A když si zvolíte Galeba, čekají vás pasáže protknuté jeho klidem a jistou dávkou opovržení mladšími upíry, protože on už kroutí asi třetí stovku své existence a nenechá se jen tak něčím vykolejit. Je to žádoucí, poněvadž stejně jako Galeb, také Emem a Leysha musí co nejrychleji udělat maximum, aby vyhověli upírské princezně Hazel, která se samozřejmě ze všech sil snažila urovnat vztahy mezi frakcemi. Něco se ale toho večera pokazilo, takže Camarilla musí napnout všechny své síly a urovnat situaci před tím, než se stane neřešitelnou a upíři z Bostonu dopadnou jako ti z Londýna, však víte. Nakonec, je tu pořád ten rudý kód, takže si všichni musí dávat pozor, jinak – jako obvykle – přijdou o hlavu.
Chaos věcí
Jste trochu zmatení? Skvělé, považujte první část téhle recenze za simulaci přístupu vývojářů ze studia Big Bad Wolf, kteří po adventuře The Council přichází s dalším zářezem na videoherní pažbě oblíbené série World of Darkness. Začátek jejich aktuálního titulu Vampire: The Masquerade – Swansong ve vás vyvolá pocit naprostého zmatení, které umocňuje množství jmen, termínů, pravidel a dlouhých dialogů, ze kterých se na vás valí další a další informace. To vše, aniž byste měli trochu prostoru vydechnout a hned v onen posvátný okamžik startu nové hry skutečně naskočit a vézt se na vlně do dalších hodin. Vzhledem k tomu, že se bavíme o third-person adventuře s RPG prvky, je to trochu škoda, protože člověk automaticky očekává, že si začne budovat vztah z hlavním hrdinou od samého začátku. Lidé z Big Bad Wolf na to ale jdou trochu jinak a tuhle upírskou detektivní záležitost rozehrávají po svém. A to i když před vydáním tvrdili, že do ní v pohodě naskočí také hráči, kteří o upírech a World of Darkness neví zhola nic.
Zdroj: Nacon
Ale dobře, i když podivný úvod nepotěší, Swansong se může natáhnout klidně i na 12 hodin, kolik mi zabralo příběhem projít. A musím přiznat, že pokud projevíte trochu trpělivosti a ochoty vnímat nejen dialogy, ale také zápisky v jednotlivých scénách, neřku-li ve skvěle zpracovaném Kodexu, začnete zápletce přicházet na chuť a všimnete si i dalších věcí, z nichž vývojáři hru poskládali. Předně se vraťme ke Galebovi, Emem a Leyshe – jde o trojici hlavních hrdinů, poměrně vysoce postavených upírů, kteří jsou předvolání před zmiňovanou princeznu Hazel, aby pomohli vyřešit nepříjemný incident. Přímo na oslavě křehkého spojenectví upírských klanů z Bostonu a Hartfordu, které vyjednala Hazel, se stane cosi znepokojivého – pár upírů přijde o hlavu, prostor překvapivě rychle ukončené party vyplňují roztrhaná těla lidí a ještě před chvílí nakloněné klany řadí zpátečku a ve vzduchu opět visí hrozba roztříštění těžce nabyté pospolitosti. Co víc, společně s masakrem na oslavě došlo s největší pravděpodobností k narušení titulární maškarády, tedy mechanismů zabraňujících prozrazení existence upírského společenství obyčejným lidem.
Upíří detektivové
Se zmiňovanou trojicí se proto pustíte do rozplétání poměrně složitého detektivního případu, ke kterému bude každá z postav přistupovat odlišně. Nejde samozřejmě jen o jejich původ, ale také charakterové rysy a nadpřirozené schopnosti, které je možné dále v průběhu hry vylepšovat či odemykat. Takže zatímco Galeb uplatní v dialozích své silné schopnosti přesvědčování, Emem se umí teleportovat na krátkou vzdálenost a Leysha se může pro změnu odhmotnit nebo na sebe vzít cizí podobu. Se všemi postavami hrajete v přibližně stejně dlouhých pasážích s tím, že si můžete vybrat, v jakém pořadí je splníte. To je zdánlivě zajímavá míra volnosti, která však ve výsledku nehraje příliš velkou roli, protože se příběh odehrává souběžně a nedochází k příliš častým ovlivňováním linek ostatních. Co však musí zaznít, je určité varování, že navzdory zvolenému tématu se nebudete vždy nutně cítit jako mocný upír, ohýbající si dění kolem podle svého. Používání nadpřirozených schopností vás stojí body vůle, případně u vás zvyšuje hlad po krvi, a pokud nemůžete jedno doplnit a druhého se elegantním zahryznutím do některé z lidských obětí zbavit, zůstane z vás docela obyčejný „člověk“, který se musí spolehnout jen na rutinní detektivní přístup.
Tenhle nedostatek bohužel probublává na povrch opakovaně a umocňuje jej i na pohled obyčejný mechanismus vylepšování vlastních schopností vždy na konci jednotlivých pasáží za utržené body zkušeností. Jejich finální množství totiž přímo ovlivňuje to, jak se vám daří, či nedaří, případně nakolik jste ochotní plnit vedlejší úkoly, které však nebývají nikde znázorněny a vy je buďto objevíte, nebo se o nich nikdy nedozvíte. Kamenem úrazu pak může být i fakt, že v podstatě jakýkoliv postup hrou je podmíněn absolvováním dialogů, a těch je ve Swansongu nepočítaně. Rutinní rozhovory se navíc mohou zvrtnout v košatý strom otázek, odpovědí i konfrontací, čímž sice získáte důležité informace, ale hned o dva kroky dál vás čeká podobně obsáhlá rozprava a o dalších pár kroků další.
Nemám nic proti tomu, když se dvě postavy baví, ani nemám problém s tím, že Swansong je ryze neakční, konverzační drama, takový je zkrátka žánr. Ale po čtyřech pěti hodinách jsem už skoro nemohl dál kvůli nezáživnému podání všech informací, plytkému dabingu nebo třeba absenci jakéhokoliv náznaku humoru či odlehčení. Mám navíc problém věřit jednotlivým postavám jejich roli, protože všichni tři se s ostatními upíry znají dlouhé roky a jen málokdy je to v dialogu cítit. Skoro pokaždé vstupujete do rozhovoru jako cizí člověk, který odhaluje slabiny toho druhého a za pomoci svých schopností přesvědčujete oponenta a stáčíte jeho stanoviska k tomu, kam sami potřebujete. A bohužel se to nemění ani ve vrcholných konfrontacích, které slouží k pomyslným soubojům s bossy a nesmíte při nich udělat téměř žádnou chybu. Pokud se vám to ale podaří, a s trochou cviku a narůstajícími hodinami vysledujete určité vzorce, můžete se pro změnu cítit jako vrcholný myšlenkový predátor, který si podřadné druhy právě namazal na chleba. Několik takových okamžiků se mi rozhodně zapsalo do paměti a patří k tomu nejlepšímu, co Swansong nabízí.
Povinná výplň
Prvoplánově nicméně působí další obligátní náplň adventur – mechanické hádanky, kterých je ve hře přibližně tolik jako dialogů a všechny čekají na to, až je pokoříte. Hackování, odemykání zámků, skládání symbolů, přehrávání hudebních krabiček, přeskládávání knih, odečítání nápověd z plakátů a spoustu dalšího. Skoro se zdá, že všechny tyhle překážky jsou ve hře jen proto, aby tam byly, mnohdy nemají hlubší význam a je jich tolik, že už nepředstavují ani nějaký zajímavější bod či rozuzlení některé z odehraných částí. Nechybí přitom ani obligátní procházení složek v počítači nebo čtení e-mailů, kde se opět mohou nacházet poměrně důležité informace, ale musíte se obrnit trpělivostí a vybavit se brýlemi na čtení, protože velkou část hraní budete jen louskat odstavce textu a modlit se, že jste něco nepřehlédli. S tím vším pak příběh velmi uspěchaně skončí, a ačkoliv nenechá příliš volných konců, rozhodně na mě nepůsobil uspokojivě. To se ale týká celého průběhu a situací, do kterých se jednotlivé postavy dostanou, což je opět škoda s vědomím toho, že je Swansong na příběhu postavenou adventurou.
Nechci být zbytečně konkrétní kvůli spoilerům, ale třeba úprk z podzemí může mít dvě velmi odlišné varianty, na jejichž příkladu probleskuje, že lidé z Big Bad Wolf možná uvažovali ve velkém, ale patrně kvůli nezkušenosti nebo jiným překážkám nedotáhli design do konce.
Abych vývojářům nekřivdil příliš, musím vyzdvihnout zejména velmi hezky zpracované lokace. Z úvodního ústředí upírů se dostanete do prostoru bytu, továrny, nebo perfektních katakomb, kde musíte vyřešit předložené problémy a dozvědět se další detaily, z nichž je možné poskládat všechna vodítka k vyřešení případu. Líbí se mi také, že i když to hra neumí hráči příliš prodat, předkládá momenty, které mohou elegantně a velmi rychle vyřešit situace, kterými byste jinak procházeli déle. Nechci být zbytečně konkrétní kvůli spoilerům, ale třeba úprk z podzemí může mít dvě velmi odlišné varianty, na jejichž příkladu probleskuje, že lidé z Big Bad Wolf možná uvažovali ve velkém, ale patrně kvůli nezkušenosti nebo jiným překážkám nedotáhli design do konce. Je to částečně vidět i na pasážích, kde hrajete za Leyshu, protože možnost doslova si vypůjčit identitu některého NPC působí jako v Hitmanovi a skutečně vám jen prostý „převlek“ odemyká cestu dál, což vyvolává opojné pocity situačního vítězství.
I Simíkům bych toho věřil víc
Tohle všechno by se ale ještě dalo tak nějak zvládnout, protože i vnímání příběhu je velmi subjektivní záležitost, byť neočekávám, že by se se mnou někdo vysloveně přel o jeho těžkopádném podání. Ten největší problém bohužel spočívá v pro mě jen těžko překonatelném nesouladu mezi žánrem hry a jejím technickým zpracováním. Pokud mám před sebou titul, ve kterém bude hráč po 90 procent času sledovat postavy, jak se baví, je prioritou číslo jedna učinit z toho příjemný zážitek. Jenže lidé z Big Bad Wolf věnovali opravdu skvělou péči prostředí, která jsou detailní a velmi nápaditá, ovšem absolutně nezvládli animaci obličejů, zejména pak synchronizaci úst s tím, co postavy říkají. Natahování textur, kroucení pusy, poulení očí, trhavé pohyby rukou a myriáda glitchů dělají ze Swansong trochu smutnou podívanou, ačkoliv respektuji velikost studia s necelou 40 zaměstnanců. Přesto, nebo právě proto, se ale nejeví podobný žánr jako to nejlepší, na co se může studio specializovat, což se projevilo na stejném místě už v The Council. Nechci mluvit o tom, že Swansong vypadá jako z roku 2000 nebo že je jeho sledování za každé okolnosti nestravitelné, jen je úroveň technického zpracování na tak podivné a místy značně nevyvážené hladině, že jsem se nepřestal divit až do samého konce.
Pokud je tu ale něco, co Swansong může hráčům předat, je to pohled na lidskou stránku upírů, kteří nemusí být jen vyznavači sexu a techna v podzemních klubech. Ani jednomu z tria hrdinů se nedostanete příliš pod kůži – i když k Leyshe to jde i skrze její dceru Halsey pocitově nejsnadněji – což jsem ale nakonec vyhodnotil jako záměr a byl jsem s touhle představou vlastně docela spokojený. Swansong tedy vnímám jako výlet do řešení problému, který se tehdy v roce 2019 v Bostonu stal, a jak nám ho hra rychle představí, tak stejně zase zmizí z povědomí a uvolní prostor něčemu jinému. Jinak řečeno, chuť ihned si pustit celou hru znova s vidinou odhalení dalšího konce nebo nových řešení nastalých situací, rozhodně nemám a potvrzuji si pro sebe, že se na Bloodlines 2 ze všech projektů vycházejících z univerza World of Darkness, těším stále nejvíc.
Když přijdete na chuť dialogovým konfrontacím, odmění se silnými momenty
Hra umožní nahlédnout na lidštější stránku upírů
Propracovaný Kodex a spoustu informací o World of Darkness (bohužel ale jen v textové formě)
Potenciál některých skillů a mechanismů v dialozích
Velmi slabá technická stránka, především co se mluvících obličejů všech postav týče
Velmi rychlé uvedení do děje bez přímějšího vysvětlení, co se děje
Bezduchost dabingu a informací pronášených v rozhovorech
Nadužívání logických hádanek ve formě „zámků, které je nutné prolomit“
Opravdu hodně textu, který musíte přečíst pro plné pochopení děje
Pokud jste od Swansongu čekali jen další vizuální novelu, budete potěšeni. Pokud jste se nechali zmlsat lákáním na RPG, budete pro změnu zklamání. Swansong svým zpracováním přímo navazuje na předchozí hru studia Big Bad Wolf - adventuru The Council - a předkládá před vás příběhovou adventuru, která je na mnoha místech až zbytečně překombinovaná. Ne všechny momenty jsou špatné, ne všechny postavy působí zle, výsledek je ale doslova nijaký a zejména ti, kdo nejsou políbeni světem World of Darkness, nemají šanci všechno docenit. Nezvládnutá je bohužel i chemie mezi hlavními hrdiny a dalšími upíry, a když se k tomu přidá i nelichotivé technické zpracování, hra skutečně ničím nevykukuje nad průměr. Přesto nabízí přes 10 hodin zábavy a v některých momentech vás vyprávění a dějové zvraty mohou strhnout.
Vortex.cz používá soubory cookie, aby vám poskytl co nejrelevantnější výsledky tím, že si zapamatuje vaše preference a opakované návštěvy. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s používáním všech souborů cookie. Můžete také v „Nastavení cookies“ poskytnout souhlas pro jednotlivé možnosti.
Tento web používá soubory cookie ke zlepšení vašeho zážitku při procházení webem. Soubory cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a jsou kategorizovány podle potřeby, jelikož jsou nezbytné pro fungování základních funkcí webu. Používáme také soubory cookie třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a porozumět tomu, jak tento web používáte. Tyto soubory cookie budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s vaším souhlasem. Máte také možnost odhlásit se z těchto souborů cookie. Odhlášením se z některých z těchto souborů cookie může ovlivnit váš zážitek z prohlížení.
Nezbytné soubory cookie jsou naprosto nezbytné pro správné fungování webu. Tyto soubory cookie anonymně zajišťují základní funkce a bezpečnostní prvky webu.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent
1 year
Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
PHPSESSID
session
This cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Funkční soubory cookie pomáhají provádět určité funkce, jako je sdílení obsahu webových stránek na platformách sociálních médií, shromažďování zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
__atuvc
1 year 1 month
AddThis sets this cookie to ensure that the updated count is seen when one shares a page and returns to it, before the share count cache is updated.
__atuvs
30 minutes
AddThis sets this cookie to ensure that the updated count is seen when one shares a page and returns to it, before the share count cache is updated.
ss
1 year
This cookie is set by the provider Eventbrite. This cookie is used for the functionality of website chat-box function.
Výkonnostní cookies se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních indexů webových stránek, což pomáhá při poskytování lepší uživatelské zkušenosti pro návštěvníky.
Cookie
Délka
Popis
dc
1 year
Cookie used to enable A/B testing within the website.
Analytické soubory cookie se používají k pochopení toho, jak návštěvníci interagují s webem. Tyto soubory cookie pomáhají poskytovat informace o metrikách počtu návštěvníků, míře okamžitého opuštění, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
__gads
1 year 24 days
The __gads cookie, set by Google, is stored under DoubleClick domain and tracks the number of times users see an advert, measures the success of the campaign and calculates its revenue. This cookie can only be read from the domain they are set on and will not track any data while browsing through other sites.
_ga
2 years
The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_gat_gtag_UA_129515720_1
1 minute
Set by Google to distinguish users.
_gid
1 day
Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minutes
Hotjar sets this cookie to detect the first pageview session of a user. This is a True/False flag set by the cookie.
_hjFirstSeen
30 minutes
Hotjar sets this cookie to identify a new user’s first session. It stores a true/false value, indicating whether it was the first time Hotjar saw this user.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minutes
Hotjar sets this cookie to know whether a user is included in the data sampling defined by the site's pageview limit.
_hjIncludedInSessionSample
2 minutes
Hotjar sets this cookie to know whether a user is included in the data sampling defined by the site's daily session limit.
_hjTLDTest
session
To determine the most generic cookie path that has to be used instead of the page hostname, Hotjar sets the _hjTLDTest cookie to store different URL substring alternatives until it fails.
at-rand
never
AddThis sets this cookie to track page visits, sources of traffic and share counts.
browser_id
7 days
This cookie is used for identifying the visitor browser on re-visit to the website.
CONSENT
2 years
YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
GUC
1 year
The GUC cookie is set by Yahoo for Yahoo conversion tracking.
ibbid
session
Set by iBillboard, this cookie collects visitor information that becomes an ID string which can be used to target groups with similar preferences.
uid
2 months
This is a Google UserID cookie that tracks users across various website segments.
uu
1 year
AdScale sets this cookie to target ads by registering the user's movements across websites.
uvc
1 year 1 month
Set by addthis.com to determine the usage of addthis.com service.
Reklamní soubory cookie se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookie sledují návštěvníky napříč webovými stránkami a shromažďují informace za účelem poskytování přizpůsobených reklam.
Cookie
Délka
Popis
A1S
session
This cookie is associated with Yahoo Search Analytics and is used for advertising purposes.
ab
1 year
Owned by agkn, this cookie is used for targeting and advertising purposes.
B
1 year
This Cookie is used by Yahoo to anonymously store data related to user's visits, such as the number of visits, average time spent on the website and what pages have been loaded. This data helps to customize website content to enhance user experience.
CMID
1 year
Casale Media sets this cookie to collect information on user behavior, for targeted advertising.
CMPRO
3 months
CMPRO cookie is set by CasaleMedia for anonymous user tracking, and for targeted advertising.
CMPS
3 months
CMPS cookie is set by CasaleMedia for anonymous user tracking based on user's website visits, for displaying targeted ads.
CMST
1 day
Casale Media sets this cookie to collect information on user behavior, for targeted advertising.
id
3 months
Set by Google DoubleClick, this cookie is used to create user profiles to display relevant ads.
IDE
1 year 24 days
Google DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
loc
1 year 1 month
AddThis sets this geolocation cookie to help understand the location of users who share the information.
mdata
1 year 1 month
This cookie is used by Media Innovation group and registers a unique ID to identify a visitor on their revisit, in order to show them relevant ads.
ov
1 year 1 month
This cookie is set by the provider mookie1.com. This cookie is used for serving the user with relevant content and advertisement.
TapAd_3WAY_SYNCS
2 months
TapAd sets this cookie for data synchronization with advertising networks.
TapAd_DID
2 months
TapAd sets this cookie to offer personalized content, social media features, and traffic analysis for its retargeting of online advertising.
TapAd_TS
2 months
TapAd sets this cookie to track users across devices to enable targeted advertising.
TDCPM
1 year
TDCPM cookie is set by Cloudflare service to store a unique ID that identifies a returning user's device which is then used for targeted advertising.
TDID
1 year
TDID cookie is set by Cloudflare service to store a unique ID that identifies a returning user's device which is then used for targeted advertising.
test_cookie
15 minutes
The test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
tu
1 year
AdScale sets this cookie to target ads by registering the user's movements
across websites.
tuuid
1 year
The tuuid cookie, set by BidSwitch, stores an unique ID to determine what adverts the users have seen if they have visited any of the advertiser's websites. The information is used to decide when and how often users will see a certain banner.
tuuid_lu
1 year
This cookie, set by BidSwitch, stores a unique ID to determine what adverts the users have seen while visiting an advertiser's website. This information is then used to understand when and how often users will see a certain banner.
ut
1 year
Cookie used to analyse target groups and hold the number of website hits in various subject areas.
uuid
1 year 27 days
MediaMath sets this cookie to avoid the same ads from being shown repeatedly and for relevant advertising.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSC
session
YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devices
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-id
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextId
never
This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requests
never
This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
zuuid
1 year
This cookie contains an anonymous numerical identifier to identify the user in our system.
zuuid_lu
1 year
This cookie contains a numerical timestamp to store the last time the user was updated in the system.
Další nekategorizované soubory cookie jsou ty, které jsou analyzovány a dosud nebyly zařazeny do žádné kategorie.
Cookie
Délka
Popis
_hjSession_2633384
30 minutes
No description
_hjSessionUser_2633384
1 year
No description
A1
1 year
No description
A3
1 year
No description
aum
1 year
No description available.
bblosync
never
No description available.
bm2uu
3 months
No description available.
bsw_origin_init
past
No description
C
1 month
No description
cct
1 year
No description available.
custom_data
past
No description
GoogleAdServingTest
session
No description
SONATA_ID
1 year
No description available.
syncdata_NEU
10 days
No description available.
syncdata_TAP
10 days
No description available.
test
1 hour
No description available.
xtc
1 year 1 month
No description
zuuid_k
1 year
No description
zuuid_k_lu
1 year
No description
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.