Resident Evil 3, Capcom, Recenze Resident Evil 3

Resident Evil 3

Remake přišel o podtitul Nemesis jako o část obsahu. Obávaný protivník spíš cení zuby

Zdroj: Capcom
5. 4. 2020
Název: Resident Evil 3 Vývojář: Vydavatel: Platformy: , , Recenzovaná verze: PlayStation 4 Žánr: , Datum vydání: 3. 4. 2020

Když loni v lednu dorazil na trh remake survival hororu Resident Evil 2, předčil výsledek naše nejoptimističtější očekávání. Vytouženou vylepšenou verzi třetího dílu oznámil Capcom ještě téhož roku. Na rozdíl od svého předchůdce už ale tentokrát od samého počátku provázela projekt obrovská očekávání podpořená minulým úspěchem. Naneštěstí na triumf dvojky navazuje modernizovaný třetí díl jen zčásti.

Oba remaky jsou, pokud jde o vyprávění, ještě lépe propojené a tvoří skvělý pár.

Originál z roku 1999 se rodil v bolestech, ale výsledkem byl další hit. Zdá se, jako by remake trochu kráčel v jeho stopách i po této stránce. Celkem se na vývoji pod křídly Capcomu podílela čtyři studia a něco z této roztříštěnosti se částečně projevilo i na obsahu. Hlavní hrdinkou hry je Jill Valentine, kterou známe už z úplně prvního dílu ságy z roku 1996. Ona a další dobře napsané vedlejší postavy v čele s hratelným Carlosem se pokouší prchnout z Raccoon City. Příběh se odvíjí místy paralelně s dvojkou a po stránce mytologie ji skvěle doplňuje. Oba remaky jsou, pokud jde o vyprávění, ještě lépe propojené a tvoří skvělý pár. Nemělo by vás tak překvapit, že narazíme na některé známé postavy a navštívíme nějaká dříve viděná místa.

Resident Evil 3 odstartuje skvěle a vydává ze sebe to nejlepší. Novinka staví na osvědčené technologii i hratelnosti předchozí hry, k níž přidává aktivnější využití nože nebo efektivní úhybné manévry. Titul se pyšní oslňující grafikou a strhující výpravou. Člověk má pocit, jako by sledoval perfektně střižený film, který i přesto, že hráči často bere kontrolu nad akcí, zručně míchá hratelné prvky, quick-time eventy a animace. Pohyb v ulcích a dalších exteriérech vám zprostředkuje přesvědčivou iluzi otevřenějšího města a vy máte možnost vychutnávat si pestřejší plejádu nepřátel i detaily, jakými jsou třeba plakáty lákající na fiktivní hollywoodské trháky nápadně připomínající ty skutečné. První polovina hry je rozhodně tou nejsilnější a dává hráči naději, že výsledkem bude další jednoznačný hit.

Skutečnost, že je titul mnohem akčnější než minulý díl, není v rozporu s originálem a je třeba to přijmout jako fakt. Remake tuto proměnu akcentuje ještě víc, a měli byste proto počítat s tím, že tempo je hodně svižné a připomíná spíš čtvrtý díl. Pokud si tuto sérii pojíte především s hádankami a logickými překážkami, musíte přistoupit na vědomí, že těch hra nabízí v porovnání s dvojkou jen málo. Akce jako taková je ale natolik povedená, že jsem záměrně sáhl po srovnání se čtvrtým dílem namísto pětky a šestky, což by mohlo nechtěně implikovat další nešvary. Zbraně se navíc skvěle ovládají, lze je upgradovat a uplatníte je také v četných boss fightech, čímž se plynule přesouváme k titulní hrozbě.

Nedílnou součástí zápasu, který v Raccoon City svádíte, je obávaný protivník Nemesis, který navazuje na Mr. X z Resident Evilu 2. Nemesis vás neúnavně pronásleduje celou hru a je takřka nezničitelný. Připomíná jakousi kombinaci vetřelce a T-1000 z Terminátora, který mimochodem vývojáře skutečně inspiroval. Během soubojů můžete narazit dokonce na několik dalších paralel se zmíněnými snímky. Hrozivý nepřítel, který dal podtitul původní hře, nicméně bohužel pozbyl něco ze své dřívější nebezpečnosti a nevyzpytatelnosti. Navzdory slibům autorů remaku se většinou neobjevuje náhodně, ale zpravidla na předem vytipovaných místech. Ještě v ulicích Raccoon City se zdá, že vám půjde po krku pořád a zjevit se může takřka kdekoli. Brzy vám však dojde, že je i přes svou děsivou podstatu paradoxně méně nebezpečný než Mr. X. Jeho transformace jsou úžasné, stejně jako design, ale v druhé polovině hry se objevuje jen sporadicky a prakticky výhradně formou skriptovaných scén a boss fightů. Tato setkání jsou sice pěkná i zábavná, ale stejně se neubráníte pocitu, že vám Nemesis ve skutečnosti není stále v patách.

I když jsem po skvěle rozjetém začátku získal dojem, že v závěru hře začínal trochu docházet dech, nenudil jsem se ani chvíli. Koneckonců je fér připustit, že osobně mi úplně nesedlo ani finále předchozí hry. Problém je spíš v tom, že konec navzdory vyřčenému přijde příliš brzy. Resident Evil 3 kvůli tomu působí uspěchaným dojmem, a to přitom rozhodně nejsem člověk, který si myslí, že více automaticky znamená lépe. Když však člověk sleduje závěrečné titulky po nějakých pěti až šesti hodinách, nedostaví se tady onen kouzelný pocit naplnění. Délka typická pro nezávislé hry a psychologické horory mi přijde v tomto případě jako podprůměrná, i když v zásadě odpovídá originálu. Neoznačil bych ji za nedostatek v pravém slova smyslu, pořád je lepší zkondenzovat povedenou hru, než ji rozředit nastavovanou kaší. Ale remake Resident Evilu 2 nám naopak nabídl ve srovnání s původní hrou obsah navíc, čímž nás rozmazlil a nastavil naše očekávání stran pokračování.

Důvodem je mimo jiné skutečnost, že novinka mi spíš než remake připomíná jakousi reimaginaci původní hry. To zčásti platilo i pro předchůdce, ale Resident Evil 3 se od obsahu předlohy odchyluje víc a skalní fanoušci mohou postrádat i nějaké části, prvky a funkce. Platí to například pro režim The Mercenaries: Operation Mad Jackal, který ve hře zcela chybí a po dokončení příběhu můžete maximálně rozehrát hru znovu na vyšší úroveň, splnit nějaké výzvy a odemknout si nové bonusy. Náplastí na tuto absenci a skromnější délku má být zjevně titul Resident Evil: Resistance, který měl původně vyjít jako samostatný počin, ale dostanete ho společně s trojkou zdarma. Nový asymetrický multiplayerový režim od jiného studia než zbytek hry ale přes veškerou snahu působí jako samostatný produkt. Váhal jsem, zda jej zahrnout do recenze, či nikoli, ale nakonec jsem následoval příkladu dalších médií budeme mu věnovat samostatný test. Jak už bylo řečeno, v balení najdete dvě hry, ale Resistance prostě není Resident Evil 3. A jako takový si zaslouží vlastní materiál. S ohledem na skutečnost, že poměr ceny a obsahu se ale v případě remaku bude skloňovat hodně často, mohu vám prozradit, že jsem k tomuto rozhodnutí dospěl až ve chvíli, kdy jsem si uvědomil, že hodnocení Resistance nemá pozitivní ani negativní dopad na výsledné skóre celého balíčku.

Resident Evil 3

• Lepší propojení s druhým dílem
  • Skvělá grafika a filmová atmosféra
  • Strhující akce a ovládání zbraní
  • Výborný začátek a otevřenější kulisy města
  • Napínavý příběh a zajímavé postavy
  • Navzdory délce velmi zábavná hra
  • Akčnější podstata nemusí vyhovovat všem
  • Jen minimum hádanek a logických překážek
  • Krátká hra směřuje k uspěchanému konci
  • Remake postrádá některé části a funkce originálu
  • Nemesis se neobjevuje náhodně, většinou se řídí skripty
  • Finální pasáž zaostává za výborným úvodem
Remake Resident Evilu 3 je ve svých nejlepších momentech vynikající, v těch nejhorších bohužel jen lehce nadprůměrný. Je to nový pohled na známé události, který nabízí úžasné technické zpracování, skvělé postavy, filmovou výpravu a strhující souboje. Ve srovnání s dvojkou je hra mnohem akčnější, nenabízí tolik hádanek a i kvůli vystřiženému obsahu je také novinka o poznání kratší. Nemesis je sice stále hrozivý nepřítel, ale s ohledem na předepsaný výskyt nenaplnil ambici a potenciál setrvalé hrozby. I přes uspěchaný konec jsem se ale u hry velmi dobře bavil.

4