Recenze volantu Thrustmaster T300 RS GT Edition

Recenze volantu Thrustmaster T300 RS GT Edition

Jeden z nejlepších volantů vyšší třídy funguje i na PS5. Ani po letech neztrácí kouzlo

Zdroj: Thrustmaster
8. 4. 2021

V reakci na nedávnou Jirkovu recenzi joysticku T.Flight HOTAS 4 od Thrustmasteru nemohu tenhle článek začít jinak nežli konstatováním, že mám rád závodění. Nespokojím se jen se sledováním profi řidičů a pilotů, takže poměrně často usedám k jakékoliv závodní hře, která se namane, případně zkouším vlastní reakce a schopnosti na motokárách a opravdu výjimečně i na skutečných okruzích, kam smí nadšená veřejnost. Z druhé strany jsem ale daleko od tvrzení, že je závodění mým jediným a prominentním koníčkem, takže podobně jako jsem už uváděl u recenze volantu Logitech G923 – nečiní mi sebemenší problém hrát si jen tak pro radost závodní hry s gamepadem. Když už se ale spojí chuť s dostatkem volného času, sahám po volantu a právě v tomto případě jsem mohl v uplynulých týdnech vystřídat zmiňovaný Logitech za Thrustmaster T-300 RS v GT edici, který je možné připojit jak k počítači, tak PlayStationu 3, 4 a pochopitelně i 5.

Právě ona možnost použít bezmála pět let starý volant pro hraní na nejnovější generaci konzolí je hlavním důvodem, proč se k T-300 vracíme. Tím dalším je prostá skutečnost, že jde o jeden z nejoblíbenějších modelů, který má stále co nabídnout, ať už se bavíme o zpracování, force feedbacku nebo univerzálním použití základny pro další podoby volantů jednotlivých závodních speciálů. Edice GT v porovnání se základní verzí T-300 RS přichází navíc se spojkovým pedálem a celkovou inovací, která podtrhuje ucelenost balení a pouští hráče vstříc skvělému zážitku z jízdy. Připojení ke konzoli je bezproblémové a řešené jediným USB kabelem s tím, že základna musí být samostatně napájená a samozřejmě dalším kabelem propojená s pedály. Pokud budete hrát u stolu či jakékoliv jiné vhodné pevné desky, uchycení obstarává prověřený systém, sestávající z robustních plastových čelistí a úchytného šroubu. V případě připevnění základny k závodní konstrukci je samozřejmě možné použít dvojici šroubů M6 a upevnit zařízení dle potřeby.

K pozitivním věcem patří rozsah 1080°, standardní umístění křížového ovladače, resp. PlayStation tlačítek, stejně jako skvělá dosažitelnost L2/R2 tlačítek v oblasti palce.

Nezbytnou nutností je přichycení samotného volantu, o které se stará plastová převlečná matka a aretační šroubek. Opět, nejde o nic nestandardního, a jak je uvedeno výše, Thrustmaster tím dává každému hráči možnost sáhnout v případě zájmu po jakémkoliv dostupném volantu z vlastního ekosystému. Tento konkrétní se oproti verzi v základní edici liší logem GT uprostřed, jinak jde o identický volant se všemi klady i zápory. K pozitivním věcem patří rozsah 1080°, standardní umístění křížového ovladače, resp. PlayStation tlačítek, stejně jako skvělá dosažitelnost L2/R2 tlačítek v oblasti palce. Jako mírné negativum ovšem hodnotím pogumování věnce, které má tendenci se po delší době doslova lepit k dlaním, nepoužíváte-li rukavice. A hned v závěsu jsou pádla pro řazení, která postrádají jakoukoliv ergonomii, jsou poměrně tuhá a jejich klikání působí lacině.

Thrustmaster na Xboxu

Pokud byste hledali stejně kvalitní volant jako je T300 RS GT, ale pro hraní na Xboxu, Thrustmaster pochopitelně nabízí několik alternativ. V obdobné cenové hladině se pohybuje TMX Pro, rovněž s trojicí pedálů T3PA, ovšem s rozsahem otáčení volantu „pouze“ 900° a bez možnosti výměny samotného volantu. Pokud byste chtěli přímou odpověď na T300 RS GT, nabízí se TX Racing Wheel Leather Edition, který sice nenabízí 1080° otáčení, ale je připraven pro ekosystém Thrustmaster pro výměnné volanty, má rovněž T3PA pedály a nabízí stejnou technologii force feedbacku. Určitou variantou je také možnost zakoupit si samotnou základnu, tam ovšem zaplatíte necelých 8000 Kč, ke kterým musíte ještě přičíst samotný volant v podobě vybraného add-onu a samozřejmě i samostatné pedály. Postupně se tak můžete klidně dostat na úroveň celé sady TS-XW, která je už ale svým zpracováním o třídu vyšším zařízením a cena odpovídá přibližně 18 000 Kč.

Mnohem lepší pocit jsem měl z pedálů – jde o GT edici sady T3PA – které jednak nabízí dostatečnou velkou plochu pro nohu a zároveň poskytují přesnou odezvu ve spojitosti s hrami, které jsem testoval. Jen je škoda, že brzdový pedál na rozdíl od plynu a spojky nenabízí možnost určit si pomocí dvojice šroubků, resp. předem připravených děr vychýlení do stran, takže během hraní v botách není vyloučeno občasné zaškobrtnutí. Také stabilita pedálů na laminátové plovoucí podlaze v kombinaci s tuhostí není nic moc, takže vřele doporučuji kobereček s větší protiskluzovou plochou, po kterém pedály tolik neujíždí. Řešení, jak pedály ukotvit – pokud nejezdíte v playseatu – je nicméně víc a nepovažuji to za vyslovený nedostatek, vzhledem ke stejným problémům v podstatě u jakýchkoliv jiných herních pedálů.

Zároveň jde o poslední kritiku z mojí strany, protože všechno ostatní – v mnoha ohledech ještě důležitější než ergonomie a uchycení – funguje v případě Thrustmasteru T-300 RS skvěle. První věc, která mě překvapila, je síla force feedbacku. Z hraní na Logitechu G923 jsem zvyklý na vibrace a odpor, který lze poměrně snadno přetlačit, T-300 na vás ale při stoprocentní síle doslova zaútočí a s rukama pořádně zamává. Bezkartáčový servomotor je navíc velmi tichý a rychlý, takže reakce přichází v souladu s děním na obrazovce okamžitě a lze pomocí ní číst i drobné nuance v chování vozidla. Velkou část testovacích hodin jsem strávil ve virtuálních monopostech formule 1 a nutno říct, že ačkoliv nemusí jít o realistické vykreslení přenosu vibrací, po několika hodinách si člověk zvykne velmi přesně reagovat na chování monopostu a skutečně pozná, co se vozidlem v danou chvíli děje. Pro potřeby jiných závodních disciplín – hodně jsem hrál Dirt Rally a Project Cars 2 – je pak samozřejmě možné upravit rozsah otáčení volantu, případně si ve spartánském, ale funkčním rozhraní ovládací aplikace nastavit sílu zmiňovaného force feedbacku, případně mrtvé zóny. Logičtější je ale nechat nastavení na konkrétní hře, vzhledem k tomu, že simulátory většinou nabízí vlastní sadu nastavení přímo v menu.

Co se týče připojení ke konzoli, certifikace pro PlayStation – i když oficiálně byste logo PS5 na krabici s volantem hledali marně – se stará o naprosto bezproblémové a intuitivní použití v desítkách podporovaných her. Stačí pouze přepnout hardwarový přepínač na základně volantu a pustit se po připojení jedním USB kabelem ke konzoli do hraní. V mém případě to bylo opět Dirt Rally, starší díly F1 od Codies, WRC 9 a starý dobrý Driveclub. Tyto a další hry jsou připraveny na komunikaci s volantem na úrovni, kterou poskytuje připojení k PC – tedy s možností nastavit si nejen rozpětí otáčení, ale i zmiňovanou sílu force feedbacku a další drobnosti hru od hry. Celkově je ale vidět, že servis poskytnutý hráči je nastaven v souladu s oficiálním certifikátem a neměli byste narazit na žádné softwarové problémy. Jediná věc, která se chovala v porovnání s použitím u PC jinak, bylo chlazení celého systému force feedbacku. Volant má totiž vlastní sestavu s dedikovaným větrákem, který se spouští sepnutím termostatu při dosažení určité teploty. Z nějakého důvodu se mi ale větráček ozval při hraní na PlayStationu 5 vždy mnohem dřív než při hraní na PC, a to jsem se samozřejmě snažil navodit stejné podmínky se stejně nastavenou silou zpětné odezvy ve stejných hrách.

Kompatibilní závodní série na PS3, PS4 a PS5

Gran Turismo, Dirt, Dirt Rally, F1 od Codemasters, GRID, NASCAR, WRC do Milestone, Assetto Corsa, Driveclub, Farming Simulator, Project Cars, The Crew a další. Kompletní seznam je možné najít přímo na stránkách společnosti Thrustmaster.

Dohromady ale nejde o nic, co by mi zabraňovalo volant pro hraní na PC i konzoli doporučit, což je zřejmě v souladu s tím, jak pozitivně byla T300 v uplynulých letech hodnocena. Ano, jedná se o skvělý volant, GT edice navíc přihrává možnost dalšího rozšíření o manuální řadící páku díky spojkovému pedálu a v porovnání s konkurencí od Logitechu a modelem G923 vás opět posune v celkovém zážitku o kus dál. Upřímně, ani se mi nechce příliš vracet zpět, což podtrhuje i skvělá cena GT edice i základní verze T300 RS v českých obchodech. Za cenu kolem osmi, resp. pěti tisíc korun za model bez spojkového pedálu, dostanete v téhle třídě to nejlepší, co lze připojit ke konzoli, dalším krokem je totiž až Fanatec, ale to bychom se už opravdu pohybovali někde úplně jinde.

  • Těžká a robustní základna se systémem pro uchycení dalších volantů/add-onů
  • Přesný a plynulý force feedback, který vám pořádně zamává rukama
  • Trojice pedálů s velkými nášlapnými plochami
  • Certifikace pro PlayStation a velká spoustua kompatibilních titulů
  • Spartánský, ale dostatečný software na PC
  • Množství tlačítek a jejich rozmístění
  • Rozsah otočení volantu až 1080 stupňů
  • Skvělá cena i v porovnání s konkurencí
  • Pogumování volantu není na holé ruce příliš příjemné
  • Pedály mají tendenci klouzat na hladké podlaze
  • Nášlapku brzdy nelze horizontálně upravovat
  • Tuhá a neergonomická pádla sekvenčního řazení
Thrustmaster T300 RS GT Edition je roky osvědčený volant, který neztratil nic ze svého kouzla a umožní vám hraní závodních titulů vedle PC i na nejnovějším PlayStationu. Ačkoliv k jeho provedení máme určité výhrady - například, co se gumy na věnci volantu týče - tyto drobné nedostatky nemohou zastínit fantasticky plynulý a přesný force feedback, možnost měnit samotné volanty díky standardnímu systému připojení a také přípravu na řadící páku skrze spojkový pedál. V porovnání s cenově podobnou konkurencí vyhrává Thrustmaster větším příklonem k profesionalitě celého pojetí.

Nahlásit chybu v článku

6

Napsat komentář

Další články
Nahoru