Otázky a odpovědi

Myslíte si, že se někdy v budoucnu máte šanci dostat na Metacritic?

Ačkoliv se to tak nemusí zdát, Metacritic je pořád jen agregátorem hodnocení a aktuálně nijak neusilujeme o to, stát se jeho součástí. Do budoucna samozřejmě nechceme vyvracet nic – byla by to určitě jistá prestiž – ale necháváme tomu volný průběh.

Neuvažovali jste nad tmavým režimem na vašem webu? Tmavé pozadí, světlý text…

Ano, uvažovali a stále ho máme na seznamu potenciálních vylepšení hodně vysoko. Je proto dobré vědět, že by o něj čtenáři opravdu stáli.

Bude se redakce zabývat novým titulem UBOAT?

Už máme přístup k early access verzi a rozhodně se na něj v blízké době plánujeme podívat a představit si ho.

Neplánujete dělat články i o hardwaru – myši, klávesnice, monitory?

Momentálně nic takového nechystáme, ale do budoucna určitě nevylučujeme, že se na Vortexu objeví i podobný materiál.

Jak budete řešit zázemí při plánované roční rekonstrukci Kotvy?

Pokud k rekonstrukci skutečně dojde, stane se tak až v průběhu příštího roku, proto není v tuto chvíli nutné, překotně se situací zabývat. Až se tak stane, budeme samozřejmě řešit prostor nového studia pro natáčení našich pořadů, každodenní práce se ale rekonstrukce Kotvy nijak nedotkne. Ostatně, od začátku letošního roku sídlí redakce na jiné adrese.

Máte v plánu recenzovat Satisfactory?

Zatím jsme se ke hře nedostali, ale do budoucna to nevylučujeme.

Plánujete možnost editace/mazání komentářů?

Zatím nikoli. Tento dotaz se tu objevil opakovaně a vedeme to přání v patrnosti. Čili se to může v budoucnosti změnit. Problém ale stále vidíme v tom, že dodatečná editace/mazání komentářů občas narušuje přehlednost a důvěryhodnost diskuze, kdy po sobě občas někteří lidé „zametají stopy“ a reakce dalších lidí pak nedávají smysl, původní podivně. Přínos samozřejmě vidíme v možnosti opravit překlep atp. A chápeme, že je možné příspěvek označit jako editovaný. Prozatím ale napadlo definitivní rozhodnutí.

Nechcete do vidcastu zase pozvat nějaké herní publicisty?

Už se jich u nás pár vystřídalo a určitě na to zase dojde. Jen jsme se momentálně víc zaměřili na vývojáře, protože jich je u nás opravdu spousta a jsou moc šikovní.

Proč jsou texty na vašem webu větší než jinde?

Nikdo neříká, že se v budoucnu nemůže vzhled proměnit, web je živé médium. Prvotní snahou bylo reflektovat některé trendy, které se začínají objevovat v zahraničí. Patří mezi ně i zvětšení fontů. Víme, že se to může zdát nezvyklé. Ale chceme tomuto řešení dát minimálně pár měsíců, než si vyhodnotíme, zda funguje, či nikoli.

Mám nápad na nějaké téma, které byste mohli zpracovat. Kam vám mohu napsat?

Mailový kontakt na redakci najdeš v patičce našeho webu. Obrátit se na autory Vortexu lze také prostřednictvím sociálních sítích. Zprávy se snažíme pravidelně pročítat na Twitteru, Facebooku i Discordu. Za každý tip jsme rádi, ale nemůžeme slíbit, že vyhovíme všem.

Nechystáte aplikaci pro iOS a Android, ze které by bylo možné poslouchat audio novinek a vidcastů?

Jednoduchá odpověď je – ne, nebo prozatím ne. Na podobné dotazy jsme odpovídali opakovaně a na našem postoji se stále nic nemění. Vidcast je v podobě audia dostupný několik dní po uvedení na YouTube prostřednictvím aplikace Podcasty na iOS a na Androidu se k nim lze dostat přes SoundCloud. Co se týče novinkových souhrnů, nechceme je umisťovat ani mezi podcasty, ani na SoundCloud z toho důvodu, že nám jde o sledovanost na YouTube. Je to jedno z měřítek toho, jak se našemu projektu daří a věříme, že uvolnění audia mimo YouTube může mít neblahý dopad na sledovanost našeho kanálu.

Jak se dotkne případné schválení článku 13 vaší práce?

Na tohle neexistuje úplně jednoznačná odpověď. Co se týče našich článků na tomto webu, tam by se nic měnit nemělo a články 11 ani 13 se jich nedotknou. Je nepravděpodobné, že by si na nás herní studia, ale ani jiné herní weby nárokovaly mezi sebou práva na citování informací a podobně. Na YouTube to může být trochu komplikovanější, ale vše bude záležet na tom, jak se Google postaví k případnému schválení znění těchto článků. Jsme toho přesvědčení, že pro naší práci bude míra citace prostřednictvím videí natolik adekvátní, že ani v tomto případě nepocítíme žádné změny. Ty se dotknou převážně různých parodií hudebních klipů, ústřižků z televizního vysílání, koncertů,… Samozřejmě už nyní si tu a tam některá firma nárokuje práva na použitý trailer nebo i úryvky nahrané během vlastního hraní, ale takových je v našem případě minimum a naznačuje to i míru „závadnosti“ taková videa pro ilustrační účely použít. Paradoxně tak naší práci ovlivní nejvíc fakt, že téměř jistě zaniknou agregátory novinek typu Google News nebo konkrétní herní servery, jako je N4G nebo Gamenewshq.com, ale ty v redakci stejně tolik nevyužíváme.

Nechcete přidat možnost ohodnotit hru i pro čtenáře, aby se výsledky průměrovaly do konečného hodnocení čtenářů/fanoušků? Neuvažujete o možnosti hodnocení hry více redaktory?

Upřímně řečeno čtenářskému hodnocení jsme se zatím vyhnuli záměrně, ale třeba ještě změníme názor. Zejména kdyby po něm byla větší poptávka a nám by to dávalo smysl. Původní důvodem byla skutečnost, že jde často o číslo, jehož vypovídající hodnotu negativně ovlivňují nejrůznější hádky, které se z diskuze přenesou do uživatelských známek, viz dění na Metacritic, kdy si příznivci a odpůrci „vyřizují účty“ udílením desítek a jedniček (ne)populárním titulům. Ale budeme o tom uvažovat.

Nápad nabídnout formou čísla hodnocení od více autorů není špatný. I když bychom to jistě použili jen výjimečně, občas by se to hodit mohlo. Už v tuhle chvíli ale dokážeme jednu kartu hry spojit s více recenzemi od více autorů, přičemž každý může udělit vlastní číselný verdikt. Takže základ na to je připravený.

Máte moc hezký web. Plánujete přidat další funkce? Například hodnocení komentářů, editace uživatelských profilů a přidávání ostatních čtenářů do přátel – soukromé zprávy, profily, hodnocení čtenářů apod.

Díky za pochvalu i podněty k vylepšení webu. V tuhle chvíli se stoprocentně soustředíme na obsah a vychytání stávající podoby. Rozhodně ale nechceme usnout na vavřínech a ustrnout ve vývoji. Web je živé médium a měl by se v budoucnu dočkat dalších funkcí a vylepšení. To považujeme za samozřejmou věc. V tuto chvíli nechceme slibovat, která to konkrétně budou a která nikoli, ale většina zmíněných nápadů se objevuje v podnětech od čtenářů a diváků pravidelně. Takže jejich užitečností a náročností na realizaci se budeme zabývat v první řadě.

Jak jste se dostali vůbec do Zetka?

Velice jednoduše. Na začátku jsme jednoduše hledali reprezentativní prostor, který už by byl vybavený po technické stránce, kde by mohl vznikat Vortex coby vidcast. Věděli jsme jsme o Zetku, tak jsme se na tu možnost zeptali Jirky Krále a on souhlasil s tím, že u nějak můžeme natáčet.

Plánujete upozornění na odpověď v komentářích?

Je to také jedna ze změn, kterými se potenciálně budeme do budoucna zabývat při další rozvoji webu. V tuhle chvíli ale nechceme raději nic slibovat.

Budete streamovat konference ze E3?

Stejně jako loni, ani letos se na našem plánu nic nemění – konference z E3 streamovat nebudeme. Důvod je prostý, redakci pro denní obsah tvoří dva lidé – Jirka a Zdeněk – a oba budeme přímo v Los Angeles. Na jednotlivé konference tedy půjdeme osobně a následně se s vámi podělíme o naše dojmy a poskytneme vám shrnutí všeho podstatného, co se na daných konferencích probíralo.

Jakým směrem chcete Vortex vést v následujících letech?

Vzhledem k tomu, nakolik je online zpravodajství živou věcí, není úplně snadné přesně říct, kde bude Vortex za rok. Naší dlouhodobou snahou je samozřejmě setrvalý růst, ať už se bavíme o návštěvnosti webu, který je pro nás v rámci vlastní prezentace a ukotvení formy hodně důležitý, nebo o celkovém výkonu našeho YouTube kanálu. Je tedy pravděpodobné, že i nadále budeme zkoušet, co se vám líbí, zvát hosty, probírat s nimi hry i z trochu jiného pohledu, než je úplně obvyklé a budeme se snažit třeba ještě rozšířit nabídku informací, kterou vám dennodenně poskytujeme. Nemělo by to však být za cenu překotného růstu – Vortex je čistě autorský projekt a momentálně nemáme plány, přetvořit jej ve standardní novinkový web, který se spoléhá z větší části pouze na aktuality, nejde do hloubky a nevyužívá zajímavých možností, které se třeba v podobě konferencí či nejrůznějších setkání vývojářů nabízí.

Mohu se těšit na vaši recenzi Imperator: Rome?

Zatím na ní nikdo nepracuje. Záleží na tom, zda to kapacitně zvládneme, viz podrobnosti na Discordu.

Nepřemýšleli jste nad tím, že byste jednou za čas odpověděli na dotazy diváků a čtenářů v samostatném videu?

Přemýšlíme nad spoustou věcí, takže i nad otázkami a odpověďmi, a právě za tímto účelem vznikla tahle sekce. Každý může položit dotaz a my na něj odpovíme, pokud uznáme, že by odpověď mohla být zajímavá či přínosná i pro ostatní. Dotazů nechodí tolik, abychom kvůli nim natáčeli samostatné video a vzhledem k tomu, nakolik jsme aktivní na ostatních kanálech – ať už se bavíme o sociálních sítích Vortexu nebo našich osobních – nevidíme otázkové video jako nutnost. Samozřejmě ale musíme dodat, že stejně jako u většiny našich rozhodnutí také tady platí, že jsme ochotní náš postoj upravit, budeme-li cítit zvyšující se potřebu atp.

Je možné, abyste na IG do Stories dávali odkaz na swipe?

Zatím jsme nesplnili podmínku 10 tisíc followerů, bez níž nelze funkci využívat.

Nezvažujete natáčení nového formátu videí s dotazy diváků? Chybí mi přímá odezva na konkrétní dotazy.

Zatím jsme o tom nemluvili, ale můžeme se nad tím zkusit zamyslet, jak a kam by to mohlo zapadnout. Díky za podnět.

Mám prosbu ohledně screenshotů v článcích. Nešlo by předělat prohlížení tak, abych se kliknutím na fotografii dostal do jakési galerie, kde bych si obrázky mohl prohlížet šipkami?

Víme přesně, co myslíš. Také o této možnosti uvažujeme. Zřejmě by to mohlo ve výsledku fungovat podobně jako prohlížení velkých screenshotů v kartě hry.

Plánujete recenzi Kenshi?

O hře víme, ale momentálně ji bohužel nemáme z kapacitních důvodů v hledáčku. Díky za pochopení.

Nechcete přidat na web nějakou formu upozornění? Myslím tím upozornění přímo v prohlížeči?

Zvažujeme, že v některém z budoucích updatů zkusíme web rozšířit o notifikační systém. Posléze bychom si vyhodnotili, zda má pro čtenáře nějaký smysl a je užitečné ho používat a dále rozvíjet.

Mohli byste propojit váš herní kalendář, který se nachází na hlavní stránce, s Google kalendářem. Co si o tom myslíte?

Zatím jsme o ničem podobném neuvažovali. Koneckonců podobných veřejných Google kalendářů s vydáním her existuje už obrovské množství, takže bychom asi nosili dříví do lesa. Třeba na to ale v budoucnu dojde.

Jak daleko to máte do práce? Kdo to má nejdál?

Zdeněk, Petr, Jirka i Tomáš bydlí v Praze. Nejdál to má určitě Honza, který je z Liberce, a proto se objevuje ve videu nepravidelně.

Kdy jste si uvědomili, že chcete být herními novináři?

To vyplynulo nějak automaticky. Myslím, že do herních médií se člověk dostane přirozeně, často i shodou náhod a na počátku většinou nestojí jeden konkrétní moment a impuls, kdy si řekneš: „Budu psát o hrách.“ Hry hraješ, zajímáš se o ně čím dál víc, pak začneš mít chuť se o své názory podělit… Uplyne 20 let, sedíš ve Vortexu a odpovídáš na otázku, kdy sis uvědomil, že chceš být herním novinářem:).

Zdají se vám herní sny?

Asi každému z nás se někdy zřejmě podobný sen zdál, ale naše „herní“ sny se spíš týkají práce a psaní o hrách než hraní samotného. A občas to jsou víc noční můry než sny:).

Sledujete i další česká média?

Jistě. Každý by se měl zajímat o to, co a jak dělají kolegové nejen ve světě, ale i u nás. Svůj obsah ale nepodřizujeme práci ostatních. Snažíme se jít vlastní cestou.

Nezahráli byste někdy nějaké staré hry? Takové ohlédnutí do herní historie a k tomu nějaké zajímavé povídání k tématu?

Ano. Určitě máme v budoucnu v plánu věnovat se ve streamu také starším hrám. Jakmile odezní hlavní sezóna, jistě si tento formát také vyzkoušíme.

Co je podle Vás lepší a proč: E3, či Gamescom?

Obě akce mají svá pro a proti. Vzdálenost, náklady, rozsah, počet vystavovatelů i návštěvníků. Pro nás je z hlediska práce příjemnějším i užitečnějším veletrhem americká E3. Nicméně rádi budeme i do budoucna navštěvovat obě výstavy. Gamescom totiž dává pro změnu větší prostor evropským a menším hrám. A i ty nás samozřejmě velmi zajímají.