Pilgrims, Amanita Design, Recenze Pilgrims

Pilgrims

Nečekaně vydaná adventura od Amanity je stejně tak nečekaně povedená

8. 10. 2019
Název: Pilgrims Vývojář: Vydavatel: Platformy: , , , Recenzovaná verze: iOS Žánr: Datum vydání: 6. 10. 2019

Už se startem služby Apple Arcade jsme si s Petrem ve vidcastu přizvukovali, jak podobné předplatné v prostoru mobilních her chybělo. Za měsíční poplatek ve výši 139 Kč se totiž dostanete k plejádě plnohodnotných prémiových a pro popisovanou službu exkluzivních titulů, za které byste jinak v součtu museli zaplatit klidně i desetinásobek. A ruku na srdce, to byste pravděpodobně nezaplatili. Nejen, že byste si ale kvůli tomu nezahráli povedené hry jako What the Golf, Mini Motorways, Projection, nebo třeba Oceanhorn 2, ale současně byste se ochudili o překvapivá vydaní, mezi která můžeme od neděle zařadit i Pilgrims od českých vývojářů z Amanita Design. Tahle roztomilá a rozverná adventura totiž vyšla (vedle mobilu i na PC) bez jakýchkoliv náznaků, a o to větší radost nám udělala!

Podle vývojářů se nápad na Pilgrims zrodil u lovecké karetní minihry ve třetím Samorostovi. Pokud si nevzpomínáte, šlo o nutnost poskládat za sebe v logickém sledu několik karet do krabičky tak, aby z nich na konci vypadlo upečené zvíře, z něhož budou mít radost obyvatelé malého týpí. Zatímco před necelými 4 lety ale šlo o jednoduchou, byť nápaditou minihru, v případě Pilgrims jde o rozmáchlejší počin, vyvedený v typické ručně kreslené grafice a ukotvený někde mezi fantasy příběhy a českými pohádkami. Ocitáte se totiž ve světě čertů, loupežníků, zkažených farářů a smutných královských rodičů, jejichž jedinou dceru si nárokuje ukřičený drak. Váš úkol se přitom ze začátku nejeví nijak konkrétně a jediné, čím jste skutečně poháněni vpřed, je vaše vlastní zvědavost.

Postupným prozkoumáváním ale zjistíte, že převozník potřebuje na svou cestu ptáčka, aby se nenudil, případně neusnul a loupežník by vás klidně pustil dál, ale dokud se něčeho teplého nenají, odmítá se hnout z cesty pryč

V kůži pocestného se probouzíte ve stanu, zjišťujete, že máte k dispozici mapu okolí a na ní vyznačeno několik styčných bodů, na kterých se dá něco dělat. Ohníček, loďka se smutným převozníkem, loupežník… Nic víc, nic míň. Postupným prozkoumáváním ale zjistíte, že převozník potřebuje na svou cestu ptáčka, aby se nenudil, případně neusnul a loupežník by vás klidně pustil dál, ale dokud se něčeho teplého nenají, odmítá se hnout z cesty pryč. A vzhledem k tomu, že před vámi točí na hbitém prstu (ukradenou?) Rumcajsovou bambitkou na žaludy, je záhodno jeho přání vyhovět. Tím se dostáváme ke karetnímu hernímu mechanismu, který však v zásadě funguje jako tradiční adventurní inventář a umožňuje získané předměty buďto kombinovat, nebo vynesením použít. Jedinou výjimkou jsou karty dalších postav – odtud název hry Pilgrims alias Poutníci – které mají své vlastní schopnosti a můžete pomocí nich předměty využívat jiným způsobem. Někdy s vámi zůstanou chvilku, jindy sehrají důležitou část v příběhu, na každý pád ale rozšiřují vaše možnosti a fungují alespoň částečně jako motivace k opakovanému hraní.

Nedílnou součástí snad všech her od Amanity je ztřeštěný až absurdní humor, na který jsou rovněž v Pilgrims navázány achievementy, takže už dopředu radíme, zkoušejte všechno na všechno, stojí to za to. Achievementy navíc fungují i jako drobná nápověda, co byste ještě mohli vyzkoušet a nikdy se díky tomu nezaseknete na příliš dlouho. Hra je navíc doplněna i fantastickým dabingem a dělá z Pilgrims současně také první hru od Amanity, ve které zazní skutečná česká slova a věty. Jejich interpretace je samozřejmě velmi svérázná, nicméně tak laskavá a nečekaně milá, že na ploše přibližne 40 minut, za které lze Pilgrims poprvé dohrát, nebudete vycházet z úžasu. Už jen pro to žvatlání a melodické reakce na předměty a vaše činy pak opravdu stojí za to, zahrát si Pilgrims opakovaně, byť se celkové vyznění příběhu již výrazně neliší.

Jedinými malými kaňkami na dalším herním pohlazení od Amanity tak zůstává délka hry a drobný bug s kotlíkem (vylít uvařenou rybu do rybníku a nabrat místo ní vodu je logické, nikoliv chybné). Bez ohledu na to se ale budete bavit a dovolím si tvrdit, že coby našinci ještě o chlup víc než hráči ze zahraničí. Pomyslná českost totiž z Pilgrims doslova čiší a audio – tedy hudba i dabing – odvádí vynikající práci. Jediné, na co bych si i přes nízkou cenu 120 Kč dával pozor, je verze pro PC. Tam by rozměr hry mohl vadit ještě o fous víc, takže přijměte naše doporučení a zahrajte si na iPhonu, pokud máte tu možnost, přesně tam totiž pasují Pilgrims dokonale.

Pilgrims

• Již tradičně vynikající vizuální stránka
  • Absurdní humor a nečekané momenty
  • Velmi povedený hudební doprovod a skvělý český dabing
  • Příznivá cena i obsažení v Apple Arcade
  • Hrou lze poprvé projít za 40 minut
  • Znovuhratelnost je založená jen na odhalení všech vtipných scének
Na Pilgrims je nutné hledět optikou mobilní hry - rozsahem a možnostmi se například Machinariu nevyrovná. Pokud jste ale připraveni na vizuálně hravý, nápaditý a absurdně vtipný rychlík, pak jste doma. Tohle si musíte zahrát ještě dnes!

5