Asi mi dáte za pravdu, že Football Manager je tak trochu jiná sportovní hra. Zatímco FIFA, NHL, ale pochopitelně i NBA či Madden jsou uchopitelné poměrně snadno a největší překážkou na cestě za vítězstvím budou vaše schopnosti přímo ovládat hru, ve sportovních manažerech se musíte spolehnout výhradně na svůj mozek. Přesněji řečeno na svůj mozek a trpělivost, bez kterých Football Manager od vývojářů ze Sports Interactive jednoduše nelze hrát. Nemá zřejmě smysl přibližovat vám další zákonitosti manažerů, zvlášť u hry, která je na trhu přes 15 let a její odkaz sahá ještě hlouběji, chci pouze připomenout, že se v tomto ohledu nic nemění a stejně jako v uplynulých letech na vás čeká nekonečný přísun tabulek, grafů, soupisek, rozhovorů s novináři a sledování stovek, ne-li tisíců zápasů. Přesto ale má Football Manager s ostatními sportovními hrami něco společného – jeho evoluce kvůli každoročnímu vydávání nemusí být na první pohled vůbec zřejmá a novinek si budou všímat zejména ti, kdo každoročně a bez čekání přechází z jednoho ročníku do druhého.
Zdroj: Sega
Pokud se rozhlédnete po internetu, a nemá smysl zastírat, že Football Manager 22 vyšel už před měsícem, nejčastěji zmiňovanou novinkou je přepracovaný zápasový engine. Ačkoliv jde o důležitou součást celého zážitku a zápasy tvoří hmatatelný výsledek vaší usilovné práce na pozadí, při letmém pohledu zřejmě nezpozorujete od loňského ročníku příliš rozdílů. Trojrozměrné zpracování vám dává možnost sledovat pohyb všech 22 hráčů a namísto vizualizace zápasu v hlavě můžete sledovat jeho poměrně přesvědčivý obraz přímo. Vývojáři nicméně vylepšili pohyb jednotlivých hráčů, kteří už nestojí na imaginárním disku, na němž se klouzavě přemisťovali po hřišti. Kroky, běh, ale pochopitelně i práce s míčem je nyní rozanimovaná tak, jak byste od fotbalové hry očekávali, i když si toho vinou nezbytného zrychlení zápasů v drtivé většině případů zřejmě tolik nevšimnete.
Když presink není řešení
Mnohem podstatnější je, že volnější pohyb hráčů výrazně promlouvá do hratelnosti, protože umělá inteligence nyní musí řešit situace dynamicky a reagovat na ně tak, aby sledování zápasu odpovídalo jeho tabulkovému průběhu. Jednoduše řečeno, taktiky, které fungovaly ještě v předchozím ročníku, nemusí v tom aktuálním fungovat vůbec a naopak. Řeč je především o vysokém presinku coby velmi oblíbené technice, při které hráči ihned po ztrátě míče napadají soupeře a snaží se balonu co nejrychleji znovu zmocnit. Mnohdy se tak dělo bez ohledu na aktuální kondici daného hráče v průběhu odehrávaného zápasu, což se nyní nestává tak často. Jistě, netvrdím, že nátlaková hra nefunguje za žádných okolností – pokud na ni máte typově vhodné a zkušené hráče, půjde to – jen to nebude ono univerzální řešení pro většinu klubů, jako tomu bylo v minulosti.
Férově ovšem musím přiznat, že odhalit celý potenciál Football Manageru by chtělo odehrát několik let s odlišnými týmy z nejrůznějších soutěží, aby bylo možné objektivně hodnotit, jak funguje správa evropského velkoklubu proti menším typu Slavia či Sparta a následně ještě menším, jako jsou druholigové nebo ještě hlouběji hrající celky. Rozmanitost, kterou vám ale Football Manager nabízí, je i v letošním ročníku velmi silná a přístup ke hře můžete měnit na základě vlastní nálady i stylu kdykoliv během rozběhnuté kariéry. Díky postupné evoluci rozhraní máte možnost věnovat se přehledně jen těm věcem, které vám samotné přijdou zajímavé a zbytek delegovat na své asistenty, případně rozhodovat jen v klíčových okamžicích. Ani na tomto poli se ale Football Manager nesnaží zkratky příliš vnucovat a stále platí, že pokud chcete uspět i se slabším celkem a pokořit i složitější výzvy, nezbyde nic jiného, než vykasat rukávy a pustit se do všech záležitostí osobně. To může stát spoustu času a rozhodně není ničím neobvyklým, když po pěti šesti hodinách odehrajete pět šest herních dní, zvlášť když řešíte tréninky, smlouvy, náladu hráčů v kabině, požadavky vedení nebo hledání nových hráčů.
Data a analýzy pro všechny
Pro větší přehled nad vlastním týmem a analýzu jeho výkonů nově slouží záložka Data Hub, ve kterém se nachází tolik funkcí, že je možná ani nebudete schopní v úvodních okamžicích využít. Analýzy přichází po vašem zadání, některé jsou k dispozici automaticky a nořit se do nich je v podstatě hra ve hře. Nechápete, proč se vám tak unavují hráči ve středu pole? Zkuste si nechat zanalyzovat, jak často ztrácí míče a hlavně, jak náročně je získávají zpět. Nevíte, proč vysocí útočníci neskórují hlavou? Co takhle analýza způsobu přihrávek a centrů směrem dopředu. Vše se vlastně mění na malou detektivní práci, která někomu může sednout bez výhrad a pro někoho ještě znepřehledňuje celé dění. Osobně to s náročností využívání Data Hubu vidím půl napůl – pokud víte, co hledáte, data i za přispění svých kolegů určitě získáte, v opačném případě se ale může dostavovat pocit zahlcení a možná i frustrace, když se stále nedostavují takové výsledky, které byste od skladby týmu a strategických pokynů očekávali.
Podobný problém může nastat i v proslovech směrem k hráčům či novinářům před zápasy i mimo ně. Ačkoliv nejde o nový prvek a nedoznal oproti loňsku viditelných změn, neustále jsem se pral s konkrétními hráči při snaze motivovat je do zápasů, až jsem nakonec usoudil, že se kvůli opakovaně demonstrovanému nezájmu a frustraci musí naše cesty rozejít. Nevycházel jsem ale i s některými novináři, které jsem si nedokázal naklonit na svou stranu, následně jsem od nich schytával kritiku v médiích a ta přímo i nepřímo doléhala na členy realizačního týmu, potažmo hráče. Systém je nastaven se snahou odrážet realitu, někdy mi to ale celé přijde jako nepřiměřená šikana a v porovnání s jinými systémy na můj vkus až příliš tenhle prvek podléhá náhodě.
Jak je to s češtinou?
Oficiálně Football Manager 22 českou lokalizaci nenabízí. Přesto se už pracuje na fanouškovském překladu, který vychází z lokalizace pro loňský ročník. I to je ostatně důkaz, jak si jsou obě hry podobné a autoři z webu F-Mko.cz si mohli ulehčit práci. Podle dostupných informací by mohla být čeština k dispozici v létě, pokud ale na zmiňovaném webu zaplatíte členský příspěvek, stanete se automaticky testery a můžete začít používat alfaverzi vznikajícího překladu.
Mám-li zůstat u novinek, za zmínku určitě stojí finální den přestupového okna, ve kterém – s přihlédnutím k žánru – emoce rapidně vzrůstají a licitování o hráčích v posledních několika hodinách skutečně nabírá na intenzitě. Mám také za to, že rozhovory s agenty vytipovaných hráčů jsou o trochu jasnější a nepůsobí jako vyjednávání o válečné kapitulaci, takže se skutečně dozvíte, jestli má hráč zájem nastupovat za váš tým, jaká je jeho tržní hodnota v porovnání s daty od vlastních skautů a dozvíte se také poměrně přesnou částku, kterou si daný hráč požaduje vidět na své týdenní výplatnici. Mrzí mě ale, že jakákoliv snaha alespoň na chvíli pozdržet rozhodování o kontraktu většinou agenta či hráče rozzlobí a vy nemáte prostor všechno si pořádně rozmyslet. Ano, můžete si vyžádat čas navíc, ale když nezareagujete dostatečně rychle, přijde naštvání. O možnosti odejít od vyjednávání pak ani nemluvím, protože ta je synonymem pro ztrátu důvěry a náklonnosti, takže jakékoliv další snahy většinou vedou k odmítnutí nabídky a nutnosti poohlédnout se jinde.
Na tomto příkladu ale názorně vidíte, do jakých detailů se dá ve hře i letos dojít a že hraní vyžaduje specifickou náturu i zálibu v tabulkách a grafech. Bohužel, ani tentokrát hra nenabízí oficiální podporu češtiny, takže se i navzdory propracované nápovědě pro jednotlivá okna manažeru zdráhám vypálit, že si k němu snadno najdou cestu i nováčci. Paradoxně to navíc budou mít těžší, když si zvolí některý z věhlasných klubů a budou se snažit splnit ne zrovna nízké požadavky vedení. Právě neplnění závazků jako umístění v lize či úspěchů v pohárech vede ke spirále smrti, která může končit i vyhazovem a hledáním nového angažmá. Tedy až poté, kdy se celá kabina rozdělí na několik skupinek, které nenávidí vás a všechny ostatní a kdy bude mít další manažer po vás spoustu práce s tím, aby dal věci zase do pořádku. Když se ale naopak daří, drobná zaškobrtnutí působí jako mini scénáře, které je nutné řešit a postupem hraní není nakonec tak těžké přistoupit na způsob, jakým se chce nechat Football Manager 22 hrát a dojít k uspokojivým výsledkům.
Právě neplnění závazků jako umístění v lize či úspěchů v pohárech vede ke spirále smrti, která může končit i vyhazovem a hledáním nového angažmá.
I přes změny, které budete odhalovat postupně a na ploše desítek hodin, si nicméně nemyslím, že je aktuální ročník nutností a jasnou koupí ve chvíli, kdy teprve točíte jedenáctou sezónu v předchozím díle. Ano, pokud máte rádi analýzy a statistiky, přijdete si určitě na své a v takovém případě můžete směle využít nabídky Game Passu, kde se nachází jak základní PC verze, tak odlehčená verze určená primárně pro hraní na konzolích. Jinak mám ale pocit, že vylepšování téměř dokonalé hry bude pro vývojáře rok od roku těžší, nebudou-li chtít sáhnout do jednotlivých systémů výrazněji. Adeptem je určitě trénink nebo rozhovory s novináři, všechno ostatní ale může klidně zůstat tak, jak je a vystačíte si na další roky. Ne ty herní, ale skutečné.
Volnější pohyb hráčů během zápasů a jeho dopady na celkovou hratelnost
Mnohem více analytických nástrojů a dat, dostupných i během zápasů
Možnost upravit si míru vlastního zapojení do správy týmu delegováním povinností na ostatní
Vylepšené rozhovory s agenty při jednání o přestupech či hostování a drama při blížící se uzávěrce
Trvanlivost a možnost hrát i daleko v budoucnosti
Změny oproti předchozímu ročníku spatří na první pohled jen zanícený fanda
Rozhovory s novináři a hráči možná až příliš vstupují do hratelnosti
Reakce na změny taktiky během zápasů bývá pomalejší a kvůli zrychlení nelze systém vždy adekvátně využít
Ano, i díky několika změnám lze prohlásit, že je Football Manager 22 tím nejpropracovanějším fotbalovým manažerem, který si můžete v dnešní době zahrát. Už ne tak snadno ale můžeme prohlásit, že v něm třímá hodnota bezmála 60 eur, za kterou jej Sega prodává. Pokud nejste pravidelnými hráči, klidně sáhněte po předchozím ročníku - i když i ten vás přijde poměrně draho - případně využijte nabídky Game Passu a zkoušejte takřka bez rizika a vysokých investic. Odměnou vám bude o chlup propracovanější, ale tím pádem možná i trochu děsivější simulátor, ve kterém je lepší udělat si všechno manuálně. Bude vás to ale stát spousty hodin a slastné pocity vítězství se budou dostavovat kdesi nad ránem po pořádné šichtě. Což ale není vysloveně na škodu.
F-mko.cz je zlodějina a překladatel si nechává češtinu zaplatit 500Kč!!! To nemá obdoby. Na webu https://www.fmseries.cz/ probíhá komunitní překlad zadarmo a pravidelně jsou vydávané aktualizované verze.
Vortex.cz používá soubory cookie, aby vám poskytl co nejrelevantnější výsledky tím, že si zapamatuje vaše preference a opakované návštěvy. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s používáním všech souborů cookie. Můžete také v „Nastavení cookies“ poskytnout souhlas pro jednotlivé možnosti.
Tento web používá soubory cookie ke zlepšení vašeho zážitku při procházení webem. Soubory cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a jsou kategorizovány podle potřeby, jelikož jsou nezbytné pro fungování základních funkcí webu. Používáme také soubory cookie třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a porozumět tomu, jak tento web používáte. Tyto soubory cookie budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s vaším souhlasem. Máte také možnost odhlásit se z těchto souborů cookie. Odhlášením se z některých z těchto souborů cookie může ovlivnit váš zážitek z prohlížení.
Nezbytné soubory cookie jsou naprosto nezbytné pro správné fungování webu. Tyto soubory cookie anonymně zajišťují základní funkce a bezpečnostní prvky webu.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent
1 year
Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
PHPSESSID
session
This cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Funkční soubory cookie pomáhají provádět určité funkce, jako je sdílení obsahu webových stránek na platformách sociálních médií, shromažďování zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
__atuvc
1 year 1 month
AddThis sets this cookie to ensure that the updated count is seen when one shares a page and returns to it, before the share count cache is updated.
__atuvs
30 minutes
AddThis sets this cookie to ensure that the updated count is seen when one shares a page and returns to it, before the share count cache is updated.
ss
1 year
This cookie is set by the provider Eventbrite. This cookie is used for the functionality of website chat-box function.
Výkonnostní cookies se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních indexů webových stránek, což pomáhá při poskytování lepší uživatelské zkušenosti pro návštěvníky.
Cookie
Délka
Popis
dc
1 year
Cookie used to enable A/B testing within the website.
Analytické soubory cookie se používají k pochopení toho, jak návštěvníci interagují s webem. Tyto soubory cookie pomáhají poskytovat informace o metrikách počtu návštěvníků, míře okamžitého opuštění, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
__gads
1 year 24 days
The __gads cookie, set by Google, is stored under DoubleClick domain and tracks the number of times users see an advert, measures the success of the campaign and calculates its revenue. This cookie can only be read from the domain they are set on and will not track any data while browsing through other sites.
_ga
2 years
The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_gat_gtag_UA_129515720_1
1 minute
Set by Google to distinguish users.
_gid
1 day
Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minutes
Hotjar sets this cookie to detect the first pageview session of a user. This is a True/False flag set by the cookie.
_hjFirstSeen
30 minutes
Hotjar sets this cookie to identify a new user’s first session. It stores a true/false value, indicating whether it was the first time Hotjar saw this user.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minutes
Hotjar sets this cookie to know whether a user is included in the data sampling defined by the site's pageview limit.
_hjIncludedInSessionSample
2 minutes
Hotjar sets this cookie to know whether a user is included in the data sampling defined by the site's daily session limit.
_hjTLDTest
session
To determine the most generic cookie path that has to be used instead of the page hostname, Hotjar sets the _hjTLDTest cookie to store different URL substring alternatives until it fails.
at-rand
never
AddThis sets this cookie to track page visits, sources of traffic and share counts.
browser_id
7 days
This cookie is used for identifying the visitor browser on re-visit to the website.
CONSENT
2 years
YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
GUC
1 year
The GUC cookie is set by Yahoo for Yahoo conversion tracking.
ibbid
session
Set by iBillboard, this cookie collects visitor information that becomes an ID string which can be used to target groups with similar preferences.
uid
2 months
This is a Google UserID cookie that tracks users across various website segments.
uu
1 year
AdScale sets this cookie to target ads by registering the user's movements across websites.
uvc
1 year 1 month
Set by addthis.com to determine the usage of addthis.com service.
Reklamní soubory cookie se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookie sledují návštěvníky napříč webovými stránkami a shromažďují informace za účelem poskytování přizpůsobených reklam.
Cookie
Délka
Popis
A1S
session
This cookie is associated with Yahoo Search Analytics and is used for advertising purposes.
ab
1 year
Owned by agkn, this cookie is used for targeting and advertising purposes.
B
1 year
This Cookie is used by Yahoo to anonymously store data related to user's visits, such as the number of visits, average time spent on the website and what pages have been loaded. This data helps to customize website content to enhance user experience.
CMID
1 year
Casale Media sets this cookie to collect information on user behavior, for targeted advertising.
CMPRO
3 months
CMPRO cookie is set by CasaleMedia for anonymous user tracking, and for targeted advertising.
CMPS
3 months
CMPS cookie is set by CasaleMedia for anonymous user tracking based on user's website visits, for displaying targeted ads.
CMST
1 day
Casale Media sets this cookie to collect information on user behavior, for targeted advertising.
id
3 months
Set by Google DoubleClick, this cookie is used to create user profiles to display relevant ads.
IDE
1 year 24 days
Google DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
loc
1 year 1 month
AddThis sets this geolocation cookie to help understand the location of users who share the information.
mdata
1 year 1 month
This cookie is used by Media Innovation group and registers a unique ID to identify a visitor on their revisit, in order to show them relevant ads.
ov
1 year 1 month
This cookie is set by the provider mookie1.com. This cookie is used for serving the user with relevant content and advertisement.
TapAd_3WAY_SYNCS
2 months
TapAd sets this cookie for data synchronization with advertising networks.
TapAd_DID
2 months
TapAd sets this cookie to offer personalized content, social media features, and traffic analysis for its retargeting of online advertising.
TapAd_TS
2 months
TapAd sets this cookie to track users across devices to enable targeted advertising.
TDCPM
1 year
TDCPM cookie is set by Cloudflare service to store a unique ID that identifies a returning user's device which is then used for targeted advertising.
TDID
1 year
TDID cookie is set by Cloudflare service to store a unique ID that identifies a returning user's device which is then used for targeted advertising.
test_cookie
15 minutes
The test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
tu
1 year
AdScale sets this cookie to target ads by registering the user's movements
across websites.
tuuid
1 year
The tuuid cookie, set by BidSwitch, stores an unique ID to determine what adverts the users have seen if they have visited any of the advertiser's websites. The information is used to decide when and how often users will see a certain banner.
tuuid_lu
1 year
This cookie, set by BidSwitch, stores a unique ID to determine what adverts the users have seen while visiting an advertiser's website. This information is then used to understand when and how often users will see a certain banner.
ut
1 year
Cookie used to analyse target groups and hold the number of website hits in various subject areas.
uuid
1 year 27 days
MediaMath sets this cookie to avoid the same ads from being shown repeatedly and for relevant advertising.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSC
session
YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devices
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-id
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextId
never
This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requests
never
This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
zuuid
1 year
This cookie contains an anonymous numerical identifier to identify the user in our system.
zuuid_lu
1 year
This cookie contains a numerical timestamp to store the last time the user was updated in the system.