Třináct let čekali hráči na pokračování série Half-Life, aby jim vývojáři z Valve přinesli prequel druhého dílu, a ještě k tomu ve virtuální realitě. Pokud tohle není ukázka naprosto zvráceného smyslu pro humor, pak už upřímně nevím, kde jinde hledat. Od loňského listopadu rezonovalo nepochopení snad všemi diskuzemi a ani necelý týden po vydání kritické ohlasy zcela nezmizely. Narušují je však první dojmy, recenze hovořící o videoherní revoluci a také klidná vyjádření Gabea Newella, že virtuální realita je tím nejlepším, co mohlo legendární sérii potkat. Nezbývá tedy než zahodit předsudky, nasadit headset a zjistit, jestli studio Valve ještě nezapomnělo dělat hry.
Tohle JE Half-Life…
Jak už pravděpodobně tušíte, v novém Half-Life se namísto Gordona Freemana ujímáte role Alyx Vance, která se pět let před událostmi druhého dílu nachází v nechvalně proslulém City 17. Společně se svým otcem Elim a těmi nejodvážnějšími z přeživších lidí se však nechce smířit s výsledkem devastující sedmihodinové války s Combiny a živí myšlenky na povstání. To však nemůže proběhnout bez vůdce odporu – zmiňovaného Eliho Vance – který byl Combiny zajat a je nutné ho osvobodit ještě před tím, než bude transportován do vězeňského komplexu Nova Prospekt. Přímočarost a jednoduchost jsou ale slova, která scenáristé z Valve nemají ve slovníku, a tak už krátce po začátku zjistíte, že se všechno nepříjemně komplikuje a záchrana otce nebude tím jediným, co vás v přibližně 10hodinovém příběhu čeká.
Zdroj: Valve
Čeho se naopak dočkáte, jsou překvapivé zvraty, velmi nepříjemné chvíle nejistoty, ale současně i klidu, kdy se zdá, že to všechno nakonec dobře dopadne, abyste pak v úplném závěru dostali ránu obrovským kladivem a všechna ta křehká stabilita vzala během jediného okamžiku za své. Oklikami a bez zbytečného prozrazování detailů se tedy snažím říct, že ačkoliv by forma Half-Life: Alyx sváděla k odsouvání dalších důležitých aspektů na druhou kolej, není tomu tak a cestu ke hře byste si měli najít už jen pro fantastický příběh. Pochvalu navíc autoři nezasluhují jenom proto, jak citlivě dokázali pospojovat volné konce dějových vláken, což je práce, kterou jim rozhodně nezávidím, ale hlavně díky tomu, že Alyx staví příběh Half-Life 2 a jeho návazných epizod do úplně jiného světla a přidává mu další vrstvu významu. Tak nenásilně a logicky, že to až vypadá, jako kdyby měli vývojáři o příběhu aktuální hry jasno dlouho dopředu a připravovali jej souběžně s vývojem druhého dílu. Pokud si tedy někdo myslel, že Alyx bude jen malá odbočka pro divné lidi s helmou na hlavě, jednoduše se mýlil.
…Half-Life ve virtuální realitě
Na druhou stranu samozřejmě nelze VR zpracování popírat a jsem rád, že vývojáři nakonec dostáli svým slovům, nakolik těsně je forma s obsahem spojena a že ji nebude tak snadné od sebe oddělit. Narážím tím samozřejmě na první snahy některých fanoušků o přípravu neVR verze, které se však podle mého nestřetnou s momentálním očekáváním. Half-Life: Alyx totiž není standardní střílečkou, kterou někdo zasadil do prostoru virtuální reality a přidal pár fyzikálních blbinek, které hezky vypadají na videích. Nechci, aby to znělo jako prázdná fráze, ale hra vznikala od prvního okamžiku s vědomím, že ji budou hrát lidé ve VR, čemuž odpovídá množství nepřátel, jejich rychlost, stěžejní prvky hratelnosti, logické hádanky a nakonec i rozhraní přímo ve hře. Tím neříkám, že se nikdy neobjeví pohodlný způsob, jak hrou projít od začátku do konce bez headsetu, nikdy to ale nebude takové, jaké to vývojáři zamýšleli.
Vezměte si například gravitační rukavice, ke kterým se s Alyx dostanete v podstatě hned na začátku. Parťák Russell, se kterým budete pomocí sluchátek tu a tam komunikovat v průběhu celého příběhu, vám je půjčí coby prototyp, který ve světě hry následně vedl ke zkonstruování dobře známé gravitační pušky. Nejedná se přitom jen o skvělý vynález, pomocí kterého můžete ladným švihnutím zápěstí přitahovat nejrůznější předměty a harampádí přímo do vaší dlaně, ale také o skvělý mechanismus, jak hráče ušetřit od neustálého shýbání a procházení úplně všech zákoutí jednotlivých lokací. Používání rukavic je navíc absolutně návykové, animace i fyzika fungují takřka vždy bezchybně, a i bez ovladačů Knuckles pro zařízení Valve Index je můžete ovládat zcela neomezeně. Až do samého konce tak budete bez přemýšlení přitahovat zásobníky, resin pro vylepšování zbraní, nebo předměty, kterými se lze s trochou představivosti bránit některým nepřátelům. Na mysli tím mám nejrůznější poklice, kterými můžete ladně odklánět skákající headcraby, dále plastové helmy, chránící vás před jazyky ze stropu visících barnaclů, nebo rudé plynové bomby, které po zásahu udělají přesně to, co očekáváte. V kombinaci s uspokojivě fungující fyzikou vám přitom hra nabízí sto a jednu možnost, jak všechny naučené věci kombinovat a využívat je kreativně ve svůj prospěch, takže důvodů k opakovanému hraní máte opravdu hodně.
Alyx, Eli, Russell a ti další
Kreativitu nakonec uplatníte i během vlastní střelby, která naplno využívá všech výhod virtuální reality a snad vyjma váhy jednotlivých zbraní nabízí velmi věrný zážitek. Po vzoru fantastického VR počinu Blood & Truth, který jsem recenzoval loni v červnu, tak musíte jednotlivé zbraně nabíjet, natahovat, vyhazovat z nich prázdné zásobníky, a hlavně mířit jako ve skutečnosti. Zprvu to budou klasická mířidla na pistoli, později k nim ale budete moci za sesbíraný resin přidat třeba laserový zaměřovač, a hlavně postupem času rozšířit arzenál o brokovnici a samopal. S tím ale zároveň přichází i mírné zklamání, protože pokud nepočítáte granáty nebo plynové bomby, počet dostupných zbraní zůstává na čísle tři. Plně to ale vyvažuje atmosféra soubojů a typické momenty, kdy vám dochází náboje, před dotírajícím zombíkem pomocí rukavic přitahujete zásobník, nabíjíte a na poslední chvíli trefujete nepřítele, který se v cákancích žlutozeleného hnisu klátí k zemi. Když k tomu přidáte otočku čelem vzad, odpálení headcraba přes půl místnosti a následnou explozi, která zničí všechno v okruhu pěti metrů, dostavuje se až nebezpečně často pocit akční nirvány v podobě, kterou vám hry mimo virtuální realitu nemohou dát.
V kombinaci s obrovskou mírou interaktivity a nutností všechno si hezky aktivovat ručně, mi recyklace některých puzzlů tolik nevadila a za doprovodu diskutující Alyx s Russellem jsem většinu z nich překonal s úsměvem na rtech.
Vynikající atmosféru si nicméně Half-Life: Alyx udržuje i v neakčních pasážích, ať už se bavíme o hororových chvílích, kdy za doprovodu baterky procházíte zcela temnými tunely, nebo o pasážích, u nichž musíte trochu přemýšlet. Logických hádanek není ve hře mnoho a nepatří k tomu nejtěžšímu, co jste kdy viděli. Dalo by se říci, že se mnoho z nich opakuje a spíše než co máte dělat, řešíte především, jak to na daném místě provést. V kombinaci s obrovskou mírou interaktivity a nutností všechno si hezky aktivovat ručně, mi však recyklace některých puzzlů tolik nevadila a za doprovodu diskutující Alyx s Russellem jsem většinu z nich překonal s úsměvem na rtech. Kromě tahání za nejrůznější páky a sledování elektrického vedení ve zdech je v Half-Life: Alyx skvěle zpracováno hackování, kdy musíte za pomoci multi-toolu upravovat tok paprsků, případně je vést po imaginární kouli, s níž druhou rukou otáčíte požadovaným směrem. Tyto hádanky se stávají postupem času čím dál tím složitější a znovu podtrhují, jak úzce je nový Half-Life spojený s virtuální realitou.
Je to tam!
Přes všechna pozitiva a dobré pocity z fyziky, střelby a rozlouskávání toho, jak se dostat v příběhu dál, pro mě ale nakonec zůstává tím úplně nejlepším skutečnost, že můžete být přímo uvnitř světa své oblíbené hry. Na ploše 11 kapitol se budete pohybovat nejen v ulicích City 17, ale také v karanténní oblasti, spletitých tunelech podzemky i na místech, která vám zemi připomínat určitě nebudou. Na každém místě je přitom nutné postupovat obezřetně, prozkoumávat jednotlivé oblasti a snažit se být za každé situace připraven na nejhorší. Detailní grafika sekunduje dobrému zážitku a je lidem z Valve ke cti, jak skvěle Alyx vypadá. Vlastně tak dobře, že bych si hru uměl zcela bez kompromisů představit ve standardní neVR verzi a nepřišlo by mi na celkovém podání nic zvláštního. Vývojáři navíc využili spoustu možností, jak znalcům série připomenout některé okamžiky, a ačkoliv nejde vždycky o klasické easter-eggy, jejich objevení vás rozhodně potěší. Stejně jako několik možností, jak si Half-Life: Alyx užít a nepozvracet se z toho, trpíte-li ve VR kinetózou.
Tři typy pohybu
Jak už padlo v recenzi, Half-Life: Alyx vychází vstříc všem hráčům, kteří mají problém s plynulým pohybem ve VR. Vedle možnosti pohybovat se pomocí teleportu - ať už přes "mrknutí", nebo rychlým pohybem po přímce - však nabízí Alyx také možnost procházet a rozhlížet se zcela volně. Plynulý pohyb byl navíc po vydání doplněn také možností zcela plynulého rozhlížení pomocí analogové páčky a navíc umožňuje všechna nastavení kombinovat. I při zvolení plynulého pohybu tak nepřicházet o možnost teleportu, chcete-li například přeskočit nějakou překážku nebo vylézt po žebříku. Teoreticky tak lze odehrát celou hru v sedě.
Jak už jste zřejmě pochopili z videa, já mezi bezstarostné šťastlivce nepatřím a jediným hratelným pohybovým systémem pro mě byl teleport. Ať už s pomyslným mrknutím nebo rychlým přetažením po přímce na vybrané místo. Zároveň cítím potřebu vysvětlit, že ve hře nepůsobí přesouvání tak rušivě a pohled zvenčí může v tomto ohledu mást. Necítím se ale o nic podstatného ochuzený a věřím, že můj zážitek je srovnatelný s hráči, kteří mohou svůj pohyb ovládat standardně a díky poslednímu updatu se také plynule druhou páčkou otáčet kolem, nejde-li tak učinit prostým otočením hlavy. Na úplný závěr ještě krátká technická poznámka o tom, že jsem Half-Life: Alyx odehrál pomocí headsetu Oculus Quest, který je možné kabelem připojit k PC a používat ho v podstatě jako Oculus Rift. Překvapilo mě, že během hry nedocházelo k žádným lagům a jiným nežádoucím okolnostem, a to ani ve spojitosti s ovladači, které přenášely pohyb rukou i jednotlivých prstů tak věrně, jak to s přihlédnutím k možnostem jde.
I z tohoto důvodu proto nemůžu jinak, než označit Half-Life: Alyx za tu nejlepší velkou hru pro VR, kterou jsem kdy mohl hrát. Pokud bychom chtěli porovnávat s již zmiňovaným Blood & Truth, Alyx přináší ještě větší míru interakce, odzbrojující grafiku, volný pohyb, zajímavé postavy a hlavně skvělý příběh, který podtrhuje veškeré úsilí vývojářů a otevírá budoucnosti série Half-Life dveře dokořán.
Naprosto odzbrojující grafika a atmosféra světa Half-Life
Skvělý příběh, který dává smysl celé sérii a značně ji prohlubuje
Fyzikální model a možnost na všechno si sáhnout a nějak použít
Gravitační rukavice jsou stejně tak přelomové jako gravitační puška
Během soubojů můžete virtuální realitu plně využít ve váš prospěch
Zbraně jsou pouze tři - pistole, brokovnice a samopal
Half-Life: Alyx je zcela nepochybně přelomovým titulem. V rámci série jsme se dočkali dalšího skvělého dílu, který nabízí úplně nový pohled na již známé události a otevírá dalším příběhům oblíbených postav dveře dokořán. Vynikající grafické podání, atmosféra, hádanky a fyzikální systém zdobí všechno, na čem se ve Valve roky pracovalo a stává se důvodem, proč si nějaké VR zařízení pořídit.
Som rad ze ste tejto hre dali desinku. Zas sa potvrdzuje ze len vy viete hodnotit.Toto je proste hra ktora predbehla dobu o par rokov.Valve a Gabe mali vzdy najvacsi potencial podla mna zo vsetkych firiem. Skoda ze nechcu iba semtam ukazu ze pozor my sme stale uplne iny level.
Důvod proč VR je zřejmý. Málo konkurence a Valve Index VR. Hra překládá kulisy 1 a 2. Také sázka na jistotu. Ale. Pokud provozujete herní studio, musíte z něčeho žít. A nebýt Steamu, Valve by rozhodně nemohlo čekat léta na to až, a jestli vůbec, se objeví nějaká nová technologie. Bylo jasné, že si s tímhle dílem dají práci. Ale neviděl bych to s Valve nijak zvlášť pozitivně.
Proč ne? Právě kvůli finanční nezávislosti mohou být pionýry herního průmyslu a zkoušet to, na co jiné firmy nemají čas ani odvahu. Lepší tohle než každý rok chrlit nový díl.
Ta finanční nezávislost ale plyne z práce někoho jiného. Narozdíl třeba od Bizzardu a WOWka. Valve staví, byť velice umě, na práci jiných. V tom je GB opravdu nejlepší.
Vortex.cz používá soubory cookie, aby vám poskytl co nejrelevantnější výsledky tím, že si zapamatuje vaše preference a opakované návštěvy. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s používáním všech souborů cookie. Můžete také v „Nastavení cookies“ poskytnout souhlas pro jednotlivé možnosti.
Tento web používá soubory cookie ke zlepšení vašeho zážitku při procházení webem. Soubory cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a jsou kategorizovány podle potřeby, jelikož jsou nezbytné pro fungování základních funkcí webu. Používáme také soubory cookie třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a porozumět tomu, jak tento web používáte. Tyto soubory cookie budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s vaším souhlasem. Máte také možnost odhlásit se z těchto souborů cookie. Odhlášením se z některých z těchto souborů cookie může ovlivnit váš zážitek z prohlížení.
Nezbytné soubory cookie jsou naprosto nezbytné pro správné fungování webu. Tyto soubory cookie anonymně zajišťují základní funkce a bezpečnostní prvky webu.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent
1 year
Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
PHPSESSID
session
This cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Funkční soubory cookie pomáhají provádět určité funkce, jako je sdílení obsahu webových stránek na platformách sociálních médií, shromažďování zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
__atuvc
1 year 1 month
AddThis sets this cookie to ensure that the updated count is seen when one shares a page and returns to it, before the share count cache is updated.
__atuvs
30 minutes
AddThis sets this cookie to ensure that the updated count is seen when one shares a page and returns to it, before the share count cache is updated.
ss
1 year
This cookie is set by the provider Eventbrite. This cookie is used for the functionality of website chat-box function.
Výkonnostní cookies se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních indexů webových stránek, což pomáhá při poskytování lepší uživatelské zkušenosti pro návštěvníky.
Cookie
Délka
Popis
dc
1 year
Cookie used to enable A/B testing within the website.
Analytické soubory cookie se používají k pochopení toho, jak návštěvníci interagují s webem. Tyto soubory cookie pomáhají poskytovat informace o metrikách počtu návštěvníků, míře okamžitého opuštění, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
__gads
1 year 24 days
The __gads cookie, set by Google, is stored under DoubleClick domain and tracks the number of times users see an advert, measures the success of the campaign and calculates its revenue. This cookie can only be read from the domain they are set on and will not track any data while browsing through other sites.
_ga
2 years
The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_gat_gtag_UA_129515720_1
1 minute
Set by Google to distinguish users.
_gid
1 day
Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minutes
Hotjar sets this cookie to detect the first pageview session of a user. This is a True/False flag set by the cookie.
_hjFirstSeen
30 minutes
Hotjar sets this cookie to identify a new user’s first session. It stores a true/false value, indicating whether it was the first time Hotjar saw this user.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minutes
Hotjar sets this cookie to know whether a user is included in the data sampling defined by the site's pageview limit.
_hjIncludedInSessionSample
2 minutes
Hotjar sets this cookie to know whether a user is included in the data sampling defined by the site's daily session limit.
_hjTLDTest
session
To determine the most generic cookie path that has to be used instead of the page hostname, Hotjar sets the _hjTLDTest cookie to store different URL substring alternatives until it fails.
at-rand
never
AddThis sets this cookie to track page visits, sources of traffic and share counts.
browser_id
7 days
This cookie is used for identifying the visitor browser on re-visit to the website.
CONSENT
2 years
YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
GUC
1 year
The GUC cookie is set by Yahoo for Yahoo conversion tracking.
ibbid
session
Set by iBillboard, this cookie collects visitor information that becomes an ID string which can be used to target groups with similar preferences.
uid
2 months
This is a Google UserID cookie that tracks users across various website segments.
uu
1 year
AdScale sets this cookie to target ads by registering the user's movements across websites.
uvc
1 year 1 month
Set by addthis.com to determine the usage of addthis.com service.
Reklamní soubory cookie se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookie sledují návštěvníky napříč webovými stránkami a shromažďují informace za účelem poskytování přizpůsobených reklam.
Cookie
Délka
Popis
A1S
session
This cookie is associated with Yahoo Search Analytics and is used for advertising purposes.
ab
1 year
Owned by agkn, this cookie is used for targeting and advertising purposes.
B
1 year
This Cookie is used by Yahoo to anonymously store data related to user's visits, such as the number of visits, average time spent on the website and what pages have been loaded. This data helps to customize website content to enhance user experience.
CMID
1 year
Casale Media sets this cookie to collect information on user behavior, for targeted advertising.
CMPRO
3 months
CMPRO cookie is set by CasaleMedia for anonymous user tracking, and for targeted advertising.
CMPS
3 months
CMPS cookie is set by CasaleMedia for anonymous user tracking based on user's website visits, for displaying targeted ads.
CMST
1 day
Casale Media sets this cookie to collect information on user behavior, for targeted advertising.
id
3 months
Set by Google DoubleClick, this cookie is used to create user profiles to display relevant ads.
IDE
1 year 24 days
Google DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
loc
1 year 1 month
AddThis sets this geolocation cookie to help understand the location of users who share the information.
mdata
1 year 1 month
This cookie is used by Media Innovation group and registers a unique ID to identify a visitor on their revisit, in order to show them relevant ads.
ov
1 year 1 month
This cookie is set by the provider mookie1.com. This cookie is used for serving the user with relevant content and advertisement.
TapAd_3WAY_SYNCS
2 months
TapAd sets this cookie for data synchronization with advertising networks.
TapAd_DID
2 months
TapAd sets this cookie to offer personalized content, social media features, and traffic analysis for its retargeting of online advertising.
TapAd_TS
2 months
TapAd sets this cookie to track users across devices to enable targeted advertising.
TDCPM
1 year
TDCPM cookie is set by Cloudflare service to store a unique ID that identifies a returning user's device which is then used for targeted advertising.
TDID
1 year
TDID cookie is set by Cloudflare service to store a unique ID that identifies a returning user's device which is then used for targeted advertising.
test_cookie
15 minutes
The test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
tu
1 year
AdScale sets this cookie to target ads by registering the user's movements
across websites.
tuuid
1 year
The tuuid cookie, set by BidSwitch, stores an unique ID to determine what adverts the users have seen if they have visited any of the advertiser's websites. The information is used to decide when and how often users will see a certain banner.
tuuid_lu
1 year
This cookie, set by BidSwitch, stores a unique ID to determine what adverts the users have seen while visiting an advertiser's website. This information is then used to understand when and how often users will see a certain banner.
ut
1 year
Cookie used to analyse target groups and hold the number of website hits in various subject areas.
uuid
1 year 27 days
MediaMath sets this cookie to avoid the same ads from being shown repeatedly and for relevant advertising.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSC
session
YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devices
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-id
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextId
never
This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requests
never
This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
zuuid
1 year
This cookie contains an anonymous numerical identifier to identify the user in our system.
zuuid_lu
1 year
This cookie contains a numerical timestamp to store the last time the user was updated in the system.
Já to s nimi vidím velmi růžově.