Recenze volantu Logitech G923 pro PC a PlayStation

Recenze volantu Logitech G923 pro PC a PlayStation

Je přepracovaný force feedback a pružina v brzdovém pedálu důvodem ke koupi?

Zdroj: Logitech
30. 9. 2020

Designéři z Logitechu dokončili další ze svých „volantových pětiletek“ a po modelech G27 z roku 2010 a G29/920 z roku 2015 přichází nástupce v podobě G923. Déle než měsíc jsem mohl volant testovat, shodou okolností v době, kdy vycházela řada nových závodních titulů, a vzhledem k mojí letité zkušenosti s G29 jsem měl co a s čím porovnávat. Nenechte se navíc zmást typovým označením – jde o plnohodnotný model v hlavní linii, kterou se však lidé z Logitechu rozhodli dále nerozdělovat pro vymezení, který z volantů je vedle PC kompatibilní také s PlayStationem a který si pro změnu rozumí s Xboxem. Označení tedy zůstává stejné, jen je nutné tentokrát pečlivěji hledět na popis a krabici, na níž je kompatibilita uvedena. Jestli tím vznikne ještě větší zmatení, nedokážu odhadnout, potěšující však je, že jsou oba modely na rozdíl od minulé generace identické a nevzniká pocit, že by byl jeden pouze lacinějším přívěškem.

Netajím se tím, že závodní hry patří k mým oblíbeným. Druhým dechem ale dodávám, že jsem si nikdy nemyslel nic špatného o arkádách a uměl si je užít úplně stejně, jako hodiny plné soustřední u simulátorů. I z tohoto důvodu neváhám sáhnout po klasickém gamepadu, když si chci jen tak zajezdit a jsem přesvědčený, že to spoustu z vás má podobně. Zážitek je ale přeci jen nesrovnatelný, pokud máte možnost vyhradit si chvíli času na zapojení a nastavení volantu, což jsou alespoň pro mě chvíle hraničící s rituálem. Jistě, desktopový volant za cenu pohybující se kolem 10 000 korun vám nezprostředkuje reálný zážitek, ale například i v kombinaci s VR jde o znatelný posun od analogových páček. V případě G923 navíc můžeme mluvit o realističtějším vyjádření zpětné odezvy a systému, který posouvá celkový dojem nad zážitky s G29.

Fungování force feedbacku z velké části podléhá hernímu audiu, ze kterého je software volantu schopný číst potřebná data a doplňovat je výstupy fyzikálního enginu pro kompletní obraz.

Ačkoliv nejsem bůhvíjakým fanouškem marketingových názvů nových funkcí, sluší se samozřejmě největší novinku G923 pojmenovat. Za označením TrueForce vidí Logitech force feedback nové generace a prezentuje jej s fotkou Fernanda Alonsa, který asistoval během vývoje. Fajn, jednodušeji by se ale dalo říct, že ačkoliv zpětná odezva není pocitově nikterak silnější, je zcela nepochybně přesnější a dokáže vám zprostředkovat mnohem více informací o momentálním stavu daného vozidla. Fungování force feedbacku z velké části podléhá hernímu audiu, ze kterého je software volantu schopný číst potřebná data a doplňovat je výstupy fyzikálního enginu pro kompletní obraz. Rychleji tak budete skrze volant vnímat, když vybočíte z trati na obrubník nebo jiný povrch, ucítíte také propady volantu v momentě, kdy se auto „utrhne“ a přejde do smyku a potenciálně budete schopní lépe vnímat, kdy se blíží moment zablokování kol při brzdění. Takhle specifické pocity lze ale popsat jen velmi obtížně, vzhledem k tomu, že každý přistupuje k řízení trochu jinak, snad ale jako důkaz pokroku postačí potvrzení, že v přímém porovnání s G29 stoprocentně novou technologii poznáte.

Logitech G923 pro PC, PlayStation a Xbox

Nástupce volantu řady G29/920 přichází v černé barvě, je plně kompatibilní s PC, PlayStationem 4 a Xboxem One, přičemž se počítá s podporou i nové generace obou rodin konzolí. V balení je vedle volantu a potřebné kabeláže dostupná i základna se třemi pedály, řazení probíhá za pomoci pádel pod věncem volantu, ovšem možností je i připojení zvlášť prodávané řadicí páky. Rozsah otáčení činí 900°, k podložce se volant připevňuje buďto vlastním systémem šroubovacích úchopů, nebo jej lze připevnit i pomocí šroubů, které však nejsou obsaženy v balení. Maloobchodní doporučená cena je stanovena na 10 490 Kč.

Je však nutné dodat, že TrueForce je momentálně i největší slabinou nového volantu a významně vstupuje do rozhodování, zda novinku pořídit, či nikoliv. Zatím totiž existují pouhých pět her, které umí potenciál TrueForce naplno využít – Assetto Corsa Competizione, Gran Turismo Sport, F1 2020, GRID a neoficiálně také iRacing – a pokud sami vývojáři nebudou chtít s Logitechem spolupracovat, podpora dalších titulů se může rozšiřovat jen velmi sporadicky. A i když je rozdíl mezi G923 a G29 cítit také ve hrách, které nový systém force feedbacku nepodporují – připravte se v podstatě na konstantí vibraci, která ale z druhé strany odpovídá realitě – už nemůžeme mluvit o „rozdílové“ funkci, kvůli jejíž absenci byste museli předchozí model volantu odvézt na sběrný dvůr. Z tohoto ohledu je na tom lépe jednoduché přepracování brzdového pedálu, který namísto předem dané tuhosti a gumové zarážky na konci trajektorie využívá pružinu. V celé délce došlapu tak poskytuje rozdílnou a v tomto případě ještě větší tuhost než u minulého modelu a dovoluje brzdu přesněji dávkovat. Tím nechci tvrdit, že TrueForce je jen pozlátko – naopak, tříme v něm obrovský potenciál a brzdí ho pouze množství podporovaných her – brzdový pedál ale ovlivňuje zážitek bez kompromisů a pravděpodobně vás i posune k lepším výkonům.

Zbylé vlastnosti volantu v podstatě odpovídají tomu, co známe z předešlých let. Kvalitní systém pro připnutí volantu k různě širokým deskám stolu, robustní základna pedálů s protismykovou ploškou (na hladké podlaze je nicméně stále nutné využít kobereček) a v úvodu zmiňované sjednocení designu, přinášející pro oba modely G923 LEDkový otáčkoměr. Rozmístění tlačítek také odpovídá předchozím modelům a nevybočuje ze standardu ani svým zpracováním. Negativně mě však překvapila lacině působící koženka, která se po krátké chvíli začne lepit na ruce, nejezdíte-li v rukavicích a mám obavy, že by se mohla začít po delším používání odlupovat. Nejvýrazněji jsou nedostatky vidět v nařasených částech záhybů, kterým v nepříliš lichotivém zpracování sekundují i švy. Provedení se sice může lišit kus od kusu – někde koženka sedne lépe, jinde jsou nedostatky víc vidět – ale nástřikem matné gumy by zřejmě v Logitechu udělali větší parádu.

Poslední věc, která se přenáší z G29 a nejsem s ní vysloveně spokojen, jsou neergonomicky zpracovaná pádla pro řazení. Ačkoliv jde jen o „velké tlačítko“, zkuste si odjet hodinu trvající závod formulí, kde řadíte takřka konstantně a podívejte se na své ztrápené prsty. Jakékoliv prohnutí pádel či jiné vytvarování by určitě pomohlo, design Logitechu ale na tomto místě zůstává stále velmi strohý.

Co se týče doprovodného softwaru G HUB, nelze mu nic zásadního vytknout. Vertikální rozdělení jednotlivých záložek je přehledné, komunikace s volantem je bezproblémová a nenarazil jsem na hru, kde by nastavení z Windows nebylo akceptováno. Nejdůležitější je z mého pohledu nastavení rozsahu volantu – maximum je 900° – který potřebujete výrazně měnit například při přechodu ze zmíněných formulí do rallye speciálu. Ani starší hry s tím však neměly žádný problém a přijemná je i odezva motorů forcefeedbacku, narazíte-li při otáčení na softwarově nastavený limit. Volant jde přetlačit, současně je ale virtuální „zarážka“ dostatečně výrazná a slouží svému účelu.

Celkově se tedy nezdráhám označit G923 za kvalitní desktopový volant, který sice nejde z pochopitelných důvodů srovnávat s profesionálními volanty s přímým řízením, ale na druhé straně nabízí díky TrueForce dostatek vjemů, které převyšují zážitek s jinými, cenově mnohdy velmi podobnými modely. Pokud jste tedy dosud takovou periferii nevlastnili a – ač se to může zdát k ceně 10 490 Kč přehnané – hledáte kvalitní vstupní model, myslíte-li to alespoň trochu vážně, jde o sázku na léty prověřenou jistotu. Upřímně bych se ale coby majitel stále bezchybně funkčního G29 do obchodu za novinkou nehnal, neklesne-li cena alespoň o pár tisíc.

Nahlásit chybu v článku

8

Napsat komentář

Další články
Nahoru