Novinář Reece Reilly, který publikuje na kanále Kiwi Talkz převážně rozhovory s osobnostmi z herního odvětví, vyzpovídal bývalého ředitele herní divize Sony Shawna Laydena. Ve světle aktuálního dění na poli konzolí i ve světě her obecně rozhodně bylo co rozebírat a s přihlédnutím k tomu, kolik zkušeností Layden posbíral za dobu strávenou v Sony a nyní v Tencentu, mají jeho slova patřičnou váhu. Rozhovor má něco přes hodinu, ale je doslova našlapaný zajímavými tématy, od číslování jednotlivých generací PlayStationu, přes marketingové strategie, až po komentář na konto Nintenda. My vybíráme jen část zajímavých vyjádření například a doporučujeme, abyste si v případě zájmu prošli celé video, na které lze poměrně úspěšně aplikovat automaticky vygenerované české titulky.
Pokud vás zaujalo hned první výše uvedené téma, tedy proč se Sony rozhodla číslovat PlayStation, namísto označování každé generace novými názvy, Layden vysvětluje, že šlo pro Sony o určitou přirozenost. V portfoliu se nacházelo podle bývalého ředitele SIE více produktů, u kterých byl nástupce pojmenován stejně, jen s doplněnou číslovkou, že nebylo v podstatě o čem dalším přemýšlet. Při zpětném ohlédnutí pak Layden pozitivně hodnotí i přehlednost a jasné ukotvení jednotlivých konzolí v daných generacích. To ale byla pouze špička ledovce jeho odpovědí a noření se do témat, jak už píšeme v úvodu.
Jednou ze zajímavých zastávek byl komentář k vydávání her od Sony na PC. Layden byl totiž strůjcem této myšlenky, a to nejen nyní, ale už v devadesátých letech, kdy měl však k uvedení původních first party her na jinou platformu podobný důvod. Vzpomněl konkrétně na hry Jet Moto a Warhawk z prvního PlayStationu, které kopírovaly to, co se děje s hrami od Sony nyní. Přibližně rok po svém uvedení na konzoli dorazily také na PC, ovšem bez velké pozornosti veřejnosti či médií. Nebylo to podle Laydena téma především proto, že trh s hrami na PC nebyl tak velký jako nyní a tudíž se uvedení těchto dvou her na Windows nestalo tématem. „Důvodem, proč jsem chtěl, abychom s některými hrami šli na PC – a podotýkám, rok po svém vydání – vychází ze snižující se křivky [prodejů],“ řekl Layden. Je přesvědčen, že již nedojde ke kanibalizaci prodejů na původní platformě. „PC nám nemělo vydělat peníze, nemělo nám vygenerovat pocit, že o něco hráči přichází, já jsem jen chtěl ukázat lidem mimo komunitu PlayStationu, jaké věci děláme,“ dodal Layden. Přidal ale ještě jeden zajímavý postřeh, a to je skutečnost, že PC hráči pravděpodobně nepřijdou sami od sebe k PlayStationu, proto je musí Sony oslovit tam, kde se nachází.
Další zajímavé téma se točilo kolem zrušené a velmi nákladné hry Concord. Nebyl sice konkrétní, ale obecně promluvil o live-service hrách, které se zdají být výhodné a zaručují setrvalý přítok peněz, ale může to s nimi být velmi problematické ve smyslu nasycení trhu. Layden uvádí, že herní společnosti teprve nyní získávají důležitá data o tom, kolik takových her může být ve velkém měřítku úspěšných v jednu chvíli a nyní je už zřejmé, že takový počet nemůže být například dvacet. Jednou z důležitých věcí je také nutnost přesvědčit hráče, aby opustili místo, do kterého už investovali – čas nebo peníze – a přimět je, aby vyzkoušeli jinou hru. „Nemyslím si, že mnoho lidí hraje čtyři pět live service her. Není to tedy jen o vydání hry, ale také o přesvědčování lidí, že by měli zanechat skvělých vzpomínek a zábavy na jednom místě a přesunout se k něčemu neznámému,“ říká Layden.
Nemusíte být zrovna analytici herního trhu, abyste vnímali, že se už před časem výrazně upustilo od prodeje fyzických kopií her a téměř vše se nyní dostává k hráčům digitálně. Je tedy možné, že by mohl PlayStation 6 vyjít kompletně bez optické mechaniky? Layden si to nemyslí a uvádí, že si to Sony v podstatě nemůže dovolit kvůli tomu, na kolika trzích je vedoucí herní platformou. Zatímco Xbox má podle Laydena největší zásah v Severní Americe, Velké Británii, Irsku, Novém Zélandě a Jihoafrické republice, kde není takový problém s internetovým připojením, a proto Microsoft může tuto strategii prosazovat efektivněji, Sony musí zodpovědně myslet na země, kde standard rychlosti internetu není tak vysoký. Proto si společnost musí podle Laydena neustále pokládat otázku, o co by takovým rozhodnutím přišla, a právě proto si nemyslí, že už budoucí generace konzole od Sony přijde kompletně s „digitální“ konzolí.
Pokud bychom se měli vrátit na začátek, k otázce pojmenovávání nových konzolí, Layden téma otevřel i ve spojitosti s Nintendem. To v minulosti přišlo s novými názvy svých konzolí a číslování spíše nepoužívá, přesto si Shawn Layden myslí, že Switch 2 je správné jméno. Své přesvědčení opírá o to, že první Switch má obrovskou hodnotu a není důvod toto jméno zanechat historii. S tím se dá souhlasit, zvlášť když jde o ještě výraznější podtrhnutí generačního nástupce, než bylo Wii U po původním Wii.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Súhlasím s Laydenom ohľadom live-service hier. Trh je presýtený a nalákať na niečo nové, je ťažké. Preto je lepšie sa sústrediť viac na príbehovky ako doteraz. O tomto sa hovorí pri každej generácii a tiež si nemyslím, že PS 6 bude all-digital. Aj ja mám polovicu hier digitálne, ale skôr ide o staršie veci, ktoré sa už fyzicky nedajú zohnať.