Planet Nomads, Craneballs, Proč se vydání nové české hry Planet Nomads obešlo bez oslav

Proč se vydání české hry Planet Nomads obešlo bez oslav

Po 4 letech vychází ambiciózní sci-fi z Ostravy. Vývojáři čelí kritice za nenaplněnou vizi

7. 5. 2019
Název: Planet Nomads Vývojář: Vydavatel: Platformy: , , Žánr: , Datum vydání: 3. 5. 2019

V pátek 3. května vyšla zcela nečekaně česká hra Planet Nomads od studia Craneballs. Stalo se tak bez větší parády. Verzi 1.0.0.0 doprovodil jen stručný text a obešla se i bez tradičního launch traileru. Záhy se přitom snesla na autory hlasitá kritika ze strany stávajících majitelů. Vytýkají vývojářům nesplněné sliby, chyby, špatnou optimalizaci i mezery v obsahu. A řada z nich se obává, že se na situaci už v budoucnu mnoho nezmění. Ti ostřejší přitom poukazují na skutečnost, že rozdíl mezi poslední early access a finální verzí je údajně jen symbolický.

Titul poháněný enginem Unity začal vznikat zkraje roku 2015 a šlo o odvážný krok vývojářů úspěšných v mobilním prostředí do světa velkých her.

Rozhodli jsme se proto na problém podívat zblízka a kontaktovali autory hry, aby měli možnost na výhrady hráčů zareagovat. Nejprve je ale na místě alespoň stručná rekapitulace. Planet Nomads je sci-fi survival sandbox, v němž hráč v kůži hlavního hrdiny ztroskotá na cizí planetě a musí tu jednoduše přežít. Zjednodušeně řečeno jde o mix Minecraftu a Space Engineers, jehož vizuální stylizace hodně připomíná No Man’s Sky od Hello Games.

Hra je k dispozici pro Windows, Mac i Linux a momentálně se prodává na Steamu s dvacetiprocentní slevou za 15 eur a na GOGu za 17 dolarů. Titul poháněný enginem Unity začal vznikat zkraje roku 2015 a šlo o odvážný krok vývojářů úspěšných v mobilním prostředí do světa velkých her. V roce 2016 prošel titul úspěšně kampaní na Kickstarteru, kde si autoři řekli o 70 tisíc liber. Fanoušci nakonec na hru přispěli přes 96 tisíc liber. Na jaře 2017 hra debutovala v podobě early access verze, na které od té doby tým usilovně pracoval.

Studio Craneballs sídlí v Ostravě a za posledních 10 let vydalo řadu úspěšných mobilních her. Tituly jako Blimp: The Flying Adventures nebo Overkill byste mohli znát i vy. Přibližně dvacetičlenný nezávislý tým se po získání důležitých zkušeností odvážně pustil do vývoje velké hry a když s Planet Nomads začínal, rozhodně si nevybral špatně. Po survivalech a sanboxech ve sci-fi kulisách byl velký hlad a nabídka ani zdaleka nepřevyšovala poptávku tak jako dnes. Nicméně vývoj hry je zdlouhavý a náročný proces, přičemž situace na trhu se rychle vyvíjí a stejně tak se proměňují i chutě hráčů. Originální koncept dnes čelí tvrdé konkurenci. Jen málokterý žánr je tak saturovaný a přecpaný.

Je ale potřeba zdůraznit, že po celou tu dobu se autoři nevzdávali a na hře dál pracovali a pravidelně ji aktualizovali. Nečekané vydání přesto hráče zaskočilo a na stole se objevila otázka, co vlastně znamená pojem “hotová hra”. Zdaleka ne poprvé v poslední době. Craneballs připouští, že vše nešlo podle plánu a výsledek je věcí kompromisu. “V dlouhodobém hledisku se nám nedaří držet krok s konkurencí v žánru sandboxových her. Hráčské standardy tohoto žánru neúprosně stoupají a nám se nedaří zhodnocovat své investice,” napsali nám autoři Planet Nomads.

„Během let našeho vývoje se podařilo vystavět klíčové části hry, tak jak jsme o ní přemýšleli, ale nejednalo se o ucelenou hru.“

Ve stručné novince na Steamu vývojáři poznamenali, že se rozhodli vydat hru dříve, než zamýšleli, protože dokončili příběh. Titul má několik konců, je třeba rozluštit místní záhadu a přežít. Na oficiálním webu už byli konkrétnější a uvádí, že se jim povedlo připravit dosud nejlepší verzi hry. Přiznávají, že to byla dlouhá a divoká jízda s pár výmoly na cestě, ale dosáhli podle svých slov cíle. Vedle příběhu se navíc v posledních měsících pokusili vyladit další části. Craneballs říkají, že hra prodělala řadu změn, ale teď cítí, že dosáhli toho, o co usilovali. Současně poděkovali fanouškům za jejich neutuchající podporu a zpětnou vazbu, které se jim dostávalo v rámci programu předběžného přístupu.

Jenže právě přízeň publika nyní autoři ztrácí. Ohlasy na Steamu jsou smíšené a na Planet Nomads se valí hodně kritiky, která zesílila poté, co autoři oznámili opuštění early accessu. Slibná hra podle zákazníků z tábora kritiků nedokázala naplnit svůj potenciál a promarnila příležitost. Chybí jí prý obsah, působí nedokončeně a potýká se s výkonem. “Během let našeho vývoje se podařilo vystavět klíčové části hry, tak jak jsme o ní přemýšleli, ale nejednalo se o ucelenou hru,” prohlásil tým pro Vortex. Na druhé straně by nebylo fér nevypíchnout, že řadě lidí se navzdory nastíněným problémům líbí a dál věří v její úspěch. Bylo by nošením dříví do lesa tlumočit tu jednotlivé komentáře, sami si je můžete projít na Steamu.

Paradoxně je to přitom právě Steam, který vývojářům přidělal v poslední době vrásky. Podobně jako mnoho jiných autorů si i Craneballs stěžují na změny ve fungování distribučního kanálu, který upřednostňuje obří hry před těmi nezávislými. “Během posledního roku vývoje se potýkáme s výrazným propadem návštěvnosti ze strany Steamu a to Planet Nomads postavilo do existenční situace,” vysvětluje studio. “S touto situací jsme naložili tak, že jsme hru uvedli do uceleného stavu nabízející několik hodin řízeného herního zážitku v sandboxovém světě s příběhovou linkou. Doufáme, že alespoň toto někteří hráči ocení a najdou si v Planet Nomads opět zalíbení,” dodává tým.

Craneballs si uvědomují, že to nemusí v dnešní situaci stačit. “Kritika od hráčů je samozřejmě oprávněná,” poznamenává sebekriticky ostravský tým s tím, že volil menší zlo. Smyslem tohoto textu rozhodně není vývojáře očernit, pošpinit nebo poškodit. Rádi bychom jen vnesli více světla do celé situace. Leckoho z vás totiž vydání možná překvapilo. Mnozí se mohou podivovat rovněž tomu, proč hra, která se těšila převážně pozitivním verdiktům, přišla o přízeň části fanoušků.

Rok 2018 byl zjevně pro Craneballs tvrdou zkouškou. Podle svých slov neměli dost zkušeností s dlouhotrvajícím vývojem tak velkého projektu.

Ve skutečnosti se ale k opuštění early accessu už nějakou dobu schylovalo, jak si mohli pozorní hráči povšimnout. Blížícímu se vydání plné verze se autoři věnovali na svém blogu důkladněji třeba v prosinci 2018, kdy oznámili, že jsou si jistí, že hru vydají v červnu 2019, takže zase nejde o takový blesk z čistého nebe. Tehdy napsali, že i když se nevybralo dost peněz na všechny stretch goaly, chtěli dostát všem svým závazkům, doplnit všechny možné prvky a učinit ze hry hit. Už tehdy ale také padlo, že ekonomická realita jim neumožní dokončit hru v původně zamýšleném rozsahu. Rok 2018 byl zjevně pro Craneballs tvrdou zkouškou. Podle svých slov neměli dost zkušeností s dlouhotrvajícím vývojem tak velkého projektu.

Tým zeštíhlil a pravděpodobně se znovu chtěl zaměřit spíš na mobilní tituly. Dokončit hru se zdálo být nemožné. “Zvažovali jsme dokonce zrušení hry bez toho, aniž by opustila early access,” napsal tým v prosinci. Podpora komunity ale autorům dodala další potřebnou energii. Část studia byla převelena na další projekty, ale navzdory tomu se povedlo Planet Nomads dále vylepšovat a přidávat nový obsah i funkce.

Snad se nám povedlo trochu víc objasnit, v jaké situaci se vývojáři a hra ocitla a proč finální verze nedopadla třeba úplně podle představ hráčů ani samotných autorů. Je to jen další důkaz skutečnosti, jak tvrdý tenhle byznys je. A že když jakékoli studio není schopné dostát všem svým slibům, závazkům a vlastním představám, není v tom obvykle špatný záměr. Připomíná nám to, že součástí herního byznysu nejsou jen oslavovaná vítězství, ale i malé neúspěchy.

Důležité je přitom zdůraznit dvě věci. Nikde není psáno, že se nemůže Planet Nomads dočkat dalších záplat. Opuštění early accessu nemusí nutně znamenat konec dalších updatů. A především my sami jsme zatím neměli možnost plnou verzi vyzkoušet, takže vám můžeme tlumočit jen výtky ostatních hráčů. Jestli jde o oprávněnou kritiku, anebo přehnané reakce, je v tuto chvíli obtížné rozklíčovat. Ale bylo by hloupé zavírat oči před tím, že vyšla dlouho očekávaná česká hra jen proto, že to tentokrát nevypadá na jednoznačný úspěch. A stále je třeba si opakovat, že navzdory hlasité kritice se najdou fanoušci, kteří se titulu a autorů zastávají.

Autoři nikoho nepodvedli, jen neobstáli v krajně nepřátelském prostředí.

Vše je věcí interpretace. Někdo se zlobí, že se výsledek nepodobá vizi z Kickstarteru. Jiní píší, že Craneballs udělali zjevně, co bylo v jejich silách. A pokud si hra nedokázala na sebe vydělat dost peněz, nemusí to být nutně jen kvůli tomu, že je špatná. Spousta dobrých projektů se krčí na Steamu ve stínu obřích projektů a nakonec končí v propadlišti dějin. S ohledem na nedostatek finančních prostředků a dlouhý vývoj je spíš úctyhodné, že Craneballs nehodili flintu do žita a pokusili se udělat maximum a přiblížit ambicióznímu plánu.

Přesně to vystihuje příspěvek uživatele Steamu s přezdívkou FlakMagnet, který naznačuje, že autoři nikoho nepodvedli, jen neobstáli v krajně nepřátelském prostředí. “Za své peníze jsem dostal 400 hodin zábavy. Jsem smutný, ale ne zahořklý,” dodává.

Nahlásit chybu v článku

3

Napsat komentář

Další články
Nahoru