Nic si nenalhávejme, většina hráčů se tam někdy podívala. Alespoň jednou. A klidně si nemlouvejte, že to ve vašem případě bylo vlastně jen omylem. A nepochybně i vinou špatného úhlu kamery nebo nepřesného ovládání. Stejně vám nevěřím. Vývojáři to na druhé straně dobře vědí a minimálně část z nich – určitě ne všichni – s tímto lechtivým motivem pracuje či pracovala někdy záměrně. O čem je řeč? O koukání pod sukně herních postav. Na tomhle fenoménu se ale přeci jen v poslední době něco mění. Kdysi zdánlivě nevinná pikantní kratochvíle, kterou dokonce uměly některé hry povzbudit a ocenit, se čím dál častěji stává terčem kritiky. A autoři na to reagují. Takže tomuhle snažení hráčům v některých případech všemožně brání. Anebo to minimálně předstírají. Vítejte u dalšího dílu seriálu Porno a pixely, který zkoumá erotiku a její historii ve světě videoher.
V první řadě je třeba ujasnit si jednu věc. Hned zkraje chci zdůraznit, že tohle téma rozhodně nemá normalizovat jakékoli formy nevhodného chování a obtěžování ve skutečném světě, kde jde o vážný problém. Právě proto se ostatně podle mě v poslední době ve hrách začíná víc dbát na to, aby vývojáři nepůsobili jako někdo, kdo pro potěšení hráče „zneužívá“ hrdinky způsobem, který reálně považujeme za nepřijatelný. I když jsou jen fiktivní. Herní společnosti chtějí působit zodpovědněji. Změna v uvažování, jak se k této problematice přistupuje, a některé novinky z poslední doby mě přiměly zamyslet se nad tím, jaký tento fenomén byl kdysi a jak se dnes proměňuje.
S nástupem trojrozměrné grafiky, fyziky látek a volné kamery si nemohla být před hráči jistá žádná hlavní hrdinka, která nosí šaty nebo sukně.
Nemá smyls nořit se hluboko do historie. Každý z vás si určitě vzpomene na hru, ve které nešlo o sex, ale v nějakém smyslu sexy byla. Na určitou míru nahoty z jedniček a nul sázejí odjakživa například některé bojovky a ve hrách jako Dead or Alive si hráči brzy všimli, že v zápalu bitvy je občas vidět spodní prádlo zdejších bojovnic. A nejen to. Je ostatně fér říct, že této poptávce šlo na druhé straně studio vděčně naproti, což mimo jiné dokládají pozdější spin-offy s podtitulem Xtreme, ve kterých už o žádný boj ani nešlo. S nástupem trojrozměrné grafiky, fyziky látek a volné kamery si nemohla být před hráči jistá žádná hlavní hrdinka, která nosí šaty nebo sukně. Zvídaví fanoušci se brzy pustili do zkoumání a autoři her si toho byli dobře vědomi. Rozhodně jim v tom navíc nijak nebránili. Zejména japonské tituly jsou v tomhle smyslu hodně benevolentní a jejich vývojáři se choulostivých úhlů a záběrů nebojí.
Tohle téma si rozhodně neklade za cíl zmapovat všechny tituly, ve kterých bylo možné zahlédnout spodní prádlo hrdinek, nebo se o to hráči minimálně pokusili. Jednak to není návod a jednak by to nemělo žádný smysl. Když se nad tím zamyslíte, dojde vám, že takových her je a bylo obrovské množství. Z bojovek to samozřejmě není jen Dead or Alive, ale také třeba hry ze sérií Tekken nebo Soulcalibur. Často ale jde i o kousky, u kterých by vás to možná ani nenapadlo. Namísto toho se zaměříme na tituly, které tento fenomén nějak cíleně reflektovaly. Nebo se vůči němu vymezily. A ukážeme si i takové, na nichž je možné demonstrovat, že se přístup vývojářů trochu mění a jsou poslední dobou mnohdy opatrnější. Pojďme se podívat na pár konkrétních příkladů.
Typickým příkladem koukání pod sukni, koketní interakce s hráčem a moderních změn je survival horor Resident Evil 4 z roku 2005 od Capcomu. V původní verzi se hráči bavili tím, že koukali vedlejší postavě Ashley v určitých situacích, kam neměli. Ta se nepříliš úspěšně snažila zakrýt a dokonce počínání hráče, respektive hlavního hrdiny Leona peprně komentovala s tím, že je nemrava. V nových verzích už ale tenhle obsah nenajdete. Ashley jednak změnila oblečení a navíc se snaží vašim pohledům a kameře efektivněji vyhnout, zatímco se významně zahledí skrze „objektiv“ na hráče. Autoři ale potenciálně choulostivým situacím unikají i dalšími úpravami obsahu a scén.
Dalším dobrým příkladem toho, jak se věci mění, je jiná hra od Capcomu inspirovaná horory, a sice Dead Rising. Originál z roku 2006 hráče odměňoval extra body za nemravné fotografie. Nejen spod sukně. A dokonce naznačil, jak se to hlavnímu hrdinovi líbí. Ale letošní vylepšená verze s podtitulem Deluxe Remaster erotické fotky a jejich benefity vystřihla. Záběry klínů a výstřihů už Capcom neodměňuje a zjevně nejde o náhodu, že se tak vydavatel rozhodl hned u dvou svých her v omlazené verzi krátce po sobě.
Akce Lollipop Chainsaw z roku 2012 pro Xbox 360 a PS3 od studia Grasshopper Manufacture pracuje s lechtivými motivy v mnoha rovinách a vůbec se nebojí dvojsmyslů a náznaků v obrazu i dabingu. Obsahuje i řadu odhalujících kostýmů. Když se hráči „zadívali“ kamerou hrdince do klína nebo na zadek, cudně se po chvíli začala Juliet zakrývat rukou. I letošní remaster s podtitulem RePOP přitom přišel s „kontroverzním“ achievementem „I Swear! I Did It By Mistake!“, který získáte, když se hrdince snažíte nakouknout pod sukni. Tohle je typický příklad gamifikace tohoto motivu, který dokazuje, že autoři ví a vlastně i chtějí, aby to hráči zkusili. A svým způsobem je k tomu povzbudí a mohou je dokonce za tento pokus ocenit. Nebo je chtějí jen usvědčit z nemravnosti? No, interpretaci už nechám na vás. Větším překvapením ale pro hráče v každém případě bylo, že u nové edice nůžky cenzora v tomto případě nakonec na rozdíl od Capcomu nezasáhly, protože komunita na to tady byla soudě podle reakcí už dopředu hodně háklivá.
Juliet se sice před zvědavými pohledy hráčů ukrývala, ale nijak zvláštně efektivně jim stejně nebránila. To 2B ze hry Nier: Automata od PlatinumGames je z jiného těsta. V akci z roku 2017 se nebojí nemravné hráče, respektive jeho kameru odehnat. Když ale budete vytrvalí a budete se pokoušet nakouknout hrdince pod sukni zas a znovu, i v tomto případě vás vývojáři po čase ocení trofejí. Tady se jmenuje „What Are You Doing?“. Ještě zajímavější pak je, jak tento koncept rozvedli vývojáři z jihokorejského studia Shift Up v nedávném crossover DLC inspirovaném sérií Nier pro hru Stellar Blade. Tady při nakukování do klína hrdinka v příslušném outfitu rovnou hráče/kameru odkopne po vzoru hry NieR Replicant. 2B se objevila coby hostující postava také v bojovce Soulcalibur VI. Když zvítězí, občas ji kamera zabere při vítězné animaci zespodu a i v tomto případě se proti tomuto záběru ožene.
Naznačuje to zmíněné změny v přístupu k tomuto chování hráčů. Ale pořád jde spíš o symbolickou „stopku“, protože prodleva jasně evokuje, že zvědavci mají mít současně dost času na to, aby se přeci jen koukli… To autoři Guilty Gear Strive zašli dál. V nejnovějším updatu vývojáři upravili digitální fotorežim tak, že virtuální kráska úplně zmizí, pokud se snažíte koukat, kam nemáte. Její model prostě není při pohledu do intimních partií viditelný, dokud se kamera opět zdvořile nevzdálí. Nešlo samozřejmě o první podobný případ. Stejně to fungovalo už před 10 lety ve hře Hatsune Miku: Project DIVA F.
【GGST】突然レーティングがCERO Cに変更された「ギルティギア ストライヴ」のデジタルフィギュアモードの調整内容 – 「フィギュアの特定部位をカメラで映すとフィギュアが非表示になる表示制限エリアを調整しました。」 pic.twitter.com/069CfqlIwW
— Furious (@Furious_blog) November 20, 2024
Příkladů by se nepochybně našlo mnohem víc. Tohle je jen vzorek, který byl něčím výrazný. Ať už kdysi, anebo dnes. Jedná se o známé hry a postavy. Řada dalších ale funguje podobně. Na uvedených projektech lze pozorovat, že autoři už víc přemýšlejí o tom, kde končí fantazie a zábava a kde jim může něco podobného uškodit. Publicita okolo podobných věcí je totiž hodně protichůdná. Neznamená to ale, že ve hrách pro dospělé už nebudeme vídat žádný potenciálně hanbatý obsah.
Není třeba předstírat, že nahota z normálních her úplně mizí. Spíš se víc reguluje. Přistupuje se k ní obezřetněji. A tak zatímco část vývojářů prosí hráče, aby jejich postavy nesvlékali za pomoci modifikací a nevytvářeli s nimi erotická videa na Pornhubu, další erotiku rádi využívají. Minimálně v marketingu. Sex je stále účinný prostředek i v titulech, které nejsou o sexu. A prodává. Stačí se podívat na hry jako Stellar Blade nebo The First Descendant. I bez koukání pod sukni se jen hemží pikantními kostýmy a jejich designéři neustále vymýšlí, kde kus látky přidat, nebo ubrat, aby se vešli do ratingových škatulek, prošli certifikací na konzolích a současně hráči dostali to, po čem zjevně velká část volá. Na jinou debatu už ale je, že výrazně benevolentnější jsou v tomto ohledu v posledních letech firmy v Asii než třeba na Západě.
Pokud vás baví digitální erotika, vřele vám doporučujeme ponořit se do našeho archivu
První erotickou adventuru vydala Sierra
Na obal hry se vyfotila trojice žen pracující pro vydavatele. Mezi nimi i slavná vývojářka
Konec iluzí. Autoři znásilňovací hry RapeLay končí
Japonské studio Illusion patřilo mezi největší a nejznámější vývojáře erotických titulů
Nintendo v roce 1974 vyrobilo erotický automat
Vytvořil jej otec Game Boye. Hráči mohli s pomocí světelné pistole a přesné mušky svlékat tanečnici
Nintendo se nebojí nahoty z jedniček a nul
Lehká erotika je na Switchi celkem běžná. Najdete tu širší výběr než na PlayStationu a Xboxu
První erotické hry pro Atari vyšly bez povolení
Znásilnění, genitálie i pornografie „pro ženy“. Před 40 lety hráči okusili sexuální klony
Za prvními japonskými erotickými hrami stáli manželé
Nahota na počítači sice vypadala před 40 lety úplně jinak než dnes, ale fungovala podobně
Hrajeme živě první erotické hry pro Atari 2600
Vycházely bez povolení, vykrádaly jiné tituly a ze znásilnění dělaly "nevinnou zábavu"
Historie her podle Duny, část osmá
Behind The Dune je erotický remake Duny od Crya. Bezplatná hra je překvapivě povedená
Další články o erotických hrách najdete tady.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
https://youtu.be/auWHGkZHX-U?si=FhmHvHsvJlDJfVol
Každopádně je mnohem lepší ve hrách koukat na (byť virtuální) pohledné lidské tělo než na zvrácenosti typu otevřeného břicha a z něho lezoucích střev nebo rozpáraných hlav. To snad uzná každý normální a estetický alespoň trošku založený člověk.