array(87) {
["_edit_lock"]=>
array(1) {
[0]=>
string(12) "1738598266:3"
}
["_edit_last"]=>
array(1) {
[0]=>
string(1) "3"
}
["onesignal_meta_box_present"]=>
array(1) {
[0]=>
string(0) ""
}
["onesignal_send_notification"]=>
array(1) {
[0]=>
string(0) ""
}
["onesignal_modify_title_and_content"]=>
array(1) {
[0]=>
string(0) ""
}
["onesignal_notification_custom_heading"]=>
array(1) {
[0]=>
NULL
}
["onesignal_notification_custom_content"]=>
array(1) {
[0]=>
NULL
}
["nadpis"]=>
array(1) {
[0]=>
string(28) "Kingdom Come: Deliverance II"
}
["_nadpis"]=>
array(1) {
[0]=>
string(19) "field_5b768e4aaf081"
}
["podnadpis"]=>
array(1) {
[0]=>
string(85) "Neuvěřitelná dobrodružství rytíře Jana Ptáčka i zbrojnoše Jindry ze Skalice"
}
["_podnadpis"]=>
array(1) {
[0]=>
string(19) "field_5b768e50af082"
}
["alternativni_vypis"]=>
array(1) {
[0]=>
string(0) ""
}
["_alternativni_vypis"]=>
array(1) {
[0]=>
string(19) "field_5c87e33428d16"
}
["youtube"]=>
array(1) {
[0]=>
string(11) "IIFyByMFI28"
}
["_youtube"]=>
array(1) {
[0]=>
string(19) "field_5b88296e59a70"
}
["sipka"]=>
array(1) {
[0]=>
string(6) "yellow"
}
["_sipka"]=>
array(1) {
[0]=>
string(19) "field_5b8ef4780759d"
}
["seznam_rss"]=>
array(1) {
[0]=>
string(1) "0"
}
["_seznam_rss"]=>
array(1) {
[0]=>
string(19) "field_5e00ae3f6f092"
}
["karta"]=>
array(1) {
[0]=>
string(6) "189865"
}
["_karta"]=>
array(1) {
[0]=>
string(19) "field_5b76921533353"
}
["recenzovana_verze"]=>
array(1) {
[0]=>
string(19) "a:1:{i:0;s:2:"19";}"
}
["_recenzovana_verze"]=>
array(1) {
[0]=>
string(19) "field_5b76931623120"
}
["skore"]=>
array(1) {
[0]=>
string(1) "8"
}
["_skore"]=>
array(1) {
[0]=>
string(19) "field_5b7698f3f97ee"
}
["testovana_verze"]=>
array(1) {
[0]=>
string(0) ""
}
["_testovana_verze"]=>
array(1) {
[0]=>
string(19) "field_5b852d98f5dc9"
}
["plusy"]=>
array(1) {
[0]=>
string(2) "10"
}
["_plusy"]=>
array(1) {
[0]=>
string(19) "field_5b76966215002"
}
["minusy"]=>
array(1) {
[0]=>
string(1) "6"
}
["_minusy"]=>
array(1) {
[0]=>
string(19) "field_5b76968715004"
}
["hodnoceni"]=>
array(1) {
[0]=>
string(780) "Už jsem řekl a napsal, že Kingdom Come: Deliverance II je tou nejlepší definicí přímého pokračování. Navazuje přesně tam, kde skončil první díl a přináší vylepšení v řadě ohledů. Přesto ale zůstává pokračování věrné původní hře a je jasným servisem pro fanoušky. Stejně jako před sedmi lety se negativa nachází v detailech, které však postupně ovlivní celou atmosféru a vstoupí do zážitku. Ať už jde o strnulé animace, nejasný systém ukládání - a to nemluvím o sejvovici, podivné reakce herního světa, grafické glitche a občasné nelogičnosti. Hra v mnoha ohledech připomíná S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, má však mnohem lepší optimalizaci a příběh, díky kterému se budete chtít stále vracet."
}
["_hodnoceni"]=>
array(1) {
[0]=>
string(19) "field_5b76987c0f80b"
}
["galerie"]=>
array(1) {
[0]=>
string(879) "a:49:{i:0;s:6:"222440";i:1;s:6:"222406";i:2;s:6:"222407";i:3;s:6:"222408";i:4;s:6:"222409";i:5;s:6:"222410";i:6;s:6:"222411";i:7;s:6:"222412";i:8;s:6:"222413";i:9;s:6:"222414";i:10;s:6:"222415";i:11;s:6:"222417";i:12;s:6:"222418";i:13;s:6:"222419";i:14;s:6:"222420";i:15;s:6:"222421";i:16;s:6:"222422";i:17;s:6:"222423";i:18;s:6:"222424";i:19;s:6:"222426";i:20;s:6:"222458";i:21;s:6:"222457";i:22;s:6:"222456";i:23;s:6:"222455";i:24;s:6:"222454";i:25;s:6:"222453";i:26;s:6:"222452";i:27;s:6:"222451";i:28;s:6:"222450";i:29;s:6:"222449";i:30;s:6:"222448";i:31;s:6:"222447";i:32;s:6:"222446";i:33;s:6:"222445";i:34;s:6:"222444";i:35;s:6:"222443";i:36;s:6:"222442";i:37;s:6:"222441";i:38;s:6:"222439";i:39;s:6:"222438";i:40;s:6:"222437";i:41;s:6:"222435";i:42;s:6:"222434";i:43;s:6:"222433";i:44;s:6:"222432";i:45;s:6:"222431";i:46;s:6:"222428";i:47;s:6:"222427";i:48;s:6:"222425";}"
}
["_galerie"]=>
array(1) {
[0]=>
string(19) "field_5b76944bc8b60"
}
["galerie2"]=>
array(1) {
[0]=>
string(303) "a:17:{i:0;s:6:"219500";i:1;s:6:"219489";i:2;s:6:"219487";i:3;s:6:"219476";i:4;s:6:"219475";i:5;s:6:"219484";i:6;s:6:"219480";i:7;s:6:"219492";i:8;s:6:"219493";i:9;s:6:"219495";i:10;s:6:"219494";i:11;s:6:"219464";i:12;s:6:"219469";i:13;s:6:"219457";i:14;s:6:"219460";i:15;s:6:"219463";i:16;s:6:"219454";}"
}
["_galerie2"]=>
array(1) {
[0]=>
string(19) "field_5b88191610d51"
}
["galerie3"]=>
array(1) {
[0]=>
string(0) ""
}
["_galerie3"]=>
array(1) {
[0]=>
string(19) "field_5b88192210d52"
}
["boxy"]=>
array(1) {
[0]=>
string(1) "1"
}
["_boxy"]=>
array(1) {
[0]=>
string(19) "field_5b853d1b80254"
}
["_pageview_20250203"]=>
array(1) {
[0]=>
string(5) "12347"
}
["plusy_0_text"]=>
array(1) {
[0]=>
string(74) "Fantastická středověká atmosféra podtržená Kutnou Horou i vesnicemi"
}
["_plusy_0_text"]=>
array(1) {
[0]=>
string(19) "field_5b76967b15003"
}
["plusy_1_text"]=>
array(1) {
[0]=>
string(30) "Vynikající hudbení doprovod"
}
["_plusy_1_text"]=>
array(1) {
[0]=>
string(19) "field_5b76967b15003"
}
["plusy_2_text"]=>
array(1) {
[0]=>
string(85) "Skvěle vyřešený úvod hry a přesun hlavního hrdiny z prvního do druhého dílu"
}
["_plusy_2_text"]=>
array(1) {
[0]=>
string(19) "field_5b76967b15003"
}
["plusy_3_text"]=>
array(1) {
[0]=>
string(93) "Dvě výrazně odlišné části, které mají unikátní tempo i přichuť všech událostí"
}
["_plusy_3_text"]=>
array(1) {
[0]=>
string(19) "field_5b76967b15003"
}
["plusy_4_text"]=>
array(1) {
[0]=>
string(47) "Velmi propracované hlavní i vedlejší úkoly"
}
["_plusy_4_text"]=>
array(1) {
[0]=>
string(19) "field_5b76967b15003"
}
["plusy_5_text"]=>
array(1) {
[0]=>
string(50) "Výrazné vylepšení obličejů a sytému světla"
}
["_plusy_5_text"]=>
array(1) {
[0]=>
string(19) "field_5b76967b15003"
}
["plusy_6_text"]=>
array(1) {
[0]=>
string(95) "Mnoho historických postav s obličeji českých herců ve skvělých cutscénách i dialozích"
}
["_plusy_6_text"]=>
array(1) {
[0]=>
string(19) "field_5b76967b15003"
}
["plusy_7_text"]=>
array(1) {
[0]=>
string(44) "Citlivé zpracování kontroverzních témat"
}
["_plusy_7_text"]=>
array(1) {
[0]=>
string(19) "field_5b76967b15003"
}
["plusy_8_text"]=>
array(1) {
[0]=>
string(29) "Zdařila optimalizace výkonu"
}
["_plusy_8_text"]=>
array(1) {
[0]=>
string(19) "field_5b76967b15003"
}
["minusy_0_text"]=>
array(1) {
[0]=>
string(60) "Ne všechny dialogy drží kvůli své košatosti pohromadě"
}
["_minusy_0_text"]=>
array(1) {
[0]=>
string(19) "field_5b76969115005"
}
["minusy_1_text"]=>
array(1) {
[0]=>
string(98) "To stejné platí o reakcích herního světa - typicky ostatních postav - na Jindru a jeho činy"
}
["_minusy_1_text"]=>
array(1) {
[0]=>
string(19) "field_5b76969115005"
}
["minusy_2_text"]=>
array(1) {
[0]=>
string(109) "Nejasný systém automatického ukládání, nemožnost pružně reagovat na dění včasnou změnou výbavy "
}
["_minusy_2_text"]=>
array(1) {
[0]=>
string(19) "field_5b76969115005"
}
["minusy_3_text"]=>
array(1) {
[0]=>
string(53) "Grafické glitche i bugy, které kazí celkový dojem"
}
["_minusy_3_text"]=>
array(1) {
[0]=>
string(19) "field_5b76969115005"
}
["minusy_4_text"]=>
array(1) {
[0]=>
string(71) "Strnulé animace většiny postav i zvířat včetně kolizí s objekty"
}
["_minusy_4_text"]=>
array(1) {
[0]=>
string(19) "field_5b76969115005"
}
["plusy_9_text"]=>
array(1) {
[0]=>
string(77) "Velkorysý herní prostor i doba počítající se na vyšší desítky hodin"
}
["_plusy_9_text"]=>
array(1) {
[0]=>
string(19) "field_5b76967b15003"
}
["minusy_5_text"]=>
array(1) {
[0]=>
string(43) "Oproti angličtině slabší český dabing"
}
["_minusy_5_text"]=>
array(1) {
[0]=>
string(19) "field_5b76969115005"
}
["boxy_0_nazev"]=>
array(1) {
[0]=>
string(10) "Dva světy"
}
["_boxy_0_nazev"]=>
array(1) {
[0]=>
string(19) "field_5b853d4880255"
}
["boxy_0_text"]=>
array(1) {
[0]=>
string(689) "Kingdom Come: Deliverance II přichází s dvojicí map, na kterých se budete pohybovat vyšší desítky hodin. První z nich je Trosecko, které sestává z vlastního hradu Trosky, ale také z řady vesnic, osad a důležitých míst. Vedlejších úkolů je tu na 30-40 hodin, pokud si s nimi chcete vyhrát a mezi tím ještě zlepšovat schopnosti hlavního hrdiny, a to jde o menší mapu. Kutnohorsko totiž není jen slibované město, to ani náhodou. Upřímně jsem netušil, jak velká celá lokace může být a byl jsem ohromen. Možná vás nepřekvapí, že až do konce hry, po kterém lze pokračovat v plnění vedlejších questů, jsem kompletní mapu ani neodhalil."
}
["_boxy_0_text"]=>
array(1) {
[0]=>
string(19) "field_5b853d5080256"
}
["boxy_0_obrazek"]=>
array(1) {
[0]=>
string(6) "222432"
}
["_boxy_0_obrazek"]=>
array(1) {
[0]=>
string(19) "field_5b853d5480257"
}
["_thumbnail_id"]=>
array(1) {
[0]=>
string(6) "222459"
}
["response_body"]=>
array(1) {
[0]=>
string(337) "{"id":"0fa458d0-7298-4f4f-be77-86833dc476e1","external_id":"b8ea8acb-346f-0cdc-ca87-c3497eae70d4","warnings":["You must configure iOS notifications in your OneSignal settings if you wish to send messages to iOS users.","You must configure Android notifications in your OneSignal settings if you wish to send messages to Android users."]}"
}
["status"]=>
array(1) {
[0]=>
string(3) "200"
}
["_pageview_20250204"]=>
array(1) {
[0]=>
string(4) "7322"
}
["_pageview_20250205"]=>
array(1) {
[0]=>
string(4) "2094"
}
["_pageview_20250206"]=>
array(1) {
[0]=>
string(4) "1136"
}
["_pageview_20250207"]=>
array(1) {
[0]=>
string(3) "550"
}
}
Kingdom Come: Deliverance II
Neuvěřitelná dobrodružství rytíře Jana Ptáčka i zbrojnoše Jindry ze Skalice
Bez několika dní sedm let. Tak dlouho museli hráči čekat na pokračování Kingdom Come: Deliverance, které jako by skončilo v půlce věty. Úvod příběhu byl sice odvyprávěn, ale co bude s českými zeměmi teď? Král Václav je stejně slabý jako v prvním hře, navíc se nechal zajmout. Šlechta je nervózní, někteří už nevěří, že se právoplatný král začne o český trůn zajímat, a tak straní Zikmundovi. Všude je cítit napětí, válka ukazuje svou krutou tvář, ale vás minimálně v úvodních hodinách druhého dílu čeká nefalšovaná komedie. Až později příběh zvážní, osudy postav se promíchají nebývalým způsobem a v samém závěru pochopíte, že všechno se humorem a peprnými slovy obejít nedá. Kingdom Come: Deliverance II je tady a vývojáři z Warhorse na něj mohou být právem pyšní.
Svéráz českého vývoje
Pokud jste hráli první díl, určitě mi dáte za pravdu, že jako celek jej šlo jen velmi obtížně přirovnávat k jiným hrám tohoto žánru. Hraní si na hrdiny v podání studia Warhorse je hodně svérázné, což není nutné chápat negativně, plné originálních nápadů, ale také velkého riskování, které ne vždy dopadlo dobře. Každý ale po několika hodinách jasně pochopil, zda je tahle hra pro něj, či nikoliv, ať už šlo o pomalejší tempo, nastavené jako nutnost k odvyprávění skvělého příběhu, specifický soubojový systém, strukturu a odehrávání questů nebo v začátcích značnou neotesanost technického zpracování. Přesto ale hra uspěla, prodalo se jí dostatek kopií na to, aby mohlo dílo pokračovat, a i přes změny ve studiu Warhorse ve smyslu nového majitele přichází druhý díl, aby dal hráčům dobrého ještě víc a toho horšího co nejméně. Ve většině věcí se to vývojářům podařilo, jsem ale ve finále hlavně rád, že Kingdom Come: Deliverance zůstává i ve svém druhém dějství tak osobitou záležitostí, která se automaticky nepotřebuje zalíbit každému.
Zdroj: Warhorse Studios
Připravte se na to, že tahle hra vás často i na dlouhé minuty přiková k rozhovorům. Počítejte s tím, že ani napodruhé vám nedá ve smyslu souboje nic zadarmo. A rozhodně nespoléhejte na všemožné berličky, kterých se vám může dostávat v jiných hrách. Po většinu času je to hlavní hrdina Jindra proti celému světu, až na to, že celý svět se v tomto případě táhne na dvou mapách od Troskovic po Malešov a úsilí, které by jinde znamenalo vyřešení osudu celé planety, pohne v Kingdom Come: Deliverance II sotva s několika figurami na šachové partii. Hra vám bude často a ochotně připomínat, že i když se na rozdíl od prvního dílu pohybujete ve vyšších kruzích a vaše činy mohou mít větší dopad, stále jde o víceméně regionální záležitost, která se odehraje na ploše několika týdnů během léta roku 1403. Vývojáři se postarali o detailní vhled do událostí a situací, které si můžete mnohdy i s důrazem na historickou přesnost sami prožít, vždy vám ale bude jasné, že za hranicemi země se dějí další a častokrát větší věci, než které prožíváte právě vy, což přidává na uvěřitelnosti a skvěle dokresluje celkovou atmosféru.
Dva vandráci
Hra je přirozeně rozdělena na dvě velké části, které působí odlišně a rozdílně se mi i hrály. Jak už zaznělo v lednovém preview, výprava Jana Ptáčka, která v prvním díle zmizí i s dopisem pro troseckého pána za kopcem, aby se v díle druhém objevila na opačné straně a pokračovala k cíli, narazí hned v úvodu na vážné problémy. Družina je pobita skupinou lapků a hlavní hrdinové uniknou jen o vlásek. Už v úvodních minutách je možné sledovat – v té chvíli ještě nevědomky – důležité momenty, které budou formovat další dění a hlavně se naplno ponořit do Kingdom Come: Deliverance tak, jak jste ho znali od roku 2018. Nemyslím, že je jakýmkoliv spoilerem říct, že se urozený pán a jeho panoš dostanou na několik herních hodin až nebezpečně blízko k okraji společnosti a bude trvat poměrně dlouho, než vůbec začnou plnit to, co na Trosky přijeli dělat. Jde o mistrnné navázání na první díl, díky kterému může člověk do hry pohodlně vklouznout, přirozeně získat s Jindrou další zkušenosti, výbavu i peníze a dojít si pro slibovaný ještě lepší dojem ze hry díky tomu, že už má hrdina něco za sebou. Do druhého dílu si totiž nemůžete přenést uloženou pozici z původní hry, a tak se vývojáři rozhodli celou záležitost vyřešit tímto způsobem.
Pokud vám to zní jako nějaký tutoriál, neřku-li nutné zlo před tím, než se začne skutečně hrát, musím se odvolat na jinakost Kingdom Come: Deliverance připomínanou výše. Úvodní část odehrávající se v okolí hradu Trosky není žádnou nudnou pasáží, kterou byste si museli protrpět. Od prvních minut se před vámi bude odehrávat velmi poutavý příběh, ze kterého můžete libovolně odbíhat k vedlejším linkám. Ty nejsou o nic méně propracované, a i když se od té hlavní odlišují tím, že jsou kratší a jasně ohraničené, je jich tu nespočet. Budete řešit staré rodinné křivdy, uklidňovat Kumány, vyšetřovat vraždy, pátrat po ukradeném zboží, navštívíte romskou osadu, zúčastníte se svatby a do toho všeho se budete moci postavit třeba k alchymistickému stolu nebo ke kovadlině a ukázat lidem kolem sebe, jak všestranný Jindra vlastně je. Veškerý vedlejší obsah přitom vývojáři zpracovali bez větších kompromisů, takže stejně jako v případě hlavních příběhových úkolů platí, že k cíli můžete dojít různými způsoby a že na to budou postavy většinou umět adekvátně reagovat. Vedle toho se přitom ale stále posouvá kupředu hlavní děj, který přináší uspokojení například i prostřednictvím skvělých cutscén, větších bitev a srážek s postavami, kterým propůjčili svůj vzhled i hlas někteří ze známých českých herců.
Živý neživý svět
Vzhledem k tomu, že v Kingdom Come: Deliverance II mnohem častěji mluvíte než bojujete, byl jsem upřímně zvědavý, jak se podaří zvládnout iluzi živoucího světa na ploše dvou map a společensky značně pestrého prostředí. Můžeme si klást otázky, co všechno onu živost utváří, za mě to jsou ale rozhodně reakce na to, co hráč ve hře udělá, a v tomto ohledu zůstává KCD II někde na půl cesty. Je sympatické, že si postavy pamatují větší události a umí na ně navázat v dialogových možnostech či v závěrech misí, bohužel ale nelze mluvit o konzistentním vztahu na trase hra-hráč bez výhrad. Nemám nerealistická očekávání a umím si představit, jak složité musí být připravit hru na všemožné scénáře, do nichž se dostane přičiněním hráčů. Stále je ale až příliš okatě vidět například v dialozích, že se samy často ztrácí ve svých vlastních rozkošatělých větvích. V nejedné části dialogu totiž můžete zabrousit do tématu, které se otevírá také na jiném místě, a tak si častokrát vyslechnete opakující se hlášky nebo repliky pronášené tak, jako kdybyste se o nich bavili poprvé, bez ohledu na to, že jste téma už probrali.
Ačkoliv všichni správně reagují na to, když je hlavní hrdina od krve, od bláta nebo šíleně zapáchá, nezvládají už reagovat na kvalitu jeho oblečení či zbroje.
Nedostatky jsou hodně vidět i ve chvílích, kdy se pečlivě připravené rozhovory mísí se situačními hláškami a chováním postav. Typicky v momentě, kdy pro někoho něco splníte, ten někdo vám je zavázán, možná i slza ukápne, ale nedej bože, abyste se mu následně pokusili například vyspat v jeho posteli. Doslova za pár minut je z vděčného člověka někdo, kdo vás sprostě prokleje až do pátého kolene a ještě vyhrožuje, že na vás pošle stráže. Podivných reakcí se ale dočkáte od kdekoho, což zejména v druhé polovině hry působí velmi zvláštně. Ačkoliv všichni správně reagují na to, když je hlavní hrdina od krve, od bláta nebo šíleně zapáchá, nezvládají už reagovat na kvalitu jeho oblečení či zbroje. Nemluvím o atributách ovlivňujících dílčí mechanismy třeba při přesvědčování, tam vše funguje podle očekávání. Řeč je o tom, že Jindra je kluk z vesnice a v očích ostatních tak bude zřejmě vnímán, i když nosí plátovou zbroj a panské doplňky. Obzvláště zarážející jsou tedy momenty, kdy stráže v potrhané kroužkové košili, vycpaných kalhotech a s tupými tesáky za opaskem častují Jindřicha hláškami o smradlavém hnoji, na kterém vyrostl. Vlastně se mi ani jednou nestalo, aby si mě ve hře někdo spletl se šlechticem nebo alespoň s někým bohatým, což na uvěřitelnosti významně ubírá. Pořád ale platí, že postavy mají funkční denní cykly, a to natolik, že když někoho z cyklu, řekněme, vyřadíte, opravdu na daném místě chybí a má to konkrétní následky.
Je tu ale ještě jedna věc, se kterou jsem se pral po celou dobu hraní a nepřiznávám to snadno. Jde nicméně o český dabing, který k mé velké radosti vznikl a jsem přesvědčen, že přiměje ke koupi i ty, kdo by nad hrou váhali. Jenže v kontrastu s angličtinou je na tom nesrovnatelně hůř. Nemluvím nutně o zvolených hercích nebo jejich hlasech, na mysli mám především kolísavou kvalitu samotného přednesu či herectví, chcete-li, stejně jako technickou kvalitu některých dabovaných replik. V prvním případě některé postavy zní až roboticky, což v kombinaci s dalšími postavami v dialogu působí velmi nesourodě. Druhá věc se pak týká hlasů, kterým skoro není kvůli kvalitě nahrání rozumět, případně nejsou konzistentní ve výslovnosti některých jmen či názvů. Za české herce, podle kterých jsou vytvořeny také obličeje, vede v mém osobním žebříčku Ondřej Vetchý v roli krále Zikmunda – ten svou postavu i dabuje, a Stanislav Majer s hlasem Martina Preisse v roli… No, na to si asi počkejte raději sami, ale uslyšíte a uvidíte ho často a opravdu to stojí za to. Dodat ale musím, že společně s Jindřichem v podání Richarda Wágnera jde spíš o světlé výjimky a angličtina tak velmi paradoxně nabízí hlubší zážitek.
Dva světy
Kingdom Come: Deliverance II přichází s dvojicí map, na kterých se budete pohybovat vyšší desítky hodin. První z nich je Trosecko, které sestává z vlastního hradu Trosky, ale také z řady vesnic, osad a důležitých míst. Vedlejších úkolů je tu na 30-40 hodin, pokud si s nimi chcete vyhrát a mezi tím ještě zlepšovat schopnosti hlavního hrdiny, a to jde o menší mapu. Kutnohorsko totiž není jen slibované město, to ani náhodou. Upřímně jsem netušil, jak velká celá lokace může být a byl jsem ohromen. Možná vás nepřekvapí, že až do konce hry, po kterém lze pokračovat v plnění vedlejších questů, jsem kompletní mapu ani neodhalil.
Za všechno může stříbro
Pokud bychom se měli přesunout ke druhé části hry, odehrávající se v okolí Kutné Hory, byl jsem v první řadě zaskočen velikostí mapy. Vesnic, tvrzí a obecně míst, které navštívíte, je nepočítaně, a i když je Kutná Hora velkým a spletitým městem, nutně bych ji ani za jediné centrum dění neoznačil. Přesto ale musím vyzdvihnout práci vývojářů, kteří se v porovnání s prvním dílem mnohonásobně překonali a předkládají hráčům funkční město, ve kterém se odehraje mnoho důležitých věcí, ale také množství těch menších a vtipných ve vedlejších questech. V souladu s tím, jak přistupují vývojáři z Warhorse ke své nyní již dvoudílné sérii, vás navíc čeká realistické ztvárnění budov a obrovská míra volnosti počítající s tím, že se dostanete takřka kamkoliv. Ne vždy z toho budou obyvatelé či stráže nadšení, samozřejmě, ale to už je riziko středověkého života, které může v Kingdom Come: Deliverance II skončit i pranýřem nebo uvězněním.
Kromě toho, že se přesunete do jiného regionu, je ale start druhé části uvozen už na Troskách jednou poměrně temnou událostí, od které se nálada v hlavní dějové linii významně změní. Právě odsud pak očividně pramení přesvědčení vývojářů, že hra dospěla a nabízí trochu jiný zážitek nežli první díl. Musím s tím bez výhrad souhlasit, protože zatímco kolem Trosek jsem se hrou laškoval a užíval si každý jeden vedlejší quest, v druhé části na ně skoro nebyl prostor. Ne, že by ho nedávala hra, ale důležité příběhové posuny jsou tak dramatické, že jsem se zkrátka nedokázal příliš odpoutat. Těžko se popisuje něco, co zároveň nechci prozrazovat, ale čeká vás vícero větších bojů, prozkoumávání mnoha tvrzí, a to i pod rouškou tmy a v nevědomí posádky, a hlavně více postav, s nimiž aktivně spolupracujete. V tomto ohledu rozjíždí Kingdom Come: Deliverance II mnohem větší a závažnější příběh, ve kterém se doslova hraje o český trůn. Ke slovu přijdou i kontroverzní témata, jako je například židovský pogrom, který je ale zachycen velmi citlivě a má svou sílu i díky tomu, jak se k němu obě strany vyjadřují.
Zdroj: Warhrose
Jednotlivé questy jsou pak velmi rozsáhlé a mnohdy vyžadují splnit hned několik částí odehrávajících se na jiných částech mapy. Na druhou stranu jsem neměl problém udržet si přehled o ostatních postavách a jejich motivacích, nepřišel jsem o pocit, že hraju RPG, takže jsem i ve složitých či důležitých momentech měl možnost volby a vše bylo až do konce orámované strhujícími filmečky. Pokud jste si tedy trochu zoufali, že se první díl na některých místech příliš nikam neposouvá, v pokračování se tenhle pocit ani nedostaví. A ještě jednou chci podtrhnout, že questy, se kterými přišli vývojáři z Warhorse, patří k těm nejpropracovanějším a nejsvobodnějším, jaké jsem v tomto žánru odehrál. Týká se to pak i věcí, které prolétly internetem jako morová rána a chvíli se zdálo, že k řešení už nebude nic jiného. Narážím specificky na afrického lékaře Musu, ale také náznak romance mezi hlavními postavami. Co se týče Musy, pokud chtěli designéři hry ukázat, jak by se postava z Afriky mohla objevit na našem území, učinili tak velmi logicky a přirozeně. Nebudu vám vyzrazovat jeho příběh, ale to, co pronáší on sám, a jak na něj reagují ostatní, je zcela uvěřitelné. Navíc jsem na rozdíl od jiných západních her neměl pocit, že Musa jen plní nějaké nepsané kvóty, protože způsob, jakým se do Zikmundova tábora dostal, jak sám komentuje svůj vlastní vzhled, kým vlastně je a jaká je jeho životní filosofie, je zkrátka něco, co dává smysl. A pokud jde o romantický vztah mezi Jindřichem a Ptáčkem, náznak jsem zaznamenal v podobě jedné dialogové volby označené srdíčkem, nikam dál to ale v mém průchodu nevedlo a mohu vám potvrdit, že mého Jindru poznalo během hry hodně lazebnic i urozených dam…
Bijte je!
Ačkoliv nejedna postava ve hře tvrdí, že se toho dá slovy vyřešit víc než mečem, vyprávějte tohle lapkům, kteří proti vám za doprovodu smršti nadávek nabíhají se sukovicemi pokaždé, když se jen přiblížíte k jejich táboru. Soubojů je tak ve hře stále dostatek, ať už jde o ty špinavé, kdesi u cesty, nebo o rytířské, v nichž byste ale ctnost také většinou hledali marně. Jinak řečeno, bojovat budete a je jen na vás, jak se k téhle neméně důležité části Kingdom Come: Deliverance II postavíte. Vývojáři si vzali k srdci kritiku, která se na soubojový systém snesla po vydání prvního dílu a provedli dílčí změny. Pokud mám mluvit o meči, který jsem ve hře využíval výhradně, vývojáři odebrali možnost zaútočit zespodu a nahradili tento směr výpadem bodnutím. Stále ale máte k dispozici propracovaná komba, využívající zbylé směry a přinášející notné uspokojení, pokud si tohle nelehké řemeslo skutečně osvojíte. Značná svízel ale může být spojená s tím, že to, jak se souboje ovládají, resp. jak jsou responzivní či rychlé, se vyvíjí průběžně s tím, jak se vyvíjí Jindrova úroveň a dílčí schopnosti boje. I u mě to vedlo v samém úvodu k přesvědčení, že to ani napodruhé nebude žádný med, změny provedené například v načasování úderů či bloků a zlepšená čitelnost soupeře ale vedou k tomu, že vám souboje rychleji přejdou do krve a nebudete se v nich cítit ztracení. Samozřejmě, pokud jste ovládli systém v prvním dílu dokonale, na začátku pokračování ucítíte brzdu jen kvůli chybějícím perkům či kombům, která se teprve musíte naučit, ale pak už půjde vše hladce a je obrovskou radostí mít k dispozici systém, který zahazuje arkádovost a snaží se i v souboji proti slabším protivníkům nabídnout realistickou výzvu.
Strašně dlouho trvá, než se ručnice nabije – ačkoliv si příliš nezadá s těžkou kuší – jenže kam přesně poslat výstřel, jsem nepochopil ani po padesáti hodinách hraní.
Kromě meče jsem samozřejmě zkoušel i další zbraně, zastavím se ale u těch střelných. Novinkou je kuše, která je alespoň pro mě skvělou alternativou k luku. Pomalé natahování vyvažuje přesnost i síla, a ačkoliv nemáte k dispozici zaměřovač, velmi rychle se naučíte trochu podměřovat a zasahovat tak vybraný cíl, kam potřebujete, a to i na delší vzdálenost. Specifické jsou pak ručnice, první verze budoucích pušek, při jejich používání jsem si častokrát vzpomněl na slova Viktora Bocana z reportáže, kterou jsme ve Warhorse natočili v době odhalení hry. Strašně dlouho trvá, než se zbraň nabije – ačkoliv si příliš nezadá s těžkou kuší – jenže kam přesně poslat výstřel, jsem nepochopil ani po padesáti hodinách hraní. Nakonec jsem tuhle čertovskou zbraň, která dělá velké bum a hodně čmoudí, používal jen na velmi krátkou vzdálenost, jinak si nejsem příliš jistý, zda ji lze používat efektivněji. Ve hře jsou ale samozřejmě také sekery, kladiva, palcáty nebo dlouhé zbraně, v zájmu dosažení alespoň zdánlivého mistrovství jsem ale v prvním průchodu neexperimentoval příliš.
Stinnou stránkou soubojů je nicméně chování umělé inteligence a kolize fyziky. Na jednu stranu vývojářům opravdu nezávidím, protože středověký souboj se mohl velmi rychle přeměnit v nepřehledný mumraj těl a končetin, což hra předkládá velmi věrně. Z herního pohledu tím ale na povrch spíše vystupují nedostatky v pathfindigu nebo právě fyzice. U větších soubojů se tak často stane, že se s nepřítelem bijete přes jiného válečníka, uvidíte nejrůznější záseky postav o objekty na zemi, zdánlivé vypínání jejich pozornosti nebo špatně čitelnou míru zranění. Souboje jsou navíc kvůli otevřené povaze hry mnohdy ovlivněné náhodou, takže něco, co nemůžete překonat, ať se snažíte sebevíc, v úspěšném pokusu zvládnete, ani nevíte jak. Větším problémem, sahajícím až k designu jednotlivých misí či jejích částí, je však to, že hra nedá žádný prostor k tomu, abyste se na většinu soubojů jakkoliv připravili. Do té míry, že mi to přišlo na některých místech až krutě neférové. Příkladem za všechny je návštěva majitele jednoho ze stříbrných dolů. Patřičně jsem se vyšňořil do měšťanského obleku, připnul si zdobený, nikoliv nejlepší meč, a pustil se do dialogu. Během něj se ale situace vyvinula směrem k souboji, muž, se kterým jsem jednal, doslova v cutscéně řekl, že se běží připravit, jenže já už ten prostor nedostal, a tak jsem tváří v tvář družině nepřátel najednou stál v krásných brokátových šatech a směšnou čepicí, kterou jsem nosil jen kvůli zvýšení vlastního charisma. Řešením bylo zkusit, jestli souboj náhodou nevyhraji. Nebo se vrátit o 30 minut zpět k poslední uložené pozici, kdy jsem se nacházel na opačném konci mapy a cestou zvládl ještě několik zajímavých věcí.
Pár klacků pod nohama
Tím se dostávám k tomu, že Kingdom Come: Deliverance II nebude vždycky tou nejpřívětivější hrou, jakou si můžete zahrát. Systém ukládání přes lektvar sejvovice zůstal zachován, což ale není výrazný problém. Vývojáři totiž zjednodušili způsoby, jak se k lektvaru dostat, případně jak jej už velmi brzy vařit v opravdu velkých počtech a opravdu se na něj začít spoléhat. Questy totiž nejsou konzistentní v tom, kdy ukládají automaticky, a pokud hlášku nebo celé uložení přehlédnete, většinou to zjistíte až v momentě, kdy se k neexistující uložené pozici chcete vrátit. To většinou zahrnuje i složitý souboj nebo těžké stealthovací pasáže, takže sejvovicí proti frustraci! Zachován byl i systém spánku, resp. omezení pojící se s tím, že si nemůžete lehnout jen tak do ledajaké postele. Většinou totiž přijde její majitel a pořádně vám vynadá, z druhé strany si ale můžete vcelku bezpečně lehnout na lůžko toho, kdo už prokazatelně není naživu. Bez viditelné změny zůstal systém okrádání, který je dle mého stále více rizikový nežli výnosný, a stejně budete také prolamovat zámky. Protože se mi to stalo už podruhé, musím zkrátka uznat, že buďto přehlížím něco zásadního, nebo mi to prostě nejde. S myší jsem o trochu úspěšnější než s analogovou páčkou na ovladači, pořád je to ale tak dvacet zlomených šperháků proti jednomu odemknutému zámku nad vyšší, než velmi lehkou úroveň obtížnosti. Můj největší problém je, otáčet myší či v různém úhlu vychýlenou páčkou stejnou rychlostí, jakou jedním tlačítkem otáčím celým zámkem a i v tuhle chvíli nad tím kroutím hlavou.
Když pláče CryEngine
Jak jste už z přiložených obrázků či videa pochytili, hra oproti prvnímu dílu významně prokoukla. Vývojáři zapracovali na postavách i krajině, vylepšili světlo i oblaka a celkově hra přináší obstojný pokrok ve vizuální kvalitě. Dávám stranou fakt, že synchronizace úst s pronášenými slovy vznikala pro angličtinu a s českým dabingem tak uvidíte nedokonalosti. Nejde mít všechno a rozhodně to není problém jen Kingdom Come: Deliverance II. Naopak vyzdvihuji, s jakými detaily jsou obličeje zpracovány, jak přirozeně hra působí, když se jen tak procházíte kolem a opět tu jsou ony majestátné lesy, které se soudě podle vlastních toulek za těch uplynulých 600 let vlastně příliš nezměnily. Moc hezky jsou zpracovány také budovy a jejich interiéry, které v kombinaci se světlem přináší očekávanou středověkou atmosféru. Pokud je můj pocit správný, budovy měly spíše menší okna, což znamená přítmí, a to i v případě hradů. Pokud se pak v nějaké komnatě koná oslava a světlo vychází jen z pochodní či ohňů, vše má správný oranžový nádech a působí jednoduše skvěle. Cutscény, již několikrát zmiňované, jsou ještě lepší než v prvním díle a v ničem si nezadají s konkurencí těch největších a nejnákladnějších her. Přesto ale na Kingdom Come: Deliverance II vidíte, že i kvůli použitému enginu a opětovnému využití mnoha assetů z prvního dílu není všechno tak naleštěné, jak by naleštěné být mohlo.
Největší problém jsem měl s animací postav, která působí velmi strnule a navíc v ní můžete okatě sledovat vzorce, když se například nějaká nehratelná postava složitě staví do pozice, v níž ji má hráč čekat. Pokud jste na místě dřív, veškeré dění na chvíli zamrzne a čeká se, až se jednotliví aktéři budoucí rozpravy správně rozmístí. Působí to rušivě a vytrhovalo mě to z ponoření do hry. Stejně problematické ve smyslu nerušeného zážitku, je pro mě prolínání objektů, zejména částí výstroje a výzbroje všech postav. Ačkoliv systém oblékání doznal viditelných změn a jednotlivé vrstvy zpod sebe už nevykukují tak často, stále se tak děje a přidávají se k tomu i další neduhy. Meče procházející lavičkou, na které jejich nositelé sedí. Pásky nezvládající neposednou fyziku. Natahující se části brnění, které působí jako pružná textura, nikoliv jako pevný objekt. Nebo velmi divoké chování koní, když využijete novou možnost někoho na cestě následovat. Vyhnout se překážce nebo jen zatočit mnohdy znamená smýkání koně vlevo i vpravo, což – opět – nepůsobí příliš dobře. I s aplikovaným day one patchem navíc docházelo k mnoha menším bugům, jako je zobrazování postav v tzv. t-pózách na místech, kde být už vůbec neměly nebo nejrůznější záseky na schodištích či ve stísněných prostorech. A protože ve hře strávíte vyšší desítky hodin, později už takové momenty nelze nevidět.
Použití vylepšené technologie z prvního dílu nicméně přináší i značné pozitivum v podobě skvělé optimalizace, která neplatí jen pro okolí Trosek. I v Kutné Hoře drží hra na identické nastavení obstojný framerate, ačkoliv může na některých přelidněných místech či bezprostředně po načtení pozice dojít k drobným poklesům. Z čeho mám obrovskou radost, je podoba hry a její výkon na konzolích, jmenovitě na základním modelu PS5, na kterém v režimu výkonu nepřijdete o 60 fps, ale současně se neopakuje fiasko, které přinesl první díl na tehdejších konzolích PS4 a Xbox One. Už během preview jsem naznačoval, že na PS5 běží hra pocitově na nastavení grafiky střední až vysoké, a i po dalších hodinách bych své tvrzení podepsal. Pokud tedy hodláte hrát na konzolích, spíš než na výkon či kvalitu grafiky se připravte na trochu složité ovládání, které nově zahrnuje i pás s rychlou nabídkou zbraní či lektvarů, takže zorientovat se v nabídkách či inventáři dá chvíli zabrat. Část hry jsem pak odehrál i na Steam Decku a i na nejrušnějším náměstí v Kutné Hoře či v Zikmundově táboře není kolísání frameratu nijak výrazné. Hraní s FSR situaci zlepšuje, bohužel se ale negativně podepisuje na čitelnosti textů v inventáři, který je sice krásný a intuitivní, ale je zpracován ve 3D a jsou na něj tudíž ještě viditelněji aplikovány algoritmy upscaleru. Zároveň vývojáři sice potvrdili „oficiální podporu“ Steam Decku, ale hádám, že tím není myšlena verifikace ze strany Steamu právě kvůli zhoršené čitelnosti mnoha textů.
Vzhledem k množství dialogů, i když jsou i nadále zpracovány stejným způsobem přepínáním mluvících hlav, je velmi příjemné sledovat hezčí obličeje.
Pokud bych se ale měl vrátit k celkovému dojmu, posun oproti jedničce je jasně viditelný v detailech a zmiňovaném nasvícení, které dělá ve výsledku hře skvělou službu. Vzhledem k množství dialogů, i když jsou i nadále zpracovány stejným způsobem přepínáním mluvících hlav, je velmi příjemné sledovat hezčí obličeje a vývojáři rovněž častěji přináší in-game scény, v nichž se kamera přesouvá do jiných úhlů a scény působí uvěřitelněji. A pak je tu samozřejmě hudba, která nabaluje nové prvky na dřívější témata a přináší samozřejmě obrovské množství nových. Mísení hudby podle lokací či situací, budování atmosféry, majestánost, ale i hravost některých momentů tak působí ještě lépe než v původní hře a je skutečně radost Kingdom Come: Deliverance II nejen hrát, ale i poslouchat.
Hra po hře
Co se pokračování Kingdom Come: Deliverance nedá upřít, je rozmáchlost. Ještě lépe, zvládnutá rozmáchlost, která staví na základech jedničky, přidává skvělou optimalizaci a rozšiřuje úplně všechno. V tomto ohledu se bude na druhý díl vzpomínat jako na ten, který dokázal překročit stín původního titulu a ukázat se v ještě lepším světle i díky možnosti vyzobat všechen obsah po skončení hlavní dějové linky. K dokonalosti sice chybí řada věcí, ale je na tom z mého pohledu nesrovnatelně lépe než například S.T.A.L.K.E.R. 2. Přesto má mnoho věcí společných a i nadále zůstává hrou, která nemusí automaticky oslovovat hráče RPG. A za to, ještě jednou, patří vývojářům dík.
Fantastická středověká atmosféra podtržená Kutnou Horou i vesnicemi
Vynikající hudbení doprovod
Skvěle vyřešený úvod hry a přesun hlavního hrdiny z prvního do druhého dílu
Dvě výrazně odlišné části, které mají unikátní tempo i přichuť všech událostí
Velmi propracované hlavní i vedlejší úkoly
Výrazné vylepšení obličejů a sytému světla
Mnoho historických postav s obličeji českých herců ve skvělých cutscénách i dialozích
Citlivé zpracování kontroverzních témat
Zdařila optimalizace výkonu
Velkorysý herní prostor i doba počítající se na vyšší desítky hodin
Ne všechny dialogy drží kvůli své košatosti pohromadě
To stejné platí o reakcích herního světa - typicky ostatních postav - na Jindru a jeho činy
Nejasný systém automatického ukládání, nemožnost pružně reagovat na dění včasnou změnou výbavy
Grafické glitche i bugy, které kazí celkový dojem
Strnulé animace většiny postav i zvířat včetně kolizí s objekty
Oproti angličtině slabší český dabing
Už jsem řekl a napsal, že Kingdom Come: Deliverance II je tou nejlepší definicí přímého pokračování. Navazuje přesně tam, kde skončil první díl a přináší vylepšení v řadě ohledů. Přesto ale zůstává pokračování věrné původní hře a je jasným servisem pro fanoušky. Stejně jako před sedmi lety se negativa nachází v detailech, které však postupně ovlivní celou atmosféru a vstoupí do zážitku. Ať už jde o strnulé animace, nejasný systém ukládání - a to nemluvím o sejvovici, podivné reakce herního světa, grafické glitche a občasné nelogičnosti. Hra v mnoha ohledech připomíná S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, má však mnohem lepší optimalizaci a příběh, díky kterému se budete chtít stále vracet.
Hru som zatiaľ nehral, ale už na prvý pohľad tam vdím historické nepresnosti.
Najviac do očí bijúce sú účesy niektorých NPCs, ktoré vyzerajú ako ostrihané z boku strojčekom. Toto nemá nič so stredovekom. V stredoveku sa jednoducho nosili iné účesy ako dnes.
Taktiež jazyky. Stredoveká angličtina bola úplne iný jazyk ako dnešná. Čeština detto, dnešný Čech by stredovekej Češtine rozumel cca ako Polštine.
Hudba by tiež mohla byť viac stredoveká. Niektoré časti soundtracku sú zahraté nástrojmi, ktoré na začiatku 15 storočia ešte ani neexistovali.
Nehovoriac o počasí ktoré bolo na začiatku malej doby ladovej omnoho chladnejšie vietor, dážď, hmla atď. Tiež mi tam chýba viac ohňa a dymu.
A toto sú len drobnosti ktoré kazia stredovekú atmosféru a ktoré som si všimol už na prvý pohľad, keď si hru zahrajem určite toho nájdem viac.
Tohle je hra nikoli reálný dokument o životě v 15. století trošku mi přijde, že si pleteš žánry. A pokude je více takových jako ty, pak se dá celkem pochopit, že se nejvíce tvoří fantasy či sci-fi světy, tam totiž takovéhle argumenty těžko přednášet.
Všechny jazyky byly tehdy úplně jiné. Aktuální jazyk je tam protože nehraješ za mimozemšťana, který přiletěl na kosmické lodi, ale za člověka, který mluví jazykem svých rodičů a své vesnice. Proto to může být třeba japonsky, hlavně že tomu rozumí hráč.
Vlasy mají kratší, protože se špatně dělá model postavy s dlouhými vlasy na který se nasazuje helma. (musí se vypínat a zase zapínat vlasy apod.) Soundtrack je atmosférický, protože s tehdejšími nástroji by to pro lidi po 300h nebylo dobře poslouchatelné. Kouř je náročný na hardware a je to detail. Hra je vždycky kompromis, který omezuje hardware a současná kultura. Reálně by to byla o dost větší nuda a utrpení.
Twl a věděl jsi že když venku chodíš tak před hlavou nemáš kompas s tím, kde máš další misi? Nebo že kdybys nechodil na WC jako ve hř,e tak pomalu praskneš? :O
Neni nad odborníky.
Mluvené češtině 15. století byste relativně rozuměl. Určitě víc, než jak dnes rozumí běžný Čech polštině. Horší by to bylo s psaným textem (ať už se spřežkovým, nebo s pozdějším bratrským pravopisem).
@NeugeCZ Jelikož su starý (věkem) chachar jak cyp 😀 tož po našimu (polsky) se domluvím zcela bez problému a docela obstojně dokážu v polském jazyce i psát. Nejsem žádná vyjímka, tak to má dost lidí kteří žijí nedaleko od hranic ČR a Polska – severní čechy, severní morava. Považuji se za běžného čecha, přestože jsem Ostravák. Tudíž to tvé přirovnání trošičku kulhá. Není problém rozumět polštině, pokud člověk aspoň trošku chce, protože oba jazyky jsou Slovanské. Ale rozumím tomu, že někdo z Práglu a jižní části ČR může mít problém rozumět polštině.
Počkej, jaký přirovnání pokulhává? Já jsem nic k ničemu nepřirovnával. 😉
Jestli se ti nelíbí slůvko „běžný“, tak se omlouvám, ale myslím si, že je jasný, jak jsem to myslel. Tedy jako průměr nějaký dovednosti mluvit polsky v rámci celý populace. Mnoho lidí nerozumí polsky skoro vůbec nebo fakt hodně omezeně. Možná jsem to měl jinak zformulovat. Chtěl jsem jenom říct, že staré češtině by lidi rozuměli líp, jen by měli problém ji přečíst. 🙂
Boha lidi podívejte se na grafiku z roku 2007… to jste fakt tak mimo? Já neřikám že je to perfektní ale srovnávat to s hrou 2007? To jsi asi fakt slepej a nebo to hraješ na šroubováku s rozlišením těhotenskýho testu.
Vortex má rád české hry, podporuje je a někdy i nadhodnocuje. Takže pokud nejvymazlenější česká hra všech dob dostane 8/10, tak to lze chápat jako 3/10.
Nechci lezt kcd2 do zadku ale srovnat kcd2 se stalkerem 2 me prijde trochu nahlavu sice jsem kcd2 nehral ale za to slakera jo a ta hra nedosahuje absolutne kvalit kcd mozna tak v grafice ale jinak nevim v cem jinem by měla
Evropske hry, obe v mnoha ohledech specificke, obe s pomerne vyhranenou komunitou hracu, obe odlisne od zapadni produkce v osobitem pristupu s hodne rozmanitymi questy. Ja srovnaval zejmena atmosferu, resp. silu toho, jak atmosfera muze na hrace pusobit, ale naopak uvedl, ze KCD II ma nesrovnatelne lepsi technicky stav.
Tak zrovna srovnani se Stalkerem je docela dobra vec. Stalker je immersive sim docela dost a na tvych volbach zalezi fakt hodne. Ovlivnujes deni v cele zone. Kdezto KCD se tak bohuzel jen tvari. Navic dost pochybuji, ze tam maji vice koncu.
Nicmene u techto zanru, kde mas vice variabilni questy zaroven generujes vic bugu. Ale jak rikam, KCD nikdy nebylo tak komplexni jako Stalker a diky tomu nemusis ani ladit tolik bugu a je to sandbox pro linearni pribeh s par promennymi.
Pokud srovnam obe pokracovani, z hlediska questu, scriptingu, komplexnosti gamelogu, AI, chovani frakci a pod o tom dost pochybuji. Coz take neni vytka KCD.
@Vortex (Zdeněk Princ) Tímto děkuji za recenzi KCD II. Podle mého názoru je ze strany Vortexu jako vždy objektivní, podrobná, hra je v recenzi popsaná ze všech hledisek a úhlů pohledu. Přesně takovým spravedlivým způsobem, kterého si na Vortexu velmi cením a proč oprávněně považuji Vortex za nejlepší herní redakci. Videorecenze (nejen) této hry je toho důkazem.
P.S.: Ať si říká kdo chce co chce, podle mne je recenze spravedlivá. Alespoň jde zase a znovu vidět že se nikomu nikdy nijak nenadržuje, že ani velká hra od studia z ČR nemůže počítat s hodnocením 10/10 když jsou ve hře nějaké nedostatky.
Každý se tady chytá výsledného hodnocení, ale přitom 8/10 znamená velmi povedená hra. Jak už bylo řečeno – ta hra dostává převážně 8-9, průměrné skóre zatím 87, což je skvělé. Spíš jsem si vzpomněl, na Jirkovu recenzi na GreedFall, která dostala taky 8. To už asi nevymažu z hlavy, když jsem ji na základě recenze doporučil i kamarádovi a pak přišlo vystřízlivění. 😀
Z recenze mám pocit, že ze Zdeňka se stala taková „Mirka Spáčilová“ české herní novinařiny. Obzvlášť mi přijde komické, když si vzpomenu, že Hogwarts Legacy dal 9/10.
Vetsinou resime hodnoceni s prateli, tak hodnotime na stupnici 5tkove. Hodnoceni her, filmu a obecne jakehokoliv media je z vetsi casti subjektivni zalezitost a upinat se na rozdil jedne cislicky (8 vs 9) je blbost 🙂 Ciste slovni recenze bez znamky maji taky neco do sebe
Při vší úctě: hru jsem nehrál, hrát budu a je mi úplně jedno, zda dal Zdeněk 7 nebo 10. Každé číslo lze zduvodnit. Ale:
1) Myslím že je zcela příznačné, že Zdeněk dá 8 a IGN 9. Vlastně jsem měl chuť si na to vsadit už předem.
2) Ale ještě důležitější je něco jiného: recenzent IGN odhaluje mnohem větší problém hry než ukazuje Zdeněk, ukazuje systémové konflikty a skutečně hloupé situace; přesto dokáže dát hru do kontextu, přes problémy se přenést a ocenit naopak to, v čem je unikátní a strhující.
3) Zato Zdeněk, neuraz se, jako úča na základce strhává body za to, co není dokonalé, co drhne a co se mu nelíbí.
Schválně si tu IGN videorecenzi dejte, není to ani 15 minut a přinejmenším pro mne byla výživnější: v kritice i v chvále.
No jo, novináři, prostě pakáž 😀
Kluci mají aspoň kliku, že se jich tu půlka čtenářů zastává, to je v tý branži prej větší vzácnost než originální hra od EA 🙂
A koukám typickej framewar ohledně znamkovani:-). Koukal jsem na vícero recenzi. Je to prostě jako vždy otázka vkusu. Někteří renomovani dali 8, někteří 9 a někteří 10. Pak jsou i výjimky 5/10. Je to prostě o tom, jak hra sedne. Kcd nebylo nikdy typicky mainstream. I když dvojka by měla jít trochu víc naproti než jednička. Jeden typek, co ma ve dvojce přes 100 hodin ji dokonce ohodnotil jako moc jednoduchou. Pak jsou recenze, kde ji hodnotí jako moc těžkou….
No kazdej brečí kvůli něčemu. I jednička měla chyby, ale dokázala při trpělivosti odměnit. Na dvojku se moc těším. Očividně je ve všem lepší než jednička. A to úplně stačí.
Díky za recenzi!
„Pokud jste si tedy trochu zoufali, že se první díl na některých místech příliš nikam neposouvá, v pokračování se tenhle pocit ani nedostaví.“
Tahle věta mi udělala radost. Mám jedničku rád, ale od mise s Bohutou jsem měl problém pokračovat v hlavní lince kvůli tomuto pocitu. Tak snad to tak budu mít i já, až to od zítřka budu hrát. Jinak skvělá recenze. 🙂👍
Děkuju za objektivní recenzi, ostatně jako vždy.
Věřím, že po doladění chybiček bude hra schopná atakovat známku 9/10 .
Každopádně se Warhorse KCD evidentně velmi povedla a přesně tohle český herní průmysl potřeboval.
Tak ať už je zejtra a já se pustím do pokračování Jindrovo dobrodržství.
Fakt magori, slusne se to ani rict neda… tady se nekteri uz dopredu rozhodli, ze hra zaslouzi pouze 10/10 a cokoliv mensiho nebo poukazovani na chyby je povazovano za velezradu vuci ceskemu narodu. Presne tohle se stane, kdyz se nekdo zcela odda myslence, ze pujde o nejlepsi hru na svete a kdyz pak nekdo ukaze problemy te hry, tak se ten clovek psychicky zhrouti. Tragedie tohle sledovat. Uz chapu proc Indian nepouziva ciselne hodnoceni.
Třeba tady to hodnocení chápu, velmi slušná hra, ale má zkrátka své nedostatky, k dokonalosti ještě leccos chybí… U Zdeňka spíš ze svého pohledu nerozumím těm hodnocením v porovnání. Třeba Concord 6/10, S.T.A.L.K.E.R. 2 7/10… Tak jo, no… Někde neuvěřitelně hodný, někde spíš přísnější, ale ok. Stejně mě zajímá spíš text recenze, který je kvalitní, než finální verdikt…. Jinak Indian dává číselné hodnocení, ovšem tuším po deseti dnech. Udělali to právě po takových dohadech a smysl to dává, řekl bych.
Z toho, čo som videl a ukázali vývojári, tak som mal dojem, že môže ísť o 8 až 9/10 hru. Takže na rozdiel od niektorých, to vnímam ako adekvátne hodnotenie hry. 8 je stále skvelá hra, len nie dokonalá. 😀 😀
Čiže nechápem tým sťažnostiam. Inak, neviem kde je napísané pravidlo, že Zdeňkov názor, sa povinne musí zhodovať s tým naším názorom, ako bežných hráčov. Ja si to zahrám a sám uvidím aké to je a spravím si vlastný obrázok o hre. A potom si ho môžem keď tak porovnať so Zdeňkovým 🙂
A keď tak čítam tie zápory, tak niektoré len potrebujú patch a už tam neskôr nebudú. Dabing je subjektívna vec, mne sa z krátkej pasáže hry zdal dosť kvalitný 🙂
Nikdo hru nehrál, ale má mít 11/10. Vždyť 8/10 je super známka? Nemůžete koukat na hodnocení serverů, kde 8/10 dostane i sebevětší blbost. Jsem fakt rád, že alespoň tady se hry hodnotí opravdu takové jaké jsou, a to ne s každým hodnocením souhlasím. Prostě za mě opravdu super recenze, která obsahuje vše co má. A nějaké číslo na konci… pokud by se mělo měřit stejným metrem u indie her a AAA titulů tak to je opravdu naprosto mimo. Na dané hry je možné pohlížet jen v rámci své kategorie her, to ještě často velmi složitě.
Dát dabing jako mínus mi příjde jako úlet. Všude slyším jak je dabing super, ale i kdyby nebyl, tak místo toho abychom byli rádi že vůbec nějaký oficiální dabing vznikl (který je určitě lepší než ten fan made do KCD1), tak ho dát do mínusů? To fakt nepochopím…
A to je důvod dát super dabing do mínusů? Neměl by být potom spíše anglický v plusech? Vůbec to nedává smysl, nikdo tě navíc nenutí to v češtině hrát..
Tak to, že je v mínusu neznamená, že se to podepsalo na známce. Mám tam dalších 5 mínusů a dabing je až úplně dole. Český dabing má vysoká očekávání a dělalo ho teď samo studio. Tudíž se dá očekávat, že na něj bude brát důraz. Větší než na dabing anglický. A pokud je slabší než anglický, tak nevidím důvod, proč to tam nenapsat. Aspoň si předem někdo zvolí angličtinu, pokud bude chtít mít ještě lepší zážitek.
Znovu, neměl by být potom anglický dabing v plusech, místo českého dabingu v mínusech? Dostali jsme něco navíc co u 99% her nedostaneme a to je český dabing, který kvalitou určitě nezklame (i když může být horší než anglický). Ale za to že autoři dají něco navíc aby potěšili české fanoušky, tak to dát do mínusů? Přijde mi to jako nevděčnost.. Já bych třeba osobně byl mnohem radši kdyby vznikalo více CZ dabingů do her i kdyby byli v trochu horší kvalitě než je originál.. Navíc jak už jsem psal je to jen volba v nastavení kterou můžeš jedním kliknutím změnit, když to chceš hrát v angličtině do it.. Jinak to že to neovlivnilo známku s tím samozdřejmě počítám, jinak by to bylo ještě o to horší 🙂 Mám Vortex rád ale tohle mi příjde teda dost mimo.
Nevím proč mi nejde odpověď přímo na tu tvojí poslední odpověď, ale chybí mi tam to tlačítko 😀 Tak odpovím sem. Anglický dabing není v plusu proto, protože se ta hra tvořila primárně v angličtině. I mimika postav je na angličtinu. Ale u té češtiny je zkrátka velký očekávání a pokud se Zdeňkovi zdá, že ten dabing je slabší tak to tam zkrátka napsal. Napsal: „Oproti angličtině slabší český dabing“. Takže už pak není potřeba psát ten plusový bod i kladů pro anglický dabing. Těch dabingů tam bude několik (německý, francouzský, japonský,…). U angličtiny je to samozřejmnost, že bude dobrý. Kdyby ne, tak určitě by to bylo napsaný. Ten japonský dabing třeba taky bude horší než ten anglický, ale kdo to tady bude hrát v japonštině, že? Možná někdo z japonských recenzentů to taky zkritizuje nebo německý. Vždycky se klade větší důraz na dabing v rodné jazyku dané země. U filmových recenzí to vidím taky, že nějaký recenzent napíše, že si na to mají lidi skočit radši v orignále. Je to úplně normální.
Myslíš to tak, že by jsme vlastně měli být vděčný, že někdo ten český dabing vůbec udělal. A nekritizovat to, co jsme vlastně dostali jako takový „bonus“. Problém je ten, že ne každý to tak má. Znám lidi, kteří hrajou hru v angličtině, i když má český titulky. Zkrátka jedou to i s eng titulky, protože jim to zkrátka přijde lepší a nechtějí se spoléhat na to, že to někdo doslovně přeloží.
Já hrál jedničku jak v angličtině (v době vydaní), tak i po letech s českých dabingem. A ten anglický dabing mi taky přišel lepší a osobně by mi nevadilo ani to, kdyby dvojku neměla český dabing. Zkrátka není to pro mě podstatný a zahrál bych si to stejně. Naopak by mi víc vadila mimika postav, že něco řikají a huba se jim hýbe jinak. 😀
A Zdeněk to má podle mě stejný. Už jenom z toho důvodu, že hraje hry primárně v angličtině a tohle si zahrál česky jenom kvůli recenzi. Tak to zkrátka zkritizoval. Na tom není nic špatného.
V tom já ale s tebou souhlasím, pokud někdo rád hraje hry v angličtině, tak tam tu angličtinu má. Ale nemělo by to být v mínusech. Jinak otázka je, je to v mínusech, protože je to česká hra a tak nějak se to očekávalo, že ten dabing bude? Nebo by to stejné bylo například u Cyberpunku, když by v něm byl český dabing v podobné kvalitě jako KCD2 (tedy o trochu slabší než angličtina, ale pořád na solidní úrovni)? Já si právě myslím že ne, a stejně jako nechci aby hra měla plusové body za to že je česká hra, tak stejně tak nechci aby bylo v mínusech, že tam je český dabing (i když o trochu slabší než ten anglický). Jak už jsem psal já nebo i ty, když se ti to nelíbí přepni si na anglický.. Nemám nic s tím, jak je to zmíněné v článku, vadí mi pouze to že je to v mínusech.
Na to by ti asi nejlépe odpověděl samotný Zdeněk. Jakým způsobem to myslel. Já bych to třeba taky hodnotil, jelikož ten dabing byl nadmíru očekávaný a plno lidi podle mě zajímá jak si na tom vede.
BTW. Ta hra se možná odehrává na českém uzemí, ale hru a značku vlastní rakušané (Koch Media). Takže svým způsobem je to víc rakouská hra než česká. 😀
Každopádně ten český dabing nebyl samozřejmostí a vzhledem k akvizici, kdy to koupili Koch Media bych ani původně neočekával, že tam český dabing vůbec bude. Za to palec nahoru.
slysel jsi vubec tu ukazku nekvalitniho dabingu co zdenek ukazoval ? Ve hre je oficialni cesky dabing a neni kvalitni. Je maximalne fer na tohle lidi upozornit a dat to jako zapor protoze spoustu lidi si to kupuje jen kvuli tomu, ze je tam dabing. Naopak davat cesky dabing do plusu jen kvuli vdecnosti by bylo mimo
Český dabíng mínus (i když bychom měli být rádi, že vůbec nějaký je), reakce herního světa nejsou dokonalé (i když obecně jsou deset světelných let před zbytkem herního průmyslu), grafické glitche a bugy (i když je jich minimum, možná nejmíň ze všech nových open-world her za posledních deset let, včetně Zaklínače 3), nejasný systém automatického ukládaní (úplně stejný jako v jedničce, prostě nespoléhat na automatiku a vařit šnapsy).
No zkrátka točení se na prkotinách a neschopnost vidět přes stromy les. To je jako dát Kmotrovi 8/10, protože zvuk je krapet moc hlasitý a Marlon Brando trošičku moc tlustý a přitom si nevšimnout, že je to jeden z nejlepších filmů, jaké kdy kdo natočil.
Děkuji za skvělou recenzi. Na hru se neskutečně těším. V jedničce jsem strávil taky hromadu času a to mě ze začátku ani moc nechytla. Každopádně hru mám už předstaženou a zítra se jde hrát. 8/10 je za mě naprosto výborná známka. Osobně jsem se bál, že to bude mnohem horší. Jelikož byl kolem toho přímo obrovský hype.
A Zdendo, věřím, že si z těch pár dětí tady a na Youtube nic dělat nebudeš. Většina z nich ještě nemá občanku a vůbec by tu hru hrát neměla. Děkuji za recenzi. 🙂
Zdeňku vůbec si nic nedělejte z těch plků tady. Určitě rozumný člověk chápe, proč hra dostala tolik, kolik dostala. Už kvůli technickému stavu a toporným animacím. Já souhlasím. Hru máme předobjednanou a těšíme se na ni. Ale neznamená to, že dostane 10/10. Bugy se opraví a hned to bude lepší. Ti, co ruší odběr jsou stejná inteligenční rovina jako ti, co rušili předobjednávky kvůli spekulacím o Jindrově orientaci a LGBTQ+. Hodně zdaru a nenechte si zkazit náladu. Děláte s Jirkou i ostatními skvělou službu českým hráčům. <3
Za prvé je zajímavý že když je teda nesleduješ tak máš potřebu sem stejně přijít a psát tohle co si napsal a za druhý,léky máš v druhým šuplíku vem si je
@Sketchy Stvoření které velmi pravděpodobně trpí na OCD a které má diagnózu grafomanie, takové stvoření nikdy nic nepochopí. Ani léky v šuplíku nepomůžou. 😀 Prostě bude v jeho věku 30 až 35 let jenom zbytečně (hloupě) spamovat. Takže jeho (blazena1991) zesměšňování sebe samotného je lepší přehlížet.
Podle mého názoru si mládenci (Jirka, Honza, Zdeněk) za jejich dlouholetou a trvale velmi kvalitní práci zaslouží cenu Ferdinanda Peroutky. Ale komise (výbor) který tohle ocenění uděluje, tak možná ani netuší že existuje obor herní novinařiny.
(OCD = obsedantně kompulzivní porucha).
Takže dle vaší redakce má Lego Horizon Adventures lepší známku, je to na stejné úrovni jako Horizon Zero Dawn Remastered a Indy je o dvě známky lepší? Hmm… Tak tady to asi nebudu brát úplně vážně. Ale chápu, recenze se těžko dělají objektivně.
Špatnej člověk špatná recenze ! Tady ten web by měl dělat recenze na auta a ne na gamesy 😁 hodně kritizuje a žádné mistrovské herní dílo nikdy nevytvořil 👌toť vše
Takže když nejsem výrobce aut, tak jako nemůžu zkritizovat auto, protože jsem žádné auto nevytvořil? 😀 Dobrý fór. 8/10 je nadprůměrná známka. Tak si to zrecenzuj sám a dej tomu třeba 20/10, když budeš chtít.
Přiznám se, že když jsem slyšel, že „recenzenti“ dostanou klíče asi měsíc před vydáním hry, evidentně bláhově jsem si myslel, že samotná recenze vyjde alespoň týden před 4.2. Možná ještě i dříve?
Je večer před vydáním hry!
No to byl jen takový povzdech nad mou naivitou.
Hru mám předobjednanou a tak jako tak se těším, až si ji zahraji.
Díky za recenzi.
Je známo, že chyby nevadí, pokud ty dobré pasáže jsou tak skvělé, že všechno ostatní přesvítí. Viz třeba Dark Souls, která byla pěkně proložená nejrůznějšími bugy, frame dropy, příšernými levely a hroznými bossy, ale to dobré bylo tak geniální, že ji hromady lidí dodnes považují za nejlepší hru vůbec.
Tím vším chci říct, že Zdeňkovi asi ty dobré aspekty KCD2 neimponovaly natolik, aby pominul těch pár relativních prkotin, které tady označuje za mínusy, a dal hře vyšší známku než 8.
To je možný že ty mínusy zmizí po týdnu ale recenze se dělá na verzi hry která je teď a tam ty bugy prostě jsou a na tom že napsal že prostě český dabing není tak kvalitní ať už podáním nebo zvukem mi přijde jako naprosto ok.Radši ať se to zmíní jak to opravdu je než nad tim přivřít oči a dělat že tam problém neni.
Ty minusy po týdnu nezmizí. Krom bugu , jsou to zásadní mínusy, kterí tam zustanou napořád. To už v hotové hře nikdo opravovat nebude. Dabing v jedničnce byl otřesný, ale byl komunitní, tak se dalo nad tím zavřít oči a dělat že neexistuje. Ale tady je ofiko od studia Warhorse a co jsem slyšel z ukázek, tak ano je to dost pokleslá kvalita. Což je ostuda. Ale je pravda, že kvalitní český dabing upadá i ve filmech. Dabing začal upadat už v davadesátkách, i když čest některým vyjímkám.
Však je to jenom číslo. Vůbec to nevypovídá o tom, jak se to bude líbit tobě a pravděpodobně studio ty chyby brzo opraví. 8/10 je super známka. Vzhledem i k tomu jak ta hra je očekávaná a je moc dobře, že Zdeněk ty chyby vyzdvihnul. Těch mínusů je tam celkem dost a přesto to má tak vysoké hodnocení.
Přesně. Strhávání bodů za chyby místo komplexního hodnocení.
S prominutím typicky „maloměstské“ hodnocení.
A je úplně jedno, jestli je výsledkem 6 nebo 10, jde o ten přístup.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Najviac do očí bijúce sú účesy niektorých NPCs, ktoré vyzerajú ako ostrihané z boku strojčekom. Toto nemá nič so stredovekom. V stredoveku sa jednoducho nosili iné účesy ako dnes.
Taktiež jazyky. Stredoveká angličtina bola úplne iný jazyk ako dnešná. Čeština detto, dnešný Čech by stredovekej Češtine rozumel cca ako Polštine.
Hudba by tiež mohla byť viac stredoveká. Niektoré časti soundtracku sú zahraté nástrojmi, ktoré na začiatku 15 storočia ešte ani neexistovali.
Nehovoriac o počasí ktoré bolo na začiatku malej doby ladovej omnoho chladnejšie vietor, dážď, hmla atď. Tiež mi tam chýba viac ohňa a dymu.
A toto sú len drobnosti ktoré kazia stredovekú atmosféru a ktoré som si všimol už na prvý pohľad, keď si hru zahrajem určite toho nájdem viac.
Vlasy mají kratší, protože se špatně dělá model postavy s dlouhými vlasy na který se nasazuje helma. (musí se vypínat a zase zapínat vlasy apod.) Soundtrack je atmosférický, protože s tehdejšími nástroji by to pro lidi po 300h nebylo dobře poslouchatelné. Kouř je náročný na hardware a je to detail. Hra je vždycky kompromis, který omezuje hardware a současná kultura. Reálně by to byla o dost větší nuda a utrpení.
Neni nad odborníky.
Jestli se ti nelíbí slůvko „běžný“, tak se omlouvám, ale myslím si, že je jasný, jak jsem to myslel. Tedy jako průměr nějaký dovednosti mluvit polsky v rámci celý populace. Mnoho lidí nerozumí polsky skoro vůbec nebo fakt hodně omezeně. Možná jsem to měl jinak zformulovat. Chtěl jsem jenom říct, že staré češtině by lidi rozuměli líp, jen by měli problém ji přečíst. 🙂
To sú argumenty.
Ale AC celkovo je dosť slabá séria. Hlavne tá grafika je recyklát z roku 2007 popri dnešných hrách to vyzerá príšerne.
To oslavím já a s recenzí to má společného asi jako ten tvůj výkyd ubožáčku.
Nicmene u techto zanru, kde mas vice variabilni questy zaroven generujes vic bugu. Ale jak rikam, KCD nikdy nebylo tak komplexni jako Stalker a diky tomu nemusis ani ladit tolik bugu a je to sandbox pro linearni pribeh s par promennymi.
P.S.: Ať si říká kdo chce co chce, podle mne je recenze spravedlivá. Alespoň jde zase a znovu vidět že se nikomu nikdy nijak nenadržuje, že ani velká hra od studia z ČR nemůže počítat s hodnocením 10/10 když jsou ve hře nějaké nedostatky.
Ale ty Hogwarts jsou přesný point 🙁
1) Myslím že je zcela příznačné, že Zdeněk dá 8 a IGN 9. Vlastně jsem měl chuť si na to vsadit už předem.
2) Ale ještě důležitější je něco jiného: recenzent IGN odhaluje mnohem větší problém hry než ukazuje Zdeněk, ukazuje systémové konflikty a skutečně hloupé situace; přesto dokáže dát hru do kontextu, přes problémy se přenést a ocenit naopak to, v čem je unikátní a strhující.
3) Zato Zdeněk, neuraz se, jako úča na základce strhává body za to, co není dokonalé, co drhne a co se mu nelíbí.
Schválně si tu IGN videorecenzi dejte, není to ani 15 minut a přinejmenším pro mne byla výživnější: v kritice i v chvále.
Kluci mají aspoň kliku, že se jich tu půlka čtenářů zastává, to je v tý branži prej větší vzácnost než originální hra od EA 🙂
No kazdej brečí kvůli něčemu. I jednička měla chyby, ale dokázala při trpělivosti odměnit. Na dvojku se moc těším. Očividně je ve všem lepší než jednička. A to úplně stačí.
Díky za recenzi!
Tahle věta mi udělala radost. Mám jedničku rád, ale od mise s Bohutou jsem měl problém pokračovat v hlavní lince kvůli tomuto pocitu. Tak snad to tak budu mít i já, až to od zítřka budu hrát. Jinak skvělá recenze. 🙂👍
Věřím, že po doladění chybiček bude hra schopná atakovat známku 9/10 .
Každopádně se Warhorse KCD evidentně velmi povedla a přesně tohle český herní průmysl potřeboval.
Tak ať už je zejtra a já se pustím do pokračování Jindrovo dobrodržství.
Díky za čtivou recenzi. 👍 Hru si určitě zahraju.
A taky palec za zmínku o hře na Steam decku..
Čiže nechápem tým sťažnostiam. Inak, neviem kde je napísané pravidlo, že Zdeňkov názor, sa povinne musí zhodovať s tým naším názorom, ako bežných hráčov. Ja si to zahrám a sám uvidím aké to je a spravím si vlastný obrázok o hre. A potom si ho môžem keď tak porovnať so Zdeňkovým 🙂
A keď tak čítam tie zápory, tak niektoré len potrebujú patch a už tam neskôr nebudú. Dabing je subjektívna vec, mne sa z krátkej pasáže hry zdal dosť kvalitný 🙂
Děkuji za pěknou recenzi
Já hrál jedničku jak v angličtině (v době vydaní), tak i po letech s českých dabingem. A ten anglický dabing mi taky přišel lepší a osobně by mi nevadilo ani to, kdyby dvojku neměla český dabing. Zkrátka není to pro mě podstatný a zahrál bych si to stejně. Naopak by mi víc vadila mimika postav, že něco řikají a huba se jim hýbe jinak. 😀
A Zdeněk to má podle mě stejný. Už jenom z toho důvodu, že hraje hry primárně v angličtině a tohle si zahrál česky jenom kvůli recenzi. Tak to zkrátka zkritizoval. Na tom není nic špatného.
BTW. Ta hra se možná odehrává na českém uzemí, ale hru a značku vlastní rakušané (Koch Media). Takže svým způsobem je to víc rakouská hra než česká. 😀
Každopádně ten český dabing nebyl samozřejmostí a vzhledem k akvizici, kdy to koupili Koch Media bych ani původně neočekával, že tam český dabing vůbec bude. Za to palec nahoru.
No zkrátka točení se na prkotinách a neschopnost vidět přes stromy les. To je jako dát Kmotrovi 8/10, protože zvuk je krapet moc hlasitý a Marlon Brando trošičku moc tlustý a přitom si nevšimnout, že je to jeden z nejlepších filmů, jaké kdy kdo natočil.
A Zdendo, věřím, že si z těch pár dětí tady a na Youtube nic dělat nebudeš. Většina z nich ještě nemá občanku a vůbec by tu hru hrát neměla. Děkuji za recenzi. 🙂
Podle mého názoru si mládenci (Jirka, Honza, Zdeněk) za jejich dlouholetou a trvale velmi kvalitní práci zaslouží cenu Ferdinanda Peroutky. Ale komise (výbor) který tohle ocenění uděluje, tak možná ani netuší že existuje obor herní novinařiny.
(OCD = obsedantně kompulzivní porucha).
A ty soudíš něčí inteligenci dle vzhledu a přijdeš si lepší. Wau, ty budeš ukázkovej.
Dobrý den, recenze je vždy a za všech okolností subjektivní.
Je večer před vydáním hry!
No to byl jen takový povzdech nad mou naivitou.
Hru mám předobjednanou a tak jako tak se těším, až si ji zahraji.
Díky za recenzi.
Tím vším chci říct, že Zdeňkovi asi ty dobré aspekty KCD2 neimponovaly natolik, aby pominul těch pár relativních prkotin, které tady označuje za mínusy, a dal hře vyšší známku než 8.
S prominutím typicky „maloměstské“ hodnocení.
A je úplně jedno, jestli je výsledkem 6 nebo 10, jde o ten přístup.