Během přenosu Opening Night Live došlo na oznámení nové fotbalové hry UFL. Vývojáři ze studia Strikerz představili krátký teaser a v několika větách naznačili, že se hodlají utkat s oběma velikány na poli fotbalových simulací. Z videa jsme se toho ale nedozvěděli mnoho, snad jen, že UFL pohání Unreal Engine a že ve hře bude stadion se zelenajícím se trávníkem. O několik hodin později se ale objevily první konkrétnější informace, v nichž hlavní designér a ředitel studia Eugen Našilov mluví o herní náplni, free to play modelu, který UFL využije, ale také o licencích a stavu na poli fotbalových her. Z jeho slov je čím dál tím patrnější, že UFL bude defacto osamostatněný režim Ultimate Team ze série FIFA, který však bude oproštěn od pay-to-win mechanismů a údajně nabídne hratelnost, po níž všichni hráči volají, ale vývojáři z EA ani Konami ji nejsou schopní doručit.
Začněme nejdřív tím, kde UFL vzniká, protože o studiu Strikerz jsme dosud neslyšeli. Podle informací na oficiální webové prezentaci vývojářů se jedná o tým více než 200 vývojářů roztroušených po celé Evropě. Někdo je z Kypru, někdo z Běloruska, další posílá svou práci z Ukrajiny a jiný z Litvy. Zajímavé nicméně je, že nejde o nikterak nové uskupení – společně začali pracovat už před pěti lety a právě tak dlouho vzniká i UFL. To by mohlo potenciálně odvát některé z pochybností, zda nejde jen o horkou jehlou spíchnutý projekt, což vyvrací i všechny další informace o pečlivém výzkumu a velké vášni pro fotbalové hry ze stran většiny zaměstnanců. Vývojáři sebevědomě mluví o té nejlepší možné technologii, kterou mají k dispozici a za pomocí níž vytváří fotbalovou hru, po které prahnou všichni hráči. Sami se pak označují za obrovské fanoušky, kteří se nezabývají žádnou korporátní strukturou a dělají svou práci, jak nejlépe umí.
Existující hry možná doplácí na svůj silný odkaz. UFL je naproti tomu úplně nová hra, která může hned od začátku zrcadlit naděje a očekávání hráčů.
Eugen Našilov je pak v prohlášení ještě optimističtější a tvrdí, že výsledkem bude hra, která očekávání hráčů předčí. „Fotbalové hry jsou na trhu přes 25 let. Nicméně hry, které jsou dostupné dnes, už selhali ve saze o inovaci,“ vysvětluje Našilov. „Během uplynulých let se fotbalové hry téměř nikam neposunuly a nestíhají moderní trendy, mechanismy ani obchodní modely. Komunita si na to stěžuje už několik let,“ dodává designér a naznačuje, jakým směrem půjde UFL. „Existující hry možná doplácí na svůj silný odkaz. UFL je naproti tomu úplně nová hra, která může hned od začátku zrcadlit naděje a očekávání hráčů,“ dodává Eugen Našilov. Co tím ale přesně zakladatel studia Strikerz myslí, zatím nevíme, protože dostupný teaser neukazuje nic, co by finální výsledek byť jen připomínalo a musíme si počkat, jak bude hra doopravdy vypadat.
Už nyní je ale jasné, že se UFL nebude snažit soupeřit s Electronic Arts o licence. Celou situaci vyřešili vývojáři poměrně elegantně, když navázali partnerství s asociací fotbalových hráčů FIFPro a budou mít k dispozici přes 5000 licencovaných fotbalistů. Z nich si pak hráči postaví své vlastní kluby – přesně jako v režimu FUT – a vrhnou se na vzájemné poměřování sil. Jinými slovy řečeno, UFL s největší pravděpodobností nenabídne tradiční herní módy, v nichž byste si mohli vybrat oblíbený celek a hrát proti jinému. Jestli je to problém, nelze v tuto chvíli úplně odhadnout, stírají se tím však všechny možné výkonnostní rozdíly a jediném, na čem bude podle Strikerz doopravdy záležet, jsou hráčovy schopnosti. Odtud ostatně pramení i označení hry – fair to play – takže byste měli dostat prostor uspět, aniž by do vašeho výkonu promluvily peníze. Mikrotransakce, jak se z náznaků zdá, se budou týkat ryze kosmetických doplňků, kam s největší pravděpodobností spadnou dresy, loga, stadiony a další věci. Ani na tomto poli ale není stále úplně jasno a na další informace musíme trpělivě vyčkávat.
Datum vydání, nebo náznaky betaverze, totiž vývojáři zatím neposkytli a jediné, na co se můžeme prozatím odvolat, je příslib vydání v příštím roce.