Některé karty RTX 3080 a 3090 nemusí být stabilní

Analýza ukázala na použití levných kondenzátorů. Karet přímo od Nvidie se to netýká

Zdroj: Nvidia
28. 9. 2020

První grafické karty řady RTX 30 již nalezly své zájemce, podle všeho ale s touto řadou Nvidia nezažívá lehký start. Nejprve se museli zákazníci potýkat s problémy s dostupností, první várky totiž často vykupovali boti, jejichž majitelé hardware posléze nabízeli v internetových aukcích. Nicméně i ti hráči, kteří si nové grafiky nakoupil pro radost a nikoli za účelem dalšího prodeje, ještě nemusí mít vyhráno. První ohlasy profesionálních testerů i hráčů samotných vypovídají o problémech, se kterými se potýkají některé modely RTX 3080 i RTX 3090. Ty mohou vyústit nejen v grafické artefakty, ale mohou často dokonce zapříčinit i pády her.

Ohlasy hráčů se objevily na mnoha místech na internetu, zmínky jsou například k nalezení na diskuzních fórech Tom’s Hardware, na Redditu a na dalších platformách. Dotazy komunity se objevily dokonce i v oficiální diskuzi na webu Nvidie. Všechny přitom pojí stejný vzorec chování nového hardwaru – při větší zátěži a při zvýšení frekvence jádra může dojít k pádu hry. To se ale projevuje pouze u konkrétních grafik a navíc pouze od některých výrobců. Referenční grafické karty označované přízviskem Founder’s Edition od Nvidie tyto obtíže nemají. Snadno vysledovatelný vzorec chování se rozhodli někteří prozkoumat a se zatím nejpřesvědčivějším vysvětlením přišel web Igor’s Lab, který se zaměřuje na analýzy hardwaru.

Výrobce grafických čipů dává ostatním výrobcům jistou míru volnosti, což s týká i řešení správy napětí.

Z výsledků vyplývá, že různí výrobci přistupují odlišným způsobem ke kompletaci karet dle navržených schémat Nvidie. Výrobce grafických čipů poskytuje určitou míru volnosti, což se týká i řešení správy napětí. Zde kladou moderní grafické karty vysoké nároky a vyžadují zcela přesné řízení spotřeby, které v reálném čase odpovídá aktuálním nárokům čipu a celkovému vytížení grafického jádra. Do přílišných technických detailů nemá smysl zabíhat, ve zkratce lze ale zmínit, že finální úroveň dodávaného napětí zabezpečuje sada kondenzátorů. Nvidia v tomto případě povoluje několik variant zapojení i použití odlišných typů kondenzátorů, a právě zde dle analýzy zmiňovaného webu vzniká problém části grafických karet.

Názorněji lze zapojení kondenzátorů a jejich množství i umístění spatřit níže, použít lze každopádně dva typy: levnější POSCAP, nebo dražší kondenzátory MLCC. U dražší varianty platí, že jeden kondenzátor POSCAP je nutné nahradit sadou několika kondenzátorů MLCC. Logicky se tedy varianta použití několika (konkrétně šesti) POSCAP kondenzátorů jeví jako levnější řešení, jenže právě to řešení je dle Igor’s Lab to nejporuchovější a představuje problém při překročení frekvence 2 GHz. A zde už přicházejí rozdíly v závislosti na výrobci a modelu karty. Různé varianty zapojení od několika výrobců lze vidět v galerii níže. První obrázek ukazuje problematickou kartu od výrobce ZOTAC, jež má zapojených šest POSCAP kondenzátorů, druhý ukazuje funkční kartu Founder’s Edition od Nvidie a třetí je z tohoto hlediska nejspolehlivější řešení od Asusu. To na sobě nemá ani jediný POSCAP kondenzátor. A slova webu Igor’s Lab potvrzuje poslední obrázek, který ukazuje experiment s dodatečnou výměnou byť i jediného POSCAP kondenzátoru za jednu sadu MLCC. Tento krok údajně učinil grafickou kartu stabilní.

Z dosud zjištěných výrobců se problematické karty nacházejí například v portfoliu ZOTAC, MSI a Gigabyte. Za zmínku stojí příspěvek od uživatele Nestledrink na Redditu, který tvoří ucelený seznam potenciálně problematických grafických karet. Kdekdo by se v tuto chvíli mohl podivovat nad samotnou existencí takového seznamu a nad úrovní výstupní kontroly hotového hardwaru, nicméně zde web Igor’s Lab svaluje vinu spíše na Nvidii a na snahu udržet informace o kartách v utajení. To údajně vedlo až k tomu, že Nvidia jednotlivým výrobcům do poslední chvíle neposkytovala ovladače grafických karet a ti tak byli odkázáni na základní formu testování a nemohli údajně zkoušet svůj hardware přímo ve hrách, byť jej již museli kvůli blížícímu se datu vydání začít dle schémat Nvidie produkovat.

K tomu nelze než dodat, že se mnohdy nevyplácí kupovat první verze produktů a o grafických kartách to zjevně platí taktéž. Nvidia zatím k této problematice mlčí a situaci neulehčuje, což platí i pro většinu ostatních výrobců. Výjimku tvoří výrobce EVGA, který se ústy PR zástupce Jaboca Freemana vyjádřil ohledně problematiky užití pouze jednoho typu levnějších kondenzátorů: „Během produkce jsme při testování kvality zjistili, že použití šesti POSCAP kondenzátorů neprojde testem v reálném provozu. Hledání problému nám zabralo téměř týden a do obchodů jdou již karty se zredukovaným počtem POSCAP kondenzátorů na čtyři a s dodanou dvacítkou MLCC kondenzátorů. To je důvod, proč byl start karty EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 odložen,“ dodal na fórech výrobce a potvrdil tím informace, se kterými přišel web Igor’s Lab.

Nahlásit chybu v článku

1

Napsat komentář

Mohlo by vás zajímat

Nahoru