Football Manager 2022, Sega, Recenze Football Manager 22

Football Manager 22

Nejpropracovanější fotbalový manažer je zpět. Lze ještě vylepšit téměř bezchybnou hru?

Zdroj: Sega
7. 12. 2021
Název: Football Manager 2022 Vývojář: Vydavatel: Platformy: , , , , Recenzovaná verze: PC Žánr: Datum vydání: 9. 11. 2021

Asi mi dáte za pravdu, že Football Manager je tak trochu jiná sportovní hra. Zatímco FIFA, NHL, ale pochopitelně i NBA či Madden jsou uchopitelné poměrně snadno a největší překážkou na cestě za vítězstvím budou vaše schopnosti přímo ovládat hru, ve sportovních manažerech se musíte spolehnout výhradně na svůj mozek. Přesněji řečeno na svůj mozek a trpělivost, bez kterých Football Manager od vývojářů ze Sports Interactive jednoduše nelze hrát. Nemá zřejmě smysl přibližovat vám další zákonitosti manažerů, zvlášť u hry, která je na trhu přes 15 let a její odkaz sahá ještě hlouběji, chci pouze připomenout, že se v tomto ohledu nic nemění a stejně jako v uplynulých letech na vás čeká nekonečný přísun tabulek, grafů, soupisek, rozhovorů s novináři a sledování stovek, ne-li tisíců zápasů. Přesto ale má Football Manager s ostatními sportovními hrami něco společného – jeho evoluce kvůli každoročnímu vydávání nemusí být na první pohled vůbec zřejmá a novinek si budou všímat zejména ti, kdo každoročně a bez čekání přechází z jednoho ročníku do druhého.

Pokud se rozhlédnete po internetu, a nemá smysl zastírat, že Football Manager 22 vyšel už před měsícem, nejčastěji zmiňovanou novinkou je přepracovaný zápasový engine. Ačkoliv jde o důležitou součást celého zážitku a zápasy tvoří hmatatelný výsledek vaší usilovné práce na pozadí, při letmém pohledu zřejmě nezpozorujete od loňského ročníku příliš rozdílů. Trojrozměrné zpracování vám dává možnost sledovat pohyb všech 22 hráčů a namísto vizualizace zápasu v hlavě můžete sledovat jeho poměrně přesvědčivý obraz přímo. Vývojáři nicméně vylepšili pohyb jednotlivých hráčů, kteří už nestojí na imaginárním disku, na němž se klouzavě přemisťovali po hřišti. Kroky, běh, ale pochopitelně i práce s míčem je nyní rozanimovaná tak, jak byste od fotbalové hry očekávali, i když si toho vinou nezbytného zrychlení zápasů v drtivé většině případů zřejmě tolik nevšimnete.

Když presink není řešení

Mnohem podstatnější je, že volnější pohyb hráčů výrazně promlouvá do hratelnosti, protože umělá inteligence nyní musí řešit situace dynamicky a reagovat na ně tak, aby sledování zápasu odpovídalo jeho tabulkovému průběhu. Jednoduše řečeno, taktiky, které fungovaly ještě v předchozím ročníku, nemusí v tom aktuálním fungovat vůbec a naopak. Řeč je především o vysokém presinku coby velmi oblíbené technice, při které hráči ihned po ztrátě míče napadají soupeře a snaží se balonu co nejrychleji znovu zmocnit. Mnohdy se tak dělo bez ohledu na aktuální kondici daného hráče v průběhu odehrávaného zápasu, což se nyní nestává tak často. Jistě, netvrdím, že nátlaková hra nefunguje za žádných okolností – pokud na ni máte typově vhodné a zkušené hráče, půjde to – jen to nebude ono univerzální řešení pro většinu klubů, jako tomu bylo v minulosti.

Férově ovšem musím přiznat, že odhalit celý potenciál Football Manageru by chtělo odehrát několik let s odlišnými týmy z nejrůznějších soutěží, aby bylo možné objektivně hodnotit, jak funguje správa evropského velkoklubu proti menším typu Slavia či Sparta a následně ještě menším, jako jsou druholigové nebo ještě hlouběji hrající celky. Rozmanitost, kterou vám ale Football Manager nabízí, je i v letošním ročníku velmi silná a přístup ke hře můžete měnit na základě vlastní nálady i stylu kdykoliv během rozběhnuté kariéry. Díky postupné evoluci rozhraní máte možnost věnovat se přehledně jen těm věcem, které vám samotné přijdou zajímavé a zbytek delegovat na své asistenty, případně rozhodovat jen v klíčových okamžicích. Ani na tomto poli se ale Football Manager nesnaží zkratky příliš vnucovat a stále platí, že pokud chcete uspět i se slabším celkem a pokořit i složitější výzvy, nezbyde nic jiného, než vykasat rukávy a pustit se do všech záležitostí osobně. To může stát spoustu času a rozhodně není ničím neobvyklým, když po pěti šesti hodinách odehrajete pět šest herních dní, zvlášť když řešíte tréninky, smlouvy, náladu hráčů v kabině, požadavky vedení nebo hledání nových hráčů.

Data a analýzy pro všechny

Pro větší přehled nad vlastním týmem a analýzu jeho výkonů nově slouží záložka Data Hub, ve kterém se nachází tolik funkcí, že je možná ani nebudete schopní v úvodních okamžicích využít. Analýzy přichází po vašem zadání, některé jsou k dispozici automaticky a nořit se do nich je v podstatě hra ve hře. Nechápete, proč se vám tak unavují hráči ve středu pole? Zkuste si nechat zanalyzovat, jak často ztrácí míče a hlavně, jak náročně je získávají zpět. Nevíte, proč vysocí útočníci neskórují hlavou? Co takhle analýza způsobu přihrávek a centrů směrem dopředu. Vše se vlastně mění na malou detektivní práci, která někomu může sednout bez výhrad a pro někoho ještě znepřehledňuje celé dění. Osobně to s náročností využívání Data Hubu vidím půl napůl – pokud víte, co hledáte, data i za přispění svých kolegů určitě získáte, v opačném případě se ale může dostavovat pocit zahlcení a možná i frustrace, když se stále nedostavují takové výsledky, které byste od skladby týmu a strategických pokynů očekávali.

Podobný problém může nastat i v proslovech směrem k hráčům či novinářům před zápasy i mimo ně. Ačkoliv nejde o nový prvek a nedoznal oproti loňsku viditelných změn, neustále jsem se pral s konkrétními hráči při snaze motivovat je do zápasů, až jsem nakonec usoudil, že se kvůli opakovaně demonstrovanému nezájmu a frustraci musí naše cesty rozejít. Nevycházel jsem ale i s některými novináři, které jsem si nedokázal naklonit na svou stranu, následně jsem od nich schytával kritiku v médiích a ta přímo i nepřímo doléhala na členy realizačního týmu, potažmo hráče. Systém je nastaven se snahou odrážet realitu, někdy mi to ale celé přijde jako nepřiměřená šikana a v porovnání s jinými systémy na můj vkus až příliš tenhle prvek podléhá náhodě.

Jak je to s češtinou?

Oficiálně Football Manager 22 českou lokalizaci nenabízí. Přesto se už pracuje na fanouškovském překladu, který vychází z lokalizace pro loňský ročník. I to je ostatně důkaz, jak si jsou obě hry podobné a autoři z webu F-Mko.cz si mohli ulehčit práci. Podle dostupných informací by mohla být čeština k dispozici v létě, pokud ale na zmiňovaném webu zaplatíte členský příspěvek, stanete se automaticky testery a můžete začít používat alfaverzi vznikajícího překladu.

Mám-li zůstat u novinek, za zmínku určitě stojí finální den přestupového okna, ve kterém – s přihlédnutím k žánru – emoce rapidně vzrůstají a licitování o hráčích v posledních několika hodinách skutečně nabírá na intenzitě. Mám také za to, že rozhovory s agenty vytipovaných hráčů jsou o trochu jasnější a nepůsobí jako vyjednávání o válečné kapitulaci, takže se skutečně dozvíte, jestli má hráč zájem nastupovat za váš tým, jaká je jeho tržní hodnota v porovnání s daty od vlastních skautů a dozvíte se také poměrně přesnou částku, kterou si daný hráč požaduje vidět na své týdenní výplatnici. Mrzí mě ale, že jakákoliv snaha alespoň na chvíli pozdržet rozhodování o kontraktu většinou agenta či hráče rozzlobí a vy nemáte prostor všechno si pořádně rozmyslet. Ano, můžete si vyžádat čas navíc, ale když nezareagujete dostatečně rychle, přijde naštvání. O možnosti odejít od vyjednávání pak ani nemluvím, protože ta je synonymem pro ztrátu důvěry a náklonnosti, takže jakékoliv další snahy většinou vedou k odmítnutí nabídky a nutnosti poohlédnout se jinde.

Na tomto příkladu ale názorně vidíte, do jakých detailů se dá ve hře i letos dojít a že hraní vyžaduje specifickou náturu i zálibu v tabulkách a grafech. Bohužel, ani tentokrát hra nenabízí oficiální podporu češtiny, takže se i navzdory propracované nápovědě pro jednotlivá okna manažeru zdráhám vypálit, že si k němu snadno najdou cestu i nováčci. Paradoxně to navíc budou mít těžší, když si zvolí některý z věhlasných klubů a budou se snažit splnit ne zrovna nízké požadavky vedení. Právě neplnění závazků jako umístění v lize či úspěchů v pohárech vede ke spirále smrti, která může končit i vyhazovem a hledáním nového angažmá. Tedy až poté, kdy se celá kabina rozdělí na několik skupinek, které nenávidí vás a všechny ostatní a kdy bude mít další manažer po vás spoustu práce s tím, aby dal věci zase do pořádku. Když se ale naopak daří, drobná zaškobrtnutí působí jako mini scénáře, které je nutné řešit a postupem hraní není nakonec tak těžké přistoupit na způsob, jakým se chce nechat Football Manager 22 hrát a dojít k uspokojivým výsledkům.

Právě neplnění závazků jako umístění v lize či úspěchů v pohárech vede ke spirále smrti, která může končit i vyhazovem a hledáním nového angažmá.

I přes změny, které budete odhalovat postupně a na ploše desítek hodin, si nicméně nemyslím, že je aktuální ročník nutností a jasnou koupí ve chvíli, kdy teprve točíte jedenáctou sezónu v předchozím díle. Ano, pokud máte rádi analýzy a statistiky, přijdete si určitě na své a v takovém případě můžete směle využít nabídky Game Passu, kde se nachází jak základní PC verze, tak odlehčená verze určená primárně pro hraní na konzolích. Jinak mám ale pocit, že vylepšování téměř dokonalé hry bude pro vývojáře rok od roku těžší, nebudou-li chtít sáhnout do jednotlivých systémů výrazněji. Adeptem je určitě trénink nebo rozhovory s novináři, všechno ostatní ale může klidně zůstat tak, jak je a vystačíte si na další roky. Ne ty herní, ale skutečné.

Football Manager 2022

• Volnější pohyb hráčů během zápasů a jeho dopady na celkovou hratelnost
  • Mnohem více analytických nástrojů a dat, dostupných i během zápasů
  • Možnost upravit si míru vlastního zapojení do správy týmu delegováním povinností na ostatní
  • Vylepšené rozhovory s agenty při jednání o přestupech či hostování a drama při blížící se uzávěrce
  • Trvanlivost a možnost hrát i daleko v budoucnosti
  • Změny oproti předchozímu ročníku spatří na první pohled jen zanícený fanda
  • Rozhovory s novináři a hráči možná až příliš vstupují do hratelnosti
  • Reakce na změny taktiky během zápasů bývá pomalejší a kvůli zrychlení nelze systém vždy adekvátně využít
Ano, i díky několika změnám lze prohlásit, že je Football Manager 22 tím nejpropracovanějším fotbalovým manažerem, který si můžete v dnešní době zahrát. Už ne tak snadno ale můžeme prohlásit, že v něm třímá hodnota bezmála 60 eur, za kterou jej Sega prodává. Pokud nejste pravidelnými hráči, klidně sáhněte po předchozím ročníku - i když i ten vás přijde poměrně draho - případně využijte nabídky Game Passu a zkoušejte takřka bez rizika a vysokých investic. Odměnou vám bude o chlup propracovanější, ale tím pádem možná i trochu děsivější simulátor, ve kterém je lepší udělat si všechno manuálně. Bude vás to ale stát spousty hodin a slastné pocity vítězství se budou dostavovat kdesi nad ránem po pořádné šichtě. Což ale není vysloveně na škodu.

1