Marvel’s Guardians of the Galaxy, Square Enix, Recenze Marvel’s Guardians of the Galaxy

Marvel's Guardians of the Galaxy

Vizuálně nesmírně nápaditá a vtipná hra plná skvělé hudby rozmetala předsudky a pochyby

Zdroj: Square Enix
2. 11. 2021
Název: Marvel’s Guardians of the Galaxy Vývojář: Vydavatel: Platformy: , , , , , Recenzovaná verze: PlayStation 5 Žánr: , , Datum vydání: 26. 10. 2021

Jestliže Vortex čtete nebo sledujete pravidelně, nejspíš vám neuniklo, že jsme Strážcům galaxie věřili a doufali, že nakonec půjde o jedno z příjemných překvapení předvánoční sezóny. Bylo zjevné, že autoři ze studia Eidos-Montréal čelí mnoha pochybnostem, i když já osobně jsem je nejenže nesdílel, ale ani příliš nechápal. Neříkám to proto, abych si připravil nahrávku na smeč, a teď vypálil, že jsme to věděli a měli pravdu. Kdepak. Protože ani já jsem nevěřil v takhle optimistický výsledek. Z podceňovaného outsidera se vyklubal jeden z favoritů a hra očividně příjemně překvapila velkou část fanoušků. Možná podobně jako dokáží z blížící se katastrofy udělat nakonec výhru i samotní Strážci galaxie.

Podobně jako komiksová předloha i Guardians of the Galaxy se příjemně vymykají běžným adaptacím od Marvelu. A to přestože se v jádru jedná vlastně o klasickou akční adventuru s několika RPG prvky, která staví zejména na osvědčených principech a mechanismech. Když vám někdo bude chtít Strážce galaxie přiblížit a omezí se jen na popis hratelnosti, aniž by zdůraznil příběh, humor, postavy, dabing, hudbu a celkovou atmosféru, můžete právem získat pocit, že to nezní ničím výjimečně. A to je zřejmě důvod, proč před vydáním mnoha hráčům nepřišla hra nijak zvlášť super. Jakmile se ale jednou se Star-Lordem a jeho parťáky vydáte na vesmírné dobrodružství, titul se vás zmocní a už hráče nepustí.

Místy možná mohou Strážci galaxie připomínat jakousi komediální odlehčenou variaci na Mass Effect, ale nenechte se zmást.

Strážci galaxie jsou zase v průšvihu a je na vás, abyste jim pomohli. Přímo ovládáte jen Star-Lorda, ostatní postavy má na povel umělá inteligence. Gamora, Rocket, Groot a Drax jsou ale stejně platnými členy týmu. A když se náhodou na čas rozdělíte, hned si toho všimnete, protože se to projeví v hratelnosti, atmosféře i dynamice týmu. Svým parťákům, kteří jinak bojují autonomně, totiž můžete dávat příkazy. K dispozici mají hned několik speciálních schopností, které postupně odemykáte za nasbírané zkušenosti. A stejně tak rozšiřujete rejstřík vlastních dovedností. Peter Quill umí ale samozřejmě několik dalších triků navrch. S pomocí nasbíraných dílů a Rocketových šikovných pracek můžete vylepšovat jeho výbavu a navíc postupně odhalíte a osvojíte si několik režimů Star-Lordova blasteru, který vám umožní třeba zmrazit nebo zelektrizovat nepřítele. Tyto triky, stejně jako schopnosti ostatních přitom neupotřebíte jen v boji, ale i při řešení jednoduchých prostorových a logických hádanek.

Do akce jsem se nepustil hned zkraje recenze jen tak pro nic za nic. Guardians of the Galaxy jsou totiž především ryzí akcí s různými akrobatickými pasážemi. I když se mezi jednotlivými misemi vracíte na svou loď, odemykáte si nějaké bonusy, vedete smysluplné rozhovory s ostatními členy týmu a občas uděláte nějaké důležité rozhodnutí, které má vliv na vztahy nebo průběh mise, nejde o RPG ani akční RPG. Místy možná mohou Strážci galaxie připomínat jakousi komediální odlehčenou variaci na Mass Effect, ale nenechte se zmást. Tady postavy v pravém slova smyslu nelevelujete, nevybíráte si zbraně a výbavu s výjimkou kostýmů, neberete úkoly ani se světem nepohybujete svobodně. Jde o relativně přímočaré dobrodružství s různými odchylkami, kde jsou humor a akce na prvním místě.

Souboje jsou frenetické a místy pořádně chaotické, což nemusí vyhovovat všem. Nestačí pobíhat okolo a střílet z blasterů. Jak už bylo řečeno, Peter má vlastní zvláštní schopnosti a také musí spouštět speciální akce ostatních. Jako by to samo o sobě nestačilo, v prostředí se mohou nacházet interaktivní předměty, které po stisku tlačítka vyvolají další akci příslušného parťáka. V souboji se může objevit i quick-time event, který startuje další druh útoku. Na oslabeného nepřítele je možné zaútočit combem a nakonec je tu ještě možnost povolat všechny členy týmu, nabudit je správnou motivační řečí a poslat zpátky do bitvy za doprovodu některého z hitů osmdesátých let. Jinými slovy, v soubojích se toho děje opravdu hodně a můžete využít mnoho různých mechanismů. Navzdory tomu se začnou časem vyčerpávat. Souboje vás nikdy nepřestanou úplně bavit, ale uvědomíte si, že jsou hodně repetitivní a vy postupujete ve všech arénách velmi podobně. Někdo by možná dokonce řekl, že je vlastně trochu jedno, co mačkáte, hlavně musíte včas stihnout aktivovat všechny příslušné benefity. Ale nelze samozřejmě pominout, že správnou kombinací elementů a útoků budete efektivnější.

Ještě víc než souboj jsem si nakonec ale užíval samotný svět a celé tohle dobrodružství, které bych se nebál přirovnat k nadupanému hollywoodskému blockbusteru. Navštívíte roztodivné světy a místa, které mají neotřelý, nápaditý a nezvyklý design. Přesně jak mám u sci-fi rád, často se úplně vymykají běžně zažité představě. Podobně bizarní jsou mnohdy vaši nepřátelé. Narazíte tu na věci, co jinde neuvidíte. Zalétáte si vesmírnou lodí a čeká vás i pár překvapení. Samotný příběh je super. Námět vás sice na zadek neposadí, ale jak se scénář rozvíjí, získá si vás celá zápletka. Podporují ji samozřejmě skvělé postavy a výborně napsané dialogy. Strážci galaxie jsou opravdu vtipní a humor u podobných moderních her hodně postrádám. Díky skvělému dabingu ještě lépe vyzní jejich vzájemné slovní přestřelky a špičkování. Čeká vás i pár legračních narážek na jiné postavy od Marvelu. Právě protože dialogy tak dobře šlapou a akce může být místy až příliš, vůbec nevadí, že v několika momentech autoři záměrně zvolní krok a naservírují vám úrovně, které spíš prožvaníte. Máte tak alespoň čas obdivovat se okolí, ať už jde o exotickou planetu nebo vesmírnou stanici, která přesvědčivě tvoří iluzi skutečného města plného lidí a věcí, ačkoli reálně můžete prokecat jen pár postav a nemůžete příliš sejít z cesty.

Pro milovníky osmdesátých let

Už jsem se vedle skvělého dabingu dotkl letmo také hudby. Je to právě soundtrack a celkově estetika a nálada osmdesátých let, která dělá ze Strážců galaxie nezaměnitelnou show. Hra obsahuje obrovské množství vtípků a easter eggů a samotný hudební doprovod je jednou velkou poctou a nostalgickou sondou do minulosti. Do té se ostatně s Peterem budete nořit opakovaně i osobně v rámci flashbacků, které vám přichystají nejeden šok a překvapení. Pokud ale nemáte k tomuto období žádný vztah, jen stěží to budete považovat za plus, to si naprosto uvědomuju a respektuju. Ve skutečnosti tu je nicméně několik objektivních problémů, před kterými vás musím ještě varovat. Na zábavné, komplexní, ale přesto relativně mělké a časem repetitivní souboje už jsem vás upozorňoval. Hra je opravdu moc pěkná na pohled a má úžasnou stylizaci, nicméně ji provází spousta bugů a glitchů. Leccos určitě autoři časem opraví, ale překvapilo mě, že mi hra opakovaně na PS5 spadla nebo se zasekla, případně v důsledku nějakého glitche nebylo možné hrát dál. Narazit můžete i na trhání celé hry nebo zasekávání zvuku.

Chyb technického rázu je škoda, ale ani ty nic nemění na tom, že vám jinak musím Guardians of the Galaxy vřele doporučit. Jedná se o velmi povedenou hru, která sice nepřichází s ničím vyloženě originálním, nějakou zásadní inovací nebo vlastním velkým novým nápadem, ale známé přísady mixují autoři Deus Ex: Human Revolution, Deus Ex: Mankind Divided a Shadow of the Tomb Raider tak šikovně, že jejich chuťově výrazný koktejl působí jako nesmírné osvěžení.

Marvel’s Guardians of the Galaxy

• Rozmanité a nápadité kulisy
  • Bizarní nepřátelé a postavy
  • Stylizace neobyčejného vesmíru
  • Skvělá dynamika mezi hrdiny
  • Vynikající dabing a skvělý soundtrack
  • Scénář, dialogy a spousta humoru
  • Drobná rozhodnutí a volby
  • Střídání tempa, klidnější pasáže
  • Občasné akrobatické nebo logické prvky
  • Překvapení a narážky v příběhu
  • Působí jako nadupaný velkofilm
  • Efektní komba a speciální útoky
  • Grafika je pěkná, ale zatížená řadou chyb
  • Trhání a zasekávání zvuku i obrazu
  • Bugy a glitche
  • Souboje jsou super, ale časem repetitivní
K recenzi Guardians of the Galaxy jsme se bohužel dostali až po vydání hry. A když tak zpětně můžeme sledovat některé opatrné počáteční ohlasy, mám pocit, jako by se v první vlně někteří báli tuhle hru opravdu pochválit, protože se nečekalo, že bude tak dobrá. Ale ona je. A byla by vynikající, kdyby se obešla bez chyb a souboje byly pestřejší.

10