branding
Přijali by naši vývojáři nabídku exkluzivity na Epic Storu?

Přijali by naši vývojáři nabídku exkluzivity na Epic Storu?

Zeptali jsme se českých a slovenských tvůrců, zda by je mohl zlákat konkurent Steamu

5. 9. 2019

Hráči se stále nemohou shodnout na tom, zda novou konkurenci Steamu v podobě Epic Games Storu vítají, či nikoli. Velká část kritiků se ovšem nemůže smířit především s exkluzivními kontrakty, které Epic uzavírá s některými studii na konkrétní tituly. Ty pak v PC verzi na jiném digitálním distribučním kanálu nenajdete. Přinejmenším po určitou dobu. Co si ale o těchto smlouvách a exkluzivitách myslí samotní vývojáři? V minulosti jsme opakovaně slýchali vyjádření vydavatelů i autorů ze světa. Někteří se proti Epicu staví poměrně ostře a podobná výhradní prodejní práva jednoznačně odmítají. Jiní naopak tvrdí, že jim Epic svými velkorysými nabídkami dal pocit jistoty a úlevy.

Jak ale vnímají nového hráče čeští a slovenští vývojáři? Přál jsem si to zjistit. Zeptal jsem se proto velkých i malých domácích studií, zda by jejich tvůrci uvažovali o tom, že by se jejich titul objevil v PC verzi jen na Epic Games Storu, pokud by takovou nabídku dostali. Zajímalo mě nejen to, zda by je taková hypotetická nabídka zaujala, ale rovněž proč by ji naopak odmítli, případně jestli by hrálo roli, že se jedná o časově omezenou exkluzivitu. A jakkoli je nepochybně důležité, co si přejí koncoví zákazníci, tedy hráči, je neméně podstatné znát stanovisko a názor samotných vývojářů, kteří mohou být v některých případech na podobném obchodu existenčně závislí.

Jakub Dvorský, Amanita Design

Epic Storu prozatím fandíme – je to vítaná konkurence už víceméně monopolnímu Steamu. Kromě toho jejich podmínky pro vývojáře jsou podstatně lepší a rozumnější, takže bychom tam rádi viděli i všechny naše hry. Co se týká exkluzivity, tak by samozřejmě záleželo na podmínkách, ale v zásadě proti tomu nic nemáme. Z jejich strany to dává smysl a ze strany vývojáře také, pokud je záloha, kterou poskytují předem, dostatečně vysoká a eliminuje ztrátu, kterou může způsobit nepřítomnost na Steamu.

Ján Ilavský, Beat Games

Ak by sme podobnú ponuku dostali, tak by sme ju prijali iba za určitých podmienok. Muselo by ísť o úplne novú hru, ktorá sa ešte nezačala predávať, a nikdy predtým by sme nesmeli sľúbiť, že vyjde aj na Steame. Za týchto podmienok v tom nevidím najmenší problém.

Jan Zelený, Mashinky

Určitě bych neuvažoval o exkluzivitě neomezené. Co jsem slyšel, tak se může jednat i o exkluzivitu na jeden rok. V tom případě bych o tom uvažoval a od Epicu si vyžádal víc informací. Důvod mojí ochoty je ten, že v případě tak dlouhodobého early accessu nepředstavuje jeden rok až takovou dobu výměnou za to, že se i skrze Epic Games Store o hře bude vědět. Je to jakoby marketing navíc a ještě s podporou Epicu – finanční i jejich supportu při vydávání.

Eva Balíková, Attu Games

Naše hra je pro Epic moc malá a nezajímavá, takže žádnou podobnou nabídku jsme před vydáním nedostali. Chtěli jsme v jejich Storu Feudal Alloy vydat vedle Steamu a GOGu taky, žádost jsme jim opakovaně posílali, ale nestálo jim to ani za odpověď. To, jestli bychom exkuzivitu zvažovali, by záleželo na konkrétní situaci. Pro vývojáře jako jsme my, to může být otázka přežití.

Sami jsme těsně před vydáním měli sotva na nájem a jídlo a podobná věc by nás zachránila. Pokud by se hře nedařilo a kdybychom hru nevydali i na Switch, tak nás samotný Steam ani neuživí.

Sami jsme těsně před vydáním měli sotva na nájem a jídlo a podobná věc by nás zachránila. Pokud by se hře nedařilo a kdybychom hru nevydali i na Switch, tak nás samotný Steam ani neuživí. Situaci kolem Epic Storu tolik nesledujeme, ale podle nás se to vážně nedá soudit plošně. Je velký rozdíl, jestli nějaký velký vydavatel s vidinou rychlého a jistého výdělku poškodí exkluzivní smlouvou AAA hru v delším horizontu, a tím jestli se k tomu rozhodne maličké indie studio, které tím eliminuje risk neúspěchu a třeba propouštění nebo likvidaci studia.

Lukáš Kolek, Charles Games

I kdyby taková nabídka dorazila, kloníme se spíše k tomu mít naši hru  přístupnou na co největším množství digitálních obchodů a platforem. Postupně tvoříme kolem našich her komunitu, a proto bychom rádi  nechali na samotných hráčích, jakým způsobem si hru chtějí pořídit.

Peter Adamčík, 3Division

Exkluzivity by som sa určite “obával”, predsa tejto novinke ešte úplne neverím, nie som úplne presvedčený, že by to dalo rovnaký výkon ako Steam. Ale v prípade časovo obmedzenej exkluzivity, povedzme na prvé 3 mesiace alebo prvý pol rok, na to si viem predstaviť, žeby som prikývol. Čo sa mi na Epic Store pozdáva – menšie percento, ktoré si nechávajú z predaja.

Jan Kavan, CBE Software

Aktuálně jsme nabídku nedostali, takže je to takové akademické povídání. V současné situaci velké nejistoty a enormního přesycení Steamu – na PC jediný finančně relevantní prodejní kanál – hrami různých kvalit je riziko mnohem větší, než když jsme v roce 2014 vydávali náš titul J.U.L.I.A.: Among the Stars. Pokud by nabídka na časovou exkluzivitu přišla, znamenala by, že si budeme moci dovolit investovat i do vývoje věcí, které už bohužel aktuálně musíme nechat plavat, abychom hru dokázali vůbec dokončit.

Hráči si velmi často neuvědomují, jak mocný nástroj v podobě wishlistů nad vývojáři mají.

Současně bychom si mohli dovolit mnohem rozsáhlejší testování, takže ve finále by z toho vytěžili hráči. Na druhou stranu bychom určitě pečlivě vyhodnocovali, jaký je stav takzvaných wishlistů na Steamu, a jestli si nerozčílíme komunitu (viz vyjádření vývojáře DARQ). Rozhodnutí u Someday You‘ll Return tedy drží v rukou hráči samotní. Pokud by nabídka přišla dnes, určitě bychom spíše zvažovali bezpečí, které by znamenalo přežití CBE software. Hráči si velmi často neuvědomují, jak mocný nástroj právě v podobě wishlistů nad vývojáři mají, a že zdánlivě nepatrný akt přidání do seznamu přání může ve finále pomoci rozhodnout, kde hra skončí.

Lukáš Macura, Cinemax

U jakékoliv exkluzivity bychom se rozhodovali podle konkrétních podmínek.

Jan Beneš, Oxymoron Games

Z toho, jak se Epic projevuje na trhu, jsme docela znepokojení. Dostat na výběr, jestli jít na Epic Store buď exklusivně, nebo vůbec, jak se to u indie studií stává, není vůbec příjemná situace. Pro nás je zatím klíčový Steam, takže Epic Store by pro nás dával smysl jen, pokud bychom mohli prodávat na obou zároveň. Maximálně si dokážeme představit situaci, kdy by exkluzivní smlouva mohla vyloženě zachránit projekt bez většího komerčního potenciálu, ale v té určitě nechceme skončit.

Petr Škorňok, Ministry of Broadcast   

Pokud bychom souhlasili s distribucí pouze přes Epic Games Store, tak by to bylo v případě časové exkluzivity. Exkluzivní hry pro Epic jsou v hledáčku médií, takže bych očekával, že to dočasně přinese zvýšenou pozornost ze strany veřejnosti a herní komunity – jak pozitivní, tak i negativní. Zároveň by to ale přineslo i zdroje, které by nám umožnily pro pozdější release na další platformy přijít rovnou s obsahem jako například DLC a otestovanou verzi hry s minimem bugů. 

Pavel Šebor, SCS Software

Do exkluzivity s Epicem bych v teoretickém případě, že by taková možnost nastala, za SCS nešel. Ale to je závěr relevantní pro nás, ne nutně bych to zobecňoval. Nemusí to být argument platný pro všechny týmy a všechny projekty – určitě jsou studia, která si to vyhodnotí jinak. Může pro ně být klíčové, že Epic nechce exkluzivitu zadarmo, a finanční injekce jim může zachránit projekt před dokončením. Může to být o tom, že teď v raných fázích Epic Store je na té platformě asi docela dobrá viditelnost pro všechny hry, které tam jsou, na rozdíl od Steamu, kde je až příliš snadné se ztratit v davu. Někteří developeři si to vyhodnotí tak, že je lepší být hodně vidět, i když pro menší pool zákazníků, nežli být neviditelný na platformě kde je 100 milionů potenciálních zákazníků. Ale upřímně zatím bych neřekl, že by nějaká hra vyloženě „vyhrála“ díky nějaké síle Epic Store. Uspěly spíš tak trochu navzdory tomu že se odstřihli od Steamu, ale to se bavíme o franšízách jako Metro, které by prodaly miliony kopií kdekoliv. Ale už nikdy nezjistíme jestli by na Steamu neprodali ještě dvakrát tolik, jejich marketing byl rozjetý tak dobře, že nakonec na prodejní platformě to úplně nestálo.

Hráči berou Steam za samozřejmost a hromadně se naštvou, když jim někdo odepře platformu, kde mají jinak celou svou knihovnu her. A tahle zlá krev by mi za to prostě nestála.

Každopádně pro mě je ta otázka dělení příjmů z prodeje 70/30, nebo 88/12 nepodstatná. Ten rozdíl je jenom na papíře, v praxi je mnohem důležitější potenciál té které platformy prodat hodně kopií, a tam je Steam stále ještě – v obecné rovině dané šířkou základny uživatelů – o velký kus dále. Uvidíme, jak se to bude vyvíjet v čase – Epic Store nemůže mít všechno a bude si muset vybrat. Buď budou stále udržovat na Store jenom malý počet titulů a budou se chlubit tím jak jim funguje discovery samo od sebe pro jejich partnery, ale pak budou tisíce indie developerů brečet že se na Epic Store nedostanou. Nebo to otevřou, jako to otevřel Steam, a časem se jim tam zatáhne tolik obsahu, že to bude jako teď na Steamu. A většina developerů pro změnu bude brečet, že jim nikdo dost nepomáhá, aby je zviditelnil. Řešení to moc nemá, řeklo by se, že balanc je někde uprostřed, platformu mít dobře “curated“, ale to je nevděčná náročná práce, kde se vždycky nakonec někdo ozve, že byl nespravedlivě opomenutý a zase bude mít herní tisk o čem psát a hráči na koho nadávat.

Pro mě je podstatná i ta druhá strana mince – že hráči prostě berou Steam za samozřejmost a hromadně se naštvou, když jim někdo odepře platformu, kde mají jinak celou svou knihovnu her. A tahle zlá krev by mi za to prostě nestála, to je špatná publicita pro developery. Už jenom kvůli tomu jsem proti exkluzivitě.

Nahlásit chybu v článku

4

Napsat komentář

Další články
Nahoru