Resident Evil 4 (remake), Capcom, Recenze remaku Resident Evil 4

Zdroj: Capcom
17. 3. 2023
Název: Resident Evil 4 (remake) Vývojář: Vydavatel: Platformy: , , , , Recenzovaná verze: PlayStation 5 Žánr: ,
24. 3. 2023
2023 (iOS)
24. 3. 2023 (PC, Xbox Series S | X, PlayStation 5, PlayStation 4)

Tahle recenze musí začít trochu jinak. A sice upozorněním, že Capcom si velice úzkostlivě střeží, co vám můžeme ze hry ukázat a co o ní můžeme říct. Remake survival hororu Resident Evil 4 přichází s řadou přísných embarg, která je v tuto chvíli třeba dodržet. Takže nebudu moct být vždy tak popisný stran nejrůznějších novinek a změn, jak byste si možná přáli. Nepochybně je důvodem přesvědčení vydavatele, že řadu věcí mají hráči zjistit sami až na vlastní kůži. Z mého pohledu to ale nic nemění na samotném hodnocení. Jen nebudu moct vždy přesně pojmenovat každý konkrétní příklad. Tolik to nejnutnější na úvod a teď už se můžeme pustit do samotné recenze.

Nebudu odkládat to podstatné na později. Pokud čekáte se zatajeným dechem, zda se novinka povedla, nebo se naopak zpronevěřila originálu, můžete si podle mě oddechnout. Capcom nepřipustil další zaváhání jako v případě remaku trojky a poučen z kritiky se nám snaží naservírovat autentický Resident Evil 4. Ale takový, jaký podle něj ocení nejen pamětníci originálu, ale také noví hráči. Obvyklé dilema, jak hodnotit vylepšené verze starších her, jsem tentokrát skoro nepociťoval, protože remake z velké části i přesto, že originál vyšel už v roce 2005, působí jako moderní hra. Dílem i díky tomu, že vývojáři se sice někdy úzkostlivě drží předlohy, jinde se ale nebáli do hry sáhnout. A tak tu narazíte na části a scény, které jsou v podstatě identické, jen v moderní grafice nebo zbavené většiny quick-time eventů, ale současně se ve hře nachází řada odchylek a novinek. A nejde jen o úpravy scénáře, který vypustil nějaké pikantní narážky na Ashley. Podstatné ale je, že i přes tyto změny působí za každé situace Resident Evil 4 autenticky.

Remake se trochu otevřel a i když nenabízí otevřený svět v pravém slova smyslu, láká k většímu prozkoumávání a nabízí podle mě víc pestrosti i interakce. Možná trochu na způsob nedávného remaku sci-fi hororu Dead Space. Ale Capcom má tu výhodu, že vylepšuje ještě o generaci starší hru, takže jeho upgrady jsou na první pohled patrnější. Hra ostatně výborně vypadá. Měl jsem od remaku a RE Enginu vysoká očekávání, ale realita je možná předčila. Na PS5 se na novinku opravdu moc pěkně kouká a co je asi nejzajímavější, nejenže nabízí kromě režimu rozlišení a frameratu i nezávislé vypnutí a zapnutí ray tracingu, ale hlavně se nad očekávání svižně hýbe, i když vsadíte na nejpohlednější grafiku. Skoro vždy už sahám po režimu výkonu, ale tady jsem neměl problém hrát ani v režimu kvality. Nadto můžete na konzolích upravit i pár dalších vizuálních prvků, což není úplně obvyklé.

Když vývojáři chtějí a považují to za prospěšné, drží se originálu mimořádně přesně. Jinde ale klidně popustí uzdu fantazii zřejmě ve snaze osvěžit původní zážitek, aktualizovat ho a překvapit také veterány.

Pokud jde o technickou stránku, stojí za zmínku také velmi rychlé loadingy nebo pěkné cutscény. Ty se často prolínají s povedenými boss fighty a i v tomto případě platí, že když vývojáři chtějí a považují to za prospěšné, drží se originálu mimořádně přesně. Jinde ale klidně popustí uzdu fantazii zřejmě ve snaze osvěžit původní zážitek, aktualizovat ho a překvapit také veterány. Mluvit konkrétně mohu jen o dílčích změnách, které už autoři prozradili. Padla zmínka o redukci quick-time eventů, a to i v soubojích s bossy, můžete mít víc nožů, ale ty se při používání opotřebují a ničí. Ten základní si však můžete, ba spíše musíte u proslulého obchodníka zase opravit. Jde o velmi užitečnou zbraň. Tady ostatně narazíte na víc novinek. Já mohu jen obecně naznačit úpravy kufříku reprezentujícího váš inventář. S ním se dnes lépe pracuje a správa vašeho vybavení stále hraje důležitou roli, jak se na sérii sluší a patří.

Nepochybně také víte, že v situacích, kdy Leona doprovází Ashley, ji můžete trochu jinak udílet pokyny. Vaším úkolem je chránit ji za každou cenu, nenechat ji unést nebo zranit. Takže musíte kromě jiného tu a tam zavelet, že se má schovat, nebo jak daleko se od vás držet. Ona vám na oplátku místy pomůže dostat se na místa, která by pro vás byla jinak nedostupná. Opět asi nebudu konkrétnější, protože vedle omezení vztahujících se k aktuální verzi bych navíc nechtěl z příběhu prozradit víc, než je nutné, ani těm, kdo původní hru nikdy nehráli. A dovedu si představit, že takových potenciálních zájemců se může dnes mezi hráči najít dost.

Z příběhu si proto připomeneme jen to nejzákladnější. Hlavní hrdina Leon S. Kennedy pátrá po Ashley Graham, dceři amerického prezidenta. Jeho mise jej zavede až do tajuplné španělské vesnice, která je dobrou připomínkou, jak se Resident Evil Village inspiroval právě i čtvrtým dílem. I když jsme opustili Racoon City a čelíme novým hrozbám, je to typický Resident Evil plný groteskních postav, ale také nadsázky. V tomto směru nezávidím vývojářům jejich úkol. Zjevně totiž chtěli skloubit klasické pojetí, ale také do něj místy zasáhnout s moderními prvky. V první řadě musím zdůraznit, že příběh pro mě nebyl žádnou překážkou, znovu jsem si tohle dobrodružství užil. Místy už ale na mě nefungoval tak jako kdysi. Je pro mě obtížné zkoušet se vcítit do někoho, kdo jej nezná, a představit si, jak na něj bude působit. A vlastně stejně těžké je říct, jak bude dnes působit na veterány. Ale některé jeho části pro mě nezestárly moc dobře a po boku moderní hratelnosti byl asi nejhlasitější připomínkou toho, jak je originál vlastně starý.

Podobně se to má s některými herními situacemi. Jako celek hra i dnes funguje skvěle. Ale byla tu místa, která mi přišla z hlediska gameplaye nudnější. Nemyslím si přitom, že to je nutně jen tím, jakou péči vývojáři daným scénám dopřáli. Třeba začátek hry se podle mě předlohy záměrně drží víc a přijde mi povedenější než některé pozdější části bez ohledu na to, zda modernizací prošly, či nikoli. K dobrému dojmu ze hry u mě nepochybně přispěl i povedený dabing a zvučení obecně. Ačkoli se vám možná po některých hlasech bude stýskat, pokud se vám během uplynulých letech dostaly hodně hluboko pod kůži.

Vývojáři dokázali citlivě aktualizovat titul tak, aby stále působil jako autentický Resident Evil 4.

Pokud jde o to, jak je věrná novinka původní hře, fanoušci často zmiňují také rozsah. Po remaku trojky jsou ostatně obavy z krácení pochopitelné. Protože aktuální verze obsahuje určité změny, nemusí průchod jednotlivými lokacemi ani z hlediska času vyjít 1:1. Podstatné ale je, že mám dojem, že je hra podobně dlouhá jako originál. Samozřejmě jako vždy závisí na vaší šikovnosti, ale průměr se podle mě bude pohybovat okolo 15 hodin. Z pohledu nabídky se také jeví pravděpodobné, že Capcom může obsah Resident Evilu 4 ještě dodatečně nějak rozšířit i nad rámec oficiálně oznámeného bezplatného VR režimu, který do hry dorazí formou bezplatného updatu. Už teď titul láká na různé převážně sběratelské bonusy výměnou za plnění speciálních výzev.

Klíčová otázka zní, zda Resident Evil 4 v této podobě zalichotí fanouškům. Na to je mimořádně složité odpovědět, protože každý jsme jiný. Dovedu si představit, že se najdou hráči, kteří budou nemile překvapení některými úpravami obsahu a budou přesvědčení, že do scénáře Capcom zasahovat neměl. Třeba se slovy, že měli autoři jen modernizovat grafiku a ovládání a do kostry hry vůbec nesahat. Anebo naopak někdo namítne, že úprav mohlo být víc, aby se hra zbavila některých koncepčně staromódních momentů. Ale pak by to zase nebyl remake, ale spíš reimaginace. Chci tím říct, že pro mě osobně vývojáři našli zlatou střední cestu a jak už jsem zmiňoval, dokázali citlivě aktualizovat titul tak, aby stále působil jako autentický Resident Evil 4. Pro mě tohle je ta nová nejlepší možná verze RE4, která je dostatečně současná, ale stále je titulem, který nezapře svůj původ. A to je i přes určité břímě jedině dobře.

Resident Evil 4 (remake)

• Podoba hry a různá nastavení grafiky i na PS5
  • Krásné cut scény a souboje s bossy
  • Velmi rychlé loadingy
  • Lepší spolupráce s Ashley
  • Svobodnější průzkum a pestřejší interakce
  • Méně quick-time eventů
  • I přes řadu novinek je to stále autentický remake
  • Může oslovit pamětníky i nové hráče
  • Přestože tu jsou změny, délka se nekrátila
  • Části příběhu pro mě nezestárly úplně dobře
  • Některé pasáže jsou z hlediska hratelnosti méně záživné
  • Některé bonusy mohou dorazit až v DLC
  • Změny v příběhu a scénáři se nemusí líbit všem
Capcom znovu ukázal, jak by měl vypadat takový moderní remake citlivý k předloze. Díky jeho příkladné péči je Resident Evil 4 opět aktuální, a přesto si dokázal zachovat výjimečný charakter originálu, který v řadě ohledů předběhl dobu.

6