Nahradí streamování her nutnost mít herní PC či konzoli?

Nahradí streamování her nutnost mít herní PC či konzoli?

Služeb se testuje opravdu mnoho, kolik jich ale reálně funguje už nyní?

17. 1. 2019

Je fascinující sledovat, jak rychle se mění zažité návyky zákazníků, a co se může doslova přes noc stát novým standardem. Máte-li rádi filmy a seriály, určitě jste už uvízli ve vodách Amazon Prime, Netflixu nebo HBO GO, narůstající popularita obsahu za předplatné ale už před lety vstoupila rovněž do segmentu videoher a v následujících letech se bude tenhle trend dramaticky rozvíjet. Po kolekcích vybraných prémiových her, ke kterým dostanete v rámci Xbox Game Pass nebo třeba Origin Access přístup za pár stokorun měsíčně, se totiž chystá nová vlna, která hodlá spláchnout potřebu vlastnit konzoli nebo herní počítač. Ačkoliv tu už byly pokusy jako OnLive nebo Gaikai, až nyní uzrála doba na streamování her do takřka jakéhokoliv zařízení, ke kterému můžete připojit gamepad nebo myš, a když se podíváte pod pokličku, zjistíte, že se v hrnci nevaří jenom PlayStation Now nebo GeForce Now. Své streamovací služby chystá Google, Amazon, poohlíží se po nich Microsoft a do vzájemné soutěže online platforem nově vstupují také telefonní operátoři. Pojďme se tedy společně podívat, s čím můžeme v blízké budoucnosti počítat, kolik to bude stát, jak jsou na tom jednotlivé služby pohledem Evropy nebo přímo České republiky, a co všechno budeme potřebovat k tomu, abychom si mohli zahrát nejnovější hry třeba na tabletu.

Jenom rychlost nestačí

Jasná odpověď na poslední otázku je – rychlý internet – možná ale budete překvapení konkrétními specifikacemi. Ačkoliv většina služeb, o kterých budeme dneska mluvit, vyžaduje připojení o rychlosti kolem 20 megabitů za sekundu a víc, již zmiňovaný PlayStation Now požaduje pro spuštění her pouhých 5 megabitů. Vzhledem k tomu, že i v České republice ubývá míst, kde by nebylo dostupné 4G či LTE připojení, zdá se být rychlost podružným problémem. Mnohem podstatnější je fyzická vzdálenost serverů a s ní spojená latence, která byla a stále je tím největším oříškem. Z hraní doma, na vlastní konzoli nebo počítači, jsme zvyklí, že hra reaguje ihned, maximálně s tak nicotnými ztrátami, že je nejsme schopní rozpozná a vůbec na ně nereagujeme. Stačí ale zpomalení odezvy o několik milisekund a některé rychlejší hry se stávají nehratelnými. Největším omezením z našeho pohledu tak zatím zůstává samotná dostupnost služeb, ale vzhledem k již fungující online infrastruktuře, která by mohla začít využívat hry již brzy, nebude překážkou ani latence.

Nahradí streamování her nutnost mít herní PC či konzoli?

Lokální streamování

Hodně oblíbenou formou streamování herního obsahu je tzv. lokální streamování po domácí síti. Ať už se bavíme o konzolích, nebo PC, existují služby, které vám dovolí přesunout se z obývacího pokoje k menšímu zařízení, nebo naopak - od počítače rovnou do křesla před velkou televizí. Své řešení má Xbox - Game Streaming, PlayStation - Remote Play a pro PC hry jej nabízí třeba NVIDIA Shield, nebo Steam Link (už se nevyrábí, ale je stále k dostání). K těmto zařízením či aplikacím je pak nutné pouze připojit vhodný ovladač a hrát takřka bez latence kdekoliv po domě či bytě.

Sliboval jsem vám ale přehled těch nejzajímavějších služeb, které budou v dohledné době relevantní, a není nic snazšího, než začít u těch největších. Na mysli tím mám samozřejmě Google a jejich přibližně 3 měsíce běžící beta projektu Stream. Jednoduše nazvaná služba momentálně nemá nastavený cenový rámec a umožňuje testování jen vybraným hráčům na území Spojených států, ale dosavadní dojmy jsou až neuvěřitelně pozitivní. Na Redditu se to v říjnu hemžilo pochvalnými recenzemi, které kladně hodnotily nejen rychlost, s níž se zatím jediná dostupná hra Assassin’s Creed Odyssey spouští, ale především to, jak hladce běží. Pomalé internetové připojení sice rozbíjí obraz, úplně stejně jako kdybyste ztráceli rychlost při sledování jakéhokoliv streamu, ale ovládání tím netrpí. Jsou navíc tací, kdo nezaznamenali vůbec žádnou latenci a hra jim celou dobu běžela v plném rozlišení bez jakýchkoliv problémů. Uvážíme-li, že nejbližší cloudové data centrum Googlu je ve Frankfurtu, naděje na bezztrátové hraní v České republice je hodně vysoká. Výhledově ale s Project Stream nepočítejte dříve než koncem letošního roku s tím, že spuštění v Česku může být tématem až let následujících.

Popírá cloudové hraní smysl konzolí?

Dalším projektem je xCloud – jedná se o službu Microsoftu, která může být do budoucna spojena s již běžící půjčovnou Xbox Game Pass a dorazit na svět spolu s novou konzolí. Project xCloud totiž momentálně testuje jen pečlivě vybraná a náležitě uzavřená skupinka hráčů a na oznámení otevřenějšího přístupu alespoň do bety zatím čekáme. Jisté v tuto chvíli je, že na začátku by mělo být v porovnání s Projectem Stream dostupných hned šest her, všechno poběží na serverech Azure (nejbližší je opět ve Frankfurtu) a hned od začátku by měla být dostupná aplikace pro mobilní zařízení. Síla xCloudu je ale v hybridním přístupu ke streamované hře, jejíž část bychom měli mít stále spuštěnou lokálně, aby se snížily nároky na rychlost připojení a eliminoval se lag. Za oběť tomuto rozhodnutí sice padne instantní hratelnost, ale po stažení či kontinuálním stahování potřebných dat na pozadí během hraní by mělo být dosaženo ještě lepších výsledků. Už nyní je ovšem jisté, že ačkoliv vidí Microsoft v xCloudu obrovský potenciál, konkrétní výsledky tu budou až za několik let, a pořád musíme počítat s tím, že Microsoft nemění nic z plánů na novou konzoli. Ta by ale v případě plně funkčního cloudového hraní začala být zbytečná a tenhle – pro mnohé nevyhnutelný proces – bude uměle zdržován.

Nahradí streamování her nutnost mít herní PC či konzoli?

Kompletní přechod ke cloudu?

Pokud se dosavadní spekulace nad podobou a vlastnostmi nové generace konzolí PlayStation a Xbox zakládají alespoň zčásti na pravdě, pak se dočkáme jen vcelku standardního výkonnostního upgradu. Ostatně bývalý šéf herní divize Sony Andrew House mluvil v dubnu loňského roku o tom, že pro Sony jsou hry na fyzických nosičích stále velmi důležité a podobně se k tomu dle spekulací staví v Microsoftu. Na druhou stranu je ale nutné poukázat na množící se indicie, že chce Microsoft otestovat vody novou revizí Xboxu One bez mechaniky - přezdívá se jí Maverick - a to by mohlo být později bráno jako první důležitý krok směrem ke cloudovému hraní.

Pojďme tedy raději k něčemu, co je dostupné už nyní a můžete se aktivně hlásit o přímé vyzkoušení. Přímou, leč technologicky ne tak propracovanou konkurencí xCloudu je již běžící PlayStation Now, jehož dostupnost doslova olizuje hranice České republiky. Z okolních zemí je k dispozici v Německu a Rakousku, nevypadá to ale, že by se měl po Evropě aktivně šířit. Spíš to vypadá, že se šířit nebude vůbec, což by samozřejmě byla škoda, ale podle všeho dochází službě dech. Poslední rozšíření ze Spojených států do Evropy proběhlo před necelými čtyřmi lety a nejvýraznější novinka ze září loňského roku přišla coby reakce na stále populárnější Xbox Game Pass – PS2 a PS4 hry z nabídky PlayStation Now je nyní možné také stahovat k lokálnímu hraní bez internetu. Cenově na tom služba není nejhůř – roční předplatné je nastaveno na 100 eur, v nabídce ale chybí ty největší pecky a je téměř jisté, že s příchodem nové konzole bude služba zrušena. Podle spekulací by ji ale měl nahradit úplně nový mix půjčovny a streamovací platformy, před čímž Sony nezavírá oči i v souladu s přesvědčením, že fyzické kopie her budou pro nadcházející generaci konzolí stále velmi důležité.

Americké trendy nejsou evropské trendy…

Nezajímají-li vás konzole a rádi byste si bez výkonného počítače zahráli něco ze Steamu, Battle.netu nebo uPlaye, můžete vyzkoušet v bezplatné betaverzi GeForce Now. Hned v úvodu je ale nutné upozornit, že GeForce Now sice funguje coby robustní streamovací platforma, hry si přes ni ale nepůjčíte. V nabídce je přibližně 500 podporovaných titulů, které ale musíte pro hraní vlastnit, což GeForce Now ověřuje přihlášením k jednomu ze zmíněných digitálních obchodů. A i když není vyloučeno, že se funkce GeForce Now pozvolna rozrostou třeba i obchod, momentálně stojí služba trochu mimo hlavní proud. Ke hraní je navíc potřeba stabilní rychlé připojení a stává se, že i na 35-50megabitové lince zahlásí program možné chyby a hra je následně kvůli ztrátám packetů nehratelná. Pro GeForce Now jsou také typické poklesy rozlišení, kvůli čemu vypadá dle dostupných dojmů hraní jako kdybyste sledovali herní stream. Ne nehratelné, ale kvalitou obrazu od lokálně spuštěné hry nedostupné.

Mezi novými a již nějakou dobu běžícími službami jsou tedy vidět propastné rozdíly a je celkem zjevné, které z nich mají potenciál a které čeká v případě zájmu jejich provozovatelů nutná obroda. Vraťme se proto k zatím nejmodernějšímu Projectu Stream od Googlu, ve kterém se podle nejnovějších zpráv zhlédli také lidé z Amazonu. Začátkem nového roku oznámili, že i oni chystají svou herně streamovací službu a hodlají pro ni využít veškerou serverovou kapacitu, kterou mohou jejich Amazon Web Services nabídnout. Nejbližší datové centrum máme opět ve Frankfurtu, staví se ale nové v Miláně a uvažuje se nad Francií či Švédskem, takže pohledem latence by to nemuselo být zlé. Konkrétní plány ale Amazon v tuto chvíli nemá, jen naznačil, že jedná s vydavateli a bude připraven spouštět v roce 2020. A když byla řeč o operátorech, první vlaštovkou je americký Verizon. I ten má se streamováním her velké plány a mohl by přímo promluvit do již probírané funkcionality GeForce Now. Streamování her pod Verizonem totiž budou fungovat na Nvidia Shield a zařízeních s operačním systémem Android a podle prvních obrázků se mohou hráči ve Spojených státech těšit doslova na smršť titulů. Detroit a God of War bereme s nadhledem – může jít jen o placeholder obrázky – nechybí ale novinky jako Anthem nebo nové Metro, které podtrhují fakt, že se již rozběhlo uzavřené testování. Pro ostatní operátory by to pak mohl být signál, začít o streamování her mluvit otevřeněji, a ne jen potichu budovat 5G sítě.

Nejbližší datové centrum Amazonu máme ve Frankfurtu, staví se ale nové v Miláně a uvažuje se nad Francií či Švédskem. Pohledem latence by tedy cloudové hraní nemuselo být zlé, konkrétní plány ale Amazon v tuto chvíli nemá.

Na úvod jsem vám ale sliboval hrnec plný dobrot a skutečně – ve Spojených státech nabízí streamování her ve spojitosti s půjčovnou daných titulů mnoho platforem. Za všechny můžeme jmenovat Shadow, slibující výkon nejrychlejších karet od Nvidia a podporu 4K hraní, PlayKey za pouhých 10 dolarů měsíčně, LiquidSky, kde si de facto pronajímáte virtuální herní počítač a nakonec Vortex. Ne, nezatajili jsme vám, že bychom si rozjeli vedlejšák, ale Vortex skutečně existuje a i bez nabídky těch nejnovějších her je příjemnou alternativou. Je ovšem na čase, aby se americké trendy začaly objevovat i v Evropě a my skutečně mohli začít chápat streamování her jako proklamovaný game changer. Zatím je to totiž moc pěkná teorie, ale bez odpovídajícího praktického využití. Alespoň tady, u nás, v české kotlině.

Nahlásit chybu v článku

1

Napsat komentář

Další články
Nahoru