PlatinumGames využívá Kickstarter na promo hotové hry

PlatinumGames využívá Kickstarter na promo hotové hry

Remaster Wonderful 101 vyjde v dubnu, vývojáři prý chtějí zjistit, jak je značka populární

4. 2. 2020

Vývojáři z PlatinumGames už přibližně rok naznačovali, že budou chtít znovu zkusit štěstí se hrou The Wonderful 101. Původní verzi vydalo Nintendo už před sedmi lety na Wii U, ovšem bez ohledu na velmi pozitivní recenze tahle superhrdinská záležitost netrhala prodejní rekordy. Přesvědčení, že se do finančního neúspěchu mohla promítnout i nepříliš velká popularita cílové platformy, vedlo PlatinumGames k úvahám o remasteru, které se před několika hodinami zhmotnily v podobě crowdfundingové kampaně na Kickstarteru. Tým kolem Hidekiho Kamiji a Acušiho Inaby žádal od fanoušků padesát tisíc dolarů, které se podařilo vybrat obratem a v tuto chvíli už na kontě lidí z PlatinumGames visí milionový příslib. Fanoušci jsou nadšení a těší se na návrat skvěle hodnocené záležitosti, pomíjí ovšem několik důležitých věcí.

Zaprvé, remaster The Wonderful 101 by měl vyjít už za dva měsíce, takže hra musí být v těchto dnech hotová. Zadruhé, PlatinumGames obdrželi doslova před několika dny investici od čínského Tencentu, aby mohli zůstat nezávislým studiem. Zatřetí, Kamija ani Inaba nechtějí blíže vysvětlit, komu v tuto chvíli patří práva na využívání značky Wonderful 101, nicméně z aktuálního rozhovoru se zdá, že licence leží stále v Nintendu. A konečně začtvrté, další verze remasteru – vedle Switche také pro PS4 a PC – jsou podmíněny vybráním mnohem vyšší částky, než bylo cílových 50 tisíc dolarů. Otázka je – proč?

Bavíme-li se o hrách, jde zpravidla o nezávislé týmy či společnosti, které buďto shání prostředky na vytvoření/dokončení prototypu, sloužícího k následnému hledání dalších investorů.

Kickstarter pomáhá umělcům, hudebníkům, filmařům, designérům a dalším tvůrcům získat finanční prostředky a podporu, aby mohli své sny přetavit v realitu. Desítky tisíc kreativních projektů – malých i velkých – přišly na svět díky podpoře komunity. Tyto dvě věty z oficiální webové prezentace definují podstatu Kickstarteru, tedy platformy, která sdružuje nejrůznější skupiny lidí, ochotné na základě zajímavého nápadu či lákavých odměn finančně podpořit rodící se projekty. Bavíme-li se o hrách, jde zpravidla o nezávislé týmy či společnosti, které buďto shání prostředky na vytvoření/dokončení prototypu, sloužícího k následnému hledání dalších investorů. Případně o financování celého projektu, má-li adekvátní velikost a vybrané peníze například jednotlivci k dokončení hry stačí.

Jakákoliv finanční podpora na Kickstarteru pak s sebou samozřejmě přináší řadu rizik – projekt může být v průběhu svého vývoje zrušen, častěji se ale spíš podporovatelé nedočkají všech slíbených odměn, případně je neobdrží v takovém stavu, v jakém si je svým příspěvkem koupili. Stávají se ovšem i horší věci, o kterých jsme mluvili například v souvislosti s deskovými hrami s videoherními licencemi – velcí zavedení výrobci deskovek jdou na Kickstarter, což je samo o sobě zvláštní, a často vybírají peníze na produkt, který vzniká na popud vlastníka licence, typicky další velké firmy. Prostředí nezávislých, menších subjektů, které potřebují „nakopnout“, takové počínání z principu podrývá a nejinak se teď děje v souvislosti s PlatinumGames.

PlatinumGames využívá Kickstarter na promo hotové hry

Platinum Games není malé studio

Ačkoliv Inaba ve zmiňovaném rozhovoru na VGC několikrát zmiňuje, že PlatinumGames je i přes všeobecně ustálený pohled jen nezávislým vývojářským studiem, zapomíná dodat, že jeho 225 zaměstnanců má na svém kontě skutečné hity. Hry jako Bayonetta, Astral Chain, NeiR či StarFox jsou masivní AAA záležitosti, které vznikaly za podpory Nintenda, Segy či Activisionu. V minulosti pak PlatinumGame spolupracovali se Segou a s Microsoftem na zrušeném Scalebound. Tento případ tak nelze spojit ani s nedávným Shenmue III, které se na Kickstarteru rovněž objevilo. Vývojáři ze studia Ys Net totiž od roku 2001 nevydali žádnou větší hru a tým je o poznání menší.

Acuši Inaba v rozhovoru pro magazín Videogames Chronicle uvádí, že chtějí prostřednictvím Kickstarteru zjistit, jak populární hra mezi fanoušky vlastně je, čemuž prý mají sloužit i odměny spojené s jednotlivými úrovněmi příspěvků. Zároveň mluví o tom, že hře jako takové zcela věří a bez ohledu na to, že by vybrané peníze měly zprostředkovat vydání vedle Switche také na PC a PS4, o něčem takovém už muselo být rozhodnuto dříve. Připomínáme totiž, že všechny verze mají vyjít už za pouhé dva měsíce a rozhodování hráčů, vyjádřené výší finančního příspěvku, v tom již žádnou roli hrát nemůže. Pokud mají vybrané finance sloužit k tomu, že později v průběhu roku dojde k vydání i fyzických kopií hry, pak lze kampaň vnímat jako něco, co vzniká čistě pro odměny hráčům, a to je opět způsob, kterým by Kickstarter fungovat neměl. Nakonec, sám Inaba tento postoj potvrzuje a říká, že právě v tom shledává největší zábavu a přínos crowdfundingové platformy. „Není pro nás nic důležitějšího než zpětná odezva a podpora. Do budoucna to budeme posuzovat případ od případu, ale určitě nastanou situace, kde bychom mohli spolupracovat [s fanoušky] podobným způsobem,“ uzavírá Inaba.

Jinými slovy tím říká, že pokud bude tento způsob crowdfundingu úspěšný, zopakují ho v budoucnu a vzhledem k tomu, že momentálně už přispělo více než 16 tisíc lidí částkou přesahující milion dolarů, se zdá být tento model úspěšný. Úspěšný a ne zrovna morální.

Nahlásit chybu v článku

Napsat komentář

Další články
Nahoru