Pro Square Enix měla být západní studia přítěží

Pro Square Enix měla být západní studia přítěží

Zakladatel Eidos Montreal se rozpovídal o podivné akvizici. Označil ji za garážový výprodej

Zdroj: Eidos Montreal
28. 7. 2022

Když letos v květnu Square Enix prodal svá západní studia Square Enix Montreal, Eidos Montreal a Crystal Dynamic, šlo o velké překvapení. Ještě překvapivější však byla poměrně nízká suma, kterou nákup těchto významných studií s řadou výrazných a oblíbených značek, provázela. Ta činí pouhých 300 milionů dolarů. Zakladatel Eidos Montreal Stephane D’Astous se nejen o této akvizici rozpovídal v rozhovoru pro GamesIndustry.biz, ačkoli společnost opustil již téměř před deseti lety. Tak tehdy nicméně učinil kvůli Square Enix, které Eidos a Crystal Dynamics zakoupilo v roce 2009, což podle něj hraje roli i v současné situaci.

Suma překvapila i D’Astouse, samotný prodej ovšem nikoli. Podle něj se to dalo předvídat a jedná se o důsledek problémů a komplikovaného vztahu mezi studii, což šlo pozorovat už dávno předtím, než odešel. Od přechodu pod Square Enix si přitom původně sliboval, že pomůže Eidosu zužitkovat jejich znalosti v oblasti vývoje her, jelikož jejich tituly patřily mezi oblíbené i pozitivně hodnocené, po prodejní a finanční stránce. Nízká cena, za niž se Square Enix svých studií „zbavilo“, by mohla souviset se spekulacemi, že má Sony zájem o Square Enix, nicméně pouze o japonskou pobočku Square Enix Tokyo, což D’Astous rovněž poznamenal. Tento podivně levný prodej pak označil jako možný „garážový“ výprodej.

Přehnaná kritika?

D’Astous tvrdí, že komunikace příliš nefungovala a vývoj se stal složitějším. Navíc podle něj nemělo japonské Square Enix příliš velkou důvěru v západní studia a často byla znevažována jejich práce, snášela se na ně přehnaná kritika, respektive celkově na veškeré produkty, jež vznikly mimo Japonsko. Tento přístup se pak musel projevit a odrazit v jednotlivých studiích a týmech.

Tehdy věřili svým silným značkám. Pustili se do Deus Ex, Thiefa a pomohli zrestartovat Tomb Raider. Dokonce se uvažovalo i o Legacy of Kain, ale na to nedošlo vzhledem k tomu, že oproti ostatním hrám se nejedná o tak silnou značku. D’Astous byl i u smlouvy Crystal Dynamics s Marvelem na herní Avengers a Guardians of the Galaxy. Obě hry dopadly tak trochu nešťastně – Avengers se potýká s nezájmem hráčů, Guardians of the Galaxy byli přijati více než nadšeně, prodejně se však podle Square Enix o takový úspěch nejednalo, ačkoli se později čísla zlepšila a Strážci nakonec předčili očekávání. D’Astous za tím vidí i jistou „únavu“ a příliš superhrdinské tématiky…

Je to vlak, který zpomaluje a potřebuje nějakou injekci – energie, peněz nebo tak něco. A je to nešťastné, protože v těch studiích je spousta opravdu dobrých lidí,

Deus Ex: Human Revolution v roce 2011 zaznamenalo úspěch, nový Thief z roku 2014 bohužel už menší. Ačkoli tou dobou D’Astous již ve studiu nepůsobil, tvrdí, že kdyby měl tým, ač nebyl tak jednotný jako v případě Deus Ex, ještě tak devět měsíců navíc, šlo by o mnohem lepší hru. Přesto tvrdí, že jde o jeden z jeho nejoblíbenějších projektů. Obává se však, jak Eidos dopadne i pod Embracerem. Některá studia neměla dlouho projít žádnými změnami či velkou transformací. „Je to vlak, který zpomaluje a potřebuje nějakou injekci – energie, peněz nebo tak něco. A je to nešťastné, protože v těch studiích je spousta opravdu dobrých lidí,“ poznamenal k tomu D’Astous.

Nahlásit chybu v článku

Napsat komentář

Další články
Nahoru