FIFA 22, EA Sports, Recenze FIFA 22

FIFA 22

O všem rozhodne platforma, kde budete nový ročník hrát. Vždy ale bude zábavnější než loni

Zdroj: Electronic Arts
1. 10. 2021
Název: FIFA 22 Vývojář: Vydavatel: Platformy: , , , , , , Recenzovaná verze: PlayStation 5, PC Žánr: Datum vydání: 1. 10. 2021
FIFA 22

Start podzimní sezóny si snad už nedokážeme představit bez nadílky sportovních titulů. Ačkoliv se termíny jejich uvedení v čase trochu proměňují, basket, hokej a fotbal jednoduše nesmí chybět. S příchodem nových konzolí a narůstajícím počtem jejich vlastníků jsme se ale opět dostali do nepříjemného stavu, kdy pod shodným názvem vychází diametrálně odlišné hry a tenhle problém je snad ještě palčivější než loni. Protože zatímco před rokem vývojáři z EA Sports s next-gen podobou své fotbalové simulace jen koketovali, při vývoji letošního ročníku pro PlayStation 5 a Xbox Series si vyhrnuli rukávy v zájmu učinit z ní tu nejlepší možnou verzi a povedlo se jim to. Ve výsledku to ale znamená, že hráči na PC, resp. předchozí generaci konzoli ostrouhají a přijdou o řadu povedených vylepšení i část parťáků pro online hraní. Tím chci jednoduše říct, že není FIFA jako FIFA a přístup k letošnímu ročníku byste měli pečlivě zvážit i k tomu, zda plánujete koupi nové konzole.

Protože nemá smysl hodnotit další ročníky sportovních her jako úplně nové tituly, také tentokrát se moje hodnocení ponese v duchu porovnávání s loňskými verzemi. I díky tomu mohu hned v úvodu potvrdit, že ať už budete hrát kdekoliv – tedy kromě Switche, ten zřejmě nemají lidé z EA Sports rádi – dostanete lepší hru než před rokem. Zábavnější, obsahově trochu bohatší a na některých místech viditelně inovovanou. Bylo na čase, protože loni jsem příliš spokojený nebyl a mírný pokrok je konečně vidět i v PC, resp. old-gen verzi. Týká se nasvícení, které je ale ještě výrazněji vylepšené ve verzi pro PS5 a Xbox Series, schopnější umělé inteligence při útoku i bránění a lehce rozšířené nabídky v kariéře a režimu Volta. Na druhou stranu ale nečekejte ale bůhvíjak velký skok, vzhledem k tomu, že na mnoha místech zůstává FIFA už několik let zcela identická a platí to i pro letošní ročník. Připomínám také, že jsem před rokem udělil PC verzi 5/10, takže vystrčit hlavu alespoň trochu nad průměr nelze považovat za bůhvíjaké vítězství. O poznání lépe na tom ale je letošní FIFA ve chvíli, kdy přesedláte na Xbox Series nebo PlayStation 5. Osobně bych vlastní přesun od počítače v pracovně k televizi v obýváku přirovnal k nejlepšímu transferu letošní sezóny a nic na tom nemění ani to, že by hlavní manažer naší domácnosti nesouhlasila.

Nebudu vám ale nic nalhávat, i vývojáři chtějí, aby hráči dávali góly, takže se i letos konají nerealistické brankové hody, kdy se skóre přelévá ze strany na stranu.

Obecně lze říct, že FIFA 22 je o trochu pomalejší než před rokem, snad proto, aby vynikla novinka v podobě výbušných sprintů. Ačkoliv to zní jako další marketingová proklamace, i ve skutečném fotbale mají výhodu hráči, kteří umí zrychlit na několika prvních metrech a nesprintují celou dobu jako blázni až k brance. Nemám proto sebemenších výhrad k tomu, jak FIFA 22 s novým prvkem zachází, zvlášť když zrovna nejsem ten, kdo musí podobný únik bránit. Nebudu vám ale nic nalhávat, i vývojáři chtějí, aby hráči dávali góly, takže se i letos konají nerealistické brankové hody, kdy se skóre přelévá ze strany na stranu. Jednou proto, že protivník využije ono popisované zrychlení. Jindy zase kvůli tomu, že zakroucené střely končí v soupeřově brance, snad i kdybyste je vypustili ze třiceti metrů. A zapomenout nesmíme ani na důvod číslo jedna, a sice, že všichni stejně hrají za PSG. Tím ovšem netvrdím, že se nezměnila obrana a zejména pak brankáři, kteří navíc do vínku vylepšených zákroků přidávají na next-gen konzolích i spoustu nových animací.

Opravdu lepší pohyb

O systému HyperMotion, který je exkluzivní pro PlayStation 5 a Xbox Series, už toho bylo řečeno spoustu. Ale i na tomto místě musím uznat, že pod všemi videi o přípravě animací a prohlášeními, o jakou revoluci se jedná, se skutečně nachází zlepšení pohybu všech hráčů a další posun k realitě. Těžko soudit, jestli je vedlejším efektem i redukce pouťových animací při provádění krkolomných kliček, ale pokud zkrátka chcete v aktuálním ročníků přejít jeden na jednoho a použít některou z fines, FIFA 22 neztrácí svou autentičtější tvář. Opět ale nejde tohle tvrzení vztáhnout zcela univerzálně na všechny verze hry a okamžiky, do kterých se během hraní dostanete. Kolize na PC a old-genu navíc přepracovány nebyly, takže při střetu dvou a více hráčů opět dochází k nepřesnostem a zejména v tomto ohledu je vidět obrovská technologická mezigenerační propast. V čem ale zaznamenaly pokrok obě verze, je kvalita celkové prezentace, i když například animace nástupů či rozcvičování před zápasem vypadá stejně. Jde o použité textury, pravděpodobně i umírněnější nasvícení a menší saturace všech barev, které rázem dělají z obou verzí nové FIFY střídmější, ale uvěřitelnější podívanou, včetně změny celkového nádechu při změně denní doby či počasí. Zážitku pak pomáhají i vyslovené prkotiny, jako je například přepracované chování sítí v brance. Nedělám si legraci. Ale i tyhle drobnosti, na které zbyl oproti loňskému roku dostatek času, podtrhují zejména na next-genu péči, kterou vývojáři novince věnovali a ještě zvýrazňují, že hráči na PS4 a Xboxu One už budou muset v zájmu co nejlepšího dojmu již brzy přesedlat na novější stroje.

Co se týče herní nabídky, tam už zůstává FIFA v popisovaných verzí konzistentní. Změn se dočkal režim kariéry, v níž si můžete vytvořit vlastní klub a zařadit jej po bok dalších ve vybrané soutěži. Z týmu vás může manažer vyhodit, nebudete-li plnit zadané úkoly v přepracovaném dynamickém systému, což je příjemný přídavek s vrstvou motivace navíc. Do hry přibyly také nové minihry, které se propisují jak do kariéry, tak do Volty, kde jsou ale hratelné – trochu nesmyslně – jen během víkendů v režimu Volta Arcade. Momentálně jich je osm, zahrnují například fotbalovou vybíjenou, nohejbal či střelbu na terč a za jejich plnění získáváte zkušenosti nebo další penízky na nákup kosmetických blbin. Právě ve Voltě – ale pochopitelně i ve standardních zápasech – se pak klade důraz na kooperaci s dalšími hráči, což může být uspokojující a současně i velmi otravné. Nemáte-li partu dalších tří kamarádů, kteří by s vámi rádi hráli, musíte se spolehnout na matchmaking, který je jako bonboniéra. Buďto chutná, nebo vás solidně prožene a budou vás z ní bolet zuby, však to znáte. Jinak řečeno, pokud vám párovací systém přihraje spoluhráče, který naopak přihrávat nechce vůbec, je to bolest. Měl jsem ale převážně štěstí a nutno přiznat, že i Volta, ano, Volta, umí být vcelku zábavná, i když nepřidává nic nového.

Fotbal je pro všechny

Zapomenout pak nesmím ani na slečny a paní fotbalistky, které mohou poprvé promluvit do režimu Pro Clubs – tedy místních zápasů 11 hráčů proti dalším 11 – ale tady na spoluhráčích logicky závisí ještě mnohem víc. Pokud si libujete ve statistikách, možná vás potěší přepracovaná poločasová a pozápasová obrazovka, kde můžete sledovat detaily o výkonu jednotlivých hráčů i týmu jako celku. Během zápasů vás také možná trochu překvapí komentátorka Alex Scott, která doplňuje tým a stává se tak první ženou, která bude ke hráčům FIFY promlouvat ze sluchátek a reproduktorů. Její výkon dle mého žádným způsobem nevyčnívá, což je zřejmě dobře pro hráče i samotnou Alex, vnímám to ale jako zboření určité zdi a hádám, že se k ní v budoucnu – zejména pro komentování ženských zápasů – přidají i další.

FIFA Ultimate Team je e-sportový etalon a místo, které opět vyvolává spoustu vášní.

A už by to zřejmě nebyla FIFA, kdyby vývojáři nevěnovali největší část svého úsilí módu, díky kterému se série těší značné popularitě i mezi investory a vedením Electronic Arts. FIFA Ultimate Team je e-sportový etalon a místo, které vyvolává spoustu vášní. Já osobně fantasy fotbal nemusím, tím se nijak netajím, na tomto režimu je ale jasně vidět, že stojí až na prvním místě a vývojáři chtějí neustále držet hráče ve střehu. Přepracovali proto systém zápasů v divizích, ze kterých se nepřesouváte divoce nahoru a dolů jako v minulosti. Namísto toho přepracovaný model počítá se záchytnými body a vše vlastně připomíná jeden velký battle pass, ve kterém se snažíte v rámci dané sezóny dostat co nejdál. Jestli je to dobře, či nikoliv, prokáže až čas – v tuto chvíli je ještě příliš brzy na to hodnotit dopady na celkové fungování FUTka a hledání mety – osobně mi to ale nepřijde jako špatný systém, zvlášť když je hráčům jasně srozumitelný a přichází s lépe definovanými odměnami, resp. úkoly, které je pro jejich získání nutné splnit. Co se týče stavby vašeho týmu, mód doznal několik úprav v ovládání, které je za dlouhé roky dovedené takřka k dokonalosti a jediné, s čím vývojář skutečně experimentují, je způsob rozbalování nových balíčků s fotbalisty.

Jednou loot box, vždycky loot box

Už dřív jsme probírali, že zapojí do hry tzv. náhledové balíčky, které vám odhalí kompletní obsah a máte 24 hodin na to si balíček koupit, nebo počkat na rotaci. Mám ale za to, že kontroverze ohledně definice FUT coby hazardu se tu příliš nemění, jen se onen riskantní krok – v němž dáváte všanc vlastní peníze – přesouvá až do bodu, kdy před vámi už leží první náhledový balíček. Za platbu příslušného množství penízku totiž do zážitku opět vstupuje nejistota – matematicky pravděpodobnost – zda v tom dalším balíčku bude, nebo nebude vytoužený fotbalista. Legislativně se tím asi EA zbaví určitých problémů, morálně jde ale téměř o to samé, co platilo v uplynulých letech a rozumím tomu, proč s tím mohou mít někteří hráči dost vážný problém. Na druhou stranu – a to je nutné říct – pokud nechcete hrát v elitní divizi a neprahnete po zařazení do žebříčku 200 nejlepších hráčů světa, můžete hrát FUT i bez investic a užít si tenhle mód stejně tak. Nakonec, i já jsem v balíčcích zdarma a dalších, nakoupených čistě za herní měnu, našel hráče s hodnocením 80 a víc, a to už je – uznejte – docela solidní materiál.

Co tedy prorockého říct o hře, která tu s námi má být další sezónu už teď, v den jejího vydání? Hru si užívám víc než loni, to je jisté a mluvil jsem o tom už v úvodu. Líbí se mi technické zpracování na next-genu, kde hra zaznamenala mnohem větší posun díky systému HyperMotion, než jaký jsem očekával. Jsem rád, že se hra trochu zpomalila a dává prostor i hráčům, kteří nutně nehledají tu jedinou lejzrově přesnou cestu za úspěchem a nebojí se vzít si i jiný tým než PSG. Nejsem příliš nadšený z licenční války s Konami, kvůli které jsou na obou stranách barikády nekompletní klubové soutěže – v aktuálním ročníku FIFY typicky italská liga – a coby fanoušek českého fotbalu smutním, že ani letos naše malá liga nenašla místo mezi mexickou a třeba rumunskou. Jsme na tom ale ještě docela dobře, protože bratři Slováci nemají ve FIFĚ ani národní tým, natož pak některý z klubů první ligy. Češi se mohou spolehnout na trojlístek Sparta, Slavia a Plzeň, což je asi lepší než nic. Pořád ale varuji – pokud chcete hrát na PC a old-genu, rozmyslete si, jestli vám lepší nasvícení stadionů a pár kosmetických změn tady a támhle za tu investici stojí. Pořád je tu možnost hrát na PC za předplatné EA Play Pro, na to bychom neměli zapomínat, případně si v rámci tohoto, nebo ještě levnější předplatného EA Play zahrát 10hodinový trial, to podstatné se ale bude zřejmě už výhledově dalších čtyři pět let odehrávat na PS5 a Xboxu Series. Je třeba se s tím smířit a zařídit se podle toho, FIFA prý čekat nebude.

Hodnocení

Není zrovna snadné jednou recenzí vyhovět všem, ale rozhodli jsme se, že tentokrát naše dojmy z obou výrazně rozdílných verzí spojíme v jedno. Na konci by ale přeci jen měla svítit příslušná známka pro PC/PS4/Xbox One a PS5/Xbox Series verze, takže - tady je máte.

PC - 7/10

PS5 - 9/10

# fotbal # sport

FIFA 22

• FIFA 22 je v porovnání s loňským ročníkem po všech směrech lepší hrou
  • Systém HyperMotion se skutečně stará o lepší pohyb hráčů v next-gen verzích
  • Vylepšení kariéry s možností vytvořit si vlastní klub
  • Obecně pomalejší taktičtější hra, které odpovídá i vylepšení umělé inteligence a fyziky
  • Volta umí i díky veselým minihrám překvapivě pobavit
  • Rozšíření týmu komentátorů a větší zapojení ženského fotbalu
  • Příjemný a velmi pestrý soundtrack
  • Obrovský mezigenerační rozdíl napříč dostupnými verzemi
  • Verze pro PC a starší konzole jsou v mnoha ohledech identické s loňským ročníkem
  • Úpravy v režimu FUT jsou jen ohnutím stávajících mechanismů
  • Přepínání hráčů podivuhodně blázní a občas skočí na úplně nevhodného spoluhráče
Hodnocení letošního ročníku série FIFA bylo obzvláště náročné. Zatímco next-gen verze učinila výrazný krok kupředu díky systému HyperMotion, verze pro PC a staré konzole zůstává i přes drobné změny velmi podobná loňskému ročníku. Je navíc výrazně technicky očesaná a naznačuje, že tudy už cesta nepovede. I na PC, PS4 a Xboxu One se ale hra zpomalila a její celkový výraz je mnohem realističtější a v mnoha ohledech zábavnější. Na druhou stranu, loňská FIFA se opravdu nepovedla, takže pokrok vpřed není žádným velkým vítězstvím. Neplatí to však o next-genu - tahle verze smysl má a diktuje tempo i v konkurenčním boji.

1