Forza Horizon 5, Xbox Game Studios, Recenze Forza Horizon 5

Forza Horizon 5

Vyčítat vývojářům opakování vítězného scénáře nechceme. Ze série se ale vytrácí dravost

Zdroj: Microsoft
4. 11. 2021
Název: Forza Horizon 5 Vývojář: Vydavatel: Platformy: , , Recenzovaná verze: Xbox Series S | X Žánr: Datum vydání: 9. 11. 2021

Už zítra vypukne jedna z nejočekávanějších oslav letošního videoherního roku. Vývojáři z Playground Games otevřou bránu do Mexika a vpustí na tamější silnice i prašné cesty první hráče. Forza Horizon 5 konečně přijíždí a po několika dnech zuřivého testování na Xboxu Series X i počítači mohu směle prohlásit, že fanoušci rozhodně nebudou zklamaní. Po vzoru předchozích dílů se autoři rozhodli neriskovat, neměnit nic, co fungovalo ve čtvrtém, ale klidně i třetím nebo druhém díle a servírují krásnou, obsahově velmi bohatou závodní arkádu, na kterou můžeme klást ty nejvyšší nároky. Přesto jsem se s každým dalším závodem dokázal méně a méně bránit pocitu, že Forzu Horizon 5 lze rovněž vnímat jen jako velký datadisk, kterému bez ohledu na masivní nálož obsahu může jednoduše dojít dech. Záležet tedy bude na tom, v jakém kontextu novinku od Playground Games očekáváte, a zda se spokojíte s tím, že až na čestné výjimky nepřináší do konceptu vůbec nic nového.

Repete, prosím!

Nenechte se mými slovy z úvodu příliš vykolejit. Forza Horizon 5 je dalším plně funkčním zářezem na pažbě zmiňovaného studia a nabídne přesně to, co fanoušci od série očekávají. Závodní festival se z Velké Británie přestěhoval do Mexika a rozprostírá se na ploše několika biomů, slibujících nejen odlišné prostředí a kulisy, ale především podmínky pro závodění. Pokud vývojářům z Playground Games něco skutečně jde, je to zpracování krajiny, což mohou s povděkem kvitovat i ti, kdo se užuž těší na další Fable. Mexiko je v podání Forzy Horizon 5 detailně zpracované a nešetří ohromujícím množstvím nejrůznějších objektů, jako jsou kaktusy, skalní útvary, palmy, domky s rozvěšeným prádlem, skleníky, plůtky, políčka nebo stodoly plné aut. Množství kulis, které se nachází kolem silnic a cest, je místy doslova ohromující a bohatostí ještě o kousek převyšuje Velkou Británii ze čtvrtého dílu. Mexiko ale může doplatit na to, že se ve větší míře nemusí trefit do vkusu každému a nutno ještě přidat, že jednotlivé části mapy se od sebe nakonec neliší tolik, jak vývojáři naznačovali. Ačkoliv jsem daleko od tvrzení, že by krajina byla jednotvárná, protože pokaždé můžete vyjet na sopku nebo zabloudit do džungle, po několika hodinách hraní jsem pochopil, že mě zřejmě v žádném z koutů mapy nečeká velké překvapení.

Nakolik to změní systém měnících se ročních období, na které jsou navázané bezplatné variace na battle passy s řadou výzev i odměn, bude předmětem dalšího zkoumání nás všech. Během recenzování totiž bylo k dispozici pouze léto, kdy je přístupná celá mapa a všechny typy závodů, ve kterých často prší. Tak, jak je celý mechanismus navržen, rozhodně podněcuje motivaci vracet se ke hře a ve vymezeném čase plnit zadané úkoly, za které většinou obdržíte odměnu v podobě unikátního vozidla. Nejde sice o hlavní herní režim, ale s přihlédnutím k tomu, že jsou seznamy úkolů a ony odměny zprostředkovávány zdarma, vyvolávaly ve mně něco, co kampaň ani tentokrát nabídnout nemůže. Tedy přesvědčení, že se musíte opravdu snažit, abyste něčeho dosáhli, protože zbylé části Forzy Horizon 5 jsou naopak koncipované tak, aby přísun odměn pokud možno nikdy nepřestal. Tím se dostávám k tomu, co mi vadilo už na předchozím díle – ačkoliv hra na papíře ohromuje více než 500 vozidly, stovkami kilometrů potenciálních závodních tratí a nekonečnou zásobou nejrůznějších disciplín i klání, nedokázala ve mně vzbudit pocit, abych si kterékoliv z těchto vyjmenovaných věcí vážil a toužil po jejich plném zpřístupnění.

Všechno a hned

Kampaň Forzy Horizon 5 začne téměř identicky jako probíhal úvod předchozího dílu. Po polointeraktivní animaci, kdy se na krátko ujmete několika vozidel, se před vámi zhmotní základna festivalu, odkud budete vyrážet k jednotlivým závodům. Stačí ale vysloveně jen několik minut a mapa se začne plnit ikonkami klání, která jste ještě neodjeli, až jich bude za hodinku dvě doslova nepočítaně. Do toho vám do klína neustále padají zkušenosti za cokoliv, co ve hře uděláte, na pravidelné bázi můžete roztáčet kolo štěstí, odkud na vás prší odměny, aniž byste to vysloveně potřebovali, a co je ještě zarážející, ta nejlepší, nejrychlejší a nejuniverzálnější vozidla dostanete v podstatě hned na začátku. Nová Forza Horizon vás rovněž nebude příliš penalizovat, až se vám přestane dařit vítězit v závodech, takže se hraní bude i nadále přerušovat pokaždé, když v separátním koši zkušeností nasbíráte dostatek pro rozšíření festivalu o další stan na jiném místě mapy. To je v podstatě jediný ukazatel postupu hrou, znázorněný odemykáním jednotlivých typů závodů a levelování hlavního festivalového centra či vedlejších buněk. Hotovo můžete mít za deset dvanáct hodin, podle toho, jak se zaměříte na plnění specifických výzev, tím ale hraní rozhodně neskončí.

Pokud jste naladěni na zdánlivě nekonečný arkádový sandbox, pak asi nemůžete sáhnout po lepším titulu. Závody jsou rozděleny do tradičních kategorií, jako silniční, offroadové, drifty, dragy, baja závody a spousty dalších, z nichž si zkrátka vyberete, co je vám po chuti a nemusíte až do rána dělat nic jiného. Jak už jsem ale předeslal na začátku, jednotlivá střetnutí s umělou inteligencí či živými hráči se začnou po relativně krátkém čase nepříjemně opakovat, bez ohledu na jejich odlišné zasazení na mapě. Startujete pokaždé ze středu pole, pokaždé vám na začátku všichni trochu poodjedou, pokaždé je budete dohánět díky jiné jízdní stopě a odlišnému brzdění do zatáček a pokaždé budete kroutit hlavou nad tím, když vás někdo dojede a předjede na rovince, při níž vozy stejné kategorie dosáhly maximální rychlost už dávno. V takových okamžicích samozřejmě nastupuje ladění obtížnosti, které je dostatečně rozvrstvené mezi sílu umělé inteligence i jednotlivé pomocníky, ani po několika testech jsem ale nedokázal z nové Forzy Horizon odstranit nepříjemné gumové lano a pocit ze závodů zůstal stejný. Co mi ale vadilo snad ještě víc, je nedostatečná signalizace, jaká zatáčka vás zrovna čeká, nemáte-li zapnutou vodící linku, což měl svého času například skvěle zvládnutý Driveclub. Ve Forze ale jednoduše tápete a v kombinaci s mírným podváděním umělé inteligence se zejména z dlouhých závodů v příběhových předělech stává festival přetáčení a opakovaných pokusů.

Auta jako vášeň

Je tu ale ještě jeden element, který není radno přehlížet a který současně výrazným způsobem vstupuje do celkového zážitku. Je jím pochopitelně tunning jednotlivých aut i systém perků, který je uplatněn u každého dostupného modelu zvlášť. Perky se odemykají pomocí bodů zkušeností vaší postavy a každé jedno políčko na šachovnici s sebou přinese výhodu ovlivňující sklízení dalších zkušeností. Můžete si tak vytvořit vozidlo, které bude plnit funkci efektivního sklízeče a urychlit tak levelování i sbírání peněz nezbytných pro koupi specifických vozidel. Mnohem lepší je ale právě tuning, který rozšiřuje možnosti čtvrtého dílu a dovolí vám téměř jakékoliv auto specializovat na konkrétní povrchy i typy závodů. Vše je dáno lepším výběrem specifických převodovek, diferenciálů nebo pneumatik, které dramaticky ovlivňují jízdní vlastnosti a zaměření daného vozidla. Není proto ničím výjimečným, když si například ze Subaru Impreza uděláte silniční speciál, abyste ho jen rychlým skokem do garáže zase upravili pro rallye. Vše je jasně čitelné, dostatečně vysvětlené a velmi rychlé, takže můžete experimentovat do zbláznění.

Technické okénko

Hru jsme testovali primárně na Xboxu Series X, kde hra běží svižně bez jakýchkoliv problémů. Výhodou je SSD, které zrychluje všechny loadingy, které byly kritizovány u čtvrtého dílu. Bohužel, sílu ray tracingu může využít konzole jen ve fotorežimu a při prohlížení vozidel, což může být mírné zklamání, uvážíme-li, že je Forza Horizon výkladní skříní Microsoftu. K dispozici jsou nicméně dva režimy, upřednostňující výkon, resp. kvalitu. Režim výkonu běží s omezeným grafickým presetem ve 4K a 60 fps, režim kvality pak s grafikou na maximum ve 4K a 30 fps. Co se týče počítače, na sestavě s procesorem Intel Core i7 6700K, 64 GB RAM a grafickou kartou GTX 1080p dosahovala hra v rozlišení 1080p a vysokým grafickým nastavením frekvence snímků v rozmezí od 45 do 60 fps s tím, že dropy nebyly tak výrazné. Největší brzdou ale na PC může být instalace na pevný disk, doporučujeme tudíž instalovat na SSD, pokud je to možné. Vyhradit si nicméně budete muset na konzoli i počítači závratných 103 GB.

Anebo jednoduše využijete toho, že se vám penízky do kasičky jen sypou a budete si vybírat konkrétní vozidla z široké nabídky podle libosti. Vývojáři rovněž chtěli podtrhnout i sběratelský element, takže mimo katalog ještě nabízí pohled do alba, kde na vás – hádáte správně – čekají další odměny, podaří-li se vám zkompletovat například všechny zastoupené vozy konkrétní značky. Ať už ale budete jezdit v čemkoliv, těšte se na odlišné jízdní vlastnosti, opravdu výrazné rozdíly mezi pohonem na přední či zadní nápravu a fantastické ozvučení, které posouvá zážitek z předchozího dílu mnohem výš. Zvuky se navíc skvěle šíří prostředím, opravdu velmi věrně reagují na okolí a výrazně odlišně zní i v souvislosti se zvolenou kamerou. Když nic, tak právě audiovizuální zpracování stovek dostupných vozidel je obrovským lákadlem Forzy Horizon 5 a nemám k nim sebemenší výtku. Každé jedno auto je i bez zásahů v lakovně či prodejně součástek nádherné a lze si s ním skvěle užít i během volného ježdění krajinou.

Rozhodně nekončíme

Ani tohle ale není vše, co Forza Horizon 5 nabízí, jak už zřejmě po zkušenostech se čtvrtým dílem očekáváte. Nad obsahem pro jednoho hráče stojí online vrstva, zahrnující instantní závody s kýmkoliv, kdo vás vyzve, stejně jako týmové bitvy jednotlivých konvojů. Bohužel, jak už to u online prvků recenzovaných titulů bývá, ačkoliv vývojáři připravili několik okének, kdy byl multiplayer v plném rozsahu dostupný, žádný hluboký test nebylo možné provést. Mohu tedy jen konstatovat, že multiplayer funguje, pokud narazíte na blbce, může vám závod zkazit, ale nedochází k žádným lagům či ztrátám připojení a vše je, zdá se, připraveno na launch. A pokud nestojíte o přímou konfrontaci na trati, ostatní hráče můžete využít také jako tvůrce dalšího obsahu, tedy jednotlivých závodů, které se už začínají objevovat, nebo skvělých designů jednotlivých vozů.

Jako na zlatém podnose

Forza Horizon 5 je coby titul přímo od Microsoftu distribuován mimo jiné prostřednictvím Game Passu. Pokud je tedy překážkou pro vyzkoušení hry její vysoká cena, máte možnost zajezdit si za velmi přijatelný měsíční poplatek a užít si Mexiko plnými doušky bez rizika. Zároveň můžete počítat s českou lokalizací, která sice není úplně stoprocentní a některé termíny špatně skloňuje, ale rozhodně vám pomůže s vysvětlením některých prvků a navigací v mnoha a mnoha úrovních uživatelského rozhraní.

Jako signál, že má obsah hry obrovský potenciál, pak slouží další a další typy závodů, navázané na jednoduchý příběh kampaně, nechybí ani obrovské množství cedulí k rozbíjení, radarová minihra o co nejrychlejší čas v daném úseku, veleskoky krajinou, kupování domů s dalšími perky a bonusy nebo fotomód, ve kterém jako na jediném místě ve hře funguje také ray tracing vybízející k pořizování pěkných snímků do virtuálního alba. Sami určitě uznáte, že aktivit a možností, jak ke hře přistoupit je opravdu hodně, nejzásadnější je ale vlastní jízda a průběh závodů, který i navzdory kritice chování umělé inteligence není špatný, jen po několika hodinách máte pocit, že už hru znáte skrznaskrz a máte vše, co potřebujete. V tomhle vývojáři bohužel neučinili žádný krok kupředu a bez ohledu na veškerou technickou vyspělost a skvělou prezentaci, která může stát celému odvětví vzorem, se ze hry postupně vytrácí dravost a chuť postavit se všem překážkám s nohou na plynu.

Forza Horizon 5

• Velmi detailní a bohaté zpracování krajiny
  • Fantastické modely vozidel se všemi podstatnými maličkostmi a skvělým ozvučením
  • Spoustu obsahu, který až do určitého bodu prozření zprostředkuje pestrou zábavu
  • Široké možnosti nastavení obtížnosti a zachování arkádového rázu
  • Technický i vizuální tunning aut má přímý dopad na charakteristiku a jízdní vlastnosti vozu
  • Bezplatný „battle pass“ navázaný na jednotlivá roční období
  • Nemožnost vyhnout se efektu gumového lana a podvádění umělé inteligence
  • Závody se začnou až nepříjemně brzy opakovat
  • Nedořešený systém progrese, kdy hráč nesměřuje odnikud nikam a jen dostává spoustu odměn
  • Téměř nulová invence od čtvrtého dílu, včetně identického rozhraní a mnoha dalších prvků
Forza Horizon 5 je učebnicovým příkladem, jak vznikají skvělé hry podle příruček. Všechno, co fungovalo u předchozích dílů zůstalo takřka beze změny a když došlo na něco nového, jde maximálně jen o rozvinutí již funkčních mechanismů. V zásadě to není špatně a řadě fanouškům se mexická Forza nepochybně trefí do vkusu, po desítkách hodin strávených ve čtvrtém díle ale možná nejsme jediní, kdo touží po závanu něčeho nového. Pátý díl série totiž neřeší ani předchozí problémy s podobou závodů či chováním umělé inteligence a není zcela přesvědčivý v tom, v čem by závodní hra měla excelovat. Tedy v nápaditosti a zábavnosti jednotlivých závodů.

20