Nákup Insomniac Games stál Sony přes 5 miliard korun

Nákup Insomniac Games stál Sony přes 5 miliard korun

Částku za akvizici přináší finanční zpráva. O konkrétních hrách a budoucích plánech nemluví

11. 2. 2020

Den před zahájením loňského ročníku veletrhu Gamescom oznámila společnost Sony, že po dlouhých letech spolupráce kupuje studio Insomniac Games. Stalo se tak čtrnáctým vývojářským subjektem sdruženým pod hlavičkou Worldwide Studios a akvizice jen umocnila skutečnost, že drtivá většina her z portfolia Insomniac Games vyšla exkluzivně právě na PlayStation. Výjimek byla jen hrstka, přičemž tou nejvýznamnější se stal Sunset Overdrive, který jako jediný vyšel vedle PC pouze na Xbox One. Mnoho hráčů tak ani netušilo, že Insomniac Games nepatří Sony odnepaměti a může je proto překvapit i částka, kterou musel japonský gigant za osvojení talentovaného týmu loni v srpnu vynaložit. Jak prozrazuje zpráva s finančními výsledky za čtvrtletí ukončené 31. prosince 2019, šlo o 229 milionů dolarů, které Sony vyplatila z větší části v hotovosti a ještě čeká na březnovou účetní závěrku Insomniac Games, zda se částka vzhledem k možným vzniklým pohledávkám ještě nezvýší.

„Sony Interactive Entertainment dokončila 15. listopadu 2019 akvizici vývojářského studia Insomniac Games. Náklady ve výši 229 milionů dolarů byly uhrazeny převážně v hotovosti. Goodwill společnosti Sony vzrostl na základě této akvizice o 165 milionů dolarů a hodnota nehmotných aktiv o 62 milionů dolarů,“ uvádí finanční zpráva Sony. Je samozřejmě nutné doplnit, že goodwillem firmy je rozdíl mezi nákupní cenou a účetní hodnotou kupované společnosti, přičemž do výpočtu ještě vstupují další faktory, jako je renomé firmy, případně síla jejích produktů. A jak sami určitě uznáte, v tomto ohledu je studio Insomniac Games velmi silným hráčem se značkami jako již zmiňovaný Sunset Overdrive, Spyro, Resistance, Ratchet & Clank a nejnověji také Spider-Man. O posledních dvou IP se navíc velmi často spekuluje v souvislosti s příchodem konzole PlayStation 5 a je pravděpodobné, že se dalších dílů dočkáme již brzy. O Ratchetovi mluvil naposledy novinář Colin Moriarty v podcastu Sacred Symbols a naznačil dokonce alternativu, že by se nový díl oblíbené akční adventurky mohl stát launchovým titulem. Až po něm by měl následovat druhý Spider-Man, na jehož vývoji se má podle Moriartyho aktivně pracovat, což je i vzhledem k počtu zaměstnanců a několika samostatných týmech uvnitř Insomniac Games velmi pravděpodobné.

Mnoho hráčů tak ani netušilo, že Insomniac Games nepatří Sony odnepaměti a může je proto překvapit i částka, kterou musel japonský gigant za osvojení talentovaného týmu loni v srpnu vynaložit.

Pokud bychom se měli ještě krátce vrátit k částce, za kterou Sony koupila Insomniac Games, je možné ji po odtajněni postavit na roveň jiných známých čísel, týkajících se akvizic ve videoherním segmentu. Pokud by vám přišlo 229 milionů dolarů jako příliš, pojďme se vrátit do roku 2007, kdy Electronic Arts kupovali BioWare a Pandemic Studios. Částka se tehdy vyšplhala až na 775 milionů dolarů, přičemž v hotovosti bylo zaplaceno 620 milionů a zbytek získali majitelé obou studií v akciích. Na druhou stranu – pokud by vám částka přišla příliš nízká – můžeme se opět vrátit k Electronic Arts, ale nyní ještě o deset, resp. devět let hlouběji do minulosti. V roce 1997 si totiž EA koupili studio Maxis za 125 milionů dolarů a o rok později Westwood za 122 milionů. Zatímco s Maxisem to dopadlo dobře, vedoucí značkou jsou The Sims a hovoří se o pátém díle, vzpomínka na Westwood bolí zejména proto, že studio bylo pouhých pět let po akvizici rozpuštěno a již nepokračovalo na Dune ani Command & Conquer. Posledním příkladem z minulosti a něčím, co si můžete dát do aktuálních souvislostí bez znalosti historie, je akvizice studia Rare společností Microsoft – částka v roce 2002 přesáhla 375 milionů dolarů, přičemž v té době mělo Rare jen něco kolem 200 zaměstnanců a jednu pobočku.

Nahlásit chybu v článku

Napsat komentář

Další články
Nahoru