EA Sports PGA Tour, EA Sports, Recenze EA Sports PGA Tour

EA Sports PGA Tour

Slavná golfová série od EA Sports se vrací. Přináší skvělé možnosti hry i mnoho nedostatků

Zdroj: Electronic Arts
30. 4. 2023
Název: EA Sports PGA Tour Vývojář: Vydavatel: Platformy: , , Recenzovaná verze: PC, PlayStation 5 Žánr: Datum vydání: 7. 4. 2023

Osm roků museli hráči golfové série PGA Tour od Electronic Arts čekat na další díl. V celé 33leté historii téhle značky šlo o zdaleka nejdelší výpadek, který byl navíc prodloužen vinou velmi nepříjemného ročního odkladu aktuálního dílu. Po všech peripetiích a tlaku ze strany PGA Tour od 2K a HB Studios ale lidé z EA Tiburon dokončili svou práci a už v polovině dubna ji přihráli natěšeným golfovým fanouškům. Po večerech jsem tedy i já obcházel jedno golfové hřiště za druhým, velmi rychle jsem přišel na to, že EA Sports PGA Tour – jak se letošní ročník i s odkazem na start nové éry jmenuje – rozhodně není žádnou arkádou a střídavě zažíval pocity euforie i naprostého zmaru. Nejen z vlastní hry, ale také z provedení některých aspektů a pro mě překvapivě velmi nepřátelského přístupu k nováčkům.

Zelená a modrá

Pokud jste v uplynulých letech hráli PGA Tour od 2K, nejkřiklavějším rozdílem v porovnání s hrou od EA je prezentace. Vývojáři si dali velmi záležet na tom, abyste měli pocit, že skutečně hrajete jednotlivé turnaje pod záštitou slavné severoamerické organizace a dostáváte od ní kompletní servis. Tedy loga jednotlivých soutěží a turnajů, představení hřišť i každé z jamek, pěkně střižená intra před major turnaji, nevtíravý komentář a atmosféru, která je toho všeho výsledkem. Na první pohled je vidět, že vývojáři z EA chtěli připravit návrat ve velkém stylu, a pokud vám na téhle omáčce kolem záleží podobně jako na vlastní hře, nebudete zklamaní. Určitě ale není tahle chvála bez výhrad, protože co jsem v rámci odbavování jednotlivých turnajů postrádal nejvíc, byly zejména opakované záběry a rozsáhlejší komentář. To první chybí citelně, protože ve hře zkrátka neexistuje možnost, jak se na některý vlastní odpal či povedený putt podívat skrze televizní kameru. Opakujícího se komentáře, byť ve většině případů trefného a plného emocí, si pak všimnete v podstatě okamžitě, začnete-li hrát plnou délku turnajů a projdete cutem do druhého dne.

Za co ale vývojáři z EA Tiburon zaslouží absolutorium, je zpracování jednotlivých golfových klubů a jejich hřišť. O grafice jako takové budu mluvit později, není totiž zcela bez chyb, ale dám-li vizuální stránku na chvíli stranou, byl jsem neustále ohromován autentičností jednotlivých jamek, jejich věrností v porovnání se skutečnými předobrazy a hlavně odlišnými vlastnostmi. Já vím, bude to znít jako hloupá fráze od člověka, který skočil na marketingová prohlášení vývojářů, ale musím zkrátka souhlasit s tím, že se na každém hřišti hraje jinak. Členitost, terénní vlny, stromy, vítr, rychlost greenů, hustota vegetace za fairwayem a spoustu dalších věcí přímo promlouvá do toho, jak musíte hrát, abyste mohli pomýšlet na úspěch. A i když se celkově EA Sports PGA Tour hraje hodně pomalu, tohle určitě vycítíte a nejednou vám náhlý výpadek fungování všech osvědčených věcí z předchozího turnaje na úplně jiném hřišti pořádně zatopí.

Z nuly Scottiem Schefflerem? Tak to asi ne…

Už dopředu jsme znali informaci, že EA Sports PGA Tour obsahuje 30 hřišť, včetně Augusta National, St. Andrews, Pebble Beach, The Country Club nebo Southern Hills. A musím uznat, že jde o dostatečně širokou nabídku, která se nevyčerpá ani s ohledem na formát turnajů, tedy čtyř kol v rámci čtyř turnajových dní, kdy musíte čtyřikrát zdolat hřiště od první do osmnácté jamky. Protože budete hrát s největší pravděpodobností zejména v rámci kariéry, postupným hraním zlepšujete nejen sebe samotné, ale přirozeně i vámi vytvořeného golfistu. V průběhu turnaje pak začínáte poznávat jednotlivé jamky a uplatňovat na nich vlastní strategii nebo přístup k odpalům, takže vliv zlepšování pocítíte i na ploše oněch čtyř herních dní. Tímto způsobem procházíte jednotlivými týdny dané sezóny a snažíte se prosadit v konkurenci zvučných jmen. Pokud byste však čekali, že si za všechny ty Schefflery, Cantlaye, Johnsony nebo Spiethy nějak smysluplně zahrajete, byla by to mylná představa. V tomhle bodě totiž EA Sports PGA Tour trochu selhává a vše podstatné se točí kolem vašeho vytvořeného golfisty či golfistky, takže licencované hráče vezmete do hry jen v jednotlivých zápasech nebo multiplayeru proti kamarádům.

Kariéru budete coby žena hrát mezi muži, v dílčích módech rychlé nabídky jakbysmet a celkově tak lze mluvit o zahrnutí golfistek jako o diplomaticky řečeno velmi nedotaženém prvku.

Skutečně, kariéra je středobodem veškeré obsahové nabídky a začnete ji buďto v amatérských soutěžích nebo v Korn Ferry Tour, resp. PGA Tour podle své volby. Co neovlivníte, je zařazení golfistky, rozhodnete-li si ji na začátku vytvořit. Na rozdíl od sérií NHL nebo FIFA, v nichž se otázka ženské hokeje, resp. fotbalu řešila významně i s ohledem na to, zda ženské celky mohou nastoupit proti mužským, PGA Tour si s tím hlavu neláme. Kariéru budete hrát mezi muži, v dílčích módech rychlé nabídky jakbysmet a celkově tak lze mluvit o zahrnutí golfistek jako o diplomaticky řečeno velmi nedotaženém prvku. Rozhodující jsou ale vlastní schopnosti a statistiky, které vylepšujete v několika stromech prostřednictvím nasbíraných bodů zkušeností. Spíš než vylepšování přesnosti či tvrdosti vašich odpalů jsou ale mnohem podstatnější odemknuté typy střel, které je nutné využívat v celém širokém spektru podle situace na hřišti nebo dle prostředí, kde zrovna hrajete. I v tomto ohledu nabízí EA Sports PGA Tour dostatek taktických možností a je zábava experimentovat a zkoušet, co by bylo v daném okamžiku vhodné použít.

Nauč se plavat

Zároveň je ale nutné myslet na to, že pouhým levelováním vlastní postavy byste se ve smyslu atributů příliš daleko nedostali. Za tímto účelem je možné v herním obchodě – ale čistě za měnu dosaženou hraním, která nelze přikoupit za skutečné peníze – získat specializace, které plošně zvyšují vaše atributy a relativně rychle vám dovolí dostat se podle čísel na hodně vysokou úroveň a všechno ostatní pak už nechat na vlastních rukou a palcích. Když už je ale řeč o herním obchodě, ano, EA Sports PGA Tour má mikrotransakce, prostřednictvím kterých získáváte prémiovou měnu na kosmetické předměty, ať už se týkají oblečení nebo vašeho vybavení, případně si za ně můžete kupovat vstupenky do turnajů probíhajících proti ostatním hráčům na denní, týdenní i měsíční bázi. Necítil jsem se nicméně pod žádným velkým tlakem, protože vstupenky lze kupovat i za herní měnu a k ní se dostanete ve vyšším objemu přes výzvy a tréninkové lekce.

Tady ovšem znovu narážíme na jistý problém, kterým je v úvodu zmiňovaná nepřívětivost k nováčkům. EA Sports PGA Tour, ačkoliv nabízí doslova stovky nejrůznějších cvičení, nepřichází s žádným systémem nápověd a tutoriálů. Hra před vás sice postaví výzvu, například v podobě odpálit z týčka na green, ale nic dalšího nevysvětlí. Sami tedy musíte zjišťovat metodou pokus omyl, jaký efekt bude mít různá rotace míčku, kdy je nutné přestat věřit ukazatelům předpokládaného místa dopadu míčku a samozřejmě, sami si odhalit, co dělají jednotlivé typy ran a odpalů. Vnímám to jako obrovský problém, protože hra je ve smyslu fyziky velmi komplexní a na třetí čtvrtý stupeň obtížnosti opravdu velmi náročná. S tím tedy přicházely ony pocity frustrace, kdy jsem jednoduše nevěděl, co dělám špatně a hra mi to nechtěla ani naznačit. Nedá se navíc aplikovat ani to, co byste případně znali z golfu od 2K, protože po stránce fyziky jsou obě hry mírně odlišné a ne všechno, co funguje v jedné hře, má stejný dopad v té druhé.

Hra z roku 2023?

Dalším velkým neduhem EA Sports PGA Tour je technická stránka a značná nevyváženost v tom, co funguje dobře a co naopak tragicky selhává. Čili zatímco prezentace hřišť a jamek vypadá moc pěkně díky komentáři i průletům kamer, grafika mírně zaostává a i s maximálními detaily si všimnete doskakování objektů, jejich častého prolínání, nepříliš detailních diváků a nakonec i samotných golfistů. Lépe řečeno, do krásné zvlněné zelené přírody jsou zasazeny nevzhledné objekty, které často vytrhávají z atmosféry a působí až komicky. Tady je řeč o obličejích hráčů, strnulých, podivně se kroutících a velmi velmi nepřirozených. Animace švihu a s tím spojené rotace těla je ale zase zvládnutá docela dobře a celkově vlažné dojmy z grafiky vyvažuje. Atmosféru pak posilují také perfektní zvuky, a to nejen dopadu hole na míček nebo zvuk jeho letu, ale hlavně fanoušků. Hučí, tleskají, tu a tam utrousí do davu nějakou hlášku a občas je zaslechnete i z jiných jamek, když povzbuzují někoho jiného. Vždycky ale nakonec skončíte u vlastního soustředění na odpal, do kterého dále vstupují technické nedokonalosti hry.

Chybějící editor hřišť

Jednou z obrovských výhod PGA Tour od 2K je zahrnutí editoru hřišť. Tím golf od EA nedisponuje, a ačkoliv je oficiální provedení jednotlivých lokací fantastické, už se nikdy nedozvíme, jestli by zapálení fanoušci nedokázali úroveň kvality posunout ještě výš. Také možnost vytvořit si vlastní hřiště, třeba to, na kterém sami hrajete, ubírá na znovuhratelnosti nebo lépe trvalnivosti a je škoda, jak se nakonec lidé z EA rozhodli. Zejména s přihlédnutím k potenciálu a využívání editoru v konkurenční sérii.

Protože jsem hrál na PC i na PlayStationu 5, můžu zážitek porovnávat, ani jeden ale není bezchybný. V nejkritičtějších chvílích, tedy v momentech, kdy analogovou páčkou natahujete hůl k ráně a následně jí opačným pohybem švihnete, objevují se malá nenápadná potrhávání celé hry, čímž je švih značně ovlivněn. Na konzoli navíc hra neběží v režimu 60 fps, což je v porovnání s golfem od 2K opravdu hodně vidět a až příliš to ubírá na plynulosti. Rozhodl jsem se tudíž až do chvíle, než bude režim 60 fps odemknutý nebo než vývojáři nedotáhnou optimalizaci, hrát skrze arkádovější systém tří kliknutí, který do hry přišel s jedním z prvních updatů. Bohužel už se ale zřejmě nedočkáme opravy fungování menu, které je v části správy vlastního golfisty či naklikávání výbavy tím největším zklamáním. Pokud jste sledovali náš stream, určitě jste si všimli dlouhého čekání na to, než se konkrétní nabídka načte, na počítači, na kterém jsem hrál po drtivou většinu času, je ale situace lepší jen o trochu a zůstává pořád daleko za očekáváním. Nabídka je velmi pomalá, mnohdy kliknete na některou z položek, nedostanete žádnou reakci, kliknete znovu, ale v tu chvíli se už na pozadí menu pohne a vy jste najednou úplně na jiném místě. Také ovládání prostřednictvím klávesnice a potvrzování nabídek klávesami či tlačítky, která byste pro potvrzování nikdy nepoužili, je hodně zvláštní a trvalo mi dlouhou dobu si zvyknout. Nerozumím, proč je menu tak pomalé, ale pokud má být branou k jinak povedenému golfovému zážitku, EA bohužel v tomto bodě selhává.

Vydrží jen ti nejoddanější

Přesto všechno jsem si samotné hraní velmi užil a musím podtrhnout to, co je uvedeno výše. Volnost v používání nejrůznějších způsobů odpalů, atmosféra, fyzika míčku a odlišnost jednotlivých hřišť je esencí hratelnosti, která by udělala dobrý golf z jakékoliv hry a v kombinaci se skvělým využitím licence je jádro EA Sports PGA Tour hodné velkých pochval. Vyjmenované problémy ale do zážitku mnohdy vstupují velmi nepříjemně a hra bude vyžadovat ještě několik patchů, aby se jich zbavila a hráče jimi nerušila. Pachuť zůstává po nevyužitém potenciálu stran licencovaných hráčů, kteří jsou k dispozici jen v rychlé hře a neužijete si s nimi nic extra souvislého a mrzí mě i polovičaté zařazení golfistek, včetně Nelly a Jessicy Kordových, které soupeří na túrách s muži. Rád se ale ke hře po večerech vracím a i když je hraní velmi rozvážné, má na mě meditativní účinky a přijde mi, že po 20 hodinách se už začínám docela zlepšovat.

EA Sports PGA Tour

• Skvělé ztvárnění hřišť a jednotlivých jamek
  • Plnohodnotné využití licence PGA Tour
  • Volnost ve hře, různé typy střel a adekvátní fyzika; všeobecně skvělá hratelnost
  • Ozvučení, včetně úderů do míčku a povzbuzování fanoušků
  • Propracovanost kariéry a poměrně vysoká výzva, kterou překonáte postupným zlepšováním
  • Vylepšování golfisty a nasazování specializací
  • Nevyvážené technické provedení, propady snímků, zatrhávání hry a jen 30 fps na konzolích
  • Hodně pomalé a nepřehledné menu
  • Nulová snaha vysvětlit cokoliv nováčkům, golfové lekce učí jen mechanicky
  • Nevyužití skutečných licencovaných golfistů, s nimiž nelze hrát žádné soustavné zápasy
  • Absence opakovaných záběrů
EA Sports PGA Tour klame tělem. Ačkoliv je golf všeobecně dobře známým sportem a měli byste tudíž možnost, že hra přivítá s otevřenou náručí i ty, kdo pravidelně nehrají, opak je pravdou. Titul není žádnou arkádou, jeho hraní bude vyžadovat spoustu času a úspěch v něm najdete až po dlouhých hodinách hraní. Přesto jde o velmi zábavnou a motivující záležitost, která nabízí mnoho možností pro odpaly, taktiku a vlastní přístup k jamkám. V kombinaci s povedenou fyzikou a fantasticky zpracovanými hřišti je po stránce hratelnosti všechno v pořádku. Zážitek ale bohužel sráží technické nedokonalosti, které vstupují do hry až příliš a takřka neustále. Chybí i servis v podobě opakovaných záběrů, abyste se mohli trochu pokochat vlastním úspěchem nebo smysluplnější zapojení skutečných licencovaných golfistů a golfistek. Věřím ale, že za několik dalších týdnů může po odstranění těchto chyb zůstat skvělá hra, která se naučí být trochu hodnější na nováčky a hlavně umožní všem bez rozdílu zahrát si nerušeně partičku golfu. Anebo dvě, do čtyř do rána...

4