Podívejte se na ray tracing na konzoli SNES

Podívejte se na ray tracing na konzoli SNES

Šikovný inženýr zprovoznil moderní technologii na 30 let starém systému od Nintenda

Zdroj: Ben Carter
16. 12. 2020

Ray tracingu je teď všude plno a stal se pro hráče takovým malým zaklínadlem. Většinou si ale logicky tuto technologii spojujeme s tím nejmodernějším hardwarem, platformami a tituly. O to víc by vás mohlo překvapit, že s ray tracingem se experimentuje i na starém SNESu. Konzole od Nintenda uvedená na trh v roce 1990 si samozřejmě mohla před 30 lety nechat o něčem podobném jenom zdát. Díky šikovnému inženýrovi a modifikované cartridgi je ale ray tracing možný i na Super Nintendu.

Bez hardwarových úprav by se to samozřejmě nepovedlo. Podstatné ale je, že se netýkají samotné konzole. Ta se obešla bez modifikací. Ben Carter vystupující také pod přezdívkou Shironeko Labs chtěl vytvořit něco na způsob čipu Super FX, díky němuž mohly na SNESu fungovat hry jako Star Fox, Doom nebo… Vortex.

Svůj výtvor nazval SuperRT a i v tomto případě se o technologické kouzlo postaral rozšiřující čip na cartridgi, který generuje samotnou grafiku a předává konzoli potřebné instrukce. Podle autora se jedná o stoprocentní ray tracing v rozlišení 200×160 bodů a maximálně 30 fps. I když konkrétně prezentované demo běží podle něj blíž k 20 fps. To se však může ještě zlepšit.

Domnívá se přitom, že by něco podobného teoreticky mohlo na SNESu ve své době skutečně fungovat, ale bylo by příliš drahé takové čip vyrábět pro každou hru jako v případě Super FX..

Výsledek je opravdu obdivuhodný a najdete v něm řadu pozoruhodných scén a efektů. Jen se ostatně podívejte na video. Přitom si zachovává estetiku typickou pro SNES. Ben Carter na svém projektu pracoval přibližně rok ve volném čase. Domnívá se přitom, že by něco podobného teoreticky mohlo na SNESu ve své době skutečně fungovat, prozradil v rozhovoru s magazínem Ars Technica, ale bylo by příliš drahé takové čip vyrábět pro každou hru jako v případě Super FX.

Pokud byste se chtěli ponořit do důkladnějšího rozboru, máte možnost najít další podrobnosti přímo na webu autora. Více detailů nabízí také další video, které rovněž najdete na kanálu Bena Cartera. Ben Carter přitom rozhodně není žádný nadšený amatér. V herním byznysu se pohybuje přes 20 let jako vývojář a softwarový inženýr, přičemž se podílel na hrách ze sérií Harry Potter, Burnout nebo Star Fox.

Kruh se tím hezky uzavřel, protože právě do titulu Star Fox se kdysi jako hráč zamiloval, později pracoval na jeho verzi pro 3DS a Super FX čip původní hry ho inspiroval k tomu, aby vytvořil svůj vlastní zaměřený na ray tracing. Limity starých konzolí lze evidentně stále posouvat, tak uvidíme, co přijde příště.

Podívejte se na ray tracing na konzoli SNES

Čip Super FX v kostce

Byl nezbytnou součástí některých her pro SNES a na rozdíl od jiných přídavných modulů od jiných výrobců byl přímo uvnitř cartridge. Měl posílit možnosti konzole především na poli 3D grafiky. Stála za ním společnost Argonaut Games, která se podílela i na hře Star Fox. Implementace čipu samozřejmě zvýšila náklady na vývoj a výrobu her. Vzniklo proto jen pár titulů, které jej využívaly. Kromě zmíněného Star Foxe to byl například Dirt Racer a v druhé generaci i Doom. Připravovaný Comanche pro SNES nakonec nevyšel a zrušený Star Fox 2 dorazil oficiálně na trh až o mnoho let později s Mini SNESem v roce 2017. Super FX ale nebyl jediným podobným dodatečným čipem pro SNES.

Nahlásit chybu v článku

6

Napsat komentář

Další články
Nahoru