Jurassic World Evolution 2, Frontier Developments, Recenze Jurassic World Evolution 2

Jurassic World Evolution 2

Život si opět našel cestu a fandy dinosaurů spíše potěší i přes některá podivná rozhodnutí

Zdroj: Frontier Developments
2. 12. 2021
Název: Jurassic World Evolution 2 Vývojář: Vydavatel: Platformy: , , , , Recenzovaná verze: PlayStation 4 Žánr: Datum vydání: 9. 11. 2021

Jak kdysi pravil doktor Malcolm: „Život si najde cestu.“ Tak zní ta slavná slova, jež pronesl v legendárním filmu Jurský park z roku 1993. Jak už to tak ale bývá, nezůstalo pouze u jednoho filmu a slavní ještěři si našli cestu i do her. Jednou z nich byla i budovatelská strategie Jurassic World Evolution od britského studia Frontier Developments, která vyšla v roce 2018 a v níž vývojáři zúročili své obsáhlé znalosti a zkušenosti se strategiemi a tycoon žánrem. Nyní je však otázkou, jak se životu a hlavně dinosaurům daří v tomto pokračování

Změna předchází pád

Hned na úvod si řekněme, že se těžko popisuje, jak moc novátorský druhý díl je. Rozhodně nelze říct, že by nenabízel žádné novinky, mám však pocit, že s každým vylepšením došlo na jiném místě ke kroku zpět a některé změny dokonce nejsou ve výsledku zrovna žádoucí. Prvním takovým případem jsou samotné herní módy. Tentokrát v menu nalezneme kampaň, mód Chaos Theory, který nabízí alternativní scénáře dosavadních pěti filmů, challenge, přičemž jde o skutečnou výzvu a je třeba budovat park dle zadání a za přísných podmínek, a na závěr sandbox. Po několika hodinách se ovšem ukáže, že kampaň je ve skutečnosti jen zdlouhavý tutoriál, a tak nepředstavuje ani pořádnou výzvu. Tou hlavní náplní je tedy spíše ona teorie chaosu. Té nelze upřít nápadité zpracování, navíc je skutečně esencí filmové série, ale průchod onou „kampaní“ ve mně přece jen zanechal jakýsi hořký pocit namísto zadostiučinění a radosti z dokončení. Challenge mód nabízí zase trochu jiný přístup ke hře a není to vůbec špatně, někdo to ale může vnímat jako grind, a tak nemusí každému sednout. Větším problémem však je, pokud si chce někdo budovat jen tak pro radost. Ačkoli by sandboxový mód měl být pro tyto účely ideální, není tomu úplně tak. Nejste zde pánem všeho, nemáte k dispozici vše, co hra nabízí, bohužel. Tyto věci si musíte nejprve odemknout, a to právě hraním předchozích módů. Kdo by chtěl tedy jen tak relaxovat, má značně omezené možnosti, ačkoli si jinak může nastavit spoustu parametrů, například zcela vypnout nemoci či se zbavit hrozby nepěkného počasí.

Tím novinky a změny ani zdaleka nekončí, naštěstí můžeme mluvit i o řadě povedených. K nemalé radosti mnoha hráčů a nadšenců hra nyní nabízí i vodní a létající dinosaury. S tím se samozřejmě pojí i nové budovy v podobě lagun a voliér. Hra na druzích dinosaurů rozhodně nešetřila a v základní hře jich celkem nabízí více než osmdesát. Někdy je pochytáte a dopravíte do svých připravených výběhů, jindy necháte své vědce čarovat s DNA a dinosaury si odchováte. Do toho všeho musíte vyrážet na expedice a hledat další a další fosilie, jež vám tyto genetické hrátky umožní a vylepší. Vědci se kromě vykopávek a výzkumu DNA zabývají i zdravotní péčí o vaše dinosauří svěřence a zkoumáním vymožeností a nových budov všeho druhu. I proto je třeba pečlivě rozmýšlet, koho najmout, na jaký úkol ho přiřadit a též je nutné dávat pozor na jejich odpočatost. To stojí jednak spoustu peněz, ale i času a mnoho kroků navíc, které zvláště ve velkém shonu znepříjemňují hraní a celkově gameplay ani nijak nevylepšují. Obrovskou výhodou je ovšem přidání možnosti zrychlit čas, což alespoň trochu sníží frustraci z opakovaného dlouhého čekání.

Takhle si tu žijeme…

Samotní dinosauři jsou tentokrát trochu náročnější a vybíravější. Požadují komfort a ten jim samozřejmě zajistí splnění nejrůznějších požadavků. Někteří chtějí více stromů, jiní ořechy, někteří chtějí hodně vody a k tomu ryby, jiným musíte do výběhu vypustit kozy, aby si je mohli sami ulovit. Celkově je zajímavé sledovat, jak se v samotném prostředí chovají a i jak se chovají k sobě navzájem, zejména díky velkému počtu propracovaných animací. Nejednou jsem se přistihla, kterak čekám, až se některý z mých masožravých dinosaurů rozhodne lovit. Starání o dinosaury ovšem komplikují další zaměstnanci. Tentokrát to nejsou vědci, ale rangeři a zdravotníci. Do výběhu můžete umístit stanoviště, k němuž lze přiřadit skupinu rangerů, aby pravidelně na dinosaury dohlíželi, má to však své nedostatky. Dinosauři se nespokojí jen s jedním skenem, který odhalí jejich touhy, na základě nichž jim přizpůsobíte výběh. Posléze jej totiž vyžadují opakovaně, ačkoli k tomu už není úplně důvod. Namísto toho, aby se o to přiřazená jednotka postarala sama, je většinu času třeba opakovaně zadávat povely a doufat, že budou vykonány. To však právě není samozřejmostí. Podobně tomu je i v případě zdravotní péče, která též vyžaduje více kroků, než by bylo hratelně příjemné. Občas se vyloženě stává, že ačkoli má některá z jednotek zadaný celý řetězec povelů, najdete ji, jak si hoví na základně a nic nedělá. Asi nemusím dodávat, že v případě propuknutí nákazy nebo snad dokonce přehnání se tornáda a zničení všech plotů, to není zrovna ideální. Navíc není nic lepšího než ze žaludku několika dinosaurů zároveň lovit mobilní telefony – kupodivu i v případě, že v daném scénáři ani nemáte v parku žádné návštěvníky.

Samozřejmě, co by to bylo za strategii a pořádné budování, kdyby si vše hra ohlídala sama a my nic nedělali. Jenže zde některé inovace vedou až k přehnanému mikromanagementu, který je spíše na obtíž. Postavit park sám o sobě a zajistit jeho základní fungování není ani tak moc těžké. Pár dinosaurů z vajec vyloupnete poměrně snadno, výběh máte za chvíli, a tak se můžete soustředit na vylepšování komfortu i pro návštěvníky. Jenže dosáhnout uspokojivé kvality, vydělávat a současně se posouvat dál je mnohem složitější, než se na první pohled zdá. Každá maličkost se hlásí o slovo a vy opakovaně vydáváte pokyny, posíláte vědce po pár výzkumech do postele, aby se příliš nenaštvali, pořád dokola opravujete ploty, uspáváte dinosaury, zkoumáte léky nebo dumáte nad stánky s občerstvením a hlavně se modlíte, ať nepřijde další přírodní katastrofa nebo se dinosauři nepomlátí mezi sebou. Nechcete totiž, aby návštěvníci na vlastní oči neviděli, jak se vaše chlouba kácí mrtvá k zemi, to opravdu není pěkný pohled. A aby toho klikání nebylo málo, připravte se na to, že se někteří dinosauři velice rádi schovávají. Najít občas některého z dinosaurů je opravdu utrpení, zvláště když zmizí mezi stromy, pak nemáte šanci. Poněkud složitější může být i transport uspaných dinosaurů, jelikož vám hra v tomto výběru nesdělí, nad jakým druhem zrovna přejíždíte kurzorem. Jsou zkrátka věci, které by si zasloužily alespoň trochu praktičtější přístup, a to nemluvím jen o výběru dinosaurů, ale třeba i personálu.

Zábava však zůstává

Ale dost už bylo těchto řečí. I přes to vše jde stále o velice povedenou strategii se silnými základy, jež celou hru drží pohromadě. A rozhodně nejde jen o to, že hra nabízí dinosaury, jejichž (z)rození a upravování jejich DNA je v každém případě jednou z nejpovedenějších částí hry. Zkoumání fosilií a dávání nejrůznějších nalezených DNA dohromady je jen začátek. Každé vejce může být negativně i pozitivně ovlivněno a je jen na vás, zda se rozhodnete ponechat jen ta „zdravá“, či si troufnete i na ta, která předpovídají větší náchylnost dinosaurů k nemocem nebo agresivitě. Dále je i tentokrát budování parku velice vydařené, především díky hezky přehlednému rozhraní. Snad jen kdyby čas od času neprotestoval samotný terén, jenž se sice na pohled tváří jako bezproblémový, ale z nějakého důvodu vám zatrhne postavit budovu či jen protáhnout chodník. To občas dokáže pěkně zkazit náladu a hlavně i plány stavby. Každý správný park musí mít kromě výběhů či voliér i zázemí pro zaměstnance, vědecké centrum, inkubátory, ale samozřejmě i turistické atrakce. Těch vskutku není málo a je třeba myslet na to, že ne všichni návštěvníci touží po dobrodružství či krásách přírody, ale například i po luxusu. Stánky s jídlem, pitím, zmrzlinou nebo dárkovými předměty tak doplňují odpočívárny či luxusní hotely s výhledem na dinosaury. Dále je možné postavit vzdělávací centrum, kino, hernu a mnoho dalších věcí. Potěší možnost tyto budovy nejrůzněji upravovat, ať už jde o zaměření, rozložení, barvu a materiál či doplňky. Snad jen nabídka dekorací by mohla být obsáhlejší.

Mnoho zde dělá i samotná licence, jelikož sledovat, jak vám přímo před očima vyrůstají budovy známé z filmů, zkrátka neomrzí. To vše je výborně podpořeno zvukem, který pokrývá naprosto vše, nejen samotné pravěké zvěrstvo a přírodu. Především pak stavba plotů na mě působila skoro až meditativně. Navíc do toho všeho hrají známé hudební motivy, které podporují už tak skvělou atmosféru. Nesmím opomenout ani sympatický dabing, přičemž mě opět samozřejmě nejvíce potěšil Jeff Goldblum. Samotné dialogy nejsou mistrovským dílem, ale nijak neuráží a ani neruší, většinu času mi vlastně přišly poměrně sympatické. Dinosauři vypadají skoro jako živí a krajina též nabízí pár pěkných pohledů, minimálně na PlayStationu 4 však hru trápí občasné doskakování stínů a drobné záseky. Pokud byste snad návštěvníkům svých parků záviděli, můžete je prozkoumat i sami. Nabízí se tak pohledy z věží, z pozorovatelen či dokonce z jednokolejky vedoucí nad celým parkem, případně si lze projet trasu kolem parku. Hra ale umožňuje se i na vlastní pěst stát rangerem, a tak je možné se osobně postarat o skenování, opravy nebo vyrazit za focením. Hra je v tomto ohledu však poměrně přísná co se týče kolizí, a tak není možné zajet do hustšího porostu. A když už o tom mluvíme, do dinosaura též nenarazíte. On do vás však ano. A pokud vám projížďky po parku či v přírodě nestačí, můžete se samozřejmě i proletět a též na sebe vzít odpovědnost za uspávání dinosaurů. Na to, že se nejedná o základní mechaniku hry, mě ovládání jeepů i vrtulníku velice mile překvapilo. Jen je škoda, že to nemůžu říci o více aspektech hry.

Mohlo by se zdát, že v této recenzi převažují zápory nad klady, ale ve skutečnosti tomu tak není. Spíše se jen snažím pokrýt vše, co dělá druhý díl oproti tomu prvnímu jinak. Přináší novinky, přináší změny a jak už jsme si řekli, ne všechny padly na úrodnou půdu. Chvílemi na mě hra působila spíše jako DLC k jedničce, což vzhledem k ceně hry nevyznívá zrovna dobře. Tak jako tak ale nelze popřít, že coby strategie zkrátka Jurassic World Evolution 2 obstojí, i když lze některá designérská rozhodnutí tvůrců zpochybnit. Nejen fanouškům dinosaurů má tento počin co nabídnout, minimálně do doby, než vyjde hra Prehistoric Kingdom v podobném duchu, leč s trochu širším záběrem. Dobrou zprávou je, že si již vývojáři vzali některé výtky hráčů k srdci a chystají se je aktualizací napravit. Snad tedy budou alespoň tato vylepšení k užitku.

Jurassic World Evolution 2

• Detailní grafické zpracování dinosaurů, množství animací, jejich chování
  • Létající a vodní ještěři
  • Mód Chaos Theory
  • Možnost urychlení času
  • Propracovaný zvuk, výborná hudba
  • Příběhové vsuvky, filmové předěly, dabing postav
  • DNA a genetický výzkum celkově
  • Kampaň je v podstatě jen zdlouhavý tutoriál
  • Záseky a výpadky zaměstnanců během vykonávání akce či jejich úplná nečinnost
  • Možnosti sandboxu jsou podmíněny plněním ostatních módů
  • Přehnaný a otravný mikromanagement
  • Občasná nepřehlednost mezi dinosaury a personálem
Jste-li fanouškem her od Frontier Developments, patrně sami víte, co od hry očekávat. Jurassic World Evolution 2 je poměrně vydařenou strategií, které navíc pochopitelně pomáhá samotná tématika. Pakliže jste hráli první díl, nečeká vás mnoho změn, případně se některé mohou jevit spíše jako zbytečné. Ačkoli nedostatky stírá stále zábavná hratelnost a spousta povedeného obsahu, nelze zapírat, že by hra mohla být ve výsledku o něco lepší. Necháme-li stranou v mých očích přepálenou cenovku, v případě, že po podobné hře toužíte, zabaví vás i toto pokračování se spoustou budování a hrátkami s dinosauří genetikou na pěknou řádku hodin.