Astro’s Playroom, Sony Interactive Entertainment, Recenze Astro’s Playroom

Astro's Playroom

Za bezplatnou plošinovku od Sony pro PlayStation 5 by se nemuselo stydět ani Nintendo

Zdroj: Sony
6. 11. 2020
Název: Astro’s Playroom Vývojář: , Vydavatel: Platformy: Recenzovaná verze: PlayStation 5 Žánr: Datum vydání: 19. 11. 2020

Hra Astro’s Playroom je součástí konzole PlayStation 5 a k novému systému ji dostanete zdarma. Jejím úkolem je demonstrovat výkon nového zařízení a především vám představit inovativní ovladač DualSense se všemi jeho možnostmi a funkcemi. Vývojáři z divize ASOBI Team, která spadá pod Japan Studio, spolupracovali s inženýry Sony na návrhu a ladění samotného gamepadu a na výsledku je to poznat. Jejich titul zatím ždímá z haptické odezvy a adaptivních triggerů maximum. A jako takový dělá PS5 skvělou reklamu, protože od přibalené hry očekáváte, že vám předvede, čeho je nové zařízení schopné. Naštěstí i bez pozlátka moderních technologií je Astro především chytlavou a zábavnou plošinovkou pro celou rodinu. I když pohříchu krátkou.

Pro mnoho z vás se zřejmě stane Astro’s Playroom vstupní branou do světa PlayStationu 5. Určitě to nebude jediná hra, na kterou čekáte, ale rozhodně by měla být jednou z prvních, kterou spustíte. Hry, které někdo přibalí ke konzoli, mají obecně rozdílnou kvalitu. Některé zůstanou skutečně jen technologickým demem a benchmarkem vlastní platformy, jiné – jako třeba Wii Sports – jsou vlastně plnohodnotným titulem, který se může minimálně na čas stát synonymem pro daný systém. ASOBI Team vytvořil už dema The Playroom z roku 2013 pro PS4 a The Playroom VR pro PSVR. Oba počiny měly své nesporné kvality, ale i kvůli délce okolo dvou hodin byste je stěží označili za plnohodnotné hry.

Je to interaktivní oslava a pocta konzolím od Sony, v níž vás na každém kroku čeká nějaké překvapení, tajemství nebo narážka.

Po plošinovce Astro Bot Rescue Mission měli ale tentokrát vývojáři větší ambice a je to jedině dobře. Jsem přesvědčený, že Astro Bot je jedna z nejlepších her pro PlayStation VR a možná virtuální realitu obecně. Autoři skvěle demonstrovali novou technologii za pomoci plnohodnotné hry, o jejíchž kvalitách se ale řada hráčů neměla možnost přesvědčit, protože bez VR by velká část hry přišla o své kouzlo. Hratelnost byla v mnoha ohledech založená na prostorovém vnímání a volném pohybu. O to větší radost mi udělalo, že se ASOBI Team tým vrátil a znovu povolal na pomoc Astra. Novinka totiž staví na předchozí hře, její stylizaci i hratelnosti a přidává vlastní novinky spojené s ovladačem DualSense.

Zatímco Astro Bot Rescue Mission zaměstnal hráče přibližně na 8 až 9 hodin, autoři dopředu upozorňovali, že Astro’s Playroom bude kratší hra okolo 4 až 5 hodin, což mohu potvrdit. Je to obrovská škoda, protože bych v jejím světě ochotně strávil mnohem víc času. Astro postupně navštíví několik tématických světů a může se s vaší pomocí zkusit zapsat i do žebříčku ve speciálních časovkách. Jeho alegorická cesta vás provede celou historií značky PlayStation. Je to interaktivní oslava a pocta konzolím od Sony, v níž vás na každém kroku čeká nějaké překvapení, tajemství nebo narážka. Hra vás přímo vybízí, abyste v jejím prostředí experimentovali a opakovaně navštěvovali světy, které jsou inspirované hardwarem PlayStationu. Pokud jste doma měli všechny možné systémy napříč generacemi, můžete se těšit na spoustu nostalgie a vtipných odkazů.

Astro ale nesází jen na emoce pamětníků. Snaží se zůstat moderní a nápaditou plošinovkou, která vás hravou formou seznámí se schopnostmi ovladače DualSense, aniž by otrocky musela využít jeho prvky jen pro prezentaci samotnou. Hlavní hrdina v jednotlivých úrovních najde a oblékne speciální kostýmy, díky nimž se promění na velkou pružinu, opičáka, kouli a usedne i do rakety. S každou transformací se přitom pojí jiné ovládání. Postupně si ale vyzkoušíte vše, co DualSense nabízí, ať jde o úplné novinky, anebo starší funkce, které mají v kombinaci s inovacemi možnost lépe vyniknout. To vše dohromady vede k tomu, že máte pocit, jako byste se mohli opravdu digitálního světa dotknout, jak nás lákali zástupci Sony. I když se takový dojem velmi špatně tlumočí a podobně jako u virtuální reality jde o vjem, který musíte prožít sami.

DualSense a jeho funkce jsou přímo spojené s hraním Astra. Využijete haptickou zpětnou vazbu, adaptivní triggery, mikrofon, ale i starší technologie jako gyroskop, dotykovou plošku nebo reproduktor. Jejich kombinací vzniká ona přesvědčivá iluze, že cítíte povrch, po němž se hrdina pohybuje, nerovnosti na silnici, led pod jeho bruslemi, vítr, který mu vane do obličeje, kapky deště padající na jeho deštník, trysky motorů jeho lodě, bahno, do kterého se boří, střelbu ze zbraně, kterou svírá v rukou, nebo někoho, kdo se ukrývá uvnitř gamepadu. Hmatová odezva je v Astrovi tak zábavná, že rozptýlí vaše pochyby, zda jde o smysluplnou inovaci, anebo jen krátkodobý efekt. Hra nám už ale neodpoví na otázku, zda se jí ujmou i další vývojáři, protože to může mnohdy znamenat nutnost ušít jí hratelnost na míru nebo ji alespoň výrazně ohnout. To platí i pro adaptivní triggery, které – pokud to autoři chtějí – kladou větší odpor, než byste možná čekali. Výsledný efekt se slovy šatně popisuje, ale působí jako next-gen kombinace rumblu v triggerech u ovladače z Xboxu One a HD rumblu z Joy-Conu Nintenda Switch.

Pozoruhodné přitom je, jak velký vliv na celkový prožitek má reproduktor na ovladači DualSense. Možná si pomyslíte, že nejde o žádnou převratnou novinku, ale právě v kombinaci s haptikou a adaptivními triggery vynikne naplno, když zvuk nejde jen z reproduktorů televize či vašeho audio systému, ale vychází také z ovladače. Zní to možná hloupě, ale sluch dodá ostatním vjemům další rozměr, když zvuk slyšíte z vašich rukou. Alespoň na mě to tak působilo a se sluchátky na uších mi subjektivně nepřišel najednou efekt tak důrazný. Za pozornost stojí také grafika a technické zpracování. Na první pohled vám možná Astro dech nevyrazí, ale když začnete jeho svět pečlivě zkoumat a zaměříte se na drobné detaily, dojde vám, kolik úsilí do něj autoři vložili a jaký potenciál v novém hardwaru dříme. Kdyby nic jiného, určitě stojí za pozornost, jak rychle se hra spouští, že jste během chvíle v hlavním menu a za moment už můžete hrát, případně se během okamžiku přesunete do jiného levelu. A o konzoli přitom nebudete ani slyšet.

Žádná hra by se ale neměla omezit jen na prezentaci nějakých vychytávek, byť sebezajímavějších. Naštěstí to není případ Astra. I když se titul skvěle ovládá a opravdu velmi pěkně vypadá, myslím, že si z něj většina hráčů odnese i jiné zážitky. Třeba že se u něj může dobře pobavit dospělý i malé dítě. Má univerzální hratelnost a principy, za něž by se v plošinovce nemuselo stydět ani Nintendo. Prostředí je velmi interaktivní, další postavy i předměty reagují na vaše akce a výsledkem jsou legrační situace. V průběhu hry narazíte i na pár mini bossů, kteří vás prověří z osvojeného ovládání, hlavně se ale budete dobře bavit. Celý titul je navíc stejně jako konzole PlayStation 5 v češtině.

Astro’s Playroom

• Skvěle demonstruje nové možnosti a technologie
  • Je součástí samotné konzole PS5
  • Povedený alegorický výlet do historie PlayStationu
  • Není to jen benchmark, ale skvělá a nápaditá plošinovka
  • Využívá na maximum ovladač DualSense a jeho nové prvky
  • Kreativní ovládání kombinuje různé technologie
  • Intenzivní pocity z haptické odezvy a adaptivních triggerů
  • Bleskurychlý loading a střídání levelů
  • Zábavný úvod do PS5 a seznámení s novou platformou
  • Spousta překvapení, tajemství a vtipných narážek
  • Hra pobaví děti i dospělé a je vtipná
  • Je to pohříchu krátký titul
  • Promarněný potenciál udělat z Astra plnohodnotnou hru
Ohodnotit spravedlivě Astro's Playroom je nesmírně obtížné, protože to nakonec pořád přeci jen není normální hra, i když se o to autoři upřímně snaží. Na jedné straně je vynikající plošinovka, zábavná hratelnost a přesvědčivá prezentace hardwaru i rozmanitého ovládání. Na straně druhé je pohříchu skromná porce obsahu, kterou by si běžná hra v tomto žánru nejspíš nikdy neobhájila, nebo jen za velmi nízkou cenu. A jsme u toho. Nesmíme nikdy zapomenout na to, že Astra dostanete spolu s konzolí, nic za něj už zaplatit nemusíte. V každém případě je to ale rozhodně víc než technologické demo, kterého jste se možná obávali. Je to perfektní ukázka potenciálu konzole i ovladače, skvělá demonstrace nové technologie i oslava značky PlayStation, která by si zasloužila plnohodnotné pokračování.

1