„Zachránila mě exkluzivní smlouva s Epic Storem“

Proč jsou na Steamu profily Epic exkluzivit? Chtějí to Valve

Autorka hry Kine čelila kritice, že si dělá reklamu zadarmo. Ve skutečnosti ji požádal Steam

18. 9. 2019

Možná jste si někdy také položili otázku, proč vlastně na Steamu zůstávají profily her, které tam nejdou koupit. Tedy primárně her, jejichž autoři se nakonec třeba rozhodli vydat digitální PC verzi prostřednictvím Epic Games Storu. Část hráčů podle ohlasů předpokládala, že je důvodem lenost vývojářů, kteří prostě po sobě na Steamu “neuklidí”. Další se pak domnívali, že si touto cestou chtějí tvůrci udělat reklamu, ačkoli uzavřeli exkluzivní smlouvu s Epicem. Pravda je však jinde.

Autorka hry Kine Gwen Frey, o níž jsme psali letos v květnu s tím, že ji měl kontrakt s Epicem zachránit, do této problematiky vnesla trochu víc světla. Dostala totiž v diskuzi na Steamu stejnou otázku. Respektive dostala mnohem drsnější verzi této otázky, v níž se tazatel rozčiloval nad tím, že Kine má profil na Steamu, ačkoli tu (zatím) nevychází. Takový vývojář je podle něj chamtivý, hloupý a pravděpodobně nenávidí Steam.

„Dlouho předtím, než jsem spustila stránku na Epic Storu, jsem požádala Valve, aby odstranili můj profil na Steamu.“

Další diskutující se přidal s tím, že Kine nemá na Steamu ani předběžné datum vydání. Valve prý má takové hry a jejich autory ze Steamu vykázat až do chvíle, než se skutečně přiblíží jejich vydání pár týdnů, maximálně měsíců předem. A obává se, že ti, kdo se domluvili s Epicem, ve skutečnosti nemají v plánu se na Steamu vůbec objevit. A když už, tak po celém roce, což je podle něj příliš dlouho.

Tak jak je to ve skutečnosti? Jinak než hráči předpokládají, jak to tak v podobných případech bývá. Gwen Frey vysvětlila, že ona samotná byla v této věci na pochybách. “Dlouho předtím, než jsem spustila stránku na Epic Storu, jsem požádala Valve, aby odstranili můj profil na Steamu. A oni to udělali. Ale velmi na mě naléhali, abych to ještě zvážila,” vysvětlila Gwen Frey.

Valve podle ní chtějí, aby vývojáři, kteří vydávají na jiných obchodech, měli svou stránku i nadále na Steamu. “Chtějí, aby si zákazníci mohli přidat hru do seznamu přání na Steamu, když uvidí trailer někde jinde,” objasnila, proč pravděpodobně prezentace Epic exkluzivních her z této distribuční platformy nemizí.

Gwen Frey přesto chtěla, aby profil její hry ze Steamu zmizel, a tak se také stalo. Hra tu nebyla několik měsíců k nalezení. “Než jsem vydala poslední trailer, kontaktovala jsem Valve a zeptala se jich, zda nezměnili názor,” uvedla. Ukázalo se, že nikoli. Steam ji naopak povzbudil, aby stránku pro Kine znovu spustila.

„Tohle bylo jejich rozhodnutí a já jim věřím, že ví, co je nejlepší pro jejich zákazníky.“

Podle svých slov Gwen Frey rozumí, kde se tyto názory berou, a že se hráči domnívají, že takto podporují Steam. “Nicméně tohle bylo jejich rozhodnutí a já jim věřím, že ví, co je nejlepší pro jejich zákazníky,” dodala vývojářka. Někteří po jejím vysvětlení uznali, že to dává smysl a vydělají na tom všechny strany, pokud je řeč o časové exkluzivitě jako v případě Kine, což se bude týkat většiny titulů. Jiní diskutující ale Gwen Frey neváhali obvinit ze lži s tím, že autorce nevěří, dělá si reklamu zadarmo a porušuje pravidla Valve.

Jak už bylo řečeno, hráči a potenciální zákazníci si takto mohou titul přidat do seznamu přání a navíc Steam může dát jednoduše vědět, že hra se na jeho platformě nakonec objeví. Problém by to byl v případě her, jejichž vývojáři by se na Steamu vůbec nechystali. Přesto dochází i ke komickým situacím, kdy kvůli absenci některých funkcí na Epicu řeší třeba technické problémy se hrou majitelé na Steamu, ačkoli se tu hra neprodává.

Proč jsou na Steamu profily Epic exkluzivit? Chtějí to Valve

"Zachránila mě exkluzivní smlouva s Epic Storem"

Nezávislá vývojářka Gwen Fre se brání kritice za exkluzivitu. Před nabídkou od Epicu uvažovala, že svůj titul prodá nějakému vydavateli, aby si mohla dovolit najmout výtvarníky a hru vůbec dokončit. “Ale neudělala jsem to, protože mě zachránila dohoda o exkluzivitě s Epicem,” napsala na Twitter v reakci na množící se komentáře o tom, že vývojáři prodávají svou duši, protože tu neexistuje žádný jednotlivec v ohrožení, který by takovou nabídku dostal. [celý článek]

Nahlásit chybu v článku

Napsat komentář

Další články
Nahoru