Farming Simulator 22, Giants Software, Recenze Farming Simulator 22

Farming Simulator 22

Tři roky a téměř žádné změny. Včetně toho, že tahle hra skvěle pobaví i navzdory chybám

Zdroj: Giants Software
30. 11. 2021
Název: Farming Simulator 22 Vývojář: Vydavatel: Platformy: , , , , , , Recenzovaná verze: PC Žánr: Datum vydání: 22. 11. 2021

Na sérii Farming Simulator od vývojářů z Giants Software je fascinující sledovat, kterak se ze hry pro velmi úzkou skupinu hráčů stala záležitost s komunitou čítající miliony nadšenců po celém světě. Snad i právě proto je mírně zarážející, že jsme na další plnohodnotné pokračování museli čekat dlouhé tři roky, během kterých navíc ona komunita vylepšovala předposlední Farming Simulator 19 pomocí řady modifikací a učinila z něj zejména na PC ultimativní farmářskou hru. Příchod novinky je proto zatížen i kritickými poznámkami na konto dostupných mechanismů, které za plně namodovanou devatenáctkou mohou zaostávat. Nezapomínejme ale na to, že vývojáři nabízí hru za férovou cenu a s přihlédnutím k některým novinkám za krátký čas nepochybně převezme žezlo. I když to samozřejmě nebude bez výhrad a dalšího nutného zásahu nadšených fanoušků.

Nové rybky v nádrži

Pokud jste pravidelnými hráči série, bylo by na místě očekávat výrazné změny. Jak už zaznělo, další díl přichází po třech letech, během kterých se konzole přehouply do nové generace a další technologický pokrok ani nemá smysl vyjmenovávat. Zdá se ale, že vývojáři nechtěli příliš zasahovat do fungujících věcí a na první pohled se Farming Simulator 22 jeví jako o trochu hezčí pokračování, ve kterém bude všechno tak, jak si pamatujete. Pokud jste naopak úplnými nováčky, nemám pro vás dobrou zprávu – lidé z Giants Software zřejmě počítají s tím, že se k jejich hře lidé pouze vrací, i když prohlášení vývojářů po vydání u příležitosti oslav rekordních prodejů zněly opačně. Jinými slovy řečeno, nečekejte, že se s vámi v téhle hře bude někdo příliš mazlit a vysvětlovat, co a jak vlastně máte dělat. Tváří v tvář možnostem, které Farming Simulator 22 nabízí, to je trochu děsivá představa, ale vzhledem k tomu, že i já jsem byl dosud fenoménem spíše nepolíben, mohu potvrdit, že za 10-15 hodin hraní budete mít většinu mechanismů v malíku a najdete systém, pomocí kterého lze ve hře uspět.

Start do hry je podmíněn výběrem jedné ze tří vstupních možností, které poměrně zásadně ovlivní způsob, jakým budete hru v nadcházejících hodinách a dnech vlastně hrát. Pokud zvolíte možnost pro nováčky, čeká vás několik políček, základní technika a nepříliš peněz pro další budování vlastního impéria. Musíte proto nejprve několik herních let strávit hromaděním kapitálu a dělat to, co se přirozeně namane, abyste neskončili na mizině a měli se kam posouvat. Střední možnost je mnohem lákavější, ale také velmi zrádná, protože sice dostanete značný kapitál, ale nemáte žádnou výbavu ani pozemky. Přesto si můžete pružněji určit, čemu se chcete věnovat a od samého začátku si hraní zpříjemnit třeba tím, že veškerou pozornost vrhnete směrem k bramborám nebo třeba lesnictví, táhne-li vás srdce tímto směrem. Poslední možnost je pro ty, kdo chtějí zažít malý agrikulturní survival – tedy začátek bez peněz i techniky – což znamená zejména plnění úkolů pro ostatní zemědělce a obřadné tancování kolem každého nového traktoru, který si na svůj mrzký plácek u jednoho malého políčka pořídíte. I když to může znít jako zbytečné přehánění, právě takové pocity umí Farming Simulator 22 spolehlivě vyvolat a jsou důvodem, proč se k němu budou zaháčkovaní hráči neustále vracet.

Výlet do světa

Co se týče míst, kde můžete začít budovat svou farmu, vývojáři ke staré známé a neustále vylepšované mapě Erlengrat přidali dvě novinky – francouzskou Haut-Beyleron a americký Elmcreek. Rozdíly jsou patrné hned na první pohled a minimálně geograficky vám dají pocit, že se nacházíte na odlišných světadílech. Ve skutečnosti ale výběr mapy až takový vliv nemá, protože pěstovat můžete co chcete a jediné, s čím se můžete trochu prát, je terén. Na Elmcreeku najdete rovinaté pláně, na kterých uspějí i menší a levnější traktory, zatímco na Erlengratu potřebujete stroje se širokými či dvojitými koly, abyste mohli orat i do kopce a neztráceli výkon při používání těžké techniky. Nejde ale o nic, snad vyjma celkové atmosféry, co by nějak výrazně vstupovalo do hratelnosti a mám za to, že i začátečník může na členitějších mapách svou farmu bez problémů provozovat. Co přesně budete dělat, už záleží jen na vás a nutno přiznat, že je efektivnější vybrat si jednu dvě plodiny, než se snažit dělat úplně všechno a bez pomoci umělé inteligence.

Čeština nechybí

Farming Simulator 22 si můžete zahrát v češtině díky titulkům. Jsou zpracovány obstojně, překladatelé se nevyhýbali ani popisům jednotlivé techniky a díky překladu se neztratíte ani v textové průvodci, který alespoň trochu rozšiřuje nedostatečný tutoriál. Jen je hraní v češtině ošemetné, budete-li hledat nějaký návod v angličtině. Zjišťovat zpětně, jak se jednotlivé stroje jmenují, může být někdo docela peklo.

Farming Simulator 22 se nově řídí kalendářem, který přehledně ukazuje, co můžete v daný měsíc a roční období zasadit, sklidit nebo jednoduše dělat nad rámec obvyklé farmařiny. Jde o systém, který celé počínání přibližuje realitě a má své kouzlo. Slouží také jako svého druhu návod pro nováčky, protože nedovoluje stanovená pravidla jakkoliv obejít, máte-li funkci v nastavení hry zapnutou. Z druhé strany vás ale může dostat pod tlak, takže je ke zvážení, zda se jím v začátcích limitovat, či nikoliv. Pokud ale systém přijmete za svůj, pravděpodobně se díky němu dostanete v zimě i k věcem, které byste mohli zcela minout, což by byla škoda. Mluvím zejména o lesnictví, které sice trochu doplácí na zastaralý fyzikální engine a zejména nakládání již poražených stromů na návěs je očistec, ale přesto jde o zajímavý doplněk, při kterém si můžete trochu odpočinout od neustálého orání, kultivace, hnojení a sklízení polí. Bohužel to samé už nemohu říct o sněhu a jeho odklízení, které slouží jako kosmetická minihra, pokud už opravdu nemáte do čeho rýpnout. Když sníh napadne, krajina se skutečně promění a působí neokoukaným dojmem, než vám ale dojde, že jde o poměrně laciné provedení, které navíc opět obnažuje nedokonalosti fyzikálního a grafického enginu. Na odhrnování závějí navíc není nic zcela uspokojivého, zvlášť když sníh na konci zimy prostě zmizí a jednoduše ho vystřídá jaro.

Vzhůru na pole

Pojďme ale k samotné práci a strojům, které si v průběhu hraní vyzkoušíte. Jestli je něco, co lze na Farming Simulatoru 22 pochválit bez výhrad, je to právě tahle nabídka, do které spadají nejen traktory, ale také kombajny, náklaďáky, vysokozdvižné vozíky, pickupy, a pak doslova nepřeberné množství sklízecích lišt, pluhů, kultivátorů, cisteren, rozprašovačů, metačů všeho možného, sekaček, radlic, závaží a bůhví čeho ještě. Navíc je každý jeden kousek ve vaší potenciální výbavě skvěle vymodelován do nejmenších detailů a náležitě rozanimován tak, aby odpovídal reálnému předobrazu. Výslednému efektu pomáhají i nové částicové efekty, kam spadá například rozmetávání pokoseného obilí nebo kapičky rozprašovaného hnojiva, jen škoda, že rozdíl mezi úrovní grafiky zemědělské techniky a všeho ostatního je tak propastný. Asi nejvíc je to vidět na animaci nákladu – jde v podstatě jen o prohýbající se nevzhlednou texturu, která zejména u brambor působí opravdu hororově a u obilí nevypadá o nic lépe. Také okolní grafika, kterou zastupují domy nebo tu a tam projíždějící auta, nepůsobí zrovna uchvacujícím dojmem a vyvstává tak na povrch ještě jeden významným problém. Svět Farming Simulatoru je úplně mrtvý a jediný, kdo jednotlivá pole obdělává, jste vy sám.

To je zarážející už z toho důvodu, že všude kolem bují zemědělská konkurence, vyjádřená vedlejšími úkoly, které můžete se svou, či vypůjčenou technikou za úplatu vykonávat. Nikdo tu nemá kombajn, nikdo tu nejezdí traktorem, a přesto pole rostou, někdo je sklízí a dál na nich pracuje v souladu s ročními obdobími. Tahle věc mě na celém farmaření štve asi ze všeho nejvíc, protože bourá iluzi živoucího světa, kterou se však z druhé strany vývojáři snaží dalšími prvky posilovat. Chápu ale, že s přihlédnutím k umělé inteligenci, by nebylo úplně šťastné, sledovat motající se traktory na polních cestách nebo kombajny, které kosí obilí a vytváří při tom nepochopitelné obrazce. Ano, i vy si můžete najmout pracovníka řízeného umělou inteligencí a pravděpodobně vám poslouží, bavíme-li se o pravidelném poli a jednoduchém úkonu jako je třeba orání. Nedej bože, abyste ale vyslali traktor s valníkem přes půl mapy v domnění, že za vás AI třeba prodá sklizenou úrodu. Připravte se na spoustu hlášek, kterak váš traktor nemůže jet dál, protože mu něco zase stojí v cestě a praktickou nemožnost smysluplně tenhle mechanismus používat.

Zabahněné impérium

Dostáváme se tím ale k další velké novince – alespoň co se základní verze hry týče – výrobním řetězcům. Když už nedojede váš náklad na místo určení automaticky, dřív nebo později zjistíte, že jsou všechny mapy posety budovami, které umí nějakým způsobem nadále pracovat s vaší úrodou. Zatímco dřív jste mohli mléko jednoduše prodat, teď ho můžete odvézt do mlékárny a nechat z něj vyrobit třeba sýr. Když z druhé strany přivezete cukr – poté, co jste úspěšně zasadili a sklidili řepu nebo třtinu a odvezli je do cukrovaru – v mlékárně z něj může vzniknout čokoláda. To samé se dá říct o obilí, ze kterého se v mlýně stane mouka a z ní v pekárně zase chleba nebo dort, na který ale kromě mouky potřebujete ještě vajíčka, mléko, cukr, máslo a jahody. Vše se hezky proplétá a dává hraní hlubší smysl, plánujete-li jednu mapu hrát dlouho a postupně ji ovládnout. Největší nedostatek ale vidím v tom, že si každý jeden výrobní bod musíte koupit, abyste z něj dále mohli čerpat zpracované produkty a nelze si je nechat jen za úplatu připravit z vlastnoručně vypěstovaných plodin. Kvůli tomu pak postupně budete vlastnit půlku mapy, případně si zastavíte vlastní pozemky jednotlivými zpracovatelskými budovami a vytrácí se kouzlo o kolektivní snaze dosáhnout něčeho pěkného. Jednotlivé suroviny navíc nelze koupit, takže skutečně musíte provozovat úplně všechno, abyste dosáhli na kýžený výrobek, který pak už jen prodáte na trh či do obchodu a tím to pro vás končí.

Multiplayer řeší spoustu problémů

Pokud prahnete po tom, aby mapy skutečně ožily, skočte do multiplayeru. V seznamu dostupných serverů určitě najdete i některý s českými hráči a po překonání úvodního ostychu se budete moci zapojit do kolektivní snahy učinit si hraní příjemné a uvěřitelnější nežli v singleplayeru. Sami si přitom můžete vytvořit vlastní hru, případně pro ni použít už rozběhnutý singleplayerový svět a nezačínat od nuly. Pokud to s hraním online myslíte vážně, můžete si rovněž pronajmout dedikovaný server a nastavit si všechno detailně podle svého, případně si zajistit zálohy a další funkce.

Připravte se proto na to, že ve Farming Simulatoru 22 všechno trvá a většinou si nemůžete nic vysloveně ulehčit. Necháte-li si zapnuté všechny vlastnosti, čeká vás například nutnost odstraňovat z polí kameny, nebo je alespoň válcem zatlačit do půdy. Budete muset stavět skleníky, které zaberou opravdu hodně místa, abyste měli rajčata, salát nebo jahody – z nichž ale proudí docela hodně peněz výměnou za vodu, která je zdarma. Nevyhnete se rovněž údržbě vaší techniky ani neustálému obdělávání zvířat, chcete-li je chovat jako v minulých dílech. A tohle všechno budete buďto úplně nekriticky milovat, nebo nad tím jen zakroutíte hlavou s nepochopením, jak to někoho může bavit. A světě div se, i přes nedostatky a místy opravdu zjevné nedokonalosti si lze hraní Farming Simulatoru 22 skvěle užít, navíc s potenciálem, že už za půl roku mohou být některé z chyb opraveny a komunita přidá tolik dalších prvků, že už vážně nebudete vědět, co dřív. Že to chce do budoucna všechno značně vylepšit, o tom se nemusíme přít, i tak si ale hra vaší pozornost zaslouží a věřím, že vás dokáže – možná i navzdory prvotním pochybám – chytnout a nepustit.

Farming Simulator 22

• Nepřeberné množství možností, kudy se vydat vstříc zemědělské nirváně
  • Detailně zpracovaná technika s animovanými částmi interiérů
  • Výrobní řetězce skýtají spoustu motivace, proč hrát stále dál
  • Sezónní kalendář přibližuje hraní k realitě a slouží jako návod pro nováčky
  • Lesnictví a starání se o zvířata skvěle vyplňuje zimní nicnedělání
  • Na pohled pěkné a členité mapy
  • Široká možnost herního nastavení a úprav jednotlivých vlastností
  • Multiplayerová hra odstraňující některé z nedostatků singleplayeru
  • Ve hře se toho ve skutečnosti po stránce hratelnosti nezměnilo
  • Zastaralá grafika téměř všeho ostatního, co se netýká zemědělských strojů
  • Mrtvý svět bez jakýchkoliv pracujících lidí či strojů
  • Mimo pole velmi náladová fyzika, zejména při jízdě kamiony či osobními vozy
  • Umělá inteligence stále nezvládá pathfinding a je pro složitější úkoly nevyužitelná
  • Odklízení sněhu je kvůli fyzice a ryze estetickým dopadům nezáživné
  • Absence podrobnějšího návodu a tutoriálu pro úplné začátečníky
  • Nutnost kupovat všechny body výrobních řetězců a nemožnost si některou ze surovin koupit
Farming Simulator 22 není ani zdaleka ideální hrou. Přesto bychom se nebáli označit ho za ten nejlepší zemědělský simulátor, který si navíc můžete pořídit za přijatelnou cenu. Odměnou bude bezkonkurenční nabídka techniky a možností, čím se jako farmář živit. Líbí se nám také střídání ročních období, kterým podléhá sadba i sklízení úrody, stejně jako velmi pěkná a detailní grafika všech traktorů, kombajnů, náklaďáků a jejich přívěsů či nástavců a lišt. Abyste se ale mohli do hry skutečně zamilovat, musíte mít opravdu rádi zdlouhavé simulace a zároveň přehlížet některé zjevné nedostatky, jako je velmi slabý fyzikální model, neschopnost umělé inteligence nebo slabší grafické zpracování světa. V kombinaci se skvělými nápady, jako jsou výrobní řetězce, a mravenčí prací oddané komunity ale nepochybujeme, že z Farming Simulatoru 22 bude na několik let agrikulturní klenot.

1