První Ultima se po 41 letech dočkala remasteru

První Ultima se po 41 letech dočkala remasteru

Autorem je nadšenec, který přepracoval grafiku do podoby „jen“ 37 let starého čtvrtého dílu

Zdroj: Origin Systems
17. 7. 2022

Pokud vám připadá, že se remasterů nebo dokonce remaků obvykle dočkávají hry, které vlastně ještě nejsou tak staré, máme pro vás jednu víkendovou perličku. Co byste řekli na vylepšenou verzi prvního dílu legendární série Ultima od Richarda Garriota a jeho studia Origin Systems? Jen pro pořádek, Ultima I: The First Age of Darkness vyšla před těžko uvěřitelnými 41 lety, takže minimálně podmínku značného stáří originální hry hravě splňuje. Celá záležitost je ale o to zajímavější, protože tohle tradiční top-down RPG, původně určené pro Apple II, ale později i další platformy, bylo přepracováno do podoby čtvrtého dílu série, který však vyšel v roce 1985. Naskýtá se nám tudíž příležitost, podívat se do minulosti a zjistit, jak by aktuální praktiky vývojářů vypadaly v době, kdy možná spoustu z vás, našich čtenářů, nebyla vůbec na světě.

Remasteru si všimli redaktoři magazínu PC Gamer, kteří citovali tweet videoherního historika Damiana Gerliho. Ten upozornil na pečlivou práci autora remasteru Jeremyho Abrahamsona a odkázal na 8kB balíček ke stažení. „Nedávno vyšla kompletní grafická předělávka první Ultimy, o kterou se postaral Jeremy Abrahamson. Používá set dlaždic z Ultimy IV pro celkově hezčí vzhled,“ říká Gerli a doplňuje, že venkovní prostor i dungeony zůstaly v podstatě beze změny. Instalace remasteru je tak jednoduchá, jak byste od modifikace pro takhle starou hru očekávali – stačí přepsat pět souborů, které naleznete ke stažení na stránkách Internetového archivu, a stará dobrá Ultima se před vašima očima promění ve zmiňovanou čtyřku. Při přímém porovnání musíme podotknout, že změna je opravdu markantní, byť se samozřejmě pohybujeme na úrovni těžkého retra.

Zdroj: koláž, Vortex

Možná to ale bude výzva pro někoho z vás, podívat se během víkendu ke kořenům žánru RPG, který vznikal doslova na Garriottově koleni. Hru společně se svým přítelem Kenem W. Arnoldem – pozdějším skladatelem hudby pro mnoho dílů Ultimy – vytvořili během prvního roku studia na Texaské univerzitě a celé dílo dali dohromady za méně než jeden rok. Podle pozdějších rozhovorů Garriott nepočítal na začátku s tím, že se ze hry stane série, k jejímu vývoji prý ale přistupoval profesionálněji, nežli k předchozímu titulu Akalabeth. Za necelý rok nicméně měla Ultima I na svém kontě 20 000 prodaných kusů a do roku 1990, tedy devět let od svého uvedení, přinesla rozjíždějícímu se studiu přes 300 000 dolarů. Je nicméně správné uvést, že vydání hry na dalších platformách a operačních systémech, konkrétně v roce 1986 pro DOS, přineslo v pravém slova smyslu remake, hra nicméně grafické kvality čtvrtého dílu nedosahovala. Stranou pak nesmí zůstat ani pokusy o skutečný remake, který vznikal po roce 2001 v týmu Peroxide, tvořeným převážně z fanoušků hry. Ti obdrželi od Garriotta posvěcení, že mohou nakládat s licencí, jak chtějí, pokud hra zůstane freeware, projekt byl ale po letech vývoje zrušen a již nebyl obnoven.

Nahlásit chybu v článku

Napsat komentář

Další články
Nahoru