Recenze Nintendo Switch – OLED Model

Recenze Nintendo Switch – OLED Model

Žádný Super Switch Pro, ale překvapivě povedený upgrade. I když jiný, než fanoušci doufali

Zdroj: Vortex
12. 10. 2021

OLED model konzole Nintendo Switch je učebnicovým příkladem zařízení, které mohlo hráče bezprostředně po svém oznámení zprvu zklamat, a přesto je nakonec dokáže nadchnout. Novinka není bájným Switchem Pro, Switchem 4K nebo Super Switchem, chcete-li. Nenabízí výkonnější hardware, vyšší rozlišení, delší výdrž na baterie ani třeba analogové triggery. Zaměřuje se na upgrade bezpečných částí, které nemění žádné klíčové vlastnosti. Nejde o nástupce, ale poctivou revizi. Navzdory tomu se však inženýrům z Nintenda povedlo vhodným výběrem prvků vzbudit přesvědčivou iluzi něčeho skutečně nového a možná dokonce prémiového.

Ve všech případech Nintendo hraje na jistotu. Nejde cestou žádné velké revoluce a v podstatě vychází vstříc poznámkám a připomínkám samotných hráčů.

Ze všeho nejdříve je třeba zrekapitulovat si, co OLED model vlastně nabízí. Na první pohled vás nepochybně zaujme větší a barevnější displej, který dal ostatně tomuto zařízení jméno. Dotyková obrazovka vyrostla ze 6,2” na 7” a sází na technologii OLED místo LCD. Rozlišení ale zůstalo stejné – handheld nabízí maximálně 720p a v doku na televizi je maximum 1080p. Úložiště má větší kapacitu. Namísto 32 GB se můžete těšit na 64 GB, což už je mnohem lepší základ, pokud nechcete používat rozšiřující paměťovou kartu. OLED model disponuje výrazně praktičtějším a stabilnějším polohovatelným stojánkem a jeho dok nabízí port na LAN. Pyšní se také lepšími reproduktory. Hmotnost zařízení je o něco větší, ale jde o zanedbatelný rozdíl.

Ve všech případech Nintendo hraje na jistotu. Nejde cestou žádné velké revoluce a v podstatě vychází vstříc poznámkám a připomínkám samotných hráčů. Potenciálně možná nejzásadnějším problémem a jeho opravou se ale paradoxně příliš nechlubí. Až dodatečně vyšlo najevo, že Joy-Cony by už neměly trpět na nechvalně proslulé driftování. Zda to tak skutečně je, uvidíme až v nadcházejících měsících a letech. Důležitější ale je, že oprava tohoto problému se projeví také u ostatních nově vyrobených konzolí. Jinak se ale největší pozornosti těší celkem pochopitelně nový displej. Nabízí větší kontrast i jas a působí jednoduše barevněji, živěji a výrazněji. I starší tituly na něm pěkně vyniknou, pokud se těší pestré paletě.

Můžeme sice láteřit, že je škoda, že s ohledem na technologii i větší úhlopříčku nenabízí vyšší rozlišení, ale nic s tím nesvedeme. Důležitější nicméně je, že výsledek pocitově působí mnohem lépe a na nedostatek pixelů si vlastně nestěžujete. Díky nové obrazovce a jejímu provedení získala konzole trochu luxusnější charakter. A přitom stačí tak málo. Na druhé straně si nenechte namluvit, že byste bez toho nemohli žít a nové hry nevypadaly na dosavadních modelech dobře. Když máte OLED v ruce, rychle si na něj zvyknete. Pokud nemáte s čím srovnávat, rozdíly vás trápit nemusí.

Nový polohovatelný stojánek si zasluhuje velkou pochvalu. Ten původní byl Achillovou patou celého zařízení. Byl nestabilní, chatrný a špatně se s ním manipulovalo. Do značné míry omezoval použití v tabletop režimu. Ten nový se mnohem lépe používá, je praktičtější a působí, že se na něj můžete opravdu spolehnout a nespadne ani v případě, že se u sousedů projde kočka v předsíni. K celkové stabilitě při jeho použití přispívají i dvě gumové podložky na spodní hraně Switche. Navíc se díky lépe ovladatelnému stojánku snáz dostanete i k paměťové kartě ukryté pod ním.

Nejdůležitější novinkou doku je, že místo jednoho z USB portů nyní dok nabízí možnost připojit se k internetu přes kabel, což se může hodit při stahování objemnějších her, nebo pokud se potýkáte s nestabilitou přes Wi-Fi.

Faceliftu se dočkal také dok. Má trochu modernější podobu a opět může působit jako trochu vyspělejší evoluční stupeň ve srovnání se svým předchůdcem. Z praktického hlediska už zvenčí zaujme velká pogumovaná plocha na spodní hraně. Namísto původních dvířek pak vnitřní porty schovává jednoduchá zacvakávací krytka. Nejdůležitější novinkou ale je, že místo jednoho z USB portů nyní dok nabízí možnost připojit se k internetu přes kabel, což se může hodit při stahování objemnějších her, nebo pokud se potýkáte s nestabilitou přes Wi-Fi, což je něco, co se mi u Switche stále občas stává. Konzole se ale nabíjí stále stejně portem zespodu jako dosud, což znamená, že se nic nemění na tom, že ji nemůžete připojit k napájení kabelem při hraní v tabletop režimu.

Je škoda, že dojem něčeho kvalitnějšího se nepřenesl vždy také do zpracování. I když nejde o výrazný problém, zarazilo mě stále poněkud nepřesné slícování a dílenské zpracování. Už dřív se jsem si u různých nových Switchů všiml, že Joy-Cony kladou různý odpor při zasunutí do kolejnice. V případě novinky, kterou jsme testovali, je ale jeden zcela volný, zatímco druhý musíte nandávat a vyndávat velkou silou. Jinak jsou ale Joy-Cony identické, a to je samozřejmě dobře. Trochu odlišná jsou tlačítka na horní hraně konzole, která slouží k zapnutí Switche a ovládání hlasitosti. Jsou subtilnější, ale nejde o žádný dramatický rozdíl. A když už je řeč o hlasitosti, ano, nový Switch dokáže i na cestách vykouzlit výraznější zvuk, pokud z nějakého důvodu nedáváte přednost sluchátkům.

Dosud nejlepší Switch, ale…

Jestliže jste si to náhodou sami neuvědomili, musím vás upozornit na to, že drtivá většina novinek má efekt pro hráče, kteří hrají především v handheldovém nebo tabletop režimu. Po připojení k televizi přes dok z nového displeje, zvuku ani stojánku samozřejmě nic nemáte. Ale připojení ke kabelovému internetu nebo větší úložný prostor se samozřejmě stále hodí. Pokud jde o kapacitu baterky, tady Nintendo shodně udává 4,5 až 9 hodin jako u základního modelu v závislosti na všech možných dalších okolnostech.

OLED model je rozporuplné zařízení. Je o něm snadné prohlásit, že je to dosud nejlepší Switch, jaký Nintendo uvedlo na trh. Přestože nesplnil mnohá očekávání a přání od spekulované výkonnější verze. Noví potenciální zájemci to mají snazší. Pokud jste už nějakou dobu přesvědčení, že Switch chcete a nákup jste odkládali, vřele vám doporučuji sáhnout po tomto modelu. Jestliže se dokážete zbavit hlásku, který vám bude našeptávat, že možná za rok, možná za dva Nintendo představí něco ještě zajímavějšího. V případě že už Switch doma máte, musíte se sami zamyslet nad tím, jakým způsobem ho používáte a co má pro vás prioritu. Dokážu si představit, že nad ním část spokojených majitelů původního modelu mávne rukou, stejně tak se ale určitě najdou lidé, kterým tenhle upgrade bude stát za investici. Je pravdou, že si s ním hraní na Switchi můžete užít zase o něco víc, pokud ho používáte hlavně v handheldovém režimu. A navíc můžete využít stávající příslušenství. Na to, zda je to pro vás rozumná investice, si tak nakonec dokážete nejlépe odpovědět vy sami.

• Větší a kvalitnější obrazovka
  • Více úložného prostoru pro data
  • Stabilnější polohovatelný stojánek