Muž, který málem zabil Xbox mu prý nevěřil od začátku

Muž, který málem zabil Xbox mu prý nevěřil od začátku

Tvůrce konzole Seamus Blackley vypráví o nepopulárním šéfovi divize Xbox Donu Mattrickovi

6. 3. 2019

Většina hráčů si bývalého šéfa divize Xbox Dona Mattricka pamatuje především díky nechvalně proslulému výroku, který padl v předvečer E3 2013 v rozhovoru s novinářem Geoffem Keighleym. Mattrick na konto Xboxu One řekl: „Myslím, že si ho lidé zamilují, že pochopí, co se snažíme vytvořit. Tedy spojit zábavu a hry s možnostmi, které nám dává jediná krabička, navržená k neustálému připojení k internetu. Pro lidi, kteří to cítí jinak a nemohou si internet zajistit, tu máme další produkt, jmenuje se Xbox 360.“

I po letech si určitě vzpomenete, co všechno tahle věta způsobila – v první řadě vykolejila samotného Keighlyeho, který se raději ještě jednou přeptal, zda jde skutečně o vzkaz Microsoftu těm, komu se Xbox One nelíbí. Krátce poté se vyrojily články, které Mattricka podrobily těžké kritice a ani hráči nenechali na tehdejším šéfovi Xboxu nit suchou. Necelý měsíc poté proto Microsoft vydal tiskovou zprávu, že Donovi Mattrickovi děkuje za úžasných šest let a přeje mu všechno nejlepší v novém zaměstnání na pozici CEO ve společnosti Zynga. Pro všechny zmíněné strany tak šlo o ukončené téma, ke kterému se už z pochopitelných důvodů nechtěl nikdo vracet, přesto se tak s odstupem necelých šesti let děje.

Muž, který málem zabil Xbox mu prý nevěřil od začátku

Seamus Blackley

Poté, co vystudoval elektronické inženýrství na univerzitě Tufts, připojil se k týmu Blue Sky Productions (později známé jako Looking Glass) a pracoval na Ultima Underworld a System Shocku. Podepsal se rovněž pod fyzikální systém ve hře Flight Unlimited, ovšem kvůli neochotě začít ihned pracovat na pokračování leteckého simulátoru z Looking Glass odešel. Uplatnění našel v DreamWorks Interactive, kde se coby producent podílel na výrobě Jurassic Park: Trespasser, který kvůli škrtům v rozpočtu a přílišným ambicím na poli fyziky neuspěl. Během uvedené rozbité hry se nicméně potkal s Billem Gatesem a coby manažer programátorů přišel do Microsoftu pracovat na DirectX. Po uvedení PlayStationu 2 přesvědčil vedení Microsoftu, aby se pustili do výroby vlastní konzole a tyto plány se zhmotnily v podobě Xboxu. Nyní se Blackley zabývá augmentovanou realitou a hologramy.

O aktuální rozruch se přitom nepostaral nikdo významnější než duchovní otec konzole Xbox Seamus Blackley, který na Mattricka vzpomněl prostřednictvím nedávného Tweetu. Naznačil v něm, že mu přišlo nesmírně ironické, když se dozvěděl o Mattrickově nástupu na pozici CEO Xboxu, protože ten samý člověk, tehdy v roli šéfa EA Canada, před uvedením původního Xboxu myšlence vůbec nevěřil. „Nikdy jsem o tom nemluvil, ale Dona Mattricka coby šéfa Xboxu jsem vnímal s opravdu velkou ironií. Když jsem totiž poprvé dorazil do EA Canada, abych jim představil plány Microsoftu na vlastní konzoli, téměř mi zakázal, abych s jejich firmou vůbec jednal. Absolutně nevěřil, že je něco takového možné. Bylo to tehdy opravdu napjaté,“ napsal Blackley doslova.

Nechal tak vzpomenout na přelom tisíciletí, kdy objížděl jednotlivé herní společnosti a snažil se dohodnout budoucí spolupráci na poli konzolového hraní, které sám v Microsoftu prosadil v roce 1999 poté, co Sony představila svůj PlayStation 2. A i přes to, že po uvedení konzole z Microsoftu odešel, je s osudem Xboxu navždy spojen a logicky si vzpomíná i na Mattrickův popisovaný incident. „Jasně, pamatuju si to. Bylo bolestivé něco takového slyšet. Vždycky jsem to cítil tak, že jsme s hráči na stejné úrovni. Museli jsme spolupracovat, aby všechno fungovalo,“ odpovídá Blackley diplomaticky jednomu z fanoušků. A svůj postoj vůči Mattrickovi podtrhuje jednoduchou odpovědí – ano – na konstatování dalšího člověka, jak je dobře, že Xbox momentálně vede Phil Spencer.

Na druhou stranu je ale nutné zdůraznit, že se k popisovaným záležitostem Don Mattrick nevyjádřil a je pravděpodobné, že na celou věc bude mít svůj vlastní pohled. Je také férové vzít v potaz, že pod jeho vedením zaznamenal Xbox 360 masivní úspěch a hráčská základna narostla z 10 na více než 76 milionů hráčů. Dařilo se mu i v prosazování služby Xbox Live, která se pod Mattrickem ve smyslu aktivních předplatitelů zvýšila o více než 42 milionů uživatelů. A co se nového hardwaru týče, Mattrickův tým stál u zrodu Kinectu, o který sice hráči přestali mít poměrně rychle zájem, ale i tak trhal prodejní rekordy a byl považován za jednu z nejinovativnějších herních periférií.

Nahlásit chybu v článku

2

Napsat komentář

Další články
Nahoru