Nová podoba ovladače PS5 naháněla designérovi strach

Navrhl konzoli i DualSense, ale z úkolu měl respekt. DualShock 4 považoval za dokonalý

Zdroj: Sony
15. 11. 2020

Tento týden jsme na Vortexu psali, že senior art director Júdžin Morisawa zodpovědný za design PlayStationu 5 prozradil, jak konzole všeobecně považována za opravdu velkou mohla být ještě větší. Prohlásil v rozhovoru pro list The Washington Post s tím, že nakonec ji oproti svému původní návrhu musel po konzultaci s inženýry zmenšit. Nebyl to však jediný zajímavý rozhovor, který Morisawa v posledních dnech dal médiím. Magazínu Fast Company prozradil, že redesignovat ovladač pro PlayStation byla pro něj minimálně zpočátku děsivá vyhlídka.

Hráči s DualShockem strávili spoustu hodin, byli na něj zvyklí a díky svalové paměti také efektivní. Každá sebemenší změna může fanoušky potenciálně rozdělit.

Morisawa se domnívá, že DualShock 4 pro PS4 byl skoro dokonalý ovladač. Sony koneckonců jeho tvar nenavrhla jen tak, ale byl výsledkem dlouholeté předchozí evoluce a ladění. Hráči s DualShockem strávili spoustu hodin, byli na něj zvyklí a díky svalové paměti také efektivní. Každá sebemenší změna může fanoušky potenciálně rozdělit, upozorňuje Fast Company. Pokud jde o estetikou stránku, Morisawa chtěl, aby DualSense působil, jako by přišel ze stejné planety jako samotná PS5. Připomněl také, že díky skoro neviditelné textuře ze symbolů PlayStationu lze povrch ovladače pevněji a jistěji uchopit.

Když gamepad sevřeme, přál si Morisawa, abychom ho vnímali jako svého partnera. Je naším spojením se hrou, jedinou věcí, kterou držíme v rukou. Júdžin Morisawa rozhodně nenaboural konvence s designem PS5 poprvé. Web Fast Company připomíná jeho digitální hudební přehrávač/reproduktor Sony Rolly z roku 2007, který blikal a tancoval jako malý robot. Přesto, jak přiznal, měl jisté obavy z toho, jak netradiční design konzole má a jak ji hráči přijmou. Systém nemá žádné pravidelné a ploché strany, ale s výsledkem je nakonec spokojený včetně otočné oválné základny se dvěma režimy.

Málokdo dnes však už ví, že předchůdcem DualShocku byl Dual Analog Controller, který na první pohled vypadá skoro stejně a jako první oficiální ovladač od Sony nabídl dvojici analogových páček.

Až do uvedení konzole PS5 byl s čestnou výjimkou původního gamepadu pro PS1 a Sixaxisu ovladač DualShock neodmyslitelně spojený s konzolemi od Sony. Tato řada ovladačů se zrodila už na původním PlayStationu a první verze byla uvedena na trh v roce 1997. Její jméno odkazuje kromě jiného na funkci force feedback, tedy vibrace a neméně důležitou inovací byla ve své době dvojice analogových páček, bez nichž bychom si dnes hraní na konzolích možná ani nedovedli představit. Původně se přitom jednalo o volitelnou periferii, jen další příslušenství, které přišlo na trh až po uvedení samotné konzole. Z nového gamepadu se ale díky jeho kvalitám a nárokům závodních nebo akčních her rychle stal standard.

Málokdo dnes však už ví, že předchůdcem DualShocku byl Dual Analog Controller, který na první pohled vypadá skoro stejně a jako první oficiální ovladač od Sony nabídl dvojici analogových páček, když nepočítáme PlayStation Analog Joystick. Pár měsíců po něm už ale přišel na trh DualShock a Dual Analog Controller rychle vytlačil z obchodů. Ještě pozoruhodnější je, že už Dual Analog Controller měl vibrace, ale jen japonská verze, v USA a v Evropě nikoli. DualShock 2 z roku 2000 pro PS2 vypadal a fungoval skoro stejně jako první generace a DualShock 3 v roce 2007 nahradil původní ovladač pro PS3 jménem Sixaxis, který postrádal vibrace.

Nahlásit chybu v článku

7

Napsat komentář

Mohlo by vás zajímat

Nahoru
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Další informace Rozumím