Nvidia věří, že herní notebooky budou porážet konzole

Nvidia věří, že herní notebooky budou porážet konzole

Rostoucí výkon i zmenšující se rozměry mohou znamenat vznik nové platformy

29. 2. 2020

Když jsme nedávno psali o potenciálu aktuálně dostupné řady grafických karet Nvidia RTX, tak se CEHO Nvidie Jensen Huang nechal slyšet, že konkrétně RTX 2080 je bez pochyb silnější než grafická jádra u nových konzolí. Sebevědomé prohlášení ale před dvěma měsíci bylo jen částí sdělení a potenciálně mnohem zajímavěji zněly vzkazy o tom, že novou generaci konzolí co nevidět brzy pokoří i běžně dostupné herní notebooky. Tady už Nvidia rozhodně sebevědomím nešetřila a na konto tohoto slibu se právě Huang opět připomíná.

Jensen Huang čerstvě vystoupil na setkání s investory, kterým přinesl informaci o tom, že nikoli klasické desktopy, ale právě notebooky v sobě skrývají potenciál konkurovat specializovanému hernímu hardwaru. V odpovědi na otázku ohledně očekávané budoucnosti notebooků se v případě přenosných počítačů dle Huangových slov jedná doslova o samostatnou kategorii konzolí. Ta by dle něj zároveň díky vysoké míře oblíbenosti mezi hráči měla být i tou nejvýznamnější složkou trhu s herním hardwarem: „Naše podnikání v oblasti notebooků zaznamenalo dvouciferný růst v osmi po sobě jdoucích kvartálech, bezpochyby tedy jde o novou videoherní kategorii. […] Věříme, že notebooky budou největší konzolovou platformou. Důvodem je to, že notebooky má mnohem více lidí, než jakéhokoli jiné zařízení.“ Pro pořádek lze dodat, že analytická společnost IDC uvádí meziroční nárůst prodejů herních notebooků ve druhém kvartále loňského roku o hodnotě 13 %.

Xbox preferuje pro next-gen framerate před rozlišením

Opravdu může být notebook silnější než konzole?

Nvidia prohlašuje, že současná generace mobilních grafických karet má mít potenciál pokořit i Xbox Series X a PlayStation 5, nicméně tato slova nedávno mírně podkopaly první přesnější informace týkající se chystaného Xboxu. Konkrétně jde o hrubý výpočetní výkon grafické karty, který je u této konzole stanoven na 12 tflops. To je teoreticky vzato o 20 % více než u desktopové varianty karty RTX 2080, je ale třeba mít na paměti fakt, že jde o z kontextu vytrženou cifru. Stejně tak zde stále existuje dříve nastíněná šance, že Nvidia má více informací o možných chystaných variantách konzolí a záměrně notebooky porovnává s těmi méně výkonnými. Tak jako tak toto ještě nemáme šanci ověřit, je ale záhodno podobná prohlášení brát s patřičnou rezervou.

Nedá se přitom určitě říci, že jde o zbytečně přehnané prohlášení. Nvidia je na poli počítačového hardwaru tahounem v otázce nových technologií. Jedním příkladem za všechny je po letech představená hardwarově akcelerovaná podpora ray tracingu a opomíjet nelze ani fakt, že je to právě Nvidia, kdo trh s počítači opečovává a posouvá kupředu nejvíce. Důvod je nasnadě – konzole jsou doménou konkurenčního AMD, což bude dle již oznámených informací bezezbytku platit i u nové generace konzolí. O samotné péči Nvidie a o inovacích na poli mobilního hraní už ostatně hovoří zmíněný fakt, že i mobilní grafická karta má mít potenciál dohánět a údajně snad až předhánět nové konzole. K tomu Huang dodává následující: „Skutečnost, že se nám podařilo dostat RTX do tenkého a lehkého notebooku, je opravdu průlom a je to jeden z důvodů, proč v noteboocích vidíme takový úspěch.“ Řeč je v tomto případě primárně o noteboocích řady Max-Q, které kombinují ladné křivky i tenká těla s výkony grafických karet blížících se jejich desktopovým variantám. Faktem ale samozřejmě je, že tomu odpovídá i cenovka a například takový MSI GS65 lze v závislosti na výbavě pořizovat v rozmezí od 35 do 70 tisíc korun. Naproti tomu konzole mají nespornou výhodu v tom, že jejich unifikovaná architektura umožňuje masovou produkci a tím pádem i řádově mnohem levnější výrobu.

Nvidia věří, že herní notebooky budou porážet konzole

I notebooky umí pořádná SSD

V souvislosti s hardwarem nových konzolí se často cituje přínos v podobě polovodičových disků. SSD osobně považuji za jeden z největších pokroků v architektuře moderních počítačů a dnes jsou prakticky běžnou součástí každého nového rozumného stroje. Problémem však často bývá omezená kapacita, není to ale pravidlem. Jako zajímavost lze uvést kanadského výrobce laptopů Eurocom, u kterého lze pořídit i na míru nakonfigurované stroje s doslova přehnaným výkonem. Jedním takovým příkladem je třeba model Nightsky RX15, do něhož lze nainstalovat SSD o kapacitě až 16 TB. Konkrétně to znamená konfiguraci v podobě dvojice extrémně rychlých M.2 NVMe SSD a jednoho 2,5” SSD s rozhraním SATA 3. Samotný notebook přitom ale spadá do kategorie velmi mobilních strojů a i při osazení grafickou kartou RTX 2070, 64 GB RAM a s procesorem Intel Core i9-9980HK jeho hmotnost nemá přesáhnout 2,5 kilogramu. A cena je v takovém případě opravdu lidová – jen za úložiště si v té nejvyšší konfiguraci řekne Eurocom v přepočtu o necelých 190 tisíc korun.

A právě cenovka je pravděpodobně tím, co se může minimálně příští rok projevit jako největší nevýhoda mobilních herních strojů. Dá se totiž očekávat, že s nástupem nových konzolí se určitá skupina hráčů alespoň na čas odvrátí od počítačů i notebooků (což v minulosti nastalo u příchodu každé generace konzolí) a budou minimálně na startu kupovat spíše PlayStation nebo Xbox. Tak jako tak má ale Nvidia rozhodně pravdu v tom, že tento segment trhu roste závratnou rychlostí a je třeba jej vnímat s patřičnou vážností. Opomíjet navrch nelze ani zjevné další výhody notebooků, kam patří zejména flexibilita. Nikdo totiž samozřejmě netvrdí, že herní notebook je nutné používat jen k zábavě, z výkonného hardwaru lze těžit i v řadě dalších odvětví. Rovněž lze poukázat na sílu streamovací služby GeForce Now, která je už nyní velmi dobře použitelná a která má potenciál učinit herní stroj třeba i z letitého železa.

Nahlásit chybu v článku

10

Napsat komentář

Další články
Nahoru