Hodnocení The Last of Us Part I nás znovu postavilo před známý, ale ošemetný problém. Jak se postavit k recenzi vylepšené verze starší hry? Nutno hned zkraje podotknout, že skvělé hry. Původní The Last of Us z roku 2013 pro PS3 právem patří mezi nejlépe hodnocené tituly všech dob a o rok novější The Last of Us Remastered pro PS4 je na tom skoro stejně. Teď se studio Naughty Dog vrací ke svému postapokalyptickému thrilleru znovu, ale v plnohodnotném remaku, který stojí na vylepšeních z The Last of Us Part II. Spravedlivě zhodnotit hru ale není o nic snazší. A protože novinku v jádru stále považujeme za novodobou klasiku, která nepochybně prošla rukama velké většiny z vás, nebudeme se ani tak věnovat popisu samotného titulu, ale rozebereme si spíš to, jak obstál ve zkoušce časem a jak je na tom remake z technického hlediska.
Vývojáři moc dobře vědí, čemu čelí. Fanoušci totiž nebudou vylepšenou verzi srovnávat ani tak s původní hrou jako spíš s vlastní vzpomínkou na originál. A taková hra je v naší hlavně mnohem krásnější a dokonalejší, než ve skutečnosti byla. To už je lidské mysli vlastní. Pokud se vám původní hra líbila, dost možná autoři ve vašem případě bojují s dokonalostí, kterou se originál ve vzpomínkách stal. Taková vzpomínka by se ale nemusela potkat s realitou, pokud byste se k jedničce vrátili. A proto je tu remake. Bez ohledu na to, jak kontroverzně působí vydat potřetí během necelé dekády stejnou hru. Naughty Dog prozradili, že je napadlo vrátit se k první hře při práci na dvojce a jejích vzpomínkových sekvencích. Položili si otázku, jaké by to bylo, kdyby tak vypadal originál. A odpověděli si, že by taková hra mohla být ještě blíž původní vizi, tak jak si ji autoři vysnili, kdyby je neomezovala tehdejší technologie.
Jakkoli totiž byla PS3 verze ve své době zázrakem, představy autorů byly ještě ambicióznější a přesahovaly možnosti dostupného hardwaru. Novinka je souborem vylepšení, které jednotlivě nezní možná nijak revolučně, ale v součtu skutečně tvoří něco mnohem komplexnějšího a většího, než je jen další vylepšená verze remasteru pro PS4. Přesně jak vývojáři slibovali. Na tomto místě bych mohl začít vyjmenovávat, že novinka láká na rychlé nahrávání, podporu haptické zpětné vazby i adaptivních triggerů, na 3D zvuk, detailnější grafiku, vyšší rozlišení nebo framerate. Nepřátelé jsou chytřejší a souboje s nimi variabilnější a nevyzpytatelnější. Také vaši společníci si počínají důvtipněji a pohybují se tak, aby je skutečně nemohl žádný z protivníků spatřit. Ne že jim to hra jen odpustí. Prostředí je nejen detailnější, plné nových maličkostí, ale také dynamičtější a interaktivnější. Ale to jsou jen dílčí vylepšení, z nichž každé přidá dílek do celkové skládačky remaku.
Není možné ignorovat skutečnost, že podoba některých postav se změnila. Někdy jen mírně, jindy způsobem, který se nemusí některým skalním fanouškům líbit. Nejde přitom jen o větší množství detailů a snahu přiblížit je vizáži ze dvojky
Autoři třeba říkají, že díky upgradovaným cut scénám a novým modelům postav se můžeme ještě více přiblížit původním hereckým výkonům jednotlivých představitelů. A já bych k tomu dodal, že výsledkem jsou možná ještě emotivnější situace, mimika a jemná gesta, která už tak dramatický příběh posouvají na novou úroveň. Vše působí ještě syrovějším a uvěřitelnějším dojmem. Na druhé straně ale není možné ignorovat ani skutečnost, že podoba některých postav se změnila. Někdy jen mírně, jindy způsobem, který se nemusí některým skalním fanouškům líbit. Nejde přitom jen o větší množství detailů a snahu přiblížit je vizáži ze dvojky. Kdybych měl ten pocit nějak zobecnit, přijde mi, jako by všichni o něco zestárli a prošedivěli ve srovnání s originálem. A netýká se to jen hlavních hrdinů.
Pokud jde o zmíněné rozlišení a framerate, na výběr máte dva standardní režimy zobrazení. První už klasicky upřednostňuje výkon a ten druhý obrazovou kvalitu, respektive rozlišení. Já sám jsem dal přednost dynamickému 4K a 60 fps, druhou možností je pak nativní 4K a 40 fps. Pokud vaše televize podporuje režim VRR, hra jej umí využít. Během pořizování záběrů pro recenzi přes externí zařízení jsem jej ale nevyužil.
Zdroj: Naughty Dog
O co větší pozornost většina hráčů věnuje grafice, možná trochu neprávem opomíjenou funkcí jsou nejrůznější asistence, možnosti přizpůsobení a kompenzační pomůcky. Naughty Dog byli v případě The Last of Us Part II právem oslavováni pro svůj přínos na tomto poli. Zpřístupnili hru mnoha lidem s různými druhy hendikepů, kteří si jinak AAA tituly užít nemohou. Remake jedničky měl ambici nabídnout vše, co druhý díl, a přidat ještě něco navrch. Tomuto tématu se budeme důkladně věnovat v samostatném článku, streamu a rozhovoru s naším spolupracovníkem Lukášem Hosnedlem. V tuto chvíli ale myslím, že bohatě postačí to nejdůležitější. Nevidomý Lukáš měl možnost si The Last of Us Part I zahrát, a to mluví samo za sebe. Jak několikrát on sám i další hráči s různým fyzickým omezením upozorňovali, to samo o sobě ospravedlňuje vznik nové verze.
Pokud jde o dílčí novinky, můžete se těšit třeba na nové kosmetické doplňky, nativní podporu speedrunů nebo mód permadeath. Ve hře najdete také vylepšený fotorežim nebo prohlížeč 3D modelů. Naopak kompetitivní multiplayer z remaku zmizel. Stále tu nicméně najdete příběhový prequel Left Behind. A pak je tu samozřejmě ještě taková “maličkost” – samotná základní hra. A je to stále vynikající titul. Autorům hraje do karet, že ani o dvě generace konzolí později za uplynulé desetiletí nevzniklo mnoho podobně výjimečných her. The Last of Us byl počin, který předběhl dobu, nastavil kvalitativní laťku v mnoha různých disciplínách a stal se etalonem, k němuž ani dnes není samozřejmostí se přiblížit. Nadčasový příběh a realistické vyprávění obdivuhodně odolalo zkoušce časem. A i když samotnou hratelností dnes už titul nepřekvapí, nejde na druhé straně ani tvrdit, že by se akční adventury nebo survival hry od té doby nějak významně herně posunuly a proměnily, aby se vedle nich koncept z roku 2013 musel stydět. Čeká vás skvělý scénář, spousta uvěřitelných emocí, nápadité zvraty i herně rozmanité situace, které vás podněcují k experimentování.
Postapokalyptický thriller od Naughty Dog zůstává jednou z mála her, které se skutečně a bez nadsázky povedlo kvalitativně přiblížit opravdovým filmům a seriálům, jimiž se autoři inspirovali.
Putování nesourodé dvojice, která k sobě v bezútěšném světě jen obtížně hledá cestu, dnes působí stejně naléhavě jako před lety. Jejich komplikovaný, a přesto civilní vztah, chytře dávkovaná akce, vynikající soundtrack nebo hrozivé zlo, které může mít stále tvář člověka, jsou atributy, které z The Last of Us udělaly moderní legendu. Můžete se bát, plakat i litovat zdejší svět. Hlavně ale budete soucítit s postavami, které sice nejsou skutečné, ale chovají se tak. A neplatí to jen o ústředním páru. Postapokalyptický thriller od Naughty Dog zůstává jednou z mála her, které se skutečně a bez nadsázky povedlo kvalitativně přiblížit opravdovým filmům a seriálům, jimiž se autoři inspirovali. O to zajímavější je, že remake vychází v době, kdy netrpělivě vyhlížíme adaptaci, která může prokázat schopnost obstát v tvrdé konkurenci tradičních forem umění.
Na druhé straně ale titul nezapře dobu, v níž debutoval. Některé lokace, scény nebo místa přes veškerou modernizaci a současnou grafiku nemohou skrýt skutečnost, že vznikla v době, kdy byl jejich design podmíněn technologickými omezeními, která dnes už neplatí. Nezávidím autorům volbu, před kterou stáli. Nepochybně mohli některé části přepracovat a rozšířit je. Nepřidat jen detaily a rekvizity, ale třeba taková místa víc otevřít a předělat jejich level design. Ale to by se zase jiným fanouškům nemuselo líbit a výsledkem by nebyl tak autentický remake. Sami si musíte odpovědět na otázku, zda by byl pro vás remake přitažlivější, pokud by přišel s dramatičtějšími změnami, anebo oceňujete právě jeho věrnost originálu. Výsledkem každopádně je, že nemůžete očekávat něco, co jste dosud neviděli. Ale ono je možná zbytečné snažit se měnit klenot, který mnozí hráči považují za dokonalý.
V principu se hra nijak nezměnila, nepřináší obsahové změny
Remake The Last of Us představuje skvělý způsob, jak si v moderní grafice užít novodobou klasiku s několika vítanými upgrady. Ani ty z ní ale neudělají úplnou novinku. Je to stále vynikající titul, ale také potřetí ta stejná hra, což není pro každého. A přes všechna vylepšení jsem neměl dojem, jako bych hrál něco jiného než před lety. Pokud jste hráli tenhle klenot na PS3 i PS4, možná vás čeká náročné dilema. Je to ale určitě ten nejlepší způsob, jak si příběh zopakovat a neznat ho, neváhal bych ani chvíli. I když pod oslnivou fasádou není tak úplně titul z roku 2022, stále se může směle měřit se svou konkurencí.
Naprosto souhlasím v recenzi s Jirkou. Jde o to, že původní záměr The Last of Us opravdu v té době předběhl dobu, vždyť se podívejme jaké hry v tom roce vycházely. V tom je ta její “nadčasovost” a ani nyní v roce 2022 moc her v takovéto kvalitě není. Na druhou stranu naprosto chápu rozčarování nad cenou, která je dle mého názoru opravdu vysoká i když se jedna o remake. Obsahově je to, ale stále stejná hra a slušela by jí cenovka nižší. Ale jak už zmiňoval Zdeněk, nikdo ve finále nikoho nenutí to za tu cenu kupovat.
Taky jsem to nechápal, než jsem si to zahrál… Je to jedna z mála her, která mě svou atmosférou a příběhem dostala tak, že jsem ji věnoval každou volnou hodinu a myslel na ni mimo to, než jsem ji dohrál… Každý den jsem se těšil, co se zase nového odehraje… Takových her je opravdu jen pár…
Samozřejmě fráze „předběhla dobu“ je nepřesná… Protože její úspěch je založen na kvalitě a preciznosti, ne na tom, že v budoucnu bude takových her víc a TLOU bylo jednou z prvních takových… Bohužel, takové hry se objevují jen vyjímečně…
Vysoká hodnocení (nejen zde) se dala čekat.
Ano, představoval bych si, že remake bude o něco lepší ve vztahu k Part II. Že bude možnost si lehnout, vylepšený soubojový systém, že se lokace rozšíří (třeba rozbitím výlohy a možností prohledat tak budovu, která byla v remasteru nepřístupná) atd.
Vzhledem k tomu, že jsem nehrál původní hru na PS3, ale až remaster (2x) zakoupený za výhodnou cenu (tuším za 499 Kč) a jsem v situaci, kdy si můžu dovolit občas utratit pár peněz, jsem ochoten koupit remake za plnou cenu (Remaster jsem prodal a zase nějakou kačku „ušetřil“.), ocenit českou lokalizaci (, která se sice dala čekat, ale ne každá hra ji má), ačkoliv mi osobně by v tomto případě absence češtiny nijak zvlášt nevadila, i vylepšení, která vývojáři provedli včetně rozšíření přístupnosti (byť ji nepotřebuji).
Těším se, až si hru zahraji potřetí…
Vortex.cz používá soubory cookie, aby vám poskytl co nejrelevantnější výsledky tím, že si zapamatuje vaše preference a opakované návštěvy. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s používáním všech souborů cookie. Můžete také v „Nastavení cookies“ poskytnout souhlas pro jednotlivé možnosti.
Tento web používá soubory cookie ke zlepšení vašeho zážitku při procházení webem. Soubory cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a jsou kategorizovány podle potřeby, jelikož jsou nezbytné pro fungování základních funkcí webu. Používáme také soubory cookie třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a porozumět tomu, jak tento web používáte. Tyto soubory cookie budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s vaším souhlasem. Máte také možnost odhlásit se z těchto souborů cookie. Odhlášením se z některých z těchto souborů cookie může ovlivnit váš zážitek z prohlížení.
Nezbytné soubory cookie jsou naprosto nezbytné pro správné fungování webu. Tyto soubory cookie anonymně zajišťují základní funkce a bezpečnostní prvky webu.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent
1 year
Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
PHPSESSID
session
This cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Funkční soubory cookie pomáhají provádět určité funkce, jako je sdílení obsahu webových stránek na platformách sociálních médií, shromažďování zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
__atuvc
1 year 1 month
AddThis sets this cookie to ensure that the updated count is seen when one shares a page and returns to it, before the share count cache is updated.
__atuvs
30 minutes
AddThis sets this cookie to ensure that the updated count is seen when one shares a page and returns to it, before the share count cache is updated.
ss
1 year
This cookie is set by the provider Eventbrite. This cookie is used for the functionality of website chat-box function.
Výkonnostní cookies se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních indexů webových stránek, což pomáhá při poskytování lepší uživatelské zkušenosti pro návštěvníky.
Cookie
Délka
Popis
dc
1 year
Cookie used to enable A/B testing within the website.
Analytické soubory cookie se používají k pochopení toho, jak návštěvníci interagují s webem. Tyto soubory cookie pomáhají poskytovat informace o metrikách počtu návštěvníků, míře okamžitého opuštění, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
__gads
1 year 24 days
The __gads cookie, set by Google, is stored under DoubleClick domain and tracks the number of times users see an advert, measures the success of the campaign and calculates its revenue. This cookie can only be read from the domain they are set on and will not track any data while browsing through other sites.
_ga
2 years
The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_gat_gtag_UA_129515720_1
1 minute
Set by Google to distinguish users.
_gid
1 day
Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minutes
Hotjar sets this cookie to detect the first pageview session of a user. This is a True/False flag set by the cookie.
_hjFirstSeen
30 minutes
Hotjar sets this cookie to identify a new user’s first session. It stores a true/false value, indicating whether it was the first time Hotjar saw this user.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minutes
Hotjar sets this cookie to know whether a user is included in the data sampling defined by the site's pageview limit.
_hjIncludedInSessionSample
2 minutes
Hotjar sets this cookie to know whether a user is included in the data sampling defined by the site's daily session limit.
_hjTLDTest
session
To determine the most generic cookie path that has to be used instead of the page hostname, Hotjar sets the _hjTLDTest cookie to store different URL substring alternatives until it fails.
at-rand
never
AddThis sets this cookie to track page visits, sources of traffic and share counts.
browser_id
7 days
This cookie is used for identifying the visitor browser on re-visit to the website.
CONSENT
2 years
YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
GUC
1 year
The GUC cookie is set by Yahoo for Yahoo conversion tracking.
ibbid
session
Set by iBillboard, this cookie collects visitor information that becomes an ID string which can be used to target groups with similar preferences.
uid
2 months
This is a Google UserID cookie that tracks users across various website segments.
uu
1 year
AdScale sets this cookie to target ads by registering the user's movements across websites.
uvc
1 year 1 month
Set by addthis.com to determine the usage of addthis.com service.
Reklamní soubory cookie se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookie sledují návštěvníky napříč webovými stránkami a shromažďují informace za účelem poskytování přizpůsobených reklam.
Cookie
Délka
Popis
A1S
session
This cookie is associated with Yahoo Search Analytics and is used for advertising purposes.
ab
1 year
Owned by agkn, this cookie is used for targeting and advertising purposes.
B
1 year
This Cookie is used by Yahoo to anonymously store data related to user's visits, such as the number of visits, average time spent on the website and what pages have been loaded. This data helps to customize website content to enhance user experience.
CMID
1 year
Casale Media sets this cookie to collect information on user behavior, for targeted advertising.
CMPRO
3 months
CMPRO cookie is set by CasaleMedia for anonymous user tracking, and for targeted advertising.
CMPS
3 months
CMPS cookie is set by CasaleMedia for anonymous user tracking based on user's website visits, for displaying targeted ads.
CMST
1 day
Casale Media sets this cookie to collect information on user behavior, for targeted advertising.
id
3 months
Set by Google DoubleClick, this cookie is used to create user profiles to display relevant ads.
IDE
1 year 24 days
Google DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
loc
1 year 1 month
AddThis sets this geolocation cookie to help understand the location of users who share the information.
mdata
1 year 1 month
This cookie is used by Media Innovation group and registers a unique ID to identify a visitor on their revisit, in order to show them relevant ads.
ov
1 year 1 month
This cookie is set by the provider mookie1.com. This cookie is used for serving the user with relevant content and advertisement.
TapAd_3WAY_SYNCS
2 months
TapAd sets this cookie for data synchronization with advertising networks.
TapAd_DID
2 months
TapAd sets this cookie to offer personalized content, social media features, and traffic analysis for its retargeting of online advertising.
TapAd_TS
2 months
TapAd sets this cookie to track users across devices to enable targeted advertising.
TDCPM
1 year
TDCPM cookie is set by Cloudflare service to store a unique ID that identifies a returning user's device which is then used for targeted advertising.
TDID
1 year
TDID cookie is set by Cloudflare service to store a unique ID that identifies a returning user's device which is then used for targeted advertising.
test_cookie
15 minutes
The test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
tu
1 year
AdScale sets this cookie to target ads by registering the user's movements
across websites.
tuuid
1 year
The tuuid cookie, set by BidSwitch, stores an unique ID to determine what adverts the users have seen if they have visited any of the advertiser's websites. The information is used to decide when and how often users will see a certain banner.
tuuid_lu
1 year
This cookie, set by BidSwitch, stores a unique ID to determine what adverts the users have seen while visiting an advertiser's website. This information is then used to understand when and how often users will see a certain banner.
ut
1 year
Cookie used to analyse target groups and hold the number of website hits in various subject areas.
uuid
1 year 27 days
MediaMath sets this cookie to avoid the same ads from being shown repeatedly and for relevant advertising.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSC
session
YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devices
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-id
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextId
never
This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requests
never
This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
zuuid
1 year
This cookie contains an anonymous numerical identifier to identify the user in our system.
zuuid_lu
1 year
This cookie contains a numerical timestamp to store the last time the user was updated in the system.
Samozřejmě fráze „předběhla dobu“ je nepřesná… Protože její úspěch je založen na kvalitě a preciznosti, ne na tom, že v budoucnu bude takových her víc a TLOU bylo jednou z prvních takových… Bohužel, takové hry se objevují jen vyjímečně…
Ano, představoval bych si, že remake bude o něco lepší ve vztahu k Part II. Že bude možnost si lehnout, vylepšený soubojový systém, že se lokace rozšíří (třeba rozbitím výlohy a možností prohledat tak budovu, která byla v remasteru nepřístupná) atd.
Vzhledem k tomu, že jsem nehrál původní hru na PS3, ale až remaster (2x) zakoupený za výhodnou cenu (tuším za 499 Kč) a jsem v situaci, kdy si můžu dovolit občas utratit pár peněz, jsem ochoten koupit remake za plnou cenu (Remaster jsem prodal a zase nějakou kačku „ušetřil“.), ocenit českou lokalizaci (, která se sice dala čekat, ale ne každá hra ji má), ačkoliv mi osobně by v tomto případě absence češtiny nijak zvlášt nevadila, i vylepšení, která vývojáři provedli včetně rozšíření přístupnosti (byť ji nepotřebuji).
Těším se, až si hru zahraji potřetí…