World of Warcraft: Dragonflight, Blizzard Entertainment, Recenze World of Warcraft: Dragonflight

World of Warcraft: Dragonflight

Devátý datadisk přináší do hry kýžené změny, pokoru a samozřejmě spoustu draků

Zdroj: Blizzard Entertainment
27. 12. 2022
Název: World of Warcraft: Dragonflight Vývojář: Vydavatel: Platformy: Recenzovaná verze: PC Žánr: Datum vydání: 28. 11. 2022
World of Warcraft: Dragonflight

Psal se konec roku 2021, Shadowlands, tou dobou aktuální rozšíření pro World of Warcraft bylo ve svém posledním tažení a po hromadě přešlapů, na něž hráči upozorňovali už během bety, neplánovaných odkladech způsobených nutností vývojářů přejít na práci z domova, a taky nepříjemných interních záležitostech uvnitř samotného Blizzardu, si většina hráčů začínala říkat, jestli tohle opravdu nebude ten pomyslný hřebík do rakve. Kdysi revoluční MMORPG se na vrcholu drželo tak dlouho, až prakticky přežilo vzestup i pád celého žánru, a možná už přicházel konec. Přetočme list, máme konec roku 2022 a většina aktivní hráčské základny pořád ostražitě čeká na to, až Blizzard přijde s nějakou podpásovkou, která nejnovější datadisk Dragonflight opět pošle k zemi. Kupodivu se však nic takového zatím na obzoru nerýsuje – ba naopak. V tuto chvíli to totiž vypadá, že Blizzard našel pokoru, začal zase naslouchat hráčům a World of Warcraft tak zažívá jedno z nejzdravějších a nejlepších post-launch období, jaké hra kdy měla. Vítejte v éře draků.

Máš draka, tak lítej!

Čím začít. Tak asi faktem, že jsem si tentokrát dal se psaním celkem slušně načas. Nasával atmosféru hry, leveloval na novou maximální úroveň 70, seznamoval se s novými systémy, předělanými profesemi i talentovými stromy, farmil výbavu, běhal dungeony Mythic+ (jedna z endgame částí hry představená na konci datadisku Legion, která funguje na bázi časového limitu, během něhož musíte projít dungeon za zvýšené obtížnosti), potykal si se všemi bossy prvního raidu, no a taky sledoval, jak moc mě hra vlastně nutí hrát, či naopak nechává trávit s ní tolik času, kolik jen sám chci. K mému vlastnímu překvapení a radosti pak můžu potvrdit, že vývojáři konečně dostali rozum, a ze hry prakticky zmizela veškerá „nucená práce“.

Chcete lepší vybavení? Poskládejte partu a běžte do dungeonů. Případně se posaďte na svého nového draka (létání je tentokrát zpřístupněno už od samotného začátku, takže se vám nový kontinent Dragon Isles sympaticky otevírá ihned bez jakýchkoli omezení, více k tomu ale později), vyrazte do světa stáhnout z kůže pár medvědů a díky komplexnímu přepracování profesí si ušijte výstroj přesně na míru vašim potřebám. Ano, tzv. „gear grind“ je ve hře pořád, ostatně základní RPG elementy byly s příchodem Dragonflight možná ještě posíleny, čeho se ale tentokrát Blizzard díkybohu vyvaroval, jsou jakékoli „borrowed power“ systémy, jako například z minulosti artefaktové zbraně, Hearth of Azeroth, či Covenants a Renown. Ty vás nutily ve hře dělat konkrétní činnosti (povětšinou furt dokola) za účelem zvýšení úrovně nějakého podružného systému, který na konci dané expanze zmizel a s ním se vytratil i celý smysl vašeho progressu. Ano.

Dragonflight nic takového ale nemá, místo toho se vracíme ke starým dobrým základům. Endgame pilíře jako raidy, Mythic+ a PvP zůstaly zachovány, akorát se k nim přidaly ještě profese. Zbytek, jako například reputace s nově představenými frakcemi, jež byly předělány na Renown (v zásadě tradiční reputace, akorát rozdělené do mnohem více bloků, přičemž získáváte odměnu za každý nový level), pak nenabízí nic víc než kosmetické serepetičky jako brnění pro vaši postavu či draka, nové recepty do profesí, případně nové úkolové linky nebo world questy. Jak rychle budete skrze Renowny stoupat pak záleží čistě na vás, hra vás v tomhle naštěstí nijak nelimituje.

Od šampionů Azerothu k… vaření polévky?

Jedna z nejčastějších stížností/žádostí – mimo ústupu od zmiňovaných borrowed powers – pak bylo navrácení k jednoduchým dobrodružstvím. Hráči World of Warcraft mají za sebou boje se šílenými draky, padlými titány, Plamennou legií nebo Králem Lichů. V posledních datadiscích se tak to neustálé poslouchání frází jako: „Šampione, dones mi X, dostaneš Y,“ mírně omrzelo. Kdo nicméně sledoval vývoj i dění okolo Shadowlands, tak ví, že nová expanze je v tomhle směru takový malý restart. Návrat ke kořenům. Po zbytečně komplikovaném, upřímně ne moc dobře vymyšleném, rozvrženém ani napsaném příběhu posledních dvou datadisků a jejich hlavních záporáků Jailera a Sylvanas (i ti nejvěrnější znalci lore budou mít za pár měsíců problém vzpomenout si, jak to s nimi nakonec dopadlo) tu tedy máme docela obyčejné azerothské dobrodružství, jenž nás zavede na bájné Dračí ostrovy.

Tam se totiž probudila dávná hrozba, kvůli které bude potřeba povolat do akce zpátky dračí letky. Vrací se tak plno známých postav a hrdinů, někteří odkazující k těm nejstarším příběhům, jaké si série Warcraft pamatuje. A my coby hráči na tu cestu vyrážíme jako zkušení bojovníci, kteří po několikaletém odpočinku (mezi Shadowlands a Dragonflight je časový skok pár let) touží jenom přiložit ruku k dílu a pomoct starým i novým přátelům v nouzi. V tomhle směru Dračí letka, pakliže ten název konečně počeštíme, připomíná třeba rozšíření Mists of Pandaria. To se totiž také neslo alespoň ze začátku v odpočinkovém, dobrodružném duchu, a teprve postupem času přitápělo pod příběhovým kotlem.

Blizzard pak nedávno zveřejnil roadmapu pro rok 2023, podle níž nás na jaře čekají nějaké nové questy a další kosmetický obsah, přes léto pak nová zóna, raid i megadungeon, a v druhé polovině roku pak další zóna s dalším raidem doprovázené ještě kupou systémových updatů.

A stejně jako Mists patří dodnes mezi nejlépe hodnocené datadisky, má Dračí letka nakročeno k tomu zařadit se po jejich bok. Minimálně v tuto chvíli je totiž příběh po letech opět srozumitelný, dávkovaný šikovně napříč celým levelovacím obsahem (jenž zahrnuje čtyři nové zóny včetně nového hlavního města i čtyř levelovacích dungeonů) a prozatím ukončený první raidovací instancí. Blizzard pak nedávno zveřejnil roadmapu pro rok 2023, podle níž nás na jaře čekají nějaké nové questy a další kosmetický obsah, přes léto pak nová zóna, raid i megadungeon, a v druhé polovině roku pak další zóna s dalším raidem doprovázené ještě kupou systémových updatů. Minimálně co se týče transparentnosti a taky dávkování obsahu je tak World of Warcraft momentálně snad nejživější, co moderní historie pamatuje. A všichni doufají, že Blizzard v téhle vítězné strategii bude pokračovat i dál. Což nás přivádí k dalšímu bodu.

Něco pro každého

Pokud jste na World of Warcraft už pár let nesáhli, případně vás drží Classic, a nevěříte, že byste ještě současnou hru zvládli obsáhnout, zorientovat se v ní, a užít si vše, co nabízí, má pro vás Dragonflight opět samé dobré zprávy. Jednak je příběhově oddělený od posledních expanzí, takže se nemusíte vůbec trápit s tím, že jste o něco přišli, a zadruhé hra prošla v průběhu let znatelným zjednodušením, a byť vám asi chvíli potrvá pochopit nový systém profesí, případně najít v košatých stromcích vašeho povolání ty správné talenty (nováčci mají možnost použít přednastavené buildy, zkušení hráči se v tom naopak mohou vrtat klidně celé hodiny, než najdou to, co jim vyhovuje – navíc si můžete uložit klidně několik verzí a střídat je za pochodu, cílem je maximální hráčská svoboda), vše ostatní zůstalo při starém, akorát se to buď zrychlilo, zpřehlednilo, nebo pro jistotu úplně vymazalo, aby to nové či vracející se hráče nemátlo.

Zdroj: Bilzzard Entertainment

Maximální úroveň je tedy 70, přičemž vás hra od prvních krůčků vede poměrně kvapně starším obsahem, aby vás co nejrychleji dostala na Dragon Isles. Na výběr pak máte kromě již standardních dvanácti povolání nově taky Evokery, tzv. „hero class“, za kterou může hrát pouze nově přidaná rasa Dracthyrů. Evokeři mají na výběr ze dvou specializací – Preservation (healer) a Devastation (damage dealer). Hratelnost této třídy se pohybuje někde v polovině spektra. Asi neexistuje lepší způsob, jak to popsat, než že zkrátka hrajete za draka, čemuž odpovídá jak vizuální styl abilit, tak vaše pohyblivost. Nevýhodou je vzdálenost, na kterou vaše schopnosti působí, ta je totiž kratší než u ostatních povolání na dálku, a tomu je pak třeba také přizpůsobit vaše hraní.

S příchodem Dracthyrů, uvolněním nových kombinací ras a povolání a taky přidáním opravdu neuvěřitelného množství kosmetických doplňků pro vaše postavy, pak samozřejmě exponenciálně vzrostly také možnosti úprav. Ať už se jedná o detailní změny vzhledu vašeho draka, nové možnosti úpravy vaší rasy, nebo dokonce blížící se možnost transmogovat (měnit vzhled nasazených předmětů) věci šedé a bílé kvality, což doposud nebylo možné. Potkat identicky vypadajícího hráče je v dnešní době prakticky zázrak – a to je velmi dobře.

Momentálně si tak v Dragonflight na své přijdou všichni. Casual hráč – kteří například rádi rozšiřují své kolekce předmětů, zaměstnávají se rybařením, lovením petů, nebo se jen kochají tradičně překrásně navrženým prostředím díky novému systému létání, které postavilo dosavadní způsob používání létajících mountů na hlavu. Díky režimu nabírání výšky, zrychlování, plachtění, a regenerování energie se z létání totiž stala samostatná minihra, která je nejen extrémně praktická (létání na Dragon Isles je o několik desítek procent rychlejší než létání ve zbytku hry), ale zároveň ohromně zábavná. Pro hardcore část herní populace jsou tu pak kromě standardně vydatného raidu a hodnocených PvP soubojů již zmíněné dungeony Mythic+, jejichž obtížnost sice mírně stoupla oproti předchozím datadiskům, ale s tím přišly také lepší odměny. Pushování vyšších klíčů vám může klidně zabrat zbytek první sezóny, zejména, pokud k tomu přidáte hraní s další postavou. Zvěsti z bety o tom, že má Dragonflight prázdný či špatný endgame, tak byly pro jednou liché.

Hlavně to nepokazit

Jak jsem již párkrát naznačil, v současné době je na tom hra dobře. Servery jsou čilé, ve hře není problém najít lidi na prakticky jakoukoli aktivitu. Ať už je řeč o world questech, závodech na dracích (které snad do budoucna budou mít i rankování a odměny), gold farmách, reputačních farmách, Mythic+ i raidech. Rated PvP se dočkalo nového režimu Solo Shuffle, kdy se na vlastní triko přihlásíte na aktivitu, která vezme šest random hráčů na šest promíchaných kol 3v3 arén, a poté každému z nich na základě jeho výkonu/počtu výher přiřadí rating. Relativně fér a zajímavý způsob, jak si solo hráči mohou užít vyšší úroveň PvP.

Zdroj: Blizzard Entertainment

Z pohledu herní základny je to další výhra pro Blizzard, jenž si podle všech dostupných měřítek dal s Dragonflight zkrátka velmi záležet. Nebudu tu příliš zabíhat do interních záležitostí, nicméně nově zvolený šéf společnosti Mike Ybarra zjevně rozumí, co je pro firmu i její jednotlivá portfolia dobré, ostatně sám je zapáleným hráčem, takže nedávná akvizice několika stovek vývojářů, změny v komunikaci s hráči, a celkový posun filozofie naznačují, že Warcraft to nikterak brzy zabalit nehodlá. Koneckonců je to jen pár dní, co byl oznámen dokonce i návrat jednoho z bývalých zakladatelů Blizzardu a duchovních otců Warcraftu Chrise Metzena. Vskutku vánoční překvapení.

Za celou historii téhle hry jsem z připojování do světa s mou postavou neměl lepší pocit než v těchto dnech, kdy mě nejprve přivítá líbezně modrý skybox, po čemž nasednu na draka a následuje ono návykové zhoupnutí se do otevřeného světa.

Recenzovat online hry bylo každopádně odjakživa záludné. První dva týdny až měsíc po spuštění nové hry či datadisku jsou z pohledu hráče vždycky speciální, výživné a zábavné. Příkladem budiž nedávný New World. MMO od Amazonu byste dnes hledali na dně herních statistik Steamu, přitom jeho start bořil rekordy. World of Warcraft je ale trochu jiné zvíře, tahle hra už tady s námi je 18 let. Sám jsem ji hrál ve všech jejích variacích, jako casual, i jako hardcore raider. Na základě toho můžu říct, že za celou historii téhle hry jsem z připojování do světa s mou postavou neměl lepší pocit než v těchto dnech, kdy mě nejprve přivítá líbezně modrý skybox, po čemž nasednu na draka a následuje ono návykové zhoupnutí se do otevřeného světa, kde pravděpodobně vytěžím pár šutrů cestou za world questy, pak se stavím do sídla jedné ze čtyř hlavních frakcí pro odměnu za další Renown, splním komunitní event, možná zkusím předělat svoji epickou zbraň z Engineeringu na o něco vyšší item level, skočím si jeden nebo dva battlegroundy, zajdu pár Mythic+ dungeonů, a pak jdu buď progressovat těžší bosse v raidu, nebo si dám padla a jdu se věnovat něčemu úplně jinému. Pointou je, že ta všudypřítomná volnost je osvobozující, a za mě asi největší důvod, proč si Dragonflight zaslouží vaši pozornost. To, plus samozřejmě létání na drakovi, které je jednoduše boží.

Pokud tedy Blizzard dodrží své sliby, podaří se mu zvýšit kadenci přidávání nového obsahu, jak naznačil ve své roadmapě, a příběh – který pro někoho nemusí být v MMORPG třeba tak důležitý, ale mně osobně stále pomáhá dotvářet celkovou atmosféru hry – se vyhne všem banalitám a klišé z posledních let, čeká World of Warcraft jeden z nejsilnějších roků, co hra pamatuje. Hrdě hlásím, že budu u toho. A co vy?

# fantasy # mmorpg # world of warcraft

World of Warcraft: Dragonflight

• Předělané profese
  • Upravený systém létání
  • Nové uživatelské rozhraní a míra jeho úprav
  • Nový kontinent Dragon Isles
  • Nové dungeony
  • Menší grind, větší svoboda
  • Rovnováha mezi classy (ale probíhají neustálé úpravy)
  • Nastavení některých bossů (rovněž stále aktualizováno)
  • Design nové rasy Dracthyr
World of Warcraft: Dragonflight měl nelehký úkol navázat na jedno z nejhorších období, jaké slavná hra zažila. Stačilo málo, a mohlo to skončit obřím fiaskem. Blizzard ale naštěstí začal opět naslouchat hráčům, ustoupil od systému borrowed powers, zaměřil se na léta opomíjené profese, a dal hráčům do ruky zase jednou obyčejné azerothské dobrodružství bez ohraných kosmických dopadů. Do hry navíc přibyla nová rasa i povolání, nový kontinent Dragon Isles vypadá nádherně, což ještě v kombinaci s famózním hudebním doprovodem znamená, že váš čas s draky bude příjemně strávený, ať už si k němu vyberete kteroukoli z mnoha endgamových aktivit. Málokdy existoval lepší čas na hraní WoWka, než teď.