Polda se potýká s novodobou cenzurou, říká autor hry

Z mobilních verzí slavné adventury měl postupně zmizet Hitler, prsa i svlékací minihra prší

9. 5. 2019

Úspěch adventur jako Monkey Island, Full Throttle, Indiana Jones nebo Leisure Suit Larry se v průběhu devadesátých let promítl i do naší tuzemské produkce. Vznikaly tak nezapomenutelné kousky, z nichž si mnohé připomínají hráči dodnes, ať už se bavíme o Tajemství Oslího ostrova, Horkém létu nebo o Poldovi. A právě poslední zmiňovaná série neslouží v roce 2019 jenom k pobavení nebo nostalgickému vzpomínání; na svébytném obsahu Poldy si totiž můžeme demonstrovat, jak se v průběhu let měnila společenská pravidla a normy, co už je z dnešního pohledu považováno za závadné a co nakonec muselo být z jednotlivých her odstraněno.

O aktuálních problémech, týkajících se mobilních verzí jednotlivých her, promluvil programátor Petr Svoboda, který stojí za vývojem série, ovšem vyjma původního dílu. Ten měli na starost lidé ze studia Sleep Team (později známí také díky Bulánkům), kteří už ale nechtěli na Poldovi po dokončení prvního dílu dále pracovat. O vývoj následujících pěti her se tak postaral právě Svoboda, který je rovněž autorem mobilních portů pro iOS a Android. Na distribučních platformách Google Play a Apple Store však musí Svoboda vysvětlovat některé vtipy, zasazovat je do kontextu a dle svých slov také občas sklonit hlavu a udělat všechno, co mu pravidla nařizují.

„Tenkrát bylo super, že nám do toho, co můžeme a co nemůžeme v aplikaci mít, nikdo z Googlu ani Apple nekecal,“ říká Svoboda ve svérázném pětiminutovém videu na osobním YouTube kanále a vzpomíná na první porty, které začaly vycházet od roku 2010. „Tohle se ale bohužel změnilo. Všechno to začalo před dvěma lety, když nám Apple zakázal Poldu 2 kvůli tomu, že v ní vystupuje kreslená postavička Hitlera. Dokonce nás označili za nacisty a fašisty a začali nám hrozit zrušením našeho účtu,“ prozrazuje Svoboda další detaily. Posléze pak musel prostřednictvím e-mailů i telefonicky vysvětlovat, že si z Hitlera dělají jenom legraci a byl vyzván k tomu, aby předložil ke kontrole kompletní scénář hry. Po měsíci vyjednávání byl Polda 2 na Apple Store opět dostupný, ovšem s jednou výjimkou – hra se nesmí prodávat v Německu.

„Zhruba za další půlrok nám pro změnu zakázali Poldu 3. A důvod? Hra obsahuje potenciálně nebezpečnou návykovou gamblerskou mezihru Prší. A tohle se nám už uhádat nepodařilo,“ říká Petr Svoboda. Jediný způsob, jak bylo možné Prší ve třetím Poldovi zachovat, vedl přes speciální licenci od amerického úřadu pro provozování hazardních her, do toho se už ale Svobodovi jednoduše nechtělo. Mezihra tak skutečně zmizela a místo ní se objevuje textové upozornění s možností odkliknout, zda chcete partii vyhrát, či prohrát.

Problémy se nicméně vztahují i k dosud poslednímu, tedy šestému dílu. V tomto případě se pro změnu ozvali lidé z Googlu, kterým se nelíbí úvodní obrázek: „Na hlavním logu je ženská, která je vyobrazena s nepřiměřeně velkým poprsím a stojí v lascivní póze,“ vysvětluje Svoboda. I v tomto případě tedy obrázek upravil, jen aby za několik týdnů přišla další stížnost – tentokrát vadily sprosté nápisy na zdech cely uvnitř policejní stanice. „Naštěstí jim to nevadilo přímo ve hře, ale jenom na propagačním materiálu, takže jsem obrázek smazal a už je zase všechno v pořádku,“ upozorňuje Svoboda mezi řádky na určitou absurditu podobných stížností. Oprávněně se ale obává toho, co přijde příště a jak na to bude reagovat, vzhledem k tomu, že nechce pohřbít stovky hodin práce a bylo by mu jednoduše líto, hráče o Poldu připravit.

Svoboda v závěru samozřejmě vyjadřuje pochyby nad tím, zda dělá dobře, že dané věci ze hry odstraňuje a plní tak příkazy, které mu Google i Apple dávají, na druhou stranu ale zmiňuje nesporný fakt, že bez největších distribučních platforem by zejména menší vývojáři neměli šanci přežít, pokud nechtějí o svou práci přijít. Diskuze na toto téma už ale zasluhuje vlastní článek…

Nahlásit chybu v článku

8

Napsat komentář

Mohlo by vás zajímat

Nahoru