Recenze závodního add-onu Thrustmaster SF1000

Domácí zážitek nejen z F1 za stále ještě přijatelný peníz? Právě jste našli svého šampiona

Zdroj: Vortex
28. 9. 2021

S vypjatou formulovou sezónou v plném proudu se nám do rukou dostal jeden moc zajímavý kousek. K základně volantu Thrustmaster T300 RS GT Edition, jehož recenzi jsme vám přinesli na začátku dubna, jsme mohli připojit nový add-on v podobě repliky skutečného volantu závodního monopostu F1, který se co nevidět začne v oficiální distribuci prodávat i v České republice. Jedná se o volant Thrustmaster Ferrari SF1000, a jak už název naznačuje, potěší zejména příznivce rudých koní z Maranella. Po několikatýdenním testování ale mohu spolehlivě prohlásit, že si na své přišel i jeden fanoušek papájového týmu a musím uznat, že mít pro hraní F1 od Codies k dispozici v mnoha ohledech skutečný volant, přidává neuvěřitelně mnoho na celkové zábavě i atmosféře.

Drahý? Jak se to vezme…

Volant SF1000 uvedla společnost Thrustmaster začátkem letošního roku a je tudíž pravděpodobné, že někteří z vás s ním už mohou být obeznámeni. Pro všechny ostatní jsme přichystali dojmy z používání a shrnutí všech námi objevených kladů i záporů, které se s tímto add-onem pojí. V první řadě je nutné vymezit, že pokud hledáte co nejautentičtější zážitek, na trhu byste našli ještě sofistikovanější a mnohem dražší řešení, ani tak ale není SF1000 levnou záležitostí. Cena volantu se bude v českých obchodech pohybovat kolem 10 000 Kč a vzhledem k tomu, že jde pouze o add-on, potřebujete k němu ještě základnu a ideálně také pedály. SF1000 je kompatibilní s řadou T-Series a celé kombo vás tak může přijít na přibližně 16-17 tisíc korun.

Důvod, proč začínáme recenzi volantu právě finanční otázkou, je zcela zřejmý – nejde o ovladač, který byste si jen tak náhodou koupili při sobotní procházce obchodním domem. Na druhou stranu ale za uvedenou cenu dostanete do rukou dílensky skvěle zpracovaný volant v měřítku 1:1, který se velmi podobá náčiní, s nímž operují Charles LeClerc a Carlos Sainz ve své závodní kanceláři. Výrobci SF1000 mysleli při konstrukci nejen na použití skutečných uhlíkových vláken, ale především na začlenění multifunkčního displeje s úhlopříčkou necelých 11 centimetrů a nad rámec standardních tlačítek také rotačních ovladačů, které lze v posledních třech ročnících F1 od Codemasters adekvátně využít.

Dobře odvedená práce

Pravděpodobně i díky 3mm desce z uhlíkových vláken, která se stará o výztuž celé konstrukce, není volant příliš těžký a zároveň jsem nepociťoval žádné kroucení či vrzání ani při dlouhých závodech na technicky náročných tratích. SF1000 má velmi příjemným materiálem pogumované úchyty a při správném držení vám umožní pohodlně dosáhnout na celou řadu ovládacích prvků. Na první pohled se zdá, že volant má pouhých jedenáct tlačítek, nesmíme ale zapomínat na směrový kříž u levého palce, rotační přepínače, řadicí páku a dvojici analogových pádel, které mohou sloužit jako náhrada za chybějící pedály, případně jako spojka či dalšími způsoby namapované analogové osy. Co se týče popisků jednotlivých tlačítek, pravděpodobně s ohledem na licenci museli výrobci volantu použít ty, které se nachází na jeho reálném předobrazu a tudíž neodpovídají funkcím, na které je lze namapovat ve hře. Neplatí to však pro diody, které velmi výrazně indikují narůstající otáčky, resp. upozorňují na informace od traťových maršálů ohledně vyvěšených vlajek.

Co víc, během závodů se mi až nepříjemně často stávalo, že společně s pootočením přepínače jsem současně i páčku stiskl kolmo k volantu, což je signál pro potvrzení.

Důležité je také zmínit, že kromě enkodérů u palců, které mohou sloužit pro nastavení diferenciálu a vyvážení brzd, fungují ve hře pouze dva ze zbylých šesti rotačních ovladačů. Zbylé ovládají funkce displeje, případně nastavení zmiňovaných analogových pádel. Přijde mi to bohužel jako značně nevyužitá možnost, jak by mohl mít hráč skutečnou kontrolu nad vozidlem, pokud by o to samozřejmě projevil zájem, což bohužel podtrhuje i fakt, že u přepínačů nehraje roli jejich poloha a hra pouze akceptuje cvaknutí posunu nahoru a dolů. Co víc, během závodů se mi až nepříjemně často stávalo, že společně s pootočením přepínače jsem současně i páčku stiskl kolmo k volantu, což je signál pro potvrzení a rozhodně by neuškodilo, aby stisk byl tužší. To ovšem neplatí o jednotlivých tlačítcích, jejichž zpracování naopak náhodným stiskům zabraňuje a přináší i adekvátní hmatovou a zvukovou odezvu, když je stisknout doopravdy chcete.

Hlavně pro formuli 1

Při pohledu na mnoho ovládacích prvků se samozřejmě vkrádá otázka, jak vše adekvátně nastavit, Thrustmaster ale hráčům žádné velké překážky pod nohy nehází. Aktualizace firmwaru probíhá pomocí přiloženého USB-C kabelu za použití servisní aplikace, díky čemuž se námi testovaný kus stal přímo kompatibilní i s nejnovějším ročníkem formulové série od Codemasters, a to díky základně T300 nejen na PC, ale rovněž na konzoli PlayStation 5. Samotný volant umí kromě dat přenášených přímo ze hry zpracovávat i telemetrii vysílanou přes Wi-Fi, takže se logicky naskýtá možnost, jak volant – a zejména jeho displej – naplno využít i v jiných titulech. Pro potřeby F1 od Codemasters ale můžete displej přepnout hned do několika módů a v nich ještě listovat po stránkách s dalšími údaji. K dispozici je i vývojářské rozhraní se syrovými daty, což naznačuje budoucí možnost výroby vlastních obrazovek, oficiální zmínky tímto směrem ale od Thrustmasteru momentálně nechodí. I díky kompatibilním ovladačům navíc není nutné nic složitě měnit v nastavení přímo ve hře a základní rozložení jsem jen s drobnou změnou týkající se spojky používal k maximální spokojenosti. Myslet nicméně musíte na fakt, že tlačítka nemají žádné standardní označení, takže pro pohyb v menu hry je stále pohodlnější používat klávesnici, případně gamepad, hrajete-li na konzoli. Nejde však o nic, co by bylo vysloveně na překážku a i na neoznačená tlačítka volantu si lze při průchodu nabídek rychle zvyknout.

Poslední kapitolou ovládacích prvků pak jsou řadící pádla, které ještě před použitím musíte připevnit k volantu pomocí čtyř šroubků. Dodávaný imbusový klíč je ale velmi nepohodlný pro montáž i demontáž a vřele doporučuji použít vlastní, nechcete-li při vybalování volantu nebo snímání řadicích pádel pro aktualizaci firmwaru přijít o rozum. To, že jde příjemně responzivní a díky dvojici magnetů náležitě tuhá řadička měnit, je samozřejmě dáno tím, že tu z krabičky můžete nahradit pádly T-Chrono, nemyslím si ale, že byste se v tomto případě o něco ochudili, pokud byste zůstali u dodávaného základu. Řazení je přesné, možná trochu hlučnější, než by člověk při nočních herních seancích s vedle spícím nemluvnětem chtěl, ale zážitek poskytují opravdu povedený a jsou pomyslnou třešničkou na celkovém zážitku.

Téměř ideální volba

To, jak se vám bude s volantem hrát, pak hodně záleží na základně, ke které jej připojíte, ani jeden z podporovaných kusů vás ale, hádám, nezklame. Moje zkušenosti s T300 jsou skvělé a nic se nemění na hodnocení, které jsem měl pro základnu při testu celého setu T300 RS GT Edition. Tvar volantu, odezva neexistujících pneumatik a zejména dostupnost enkodérů pro nastavení bohatosti směsi, dieferenciálu a vybalancování brzd je fantastickým přídavkem a zcela viditelně posune váš výkon kupředu. V jednu chvíli si ale člověk možná začne říkat, že toho je na něj nějak příliš a částečně pochopí, o čem řízení formulových monopostů vlastně je. Upravovat jednotlivá nastavení a monitorovat teploty či možná poškození jednotlivých částí vozů, přitom sledovat dění kolem sebe, vlastní časy a tu a tam komunikovat s inženýry v paddocku se rázem rovná velmi tvrdé dřině, které však jde SF1000 naproti jako téměř bezchybný profesionál. Pokud ale formulím příliš nefandíte a přesto hledáte volant, který by vám za stále ještě rozumný peníz nabídl tolik ovládacích prvků, nemusíte se logicky omezit jen na tvorbu Codemasters. Volant samozřejmě funguje, jako kdyby šlo o jakýkoliv jiný add-on, jediné, co fungovat nemusí, je displej. Nad rámec F1 zatím předá displej adekvátní informace jen ve hrách Race Room Racing, iRacing a Automobilista 2, je však velmi pravděpodobné, že počet podporovaných her bude narůstat. A to je jedině dobře, protože po důkladném průzkumu trhu a konkurenčních řešení pro domácí F1 setup, se začíná SF1000 jevit jako ten nejlepší model v poměru cena/výkon, zejména díky rotačním ovladačům, které nemívají ani dražší volanty jiných značek. Oněch 10 000 korun se potom vlastně ani nezdá jako příliš mnoho.

  • Perfektní dílenské provedení, včetně použití skutečných uhlíkových vláken
  • Celá řada přepínačů a tlačítek pro plnohodnotné ovládnutí vozu F1 ve hře
  • Multifunkční displej s řadou módů, stránek s detaily a příslibem do budoucna v podobě vlastních designů obrazovek
  • Velmi příjemné úchopy a responzivní řadící pádla
  • Všechny důležité ovládací prvky jsou na dosah a posunou celkový zážitek výš
  • Kompatibilita a snadnost nastavení zejména v F1 od Codemasters
  • Volant zatím plně - tedy včetně displeje - podporuje jen hrstku závodních her
  • Montáž a demontáž řadících pádel je za pomocí přiloženého imbusu bolestivou záležitostí
  • Jen dva z rotačních ovladačů na přední straně volantu lze ve hře namapovat, navíc je velmi snadné je stisknout pro nežádoucí potvrzení akce
  • Řadící pádla jsou možná trochu hlučnější, ale je to daň za tuhost a přesnost
  • Označení tlačítek neodpovídá skutečnosti a je nutné zvyknout si na pohyb v menu
Ačkoliv se vstupní investice do zážitku s volantem SF1000 zdá jako poměrně vysoká, v porovnání s jinými volanty - které toho někdy nemusí ani umět tolik - jde stále o velmi rozumné rozšíření, zvlášť pokud už máte některou ze základen T-Series od Thrustmasteru. Odměnou vám bude dílensky skvěle zpracovaný, robustní a přesto velmi lehký volant, který poskytne mnohem víc prostředků, jak vozy F1 ve hrách od Codemasters ovládnout. Volant lze samozřejmě použít i u jiných her, ale podpora skvělého informačního displeje se teprve rozbíhá. Gripy jsou velmi příjemné, řadící pádla jakbysmet, jen si na jejich instalaci vyhraďte trochu trpělivosti a nezapomeňte, že i přes velkou snahu nejsou všechny ovládací tlačítka a přepínače funkční. Přesto je zážitek o třídu výš, než s klasickým volantem a doporučujeme se v případě zájmu rozhodně dlouze zamyslet, zda náhodou nejde o téměř ideální volbu. Bez ohledu na to, že postavit ještě sofistikovanější setup určitě lze, jen ne v této cenové relaci.

Nahlásit chybu v článku

Napsat komentář

Další články
Nahoru