Nvidia představila novou generaci karet RTX 40

Nvidia představila novou generaci karet RTX 40

Běží na architektuře Ada Lovelace, vylepšují ray tracing a přináší DLSS 3.0. Dorazí v říjnu

Zdroj: Nvidia
21. 9. 2022

Pokud sledujete svět hardwaru, obzvláště pak grafických karety, nemohly vám v uplynulých týdnech uniknout náznaky i úniky informací, vztahujících se ke společnost Nvidia. Grafické karty řady RTX 40 byly doslova na spadnutí, alespoň co se jejich oficiálního představení týče, a dlouhé čekání bylo včera v podvečer slavnostně ukončeno. Nvidia představila novou architekturu Ada Lovelace, spolu s ní také grafické karty Ge Force RTX 4080 a 4090, a samozřejmě zabrousila i k dalším detailům, které ocení zejména hráči. Mluvilo se o kvalitách zmíněné architektury, ray tracingu, jeho zrychlení a v neposlední řadě také o nástupci DLSS, který vstoupí už do své třetí generace.

Začněme nejprve představenými kartami, konkrétně vlajkovou lodí RTX 4090. Pokud jde o srovnání výkonu s RTX 3090 Ti, novinka má dosahovat až dvojnásobného výkonu ve hrách jako Warhammer 40,000: Darktide nebo Microsoft Flight Simulator, resp. čtyřnásobného například v Cyberpunku 2077 se zapnutým ray tracingem. Co se týče konkrétní specifikace, RTX 4090 má 24 GB GDDR6X paměti, 16 384 CUDA jader a běží na základním taktu 2,23 GHz, který je možné boostovat až na úroveň 2,52 GHz. Karta by měla být k dispozici od 12. října za astronomickou částku 47 999 Kč, reálně se ale může vyšplhat ještě o kousek výš.

Co se týče RTX 4080, tu Nvidia přirozeně srovnává s RTX 3080 Ti a v tomto ohledu slibuje 2-3násobně více výkonu. Sama Nvidie uvede dva modely, které se od sebe liší velikostí paměti – 16, resp. 12 GB – a pochopitelně cenou. Slabší model bude dostupný za 27 100 korun, silnější pak za 36 100 korun. V obou případech jde o typ paměti GDDR6X s tím, že silnější RTX 4080 nabídne 9728 CUDA jader a slabší 7680. Zajímavé jsou také údaje o spotřebě, která by se měla v případě RTX 4090 pohybovat na úrovni 450 W a v případě RTX 4080 na 320, resp. 285 W. To by podle Nvidie vyžadovalo v nejnáročnější variantě alespoň 850W zdroj, hodnotu ale samozřejmě nelze brát doslova, protože Nvidia jako modelový příklad použila počítač s procesorem Ryzen 5900X a bez další specifikace.

Jak už bylo zmíněno v úvodu, Nvidia se v detailech zaměřila také na jednotlivé funkce, které se už mnoho let automaticky pojí s kartami řady RTX. Pokud vás zajímá ray tracing, těšit se můžete na jeho další vylepšení, zejména co se paralelních výpočtů týče. Právě ze změny fungování mají hráči těžit optikou vyššího výkonu, a to až dvojnásobně v porovnání s předchozí iterací. Nedá se však hovořit o tom, že by samotný efekt, resp. simulace paprsků světla, působila z demonstračních videí lépe, scény jsou nicméně bohatší a paprsků může být více. Podobně je na tom také DLSS 3.0, tedy funkce, která nabízí až několikanásobně vyšší výkon ve hrách za přispění umělé inteligence navázané na systém chytrého upscalování obrazu. DLSS 3.0 pohání nová jádra Tensor čtvrté generace a nový akcelerátor Optical Flow. Novinkou je generování celých snímků, nikoliv jednotlivých pixelů, čímž by měl být údajně ještě navýšen celkový výkon. Asi vás pak nepřekvapí, že se Nvidia spojila s výrobci enginů a zapojuje vylepšené technologie například do Unreal Enginu či Unity.

V neposlední řadě se pak mluvilo například o funkci Nvidia Reflex, která snižuje latenci ve více než 40 vybraných hrách. Nebo o nástroji Shadowplay po pořizování záznamů či vysílání her na streamovací služby. V tomto ohledu učinili lidé z Nvidie další významný pokrok a slibují natáčení až v rozlišení 8K při 60 fps se zapnutým HDR. To samozřejmě podporuje nejnovější verze kodeků NVENC s podporou enkódování AV1 i pro streamování.

Nahlásit chybu v článku

5

Napsat komentář

Další články
Nahoru