Zacku! Cloude! Aerith! Ne, nebavíme se o japonské verzi verzi Máje od Karla Hynka Máchy, nýbrž o trojici zásadních postav ze série Final Fantasy, jejichž kulturní přesah ovlivnil celý svět stejným způsobem jako zásadní literární díla, poezie a jiná média exportovaná na západ. Svět Final Fantasy VII zažívá otřesy celkem pravidelně, což je s ohledem na jeho výjimečnost celkem pochopitelné. Square Enix před 2 lety vydal remake originální legendy z roku 1997, který nyní podpírá ambiciózním remasterem spin-offu Crisis Core z kapesní konzole PlayStation Portable. A ten je podstatnější, než byste si dokázali sami představit!
Pixely a botox
Proč se vydavatel rozhodl investovat desítky milionů korun do remasteru 15 let starého titulu, který vyšel na dnes již zapomenutou konzoli? Řekněme, že dobové přijetí hry bylo zaslouženě velmi pozitivní a navzdory omezením hardwaru šlo o hru, která dobře reprezentovala svou značku a dokázala ji inovovat, což je paradoxně faktor, který se mnoha japonským velkovývozcům nedaří dnes reprodukovat. Současně jde o příběh, který velmi poctivě a emotivně vypráví řadu událostí z hlavní hry u nichž jste ani netušili, že je chcete znát. Předělávat titul z kapesní konzole chce koule a my už nyní musíme uznat, že je vývojáři vzali velmi pevně do obou hrstí!
Hodnocení remasterů je obvykle nejvíce obtížné v případech, kdy jsou změny jen marginální a mnohdy čistě vizuální. To skutečně není případ Reunion. Mocná audiovizuální vylepšení totiž doprovází řada funkčních změn pod kapotou vylepšujících ovládání a herní mechanismy, které těží z rozšířených možností ovládání a výkonu nových konzolí. Vývojáři se ale nebáli přidat nové nástroje či odvážněji hrábnout do logiky soubojového systému. Já vím, na co se chcete zeptat… spadá Reunion do kategorie remasteru nebo remaku? Ačkoliv by vás první dojem navedl spíše k totální předělávce, hra v mnoha ohledech nedokáže popřít své kořeny sahající k malé přenosné konzoli, přestože se tvůrci skutečně činili ve snaze tuto realitu zamaskovat.
JAKO BUSTER KUDLA MÁSLEM
Abyste ocenili důraznost změn v remasteru Crisis Core, musíte se zaměřit na detaily! Ikonický a absurdně nepraktický meč Buster Sword, který třímá Zack, prošel oproti originální hře změnou. Ubylo ornamentů na zbrani, která byla ve své době modelovaná na motivy snímku Final Fantasy VII: Advent Children, tak, aby se rovnala dizajnu meče z hlavní hry. Ačkoliv fanoušci spekulují, že tak bylo učiněno kvůli potenciální roli Zacka v další kapitole remaku, Tetsuja Nomura chtěl prostě jen sjednotit vizuál zbraně s aktuálně relevantnější předlohou. Pravda bude nejspíš někde mezi...
Reunion vypadá senzačně! Hra postavená v Unreal Engine 4 běží v konstantním 4K rozlišení, ale hlavní přidanou hodnotou jsou radikálně předělané modely, textury, nasvícení a efekty, které nejvíce doceníte na úrovni postav, střihových scén, level designu a efektů prýštících z obrazovky během soubojů. Může se hloubkou kvality Crisis Core rovnat remaku sedmého dílu? Jen o vlásek nemůže, ale to je skutečně dané zejména limity na úrovni konceptu hry, který musel ctít možnosti podvyživené kapesní konzole. O technických kvalitách hry nejde pochybovat, kromě toho, že Reunion skvěle vypadá, tak běží velmi stabilně a plynule, bez závažných chyb a provozních problémů. Plejáda grafických úprav se pak ale nedotkla rovnou měrou všech aspektů hry a například předrenderované scény sice běží ve větším rozlišení, ale nebyly upscalovány na úroveň aktuálního standardu. To je ostatně ve světě remasterů stále ještě standardní postup.
Figurky za oponou
O důmyslnosti změn pak svědčí i kompletně nový mix audia zahrnujících nejenom znovu nahranou hudbu, ale i ambientní zvuky a dabing. Nově jsou i absolutně sekundární NPC postavy nadabované a to ve všech ohledech, takže už se nestane, že náhodný klučík v rohu smeťáku při interakci jen přehraje textovou bublinu a zmizí. Autor originální hudby, Takeharu Išimoto, se pak opět vrátil na místo činu a velkou část soundtracku znovu nahrál a remixoval, hudba je tak méně agresivní, důmyslnější a lépe zapadá do situace. Samotný umělecký dojem je pak stále funkční, kombinující chorály se symfonickou hudbou a zběsilé elektrické kytary jdoucí naproti skvělé kyberpunkové atmosféře města Midgar a přilehlého světa. Důležité je pak zmínit, že všechny hlavní postavy dabují stejní herci, kteří dabovali charaktery v nedávném remaku Final Fantasy VII, což jen svědčí o tom, že Square Enix bere Crisis Core jako pevnou součást nově restartovaného univerza a ne jen jako přívěšek, který má vykrýt slabé místo ve finanční uzávěrce.
A o tom ostatně Crisis Core je. Bez ohledu na originální hratelnost i nové změny je to právě příběh a vyprávění, které dělají z Reunion horké zboží o významné hodnotě. Hra totiž velmi elegantně vypráví hned několik příběhů, které se potkávají v bodě, z něhož startuje Cloud na začátku Final Fantasy VII. Tentokrát ovšem trávíte čas v botách Zacka, regulérního vojáka dnes již dobře známé evil organizace Shinra Industries, jehož sen je zcela jednoduchý – chce se stát hrdinou, kterého mají lidé rádi. Kromě dobře známého mixu postav na scénu vstupují ikony unikátní pro Crisis Core a celý motiv je spíše osobní byť k tématu konspirace přirozeně směřuje. Izolovanost zaměřená na dovysvětlení vztahů mezi Zackem a Aerith, osvětlení původu Clouda a jeho osobnosti stejně jako zrod Sephirotha je i dnes překvapivě svěží a ve výsledku dojemná, ačkoliv se začne naplno rozvíjet až v druhé polovině hry.
Crisis Core pak hezky vykresluje původ postav, o kterých jste ani netušili, že by vás měly zajímat! A jak bylo zmíněno výše, není náhoda, že vývojáři hru resuscitovali před vydáním druhé části remaku, jelikož se Zackem pravděpodobně v budoucnu počítají spíše více než méně. Proč Cloud nosí stejné oblečení a výbavu jako Zack? Jaktože se Aerith v každé zmínce o vojácích Shinry tak moc rozněžní? A proč je Sephiroth tak zatraceně cool psychopat? To a mnohem více vám Reunion briskně osvětlí na ploše cirka 25 hodin. Je to takové malé Beverly Hills na japonský způsob kde Brandon používá více gelu a Kelly žije v chudinské čtvrti. Byť to může znít kontroverzně, příběh je mnohem lépe odříkaný než třeba v případě předělané sedmičky, byť se zatím můžeme bavit jen o její první části.
Blast from the past!
Ačkoliv je revitalizovaná verze hry na prakticky všech úrovních lepší, větší a silnější, jsou určitá omezení pramenící z originální povahy hry, které se bohužel nepodařilo vyleštit. V první řadě jde o strukturu hry. Všechny levely a scény jsou striktně odděleny černými načítacími obrazovkami a ty mnohdy následují v instantním sledu, zejména při přechodech ze střihových sekvencí do enginu hry. Negativní dojem na PS5 naštěstí reguluje rychlé načítání, na starším hardwaru je nicméně až přehnaně cítit, jak si tvůrci museli v minulosti pomáhat, aby z paměti zahodili nepotřebné assety a naplnili je novými. Hra je celkově velmi lineární, ale to naštěstí není ke škodě věci. Je ovšem potřeba vzít v potaz, že se originál musel vejít na UMD disc s maximální kapacitou necelých dvou gigabajtů.
CHTĚL TADY NĚKDO VYLEŠTIT VOKNA?
Nová grafika je super, vylepšení ovládání stejně tak! Absolutní game changer je ovšem radikálně přepracované uživatelské rozhraní, které sjednocuje vizuální styl, hierarchii oken a ovládání s remakovaným Final Fantasy VII. Pokud tak plynule přecházíte z nejnovější hry, budete se cítit jako doma. A pokud byste náhodou přecházeli z původní PSP verze hry, připravte se na zážitek rovný skoku z prehistorie do současnosti!
To bylo pro běžné hry dostačující, ale v případě kolosálních japonských RPG je to jako pokoušet se narvat vlčáka do mikrovlnky. I z toho důvodu si budete všímat recyklovaných nepřátel, postav a prvků v úrovních, které se až smutně opakují, obzvláště v případě nepovinných misí, které tvoří necelou polovinu hry a patří mezi ten nejlepší obsah. Již po několika hodinách se tak kulisy začnou opakovat, stejně jako nepřátelé, které tvůrci s lehkými barevnými variacemi protočí a pošlou znovu vaším směrem. Tohle naštěstí neplatí v případě hlavních příběhových kapitol, kde se vývojáři snaží unikátní obsah co nejvíc utilizovat a házejí na vás nejenom nádherné lokace, ale také četné příběhové zvraty. Reunion má ovšem další problém a tím je velmi nerovnoměrné tempo hry.
Postranní mise odemknete po prvních hodince a půl a postupně se přidávají další. Nic vám nebrání do nich okamžitě skočit po hlavě a záhy zjistit, že jste nadlevelovaní a příběhové kapitoly procházíte s prstem v nose, protože si dáváte všechny mrzáky na jednu ránu. Znamená to, že je Crisis Core jednoduchá hra? Vůbec ne! Postranní mise tradičně nabízí hutné porce výzvy, kde musíte využít všechny vrstvy RPG systému, obzvláště v případě endgame bossů, ale ta nejpodstatnější linka, tedy příběh, potenciálně ztrácí onu výživnou šťávu. Obtížnosti pak nahrává i fakt, že je Reunion mnohem snažší než originál právě díky větší plynulosti pohybu a lepšímu ovládání, díky němuž máte výrazně větší kontrolu na svými akcemi.
Pokušení, návyk, level-up
Crisis Core byla v roce 2007 jednou z prvních z rodiny Final Fantasy, která prakticky kompletně opustila tahový systém soubojů a přesedlala na aktivní hack´n´slash systém doprovázený speciálními příkazy. Hlavní inovativní novinkou byl ovšem systém DMW neboli Digital Mind Wave. Představte si digitální forbes, který po spojení válců nedává mince, ale odměňuje speciálními útoky v podobě summonů, limit breaků a jiných bonusů. Japonská RPGčka do hratelnosti vždy aplikovala porci nepředvídatelnosti na hned několika úrovních, Crisis Core to nicméně dělá stylově a i dnes udržuje jinak repetetivní náhodné souboje atraktivní a plné očekávání. I jinak nevyrovnaný střet tak můžete vyhrát, pakliže budete mít štěstí a rollne se vám ten správný skill. Samozřejmě v rámci logických hranic. Řada animací, zejména pak v podobě summonů, byla navíc od základu přepracována pro potřeby remasteru a ty jsou i v roce 2022 pastvou pro oči.
Japonská RPGčka do hratelnosti vždy aplikovala porci nepředvídatelnosti na hned několika úrovních, Crisis Core to nicméně dělá stylově a i dnes udržuje jinak repetetivní náhodné souboje atraktivní a plné očekávání.
Novinka bohužel celkem ostudně neřeší například vizualizaci Zackových zkušeností. Byť se to nemusí na první pohled zdát, vaše postava a matérie získávají zkušenosti zabíjením monster a hra vám level up oznamuje tím, že na slot mašině vytočí tři sedmičky. Systém tak záměrně mlží a prezentuje jinak jasně nastavená pravidla jako šťastnou náhodu. Není to ideální, ale na straně druhé je sledování DMW s očekáváním nové úrovně velmi návykové a v praxi stále funkční. Přes to všechno ovšem hra skvěle servíruje mohutnou porci nepovinného obsahu, který je pro hru tohoto žánru absolutně stěžejní a který pravděpodobně nejvíce využijete až při druhém průchodu na New Game+, kde si většinu získaných zušeností a předmětů můžete ponechat.
Když si odmyslíme pospojitý svět, místo něhož hráč mezi kapitolami přechází přes obrazovky a uživatelský interface, je Crisis Core coby příběhový spin-off o něco menší hrou než větší sourozenci s regulérní číslovkou? Ani zdaleka… v mnohém dokonce zastiňuje řadu moderních Final Fantasy her, jelikož hráči servíruje skvělý příběh s hutnou porcí obsahu na menší a kondenzovanější ploše. Současně se jedná o jeden z nejvíce působivých remasterů všech dob!
Občasné glitche při zaměřování nepřátel v těsné akci
Crisis Core: Final Fantasy VII Reunion představuje jeden z nejambicióznějších remasterů, který prošel razantní přestavbou na úrovni grafiky, ozvučení, ale také herních mechanismů. Zatímco audiovizuální boost katapultoval titul na úroveň novodobých her, příběh svou intimitou a zvraty stále odolává zubu času. Škoda jen, že některé aspekty hry cílené na přenosné konzole stále stojí v cestě jinak intenzivnímu zážitku.
Vortex.cz používá soubory cookie, aby vám poskytl co nejrelevantnější výsledky tím, že si zapamatuje vaše preference a opakované návštěvy. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s používáním všech souborů cookie. Můžete také v „Nastavení cookies“ poskytnout souhlas pro jednotlivé možnosti.
Tento web používá soubory cookie ke zlepšení vašeho zážitku při procházení webem. Soubory cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a jsou kategorizovány podle potřeby, jelikož jsou nezbytné pro fungování základních funkcí webu. Používáme také soubory cookie třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a porozumět tomu, jak tento web používáte. Tyto soubory cookie budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s vaším souhlasem. Máte také možnost odhlásit se z těchto souborů cookie. Odhlášením se z některých z těchto souborů cookie může ovlivnit váš zážitek z prohlížení.
Nezbytné soubory cookie jsou naprosto nezbytné pro správné fungování webu. Tyto soubory cookie anonymně zajišťují základní funkce a bezpečnostní prvky webu.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent
1 year
Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
PHPSESSID
session
This cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Funkční soubory cookie pomáhají provádět určité funkce, jako je sdílení obsahu webových stránek na platformách sociálních médií, shromažďování zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
__atuvc
1 year 1 month
AddThis sets this cookie to ensure that the updated count is seen when one shares a page and returns to it, before the share count cache is updated.
__atuvs
30 minutes
AddThis sets this cookie to ensure that the updated count is seen when one shares a page and returns to it, before the share count cache is updated.
ss
1 year
This cookie is set by the provider Eventbrite. This cookie is used for the functionality of website chat-box function.
Výkonnostní cookies se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních indexů webových stránek, což pomáhá při poskytování lepší uživatelské zkušenosti pro návštěvníky.
Cookie
Délka
Popis
dc
1 year
Cookie used to enable A/B testing within the website.
Analytické soubory cookie se používají k pochopení toho, jak návštěvníci interagují s webem. Tyto soubory cookie pomáhají poskytovat informace o metrikách počtu návštěvníků, míře okamžitého opuštění, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
__gads
1 year 24 days
The __gads cookie, set by Google, is stored under DoubleClick domain and tracks the number of times users see an advert, measures the success of the campaign and calculates its revenue. This cookie can only be read from the domain they are set on and will not track any data while browsing through other sites.
_ga
2 years
The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_gat_gtag_UA_129515720_1
1 minute
Set by Google to distinguish users.
_gid
1 day
Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minutes
Hotjar sets this cookie to detect the first pageview session of a user. This is a True/False flag set by the cookie.
_hjFirstSeen
30 minutes
Hotjar sets this cookie to identify a new user’s first session. It stores a true/false value, indicating whether it was the first time Hotjar saw this user.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minutes
Hotjar sets this cookie to know whether a user is included in the data sampling defined by the site's pageview limit.
_hjIncludedInSessionSample
2 minutes
Hotjar sets this cookie to know whether a user is included in the data sampling defined by the site's daily session limit.
_hjTLDTest
session
To determine the most generic cookie path that has to be used instead of the page hostname, Hotjar sets the _hjTLDTest cookie to store different URL substring alternatives until it fails.
at-rand
never
AddThis sets this cookie to track page visits, sources of traffic and share counts.
browser_id
7 days
This cookie is used for identifying the visitor browser on re-visit to the website.
CONSENT
2 years
YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
GUC
1 year
The GUC cookie is set by Yahoo for Yahoo conversion tracking.
ibbid
session
Set by iBillboard, this cookie collects visitor information that becomes an ID string which can be used to target groups with similar preferences.
uid
2 months
This is a Google UserID cookie that tracks users across various website segments.
uu
1 year
AdScale sets this cookie to target ads by registering the user's movements across websites.
uvc
1 year 1 month
Set by addthis.com to determine the usage of addthis.com service.
Reklamní soubory cookie se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookie sledují návštěvníky napříč webovými stránkami a shromažďují informace za účelem poskytování přizpůsobených reklam.
Cookie
Délka
Popis
A1S
session
This cookie is associated with Yahoo Search Analytics and is used for advertising purposes.
ab
1 year
Owned by agkn, this cookie is used for targeting and advertising purposes.
B
1 year
This Cookie is used by Yahoo to anonymously store data related to user's visits, such as the number of visits, average time spent on the website and what pages have been loaded. This data helps to customize website content to enhance user experience.
CMID
1 year
Casale Media sets this cookie to collect information on user behavior, for targeted advertising.
CMPRO
3 months
CMPRO cookie is set by CasaleMedia for anonymous user tracking, and for targeted advertising.
CMPS
3 months
CMPS cookie is set by CasaleMedia for anonymous user tracking based on user's website visits, for displaying targeted ads.
CMST
1 day
Casale Media sets this cookie to collect information on user behavior, for targeted advertising.
id
3 months
Set by Google DoubleClick, this cookie is used to create user profiles to display relevant ads.
IDE
1 year 24 days
Google DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
loc
1 year 1 month
AddThis sets this geolocation cookie to help understand the location of users who share the information.
mdata
1 year 1 month
This cookie is used by Media Innovation group and registers a unique ID to identify a visitor on their revisit, in order to show them relevant ads.
ov
1 year 1 month
This cookie is set by the provider mookie1.com. This cookie is used for serving the user with relevant content and advertisement.
TapAd_3WAY_SYNCS
2 months
TapAd sets this cookie for data synchronization with advertising networks.
TapAd_DID
2 months
TapAd sets this cookie to offer personalized content, social media features, and traffic analysis for its retargeting of online advertising.
TapAd_TS
2 months
TapAd sets this cookie to track users across devices to enable targeted advertising.
TDCPM
1 year
TDCPM cookie is set by Cloudflare service to store a unique ID that identifies a returning user's device which is then used for targeted advertising.
TDID
1 year
TDID cookie is set by Cloudflare service to store a unique ID that identifies a returning user's device which is then used for targeted advertising.
test_cookie
15 minutes
The test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
tu
1 year
AdScale sets this cookie to target ads by registering the user's movements
across websites.
tuuid
1 year
The tuuid cookie, set by BidSwitch, stores an unique ID to determine what adverts the users have seen if they have visited any of the advertiser's websites. The information is used to decide when and how often users will see a certain banner.
tuuid_lu
1 year
This cookie, set by BidSwitch, stores a unique ID to determine what adverts the users have seen while visiting an advertiser's website. This information is then used to understand when and how often users will see a certain banner.
ut
1 year
Cookie used to analyse target groups and hold the number of website hits in various subject areas.
uuid
1 year 27 days
MediaMath sets this cookie to avoid the same ads from being shown repeatedly and for relevant advertising.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSC
session
YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devices
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-id
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextId
never
This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requests
never
This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
zuuid
1 year
This cookie contains an anonymous numerical identifier to identify the user in our system.
zuuid_lu
1 year
This cookie contains a numerical timestamp to store the last time the user was updated in the system.
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.