Uncharted: Legacy of Thieves Collection, Sony Interactive Entertainment, Recenze Uncharted: Legacy of Thieves Collection

Uncharted: Legacy of Thieves Collection

S kolekcí si lze zopakovat skvělé hry s vítanými upgrady, ale také narazit na nečekané chyby

26. 1. 2022
Název: Uncharted: Legacy of Thieves Collection Vývojář: , Vydavatel: Platformy: , Recenzovaná verze: PlayStation 5 Žánr: Datum vydání: 28. 1. 2022

Kompilace Uncharted: Legacy of Thieves Collection obsahuje vylepšené verze her Uncharted 4: A Thief’s End (2016) a Uncharted: The Lost Legacy (2017) z PS4. Už 28. ledna vychází na PlayStationu 5 a později v tomto roce dorazí také na PC. Kolekce neobsahuje původní multiplayer, zato ovšem nabízí několik technických vylepšení, kterým se důkladně věnujeme v samostatném videu. Novinku jsme však nechtěli ošidit ani o klasický text, v němž se dozvíte to nejdůležitější. Pro video i článek ovšem platí, že podobně jako v případě nedávného upgradu hry Death Stranding nehodnotíme tituly samotné, ale věnujeme se primárně vylepšením. Proto také nenajdete na konci žádné číslo. Není to neúcta k originálu, ale naopak vyjádření našeho přesvědčení, že se stále jedná o mimořádně povedené hry, o jejichž kvalitách není třeba ani několik let po jejich debutu diskutovat. A to navzdory tomu, že na rozdíl od Death Stranding pro PS5 tento balíček nepřináší žádné obsahové bonusy, které by rozšířily samotné tituly.

Hra přichází s podporou ovladače DualSense, rychlými loadingy, 3D audiem a třemi zobrazovacími režimy. Každá tato oblast si přitom zasluhuje pozornost.

Pokud z nějakého důvodu nechcete zahájit hry od začátku – třeba proto, že jste je nedávno hráli – nikdo vás nenutí. V příběhu můžete navázat přesně tam, kde jste skončili, protože vylepšená verze podporuje transfer uložené pozice z PS4. Já dal nicméně přednost tomu začít s čistým stolem, a tak se můžeme rovnou vrhnout na technologické upgrady. Hra přichází s podporou ovladače DualSense, rychlými loadingy, 3D audiem a třemi zobrazovacími režimy. Každá tato oblast si přitom zasluhuje pozornost.

Na gamepadu PS5 jsou nově obě dobrodružství kompatibilní s haptickou zpětnou vazbou a adaptivními triggery. Autoři se zjevně snažili implementovat tyto prvky na všechny možné aktivity co nejlépe a výsledek je zajímavý. Nicméně to není podle mě vlastnost, která by vám sama o sobě vzala dech. Vývojáři byli přirozeně limitováni původním designem, který počítal jen s klasickými vibracemi. Haptika a adaptivní triggery stále podle mě dokáží hráči zprostředkovat velmi zajímavé pocity a patří mezi nejzajímavější novinky konzole PlayStation 5. Nicméně jen minimum titulů jich zatím dokáže patřičně využít. A je samozřejmě diametrální rozdíl mezi hrou jako Astro’s Playroom, která je primárně navržena a podřízena těmto funkcím i ve smyslu designu. Dále pak titulem, který sice neohýbá hratelnost, ale s funkcemi DualSense od počátku počítá. A pak je tu kolekce Uncharted a podobné, na které se někdo snaží až dodatečně tyto prvky naroubovat, což není vůbec snadné. Dosažený výsledek by ale rozhodně neměl nikoho urazit.

Rychlému nahrávání není třeba věnovat mnoho slov a nemyslím to jako kritiku. Právě naopak. Díky SSD jsou loadingy takřka okamžité a nijak vás hra nezdržuje, ať už s ní začínáte, nahráváte uloženou pozici, střídáte levely anebo měníte jeden titul za druhý. Na nahrávání si prostě nemáte důvod stěžovat. Pokud jde o 3D zvuk, cítím vlastní hendikep, který mi neumožňuje zřejmě tento efekt naplno docenit. Nepochybuji o tom, že audiu věnoval tým patřičnou pozornost, a co jsem schopen posoudit, hra zní skvěle. Upřímně ale říkám, že nedokážu odpovědět na otázku, zda tuto funkci implementují vývojáři v té nejlepší, anebo jen standardní úrovni. Prostě na to nemám sluch, moje uši zřejmě nejsou dost citlivé.

To naopak ke třem zobrazovacím režimům toho mám spoustu a zůstávají podle mě vedle nesporně kvalitního původního obsahu hlavním tahákem nové kolekce. Hra nabízí celkem tři režimy zobrazení – Fidelity Mode (Režim Věrnost), Performance Mode (Režim Výkon) a Performance+ Mode (Režim Výkon+). Nelze říct, že jeden je lepší než druhý. To je ryze individuální hodnocení a volba, kterou musí hráč učinit sám. Každý mód přichází s vlastní výhodou a na druhé straně obětí. Fidelity Mode láká na nativní rozlišení 4K, ale cílí jen na 30 snímků za sekundu. Performance Mode  už láká na 60 fps, ale za cenu nižšího rozlišení. Na 4K obrazovce se rozlišení upscaluje ze základního 1440p. Na Full HD obrazovce se ale naopak převzorkuje ze 1440p na 1080p s vylepšeným vyhlazováním. Takže pokud hrajete na starší televizi, je tohle možná volba pro vás skoro “bez kompromisu”. Mód Performance+ pak slibuje 120 fps, ale jen při rozlišení 1080p.

Za sebe vám jen mohu říct, že jsem největší část hry odehrál v režimu Performance/Výkonu, kterému jsem dal přednost. Označil bych ho za zlatou střední cestu.

Vybrat za vás to nejlepší nemůžeme. Ideál neexistuje. Ale když se smíříme se skutečností, že nemůžeme mít vše na maximu, jak bychom si nepochybně přáli, v případě takových vylepšených verzí rozhodně dává smysl, že nám jejich autoři dávají na vybranou. Z této nabídky si snad vybere opravdu každý. Za sebe vám jen mohu říct, že jsem největší část hry odehrál v režimu Performance/Výkonu, kterému jsem dal přednost. Označil bych ho za zlatou střední cestu. Neříkám, že to platí vždy a za všech okolností, ale v případě středně rychlých her jako Uncharted mi to přišlo jako nejlepší kompromis z nabízených. Naprosto respektuji a rozumím, že někdo chce za všech okolností nativní rozlišení 4K. Třeba kvůli velké obrazovce. Někdo zase vždy preferuje co nejsvižnější framerate.

Já osobně získal pocit, že v režimu Performance obraz co do detailu degraduje oproti módu Fidelity jen velmi mírně ve srovnání s přechodem z Performance na Performance+. To neznamená, že by při 120 fps nebyla hra hezká, ale na velké televizi už je nízké FullHD rozlišení znát. A naopak benefit frameratu jsem nejvíc ocenil při skoku z 30 a 60 snímků za sekundu. To podle mě trochu souvisí s povahou a tempem hry. U Call of Duty a podobných rychlých akcí nebo závodů člověk spíš sáhne po 120 fps, ale ne tak zběsilá akce v Uncharted je pro mě v 60 fps zcela dostačující. K 30 fps už jsem se vracet nechtěl, ale po 120 netoužil. Nechci tuto volbu nijak legitimizovat nebo označovat za “správnou”. Ale z různých náznaků a zmínek vývojářů jsem vytušil, že to může být jakýsi preferovaný režim. Ostatně samotná hra režim Performance/Výkon označuje za vyvážený poměr rozlišení a snímkovací frekvence.

V každém případě neočekávejte, že díky upgradu budou rázem Uncharted 4: A Thief’s End a Uncharted: The Lost Legacy vypadat jako nativní hry z PS5. Díky tomu, že to byly technicky výjimečně zdařilé hry, se nemusí stydět za svou prezentaci ani dnes, ale třeba The Last of Us Part II na PS4 později nabídlo ještě obdivuhodnější grafiku. I v kolekci poznáte, že jde o starší hry, ale stále výjimečné hry. A to je to hlavní. Ačkoli nechci mluvit o samotných titulech, musím konstatovat, že místy sice zaostávají za současnými trendy, ale v jiných ohledech jsou naopak stále aktuální, anebo dokonce předběhly dobu natolik, že jsem si měl možnost opět připomenout některé skvělé finty, které přitom dodnes nejsou samozřejmostí. Platí to například pro precizní ovládání nebo skvěle animované pohyby a šplhání, kdy se hrdina realisticky natahuje po další římse. Znovu mi vzalo dech, jak se po skluzu ze srázu za protagonistou sesouvá štěrk a kamení. A opět mě nadchla práce s lanem a navijákem, který je třeba přirozeně natáhnout a ukotvit smyčkou jako ve skutečnosti. Jinými slovy, vedle skvělého příběhu, postav a velkorysého obsahu hry nabízí stále moderní hratelnost.

Bohužel mi ovšem dojem z kolekce místy kazila řada technických chyb, které jsou o to překvapivější, že jde o first party titul přímo od Sony. Nemohu dát ruku do ohně za to, že nepřijde ještě do vydání patch, který je opraví, i když já o tom nevím. Je možné, že se s nimi nesetkáte, ale já jsem na ně narazil opakovaně a nedostal jsem přitom žádné upozornění, že by se tyto bugy konkrétně řešily. Nejčastěji jsem narážel na sekání hry při průběžném ukládání a vytváření checkpointu. Nejde přitom o zpomalení nebo lehký pokles frameratu, ale vyslovené trhání, které vám znemožňuje v tu chvíli hrát, natožpak pořádně zamířit. A tento problém se u mě projevoval déle než pár sekund. Zašlo to tak daleko, že jsem nakonec v takové chvíli titul raději pozastavil a pokračoval, až když jsem v menu viděl, že se hra uložila. Nikdy nelze zcela vyloučit nějaký individuální problém, ale s mojí konzolí nic není a na potíže tohoto typu jsem v jiných hrách nenarazil. Hra byla standardním způsobem nainstalovaná na SSD přímo od Sony. Vyloučit můžeme i zatížení způsobené nahráváním obrazu, protože veškeré záběry pořizujeme externě, což nemá na výkon konzole vliv.

Bohužel jsem byl ale svědkem i toho, že se pokazila celá cut scéna. Nefungoval zvuk, postavy se nepohybovaly a po místnosti se posouvaly jen statické modely, mezi nimiž “levitovaly” předměty, které měl mít v tu chvíli někdo v ruce.

Nezůstalo přitom jen u této chyby. Narážel jsem i na jiné glitche. Při souboji se například zobrazilo tlačítko pro vysmeknutí, ale po jeho skončení zůstalo viset v obrazu až do konce levelu. Při jinak chváleném šplhání se mi zase pokazila animace ruky, kterou si hlavní hrdina nepřirozeně vyvrátil. Bohužel jsem byl ale svědkem i toho, že se pokazila celá cut scéna. Nefungoval zvuk, postavy se nepohybovaly a po místnosti se posouvaly jen statické modely, mezi nimiž “levitovaly” předměty, které měl mít v tu chvíli někdo v ruce. Konkrétně tahle situace nakonec skončila tak, že cut scéna nepřešla do další úrovně, ale namísto toho se objevila postava ve zdánlivě bezedné černé propasti a když se nakonec pádem zabila, hra se zasekla. Následně přitom nebylo možné korektně vypnout hru samotnou ani celou konzoli, protože v důsledku toho přestal fungovat také dashboard.

Nepochybuji o tom, že se tyto problémy podaří odstranit, i když mě velmi zarazily. V tuto chvíli je těžké hodnotit, jak se projeví v den vydání a zda si na ně dávat pozor, případně počkat na další verdikty a informace. Není ani zřejmé, nakolik jde o individuální potíže. Hry jsem si i tak velmi užíval, ale rozhodně to není něco, nad čímž bych jen tak mávl rukou a odbyl to s tím, že o nic nejde. Berte to tedy jako upozornění, že jsem se těmito věcmi setkal a můžete se s nimi setkat také. Pokud tedy vysloveně nespěcháte, nemusíte do kolekce investovat hned a počkat, jak se situace vyjasní. A když už je řeč o investici, nezapomeňte na to, že majitelé jedné ze starších her mají nárok na upgrade na PS5 kolekci v ceně pouhých 10 dolarů. Ale pozor, nevztahuje se na ty, kdo získali Uncharted 4: A Thief’s End v rámci předplatného PlayStation Plus. Závěrem můžu jen znovu připomenout, že PC verzi vyvíjí americký tým Iron Galaxy a vyjde později. Na tu se pak samozřejmě znovu rádi podíváme.

Ojedinělé technické problémy

I když jsme se v článku i ve videu zmínili, že chyby, na které jsme narazili, nemusí hru při vydání už trápit, samotné nás upřímně překvapilo, že jsme v době recenzování zřejmě byli jedni z velmi mála lidí, kteří se s něčím takovým setkali. Nebereme to na lehkou váhu a rozhodně nepřehlížíme skutečnost, že naši kolegové včetně respektovaných odborníků na technologické rozbory tyto problémy nehlásí. Považujeme za korektní uvést, že se zjevně nejedná a plošný problém, i když se nám zatím nepovedlo ani prokázat, že by šlo o ryze individuální potíže, které se týkají jen jedné konzole. Zda třeba nejde o problém, který se může vyskytnout jen u malé části hráčů a během recenzování se projevil v tak omezené míře.

Na hledání odpovědi a řešení spolupracujeme přímo se společností Sony, která kontaktovala vývojáře, a i nám velmi záleží na tom, abychom se vysvětlení dobrali. Podobně jako v diskuzích na webu i na YouTube, kde jsme od počátku transparentně reagovali na skutečnost, že drtivá většina dalších médií podobné potíže nehlásí, ale musíme znovu zopakovat, že potenciální zjevné příčiny, které by vysvětlovaly toto chování, jsme se pokusili vyloučit.

Na testované konzoli fungují ostatní hry, zdá se, zcela korektně. Je normálním způsobem nastavená. Obsahuje původní SSD od Sony. V průběhu testování byla konzole vypnutá a znovu zapnutá. A nedošlo ani k jejímu nadměrnému zatížení třeba v důsledku nahrávání obrazu, protože ho pořizujeme externě. Konzole není hlasitější, než je normální, a mimo jmenované potíže nebyl jinak žádný problém s výkonem hry. Nic z toho nevysvětluje, odkud v mém případě chyby pramení. Proč se u jiné hry neprojevují. A co by s mojí konzolí mělo být jinak v nepořádku. Nevylučuji to, ale není to zjevné. Přesto jsem ji nabídl k možnému přezkoumání. Sami jsme nicméně třeba při streamu po vydání recenze na chyby nenarazili.

Sluší se také doplnit, že ačkoli popisované chyby nezmiňuje naprostá většina dalších testů, na některé z nich přeci jen někdo zřejmě narazil. Určité stejné či podobné věci hlásila redaktorka magazínu Siliconera Annette Polis. I ta je podle našich informací nějak zapojena do hledání příčiny. Absolutně nepodezříváme ostatní redakce z toho, že by tyto chyby přehlédly, ale v době recenzování jsme byli přesvědčeni, že se nejedná o ojedinělý problém. I když mě chyby překvapily, nebyly tak rozšířené, abych pojal podezření, že se jedná o individuální anomálii a konzultoval ji s vydavatelem, nebo začal hru testovat na jinému systému. Částečným vysvětlením může být skutečnost, že jsme se v posledních letech dočkali bohužel od jiných prestižních a populárních firem portů či vylepšených verzí, které byly v mnohem horším stavu a šlo o globální problém. Za všechny můžeme jmenovat remasterovanou trilogii GTA nebo Cyberpunk 2077 pro staré konzole.

I když jsme i my věřili, že nějaký chystaný patch přinese rychlou opravu, chtěli jsme upřímně upozornit na možné problémy, s nimiž se mohou kupující setkat. Nyní se situace jeví jinak. Bez ohledu na to, zda by hledání příčiny dopadlo tak, že chyba byla na naší straně, samozřejmě toužíme zjistit pravdu a o jakékoli zjištění se s vámi podělíme. I kdyby se nakonec mělo ukázat třeba i za pár měsíců, že použitá konzole vykázala nějakou závadu a naše pozorování tím byla nevědomky zkreslená.

Uncharted: Legacy of Thieves Collection

• Dvě skvělé hry za jednu cenu a navíc s možností výhodného upgradu
  • Hry podporují transfer uložené pozice z PS4