Editor NESmaker vám umožní vytvářet vlastní 8bitové hry

Vývojářem se může stát každý, hru lze navíc nahrát na cartridge a přehrát na konzoli

29. 3. 2019

Nostalgie je zákeřná věc, která vás zaručeně dohoní ve chvílích, kdy to nejméně potřebujete. V případě starých her to bývá přibližně kolem čtvrté hodiny ranní, kdy byste měli raději spát, ale místo toho sedíte s emulátorem své milované konzole z dětství a hrajete něco, nad čím by ostatní jen mávli rukou. Když se k tomu navíc přidá vzpomínka v podobě papírků a sešítku s nápady na vlastního Maria, Contru nebo Zeldu z té doby, spát se nejde a celý následující den nemáte šanci přemýšlet nad ničím jiným. Jenže pozor, žijeme v době neomezených možností a odvážné přání – vytvořit si vlastní hru – není nesplnitelné…

„Mít cartridge s vlastní hrou na poličce vedle Super Maria nebo Legend of Zelda mě naplňuje stejným štěstím, jako sledovat mého 5letého syna, jak tu hru hraje,“ říká Matt Robinson. Hráč, otec, snílek a pravděpodobně i člověk, kterého dohání nostalgie. Matt je ale současně také uživatelem editoru NESmaker od týmu The New 8-Bit Heroes, který si vzal za cíl, pomoci na svět novým NESovým hrám za přispění grafického rozhraní, jež si s trochou cviku podmaní každý. I vy, samozřejmě. Pokud vás tahle myšlenka zaujala, odkážeme vás nejdříve na Kickstarter, kde se před rokem NESmaker objevil. Cílem kampaně bylo zpřístupnit a přinést možnost vytvářet tituly pro starou konzoli NES v moderním vývojovém prostředí, a dát hráčům možnost, vydat se zpět do osmdesátých let a éry osmibitů. Tvůrci požadovali skromných 32 tisíc dolarů, dostali ale nakonec téměř desetinásobek a všichni přispěvatelé tím potvrdili, jak hodně retro poslední dobou táhne.

Jak to vlastně začalo

Otcem myšlenky byl v případě editoru NESmaker celovečerní snímek pojmenovaný The New 8-bit Heroes. Ten sleduje příběh Joa Granata, který se v dospělosti navrátil do domu rodičů, kde objevil soubor ilustrací a konceptů vytvořených v dětství pro vysněnou vlastní hru. K realizaci projektu v jeho útlém věku nedošlo, Joe si ale řekl, že by mohlo být zajímavé zkusit tuto myšlenku dotáhnout do konce za pomocí moderních nástrojů. Zároveň se ale zařekl držet se limitů, které poskytovaly tehdejší osmibitové konzole. Film pojednává o dlouhé pouti nejen jeho a tohoto projektu, ale i party dalších podobně smýšlejících lidí. Snímek můžete nyní zhlédnout například na Amazonu či na serveru Vimeo.

Více než dva a půl tisíce přispěvatelů svými financemi pomohlo na svět editoru, který dnes slouží jako aplikační rozhraní mezi kreativní myslí vývojáře a programovacím jazykem 6502 Assembly. Tento dnes již dávno zapomenutý jazyk se schovává za editor připomínající například nástroje enginu Unity či duchem podobného GameMakeru. Líbivé a klikací prostředí ale samozřejmě technicky zdatným autorům nehází klacky pod nohy a kdo chce, může celé grafické rozhraní obejít a přímo zasahovat do kódu hry. Největší silou ale zůstává ucelený balík nástrojů sloužících k tomu, aby mohli i jednotlivci bez větší pomoci vytvářet komplexní hry od A do Z. A to se zachováním kompatibility s dobovým hardwarem NESu, čímž se opět vracíme k Mattovi a jeho přání, mít na poličce Svoji hru #1.

K výrobě vlastních titulů slouží množství funkčních modulů, díky nimž lze prakticky okamžitě po spuštění začít vytvářet akční adventury, plošinovky nebo střílečky. K dispozici je na webu projektu i knihovna tutoriálů, z nichž rád pro příklad vypíchnu jeden z těch delších. V tom tvůrci ve 20 minutách předvádějí vznik jednoduché plošinovky, od rozvržení celého projektu, přes grafiku, až po ustavení podmínek vítězství. Jistě, jde o hodně jednoduchou záležitost, ale v principu se na ploše zmiňovaných 20 minut dozvíte, jak editor funguje a bombardování vlastními nápady si můžete v hlavě začít dělat reálný obrázek toho, co s nimi lze udělat. Návodů je však na YouTube opravdu hodně, a jak už to s tutoriály bývá – co se v jednom z nich naučíte, můžete s příslušnou modifikaci aplikovat i v úplně jiném případě.

Fantazii se zkrátka meze nekladou a takto rychle vytvořené hry lze ihned spustit na vlastním počítači a z daného editoru. K tomu ale tvůrci na svém webu nabízejí navíc také možnost koupě prázdné cartridge spolu s nástroji k flashování – takzvaný NESmaker Kit. Nic tedy nebrání tomu, aby si hráči své projekty rovnou nevyzkoušeli na samotné konzoli, anebo na jakémkoli jiném hardwaru, který tento typ cartridge podporuje. Testovat je navíc možné i v emulátorech, podmínkou je podpora technologie Mapper 30. A pokud vás zajímá, co všechno lze v NESmakeru vytvořit, nebo jak jednotlivé hry vypadají, klidně se pusťte do hraní. Z rozcestníku na hlavní straně NESmakeru se dostanete k šedesáti demoverzím, u kterých můžete strávit poměrně dlouhou chvíli a testovat, případně hledat vlastní nápady. Hry si navíc můžete stáhnout a použít je třeba k vlastní modifikaci, nebo jen jako základ podobných nápadů, které už někdo před vámi zpracoval.

Samotný editační software pak stojí v přepočtu něco málo přes 800 korun a cartridge i se sadou pro flashování dostanete za 1200 Kč. Celkem se tedy za nějaké dva tisíce můžete vrátit o několik dekád zpět a vyzkoušet si, jak snadné dnes může být vytvářet tituly pro takto starou platformu. Vedle toho ale projekt určitě přináší zcela nové možnosti všem, kteří se chtějí podívat na vývoj her z trochu odlišného úhlu pohledu, něco se naučit či například představit základní princip začátečníkům, třeba dětem. Možností je zkrátka hodně, nejpozoruhodnější je ale na tom všem bezesporu fakt, že se jedná o funkční nástroje pro konzoli pocházející už z roku 1983, a jak vidno – retro nejde zastavit.

Nahlásit chybu v článku

1

Napsat komentář

Mohlo by vás zajímat

Nahoru