PlayStation 5 je určen hardcore hráčům, tvrdí Sony

Souboj se streamovacími platformami sílí. Hráči si prý kupují konzole, aby si užili grafiku

30. 6. 2019

Prosinec 2018 – zástupci herních divizí Sony, Microsoftu a Nintenda vystupují společně na pódiu při udílení cen The Game Awards. Březen 2019 – Google představuje svoji streamovací platformu Stadia a uvádí, že bude více než dvojnásobně výkonnější v porovnání s PS4 Pro. Květen 2019 – Sony a Microsoft uzavírají strategické partnerství v souvislosti s technologiemi a postupy pro streamované hraní. Červen 2019 – šéf Sony Keničiro Jošida otevřeně mluví o tom, že nový PlayStation bude konzolí zaměřenou na hardcore hráče, kteří chtějí hrát ty největší hry s nejlepší grafikou.

Ani v herní branži se neděje nic bez vzájemných souvislostí, přitom tahle časová osa zahrnuje jenom ty nejkřiklavější momenty, korespondující se změnami na poli herní distribuce i způsobu, jakým v nadcházejících letech budeme s největší pravděpodobností hrát hry. Není proto divu, že se tradiční společnosti, výrobci klasických konzolí, sdružují v překvapivých partnerstvích, proti změně zaběhnutých pořádků vystupují společně a dávají hlasitě najevo, v čem jsou konzole lepší. Přesně tak, jako učinil zmiňovaný šéf Sony a jeho kolegové na strategickém briefingu společnosti, v němž se snažili jasně vymezit pole působnosti nového PlayStationu.

Vyzkoušeli jsme xCloud na E3

Během tiskovky Microsoftu na E3 jsme se dozvěděli další detaily o projektu xCloud - zejména možnost vytvořit si cloudový server z vlastní konzole - a pak jsme si mohli službu sami vyzkoušet. Trojice titulů, které byly k dispozici v rámci ucelené showcase nových her a produktů, však nefungovala úplně bez výhrad, a pokud vás zajímají detaily, určitě se podívejte na naše video s vlastními záběry z hraní Forzy Horizon 4.

Podle Sony jsou konzole určeny nejoddanějším fanouškům videoher, kteří si kupují ty největší tituly ze sérií jako Fallout nebo Red Dead Redemption, a tak by tomu mělo být i v případě PS5. Dále pak zástupci Sony věří, že si lidé kupují videoherní konzole z toho důvodu, aby si užili co nejlepší grafiku a nepřímo tak poukázali na přetrvávající problémy již běžících nebo testovaných streamovacích služeb. I podle našeho vlastního testu zatím například chystaný xCloud od Microsoftu nedosahuje kvality hraní na lokálním zařízení a není s podivem, že si zadní vrátka otevírá také Google se svojí Stadií. V porovnání se sebevědomým vystoupením v březnu na GDC, kde se vedoucí projektu Phil Harrison chlubil teraflopy, zaznívají v těchto dnech informace, že se Stadia nedočká žádné betaverze. Stranou nemůže být ani fakt, že hraní na Stadii v nejvyšší kvalitě – tedy v rozlišení 4K a 60 fps – může podle prvotních odhadů spořádat až 16 GB za hodinu hraní a nezdá se, že by měl Phil Harrison stoprocentní jistotu v tom, že budou poskytovatelé internetového připojení z tak masivní vlny streamovaných dat nadšení.

Není překvapivé, že aktuální rétorika Sony odsouvá menší nezávislé projekty na druhou kolej a přinejmenším v aktuální zprávě Wall Street Journal tlačí na exkluzivní svazky a vysokorozpočtovou produkci.

„Poskytovatelé se historicky snaží být o krok před potřebami zákazníků […] a s nástupem streamovaných filmů se limity zvýšily. Očekáváme proto, že tento trend bude pokračovat, ostatně poskytovatelé rozumí, že musí zákazníkům vyhovět a udržet si je co nejdéle,“ řekl Harrison v rozhovoru pro GameSpot a naznačil, kde může alespoň v začátku vzniknout problém. Logicky tak Sony i Microsoft – bez ohledu na xCloud – vyzdvihují konzole právě s vědomím těchto výhod. A není překvapivé, že aktuální rétorika Sony odsouvá menší nezávislé projekty na druhou kolej a přinejmenším v aktuální zprávě Wall Street Journal tlačí na exkluzivní svazky a vysokorozpočtovou produkci. Nakonec, byl to sám designér nového PlayStationu Mark Cerny, který už v dubnu letošního roku v exkluzivním rozhovoru s redaktory Wired uvedl, že PS5 zvládne rozlišení 8K a pokusí se zcela vymýtit pojem „načítání“, což je stále jednou z hlavních zbraní streamovacích platforem.

Podle analytika Hidekiho Jasudy z institutu Ace Research ale může probíhající souboj o co nejvyšší výkon přinést Sony i Microsoftu také určité problémy, vycházející z orientace na AAA hry. Ne všichni hráči totiž takovou produkci vyhledávají a v kombinaci s trendy na konkrétních trzích může přijít i určitý odliv hráčů a přesun například k Nintendu Switch. I z tohoto důvodu si Sony nemůže dovolit nezávislou produkci zcela ignorovat, a jak sama společnost uvádí, menší hry budou na PlayStationu stále vycházet. Je však pravděpodobné, že ne v takové míře a s takovou podporou, jako doposud.

Nahlásit chybu v článku

13

Napsat komentář

Mohlo by vás zajímat

Nahoru