Mohou za problémy Cyberpunku 2077 externí testeři?

Údajný zaměstnanec QA firmy Quantic Lab zřejmě odhalil původ vážných problémů hry

Zdroj: CD Projekt RED
28. 6. 2022
Název hry: Cyberpunk 2077 Vývojář: Vydavatel: Datum vydání: 10. 12. 2020 Platformy: , , , , , Žánr: ,
Cyberpunk 2077

Když po několika odkladech vyšel před dvěma lety v prosinci Cyberpunk 2077, hráči se nedočkali očekávaného herního zážitku od tehdy ještě milovaného CD Projektu, ale mrazivé sprchy a poměrně brutálního vystřízlivění. Bez jakýchkoliv pochyb byl Cyberpunk 2077 ve svém zárodku zajímavou a rozsáhlou hrou, kterou však na kolena srazilo nečekané množství obrovských chyb a designérských nedodělků, kvůli kterým si museli vývojáři projít peklem. Nekonečné přívaly nadávek, zdrcující kritika a jen obtížné hledání té správné cesty sice nakonec vedly k jisté formě vykoupení, zvlášť po vydání next-gen updatů, ale pachuť a hlavně nedůvěra v hráčích stále přetrvává. Není navíc překvapivé, že se jméno slavného studia začalo přirozeně používat jako synonymum nefungujícího korporátu, z něhož může vzejít jen chybami zatížená hra, která bude doopravdy dokončena až měsíce, ne-li roky po svém uvedení.

Kdo za to všechno může? Až dosud bylo za jednoznačné viníky označováno vedení CD Projektu, případně vedoucí pracovníci jednotlivých oddělení, skutečnost ale může být přeci jen trochu jiná. Údajný zaměstnanec firmy Quantic Lab, která poskytuje herním společnostem služby v oblasti testování, totiž promluvil o domnělém fungování i přístupu k testování Cyberpunku 2077. Rumunská společnost obdržela kontrakt od CD Projektu i díky předchozí zkušenosti se Zaklínačem 3, který sice rovněž nedorazil k hráčům bez chyb, nicméně jejich míra nespustila tak obrovskou kauzu a vývojářům se povedlo dnes oceňované RPG velmi rychle opravit do uspokojivého stavu. Jenže právě tento předpoklad, že Quantic Lab zopakují svou kvalitní práci z doby před vydáním Zaklínače 3, měl podle citovaného zaměstnance vést k tomu, čeho jsme byli na konci roku 2020 přímými svědky. Svou výpověď poslal do světa prostřednictvím amerického youtubera Chrise Zakrzewskiho vystupujícího na kanále Upper Echelon Gamers a nutno přiznat, že je značně znepokojivá.

Důvodem bylo jednoduše to, že mnoho z předchozích testerů z firmy už dávno odešlo a CD Projekt není jedinou společností, kterou se nechal Quantic Lab najmout.

Jak Zakrzewski ve svém videu uvádí, informace obdržel před několika dny ve formě více než 70stránkového dokumentu, který má odkrývat pozadí fungování Quantic Lab. Ačkoliv ve videu všechny stránky rozmazal natolik, že nejsou čitelné, Zakrzewski uvádí, že působí velmi věrohodně a detailně popisují nejen pracovní postupy, ale také části Cyberpunku 2077, způsob odhalování bugů, jejich reportování a další záležitosti týkající se nakládání s jednotlivými zaměstnanci nebo komunikace s vývojáři z CD Projektu. „Vše začalo ve 4. čtvrtletí roku 2019, kdy projektový vedoucí [Quantic Lab] vyrazil do Polska, aby se setkal s vývojáři a získal kontrakt,“ vymezuje Zakrzewski začátek všech problémů. Ten první měl přijít už během popisovaného jednání, kdy si vývojáři hry mylně mysleli, že se do testování v Quantic Lab pustí zkušení veteráni, jejichž rukama už prošla řada titulů, včetně Zaklínače 3. A i když při této představě zástupci Quantic Lab autory Cyberpunku 2077 nechali, ve skutečnosti hodlali práci svěřit testerům, které Zakrzewskiho zdroj popisuje jako juniory. Důvodem bylo jednoduše to, že mnoho z předchozích zaměstnanců z firmy už dávno odešlo a CD Projekt není jedinou společností, kterou se nechal Quantic Lab najmout.

„Pokud se bavíme o jednom z nejambicióznějších projektů v historii, je nezkušenost na straně testerů vážným problémem,“ uvádí youtuber. Druhým dechem ale dodává, že ani on, ani jeho zdroj nepochybují, že řadoví zaměstnanci a nižší manažeři vložili do práce maximální úsilí, na tomto místě se ale video rozbíhá do dvou směrů, v nichž se řeší konkrétní případ Cyberpunku 2077 a současně i systémový problém týkající se testování her obecně. Na každý pád, jedním ze závažných problémů byl přístup k tomu, co mělo být podle vedení Quantic Lab dobře odvedená práce. Pokud byste si mysleli, že je to pečlivé testování příběhových questů nebo zkoušení vynutit opakovaně chybu a kvalitně popsat, co jí způsobuje, pak jste vedle. Pokud jsou informace prezentované na kanále Upper Echelon Gamers věrohodné, pak je nejsilnějším kritériem pro Quantic Lab množství odhalených bugů. A protože si zřejmě na začátku mysleli v CD Projektu to samé, vznikly prý denní kvóty na to, kolik chyb musí jeden tester odhalit. Jak ovšem popisuje Zakrzewski, při takovém tlaku většina 30členného týmu prostě jen nahlašovala drobnosti, jako byly posuny textur či drobné glitche a doslova zaplavila vývojáře v Polsku stovkami a tisícovkami chyb, které ale nebylo v danou chvíli nutné prioritně nahlašovat.

„Namísto soustředění se na hlavní nedostatky, jako jsou mechanické problémy, questy nebo hru rozbíjející bugy, dostávali vývojáři zprávy o náhodných a nedůležitých drobnostech, jejichž opravy konzumovaly neskutečné množství člověkohodin,“ říká youtuber. Samozřejmě tím nemyslí, že by hry neměly vycházet odladěné a že by se měla zcela přeskočit fáze finálního odlaďování, ale dům nejprve musí stát na pevných základech, než se bude řešit jeho výmalba. A právě tohoto stavu se nemělo dařit i po dlouhých měsících dosáhnout, což nevyhnutelně vedlo ke známé katastrofě. Vývojáři z CD Projektu samozřejmě nebyli ke způsobu práce Quantic Lab slepí a hluší, takže situace došla do bodu, kdy přímo instruovali testery, ať se zaměří na velké problémy a přestávají nahlašovat drobnosti, jenže to už podle zdrojů Chrise Zakrzewskiho bylo pozdě. Možná i proto byla hra opakovaně odložena a možná i proto Marcin Iwiński ve svém omluvném videu po vydání Cyberpunku 2077 zmínil, že zřejmě podcenili testování, ale pravdu se už v tuto chvíli z oficiálních míst zřejmě nikdy nedozvíme.

Quantic Lab

Rumunská společnost Quantic Lab byla založena v roce 2006 a s více než 15letými zkušenostmi se sama řadí na pozici jedné z vedoucích evropských firem zaměřujících se na obor testování. Spolupracuje s vývojáři a vydavateli jako CD Projekt, Paradox Interactive, THQ Nordic, Ubisoft, Techland či Deep Silver a v portfoliu jejich referencí byste našli desítky her. Kromě v textu zmiňovaného Zaklínače 3 to byly například hry Darksiders, Divinity, Gothic, Farming Simulator, Call of Juarez nebo Warhammer 40,000 Inquisition - Martyr. Bez povšimnutí není ani fakt, že firma od roku 2020 patří skupině Embracer Group a kromě svých tří rumunských poboček se stovkami zaměstnanců má i nové kanceláře ve Velké Británii.

Přesto se mělo vedení Quantic Lab snažit reagovat na pokyny CD Projektu a učinili na první pohled logický krok – zvětšili počet testerů přidělených k Cyberpunku 2077. Ze 30členného studia se stalo studio 60členné, ale tahle změna paradoxně přinesla jen další problémy. Do firmy totiž nenastoupili zkušení testeři, kteří už dříve pracovali v jiných společnostech, ale úplně noví zaměstnanci, z nichž někteří tuto práci dělali úplně poprvé. Vysvětlit takovým lidem, jak se hry testují a ponořit je do celého procesu, aby v rámci něj byli užiteční, se podle Zakrzewskiho rovněž nepovedlo a celý proces se paradoxně zpomalil. Ani o těchto krocích ale neměli lidé z Quantic Lab informovat CD Projekt, a to údajně z důvodu, aby si vývojáři nakonec nevybrali někoho jiného a testovací firma nepřišla o lukrativní kontrakt. Ačkoliv zdroje Zakrzewského nepřidávají žádné detaily o částkách, testovat jednu z nejočekávanějších her moderní éry videoher by bylo zřejmě zajímavé pro všechny, ani to ale rozhodně neospravedlňuje postup Quantic Lab, pokud se odehrál tak, jak je popisováno.

Nic z výše citovaného nicméně zcela nesnímá vinu i ze samotného CD Projektu, který si měl situaci mezi testery lépe pohlídat a aktivněji reagovat na objevující se problémy. Už jen skutečnost, že si polští vývojáři nedokázali zajistit transparentní přísun informací nebo komunikaci s jednotlivými testery, věstí jisté problémy, které se nakonec objevily a způsobily CD Projektu masivní škody zejména na reputaci. Jenže i v tomto ohledu prý postupuje Quantic Lab – a to i u dalších projektů – velmi striktně a zakazuje zaměstnancům pod výhružkami a vysokými finančními pokutami o testovaných hrách s kýmkoliv mluvit. Jak navíc uvádí Zakrzewski, v Quantic Lab nemá být tolerován jakýkoliv jiný názor než ten, který je v souladu s postojem vedení, a i to může být důvod, proč zkušenější zaměstnanci po jistém prozření zvedli kotvy a z firmy odešli. Jestli se vše odehrálo tak, jak Zakrzewski popisuje a řada médií bohužel přejímá zcela automaticky jako daný fakt, s největší pravděpodobností nezjistíme, celý případ kolem Quantic Lab nám ale dává nahlédnout na další možnou eventualitu průběhu vývoje a odkrývá skutečnost, že vývoj her je všechno jen ne přímočará a jasně nalinkovaná záležitost.

# akční # kyberpunk # open world # polská # rpg # sci-fi

Nahlásit chybu v článku

1

Napsat komentář

Mohlo by vás zajímat

Nahoru