Může survival režim spasit problémový Fallout 76?

Zajímavý nápad a důraz na PvP s sebou bohužel přináší spoustu rizik

26. 1. 2019
Název hry: Fallout 76 Vývojář: Vydavatel: Datum vydání: 14. 11. 2018 Platformy: , , Žánr:

Fallout 76 nemá na růžích ustláno. Od svého představení na loňské E3 bojuje Bethesda s přízní komunity, hra trpí na nejrůznější problémy a stále se objevují nové nepříjemné kauzy. Začalo se dokonce spekulovat o možném přestupu na free to play režim, což sice Bethesda vyvrátila, ale fanoušci ani tak nedostali důvod, hledět na hru s menší skepsí. Vývojáři se proto musí snažit, aby pošramocenou pověst napravili, a to kromě opravování chyb znamená rovněž přísun dalšího obsahu. Mohl by jím být čerstvě odhaleného survival režim, i o něm ale hráči pochybují a vyvstávají otázky, zda hře spíše neuškodí.

Detaily plánovaného a delší dobu naznačovaného rozšíření přináší obsáhlý příspěvek Inside the Vault na webu hry. Ve stručnosti jde o to, že hlavní nabídka bude nově obsahovat volbu mezi dvěma režimy. Klasický Adventure mód zůstává a nijak se nemění, vybrat bude ale možné ještě zmiňovaný Survival, který přinese větší výzvu, bohatší odměny i krutější tresty. Do tohoto režimu budete moci vstoupit jak s úplně novou postavou, tak s postavou, kterou jste si dosud piplali v základní verzi hry, v takovém případě ale musíte být hodně opatrní. Mezi oběma pomyslnými světy se totiž sdílí všechno, co jste již získali a v nelítostném boji o přežití můžete o všechno hodně rychle přijít. Dalším specifikem pak je, že oproti původní verzi hry není PvP volbou, ale takřka povinností. Všechny postavy živých hráčů (samozřejmě vyjma těch v partě) budou od začátku označené jako nepřátelé a ihned se s nimi můžete pustit do boje. Odpadá tím nutnost určitého schválení potyčky oběma stranami i případné postihy, které hrozí v původní verzi.

Jinak by ale měla být náplň obou režimu identická, takže měnit se bude především motivace a celková obtížnost. Smrt bude znamenat teleport do kempu či do domovského vaultu a odpadají jakékoliv možnosti pomsty, resp. zisku ztracené výbav. Na druhou stranu by to měla vyvážit velikost odměny v případě, podaří-li se vám vyváznout ze souboje živí a konkrétně se bavíme o dvojnásobném počtu získaných zátek + výbavě padlého nepřítele. S novým, značně kompetitivním režimem, jsou nedílně spojeny také nejrůznější on-line žebříčky, ve kterých hráči okamžitě uvidí své postavení v porovnání s ostatními, na tomto místě ale ještě Bethesda plánuje nějaké změny a o konkrétní podobě žebříčků bude informovat později.

Tím se dostáváme k tomu, co už padlo v úvodu – nový režim, bez ohledu na to, jak jednoznačně a neinvazivně může působit, není jednomyslně přijímán jako pozitivní vylepšení či obohacení hry. Výhody novinky jsou zjevné – díky možnosti přenášet postavy z jednoho režimu do druhého se survival stane okamžitě přístupnou herní variantou a nebezpečnější povaha módu příznivě podtrhuje atmosféru i napětí. Survival s sebou ale může přinést kupu dalších problémů a hlavně znemožňuje tvůrcům, aby se mohli plně soustředit na odladění alespoň jedné z částí hry.

Pokud budou vývojáři chtít překotně měnit fungování survivalu jen na základě reakcí fanoušků, pak jim můžeme popřát leda tak hodně štěstí.

Kdo se kupříkladu naučil využívat chyb a získávat výhody, ten je bude moci libovolně přenášet i do světa s neomezeným PvP, na což logicky doplatí loajální a féroví fanoušci série. Stejně tak se kvůli migraci ze hry vytrácí motivace budovat něco od nuly, což je ještě podtrženo plánem Bethesdy, zavést v survivalu stejný mechanismus škálování úrovní jednotlivých hráčů. Zatímco v dobrodružném režimu dává srovnávání schopností hráčů smysl, pro survival to znamená, že i čerstvý zelenáč/nová postava bude představovat hrozbu pro někoho, kdo do hry investoval desítky hodin a pravděpodobně i nějaké peníze navíc. Jistě, situaci by mohlo vyřešit zablokování soubojů mezi hráči až do konkrétní úrovně, určitě ale i vy chápete, že jde jen o umělé řešení problému, který je však nutné řešit z pomyslného sklepa, a nikoliv od střechy. A to už ani nechci zmiňovat fakt, že respawn do vaultu po nevydařeném souboji může dle některých fanoušků nového Falloutu svádět k tomu, aby se u výchozí lokace poflakovali dobře vybavení hráči častěji a tím pořádně znechutili zážitek ostatním.

Jak vidíte, pochybností vzniklo prostým oznámením nového módu opravdu hodně a sami vývojáři nedávají nijak významně najevo, že by měli všechno dostatečně promyšlené. Tvrdí, že nic z oznámených věcí není vytesáno do kamene a odkazují se na plánovanou březnovou betaverzi; pokud ale budou chtít překotně měnit fungování survivalu jen na základě reakcí fanoušků, pak jim můžeme popřát leda tak hodně štěstí. Bethesda dokonce varuje (sama sebe?) před tím, že jde v podstatě jen o nástřel konceptu a práce je před nimi ještě hodně, takže žádá, aby byli fanoušci shovívaví nejen ve smyslu finální podoby, ale také v případě, bude-li se vydání odsouvat. Zůstává proto otázkou, proč se vůbec do přidávání tak velké části pouští ve chvíli, kdy základní hra nepůsobí úplně hotovým dojmem a proč se už nyní v datech hry objevují náznaky možného týmového deathmatche coby třetího hlavního režimu? Ano, i ten dokázali data mineři vysledovat a vypadá to, že Bethesda – bez ohledu na okolnosti – jen plní někým předem nastavený plán. A to není dobře. Pro Fallout 76, ani pro hráče.

Nahlásit chybu v článku

2

Napsat komentář

Mohlo by vás zajímat

Nahoru