Proč změnila Amanita podobu Chuchla?

Proč změnila Amanita podobu Chuchla?

Vývojáři čelili opakované kritice kvůli černé barvě hlavního hrdiny

21. 12. 2018

Vývojáři z českého studia Amanita Design vydali včera večer prohlášení, ve kterém oznamují změnu podoby hlavního hrdiny Chuchla z jejich stejnojmenné hry. Z černého chuchvalce vlasů, chlupů a prachu se tak rázem stává oranžový chuchvalec, což v první chvíli samozřejmě vyvolalo spoustu otázek. Na většinu z nich odpovídá už samotný vzkaz, ve kterém Amanita uvádí, že chce předejít byť jen nepřímému spojování jejich práce s rasismem nebo jakoukoliv jinou podobou nesnášenlivosti či nenávisti.

Co je skutečnou inspirací Chuchla?

Důvodem pro změnu barvy Chuchla byly podle Amanity množící se žádosti hráčů, které se objevovaly celý rok a na které se čeští vývojáři rozhodli zareagovat. Směřovaly totiž k tomu, že Chuchel až nápadně připomíná černošskou karikaturu, která je v anglosaských zemích považována za projev rasismu a xenofobie. Tradice tzv. blackface sahá například ve Spojených státech do poloviny devatenáctého století, kdy na sebe bělošští herci pomocí tmavého make-upu brali podobu černochů a bavili obecenstvo v humorných inscenacích. Typický vzhled nalíčených herců pak postavička Chuchla skutečně vzdáleně připomíná.

Jde ale o poměrně bizarní případ, vzhledem k tomu, že Chuchel až na obličej a grimasy, které pomocí něj umí vykouzlit, připomíná člověka jen velmi vzdáleně a vývojáři v prohlášení uvádí, že si tuto spojitost dopředu vůbec neuvědomili. Sám autor Chuchla, výtvarník Jára Plachý, ještě před vydáním hry pomocí diagramu navíc vysvětloval, kde našel inspiraci pro vzhled hlavní postavy a vedle svého obličeje najdete v přísně logickém obrázku i Plachého psa Anču. I přes to se ale objevovaly další šokované komentáře, ve kterých jednotliví diskutující vyjadřovali své pohoršení a velké překvapení nad tím, že se nikdo v Amanita Design nepozastavil nad tak zjevnou spojitostí. Příklady rozčarování ale lze nalézt i v několika článcích, které inspiraci zpochybňují a poukazují na velký rasový problém.

Anglosaská kritika

Steven Scaife se ve svém textu na serveru Medium.com omluvil čtenářům, že Chuchla recenzovali i přes zjevnou nekorektnost a vysvětlil to tím, že se na hru nedíval s dostatečnou historickou perspektivou. Je zarážející, že sám zmiňuje, nakolik bral zprvu Chuchla jako animovanou postavičku a dále se kaje za svou ignoraci vůči tradici, ze které Chuchel, dle jeho pohledu, očividně vychází. Na webu The Spinoff pro změnu Adam Goodall nabádá vývojáře, aby vůči podobným tradicím nebyli slepí a brali na sebe zodpovědnost právě v tom ohledu, že jejich hry půjdou příkladem.

Jde o cenný vhled do myslí hráčů v anglosaských regionech, o tom není pochyb, i když se celá záležitost může jevit pohledem Evropana pomýlená. Výsledkem je nicméně to, že Amanita Design učinila ústupek, díky kterému pro velkou skupinu potenciálních zákazníků nevzniká žádný další problém a vztah nebude dál narušován. Na tomto místě je ale rozhodně fér, přenechat slovo samotným vývojářům, které jsme oslovili s několika otázkami a nechali si vysvětlit důvody, způsob úpravy Chuchla a případné dopady na budoucí práci tohoto renomovaného českého studia. Právě budoucí přístup je totiž předmětem úvah a pochybností ze strany kritiků současného postupu Amanity.

Proč změnila Amanita podobu Chuchla?

Jak jsme hodnotili Chuchla

V březnové recenzi jsme Chuchlovi udělili hodnocení 9/10 a pochvalovali jsme si nejen perfektní výtvarnou stránku, ale především hravost úrovní. Sympatické je, že Chuchel přejímá řadu mechanismů z jiných známých nebo legendárních titulů a v kombinaci s příjemnou výzvou v jednotlivých hádankách se jedná o maximálně laskavou záležitost, kterou si užijí všichni, kdo si chtějí ještě pořád hrát.

Pojďme ještě jednou k otázce, proč ke změně došlo?

Od vydání Chuchla na PC jsme zaznamenali několik připomínek – článků, postů na sociálních sítích, na fórech – které se dotýkaly Chuchlova zjevu, konkrétně toho, jak moc podobný je starému rasistickému stereotypu ‚blackface‘. V našem kontextu pro drtivou většinu lidí něco úplně neznámého (toho času bohužel i pro nás), ale ve světě, konkrétně v USA, je to i po více než 100 letech hodně citlivá věc.

Jak dlouho jste případnou změnu řešili? Existovaly i jiné varianty?

Zkoušeli jsme různé barevné kombinace a nakonec jsme se rozhodli pro zachování původní barevné palety – černá a oranžová. Bylo to nejčistší a nejméně invazivní řešení, a zároveň jsme se s ním poměrně rychle sžili.

Jak složité je tuhle změnu provést technicky?

Jára Plachý musel nejen změnit bitmapy, ale zároveň projít a upravit veškeré animace, kterých je v Chuchlovi nespočet. To byla ta nejnáročnější a nejpracnější část. Zároveň jsme museli celou hru několikrát důkladně otestovat, protože sebemenší změna často rozvrtá i několik dalších věcí.

Jak dlouho bude trvat, než se změna projeví napříč všemi platformami?

Dny, maximálně pár týdnů. Verze pro iOS a Google Play už jsou aktualizované a brzy hru aktualizujeme i na všech PC/Mac storech, kde Chuchla prodáváme – Steam, GOG, Humble Store, itch.io a Mac App Store.

Znamená to něco zásadního pro další vaše projekty? Tedy větší kontrolu nad obsahem na úkor kreativity?

Rozhodně se v rámci dalších projektů nehodláme nijak omezovat – třeba příští hra Járy Plachého bude nekompromisní hororovka (nejedná se o oznámený Creaks, pozn. red.) – ale zároveň si na základě této zkušenosti dáme větší pozor, abychom už podobně nenarazili. Bohužel jsme se, jak už zaznělo ve vyjádření, otřeli o hodně citlivé téma, které nám je z kulturního hlediska natolik vzdálené, že se nad tím nikdo z nás nezamyslel včas.

Nahlásit chybu v článku

19

Napsat komentář

Další články
Nahoru