Místo E3 chystá Sony vlastní akci Destination PlayStation

Místo E3 chystá Sony vlastní akci Destination PlayStation

Proběhnout by měla ještě v únoru, dozvíme se z ní data vydání očekávaných exkluzivit?

12. 2. 2019

Jméno Shawna Laydena vám musí být dobře známé, pokud jste v uplynulých pěti letech sledovali alespoň jednu tiskovou konferenci Sony na E3. Dnes již bývalý šéf americké herní divize se stal po Jacku Trettonovi ústřední postavou ve chvílích, když bylo nutné vystoupit na pódium a seznámit hráče i novináře s budoucími plány, týkající se konzole PlayStation. A ve své nové roli předsedy Worldwide Studios – tedy skupiny first party vývojářů, kteří stojí za vysoce ceněnými exkluzivitami – hodlá v odhalování důležitých informací pokračovat. Naposledy se tak stalo v rozhovoru pro magazín Game Informer, ve kterém Layden odpovídal na místy poměrně kousavé dotazy šéfredaktora Andyho McNamary. Témata se týkala aktuálního postoje k čistě singleplayerovým hrám, zpřístupňování cross-platformového hraní, handheldu PS Vita, služby PlayStation Now a přirozeně také nevoli účastnit se letošního ročníku E3. Právě na tomto místě se Layden rozpovídal nejvíc a nabídl jednak zajímavý pohled Sony na měnící se veletrh a jednak velmi vágně přislíbil, že se už v únoru dočkáme speciální akce Destination PlayStation, na které se bude mluvit o tom, co Sony pro letošní rok chystá. A jistě chápete, že zejména druhé prohlášení vyvolalo na internetu bouřlivou diskuzi…

E3 se nemění, hry ano

Pojďme ale nejdříve k veletrhu E3, který se lidé ze Sony rozhodli pro letošní rok vynechat. Už dříve zaznělo, že by se hráči pravděpodobně nedozvěděli nic zásadního a japonský gigant se chce vyhnout zklamání nebo nenaplněným očekáváním, která se s velkými firmami typu Sony automaticky pojí. Layden tohle prohlášení v rozhovoru rozvedl a vyjmenoval i další body, kvůli kterým nechce Sony rozbíjet stan na losangeleském výstavišti. „Čím se tahle show vlastně stala? Několik posledních let se snaží – a jimi myslím organizaci ESA, jejíž rady jsem i já součástí – pustit dovnitř nadšence a lidi se speciální vstupenkou. Rychle si pak uvědomíte, že neexistuje spojení mezi veletrhem pro profesionály a veřejnost. Je to jako, když do sebe vrazí dvě auta. Buďto je veletrh přizpůsobený zákazníkům, typicky Tokyo Game Show či Gamescom, nebo máte na byznys orientovanou akci typu CES, Motor Show nebo E3,“ vyjadřuje své rozčarování Layden a naznačuje, za co pravděpodobně lobbuje při jednání rady Americké herní asociace, tedy o jasné vymezení směru.

Místo E3 chystá Sony vlastní akci Destination PlayStation

Jak se měnila E3

Veletrh E3 odstartoval v roce 1995 a prvotně sloužil k tomu, aby se vývojáři her, výrobci konzolí a novináři mohli navzájem informovat o svých plánech pro celý následující rok. S nástupem internetu ale začal veletrh v mnohých očích ztrácet na svém významu a proběhlo několik pokusů o to, změnit jeho charakter. V letech 2007 se proto veletrh stěhoval do hangáru na letišti v Santa Monice a v roce 2008 pod označením E3 Media and Business Summit sice našel znovu útočiště na losangeleském výstavišti, ale počet návštěvníků byl omezen na pouhých 5000. Od roku 2009 se vše vrátilo do zaběhlých kolejí, ale každý rok můžeme sledovat odliv zájmu či transformaci toho, jak jednotlivé firmy o hrách během E3 informují.

Vůbec se totiž nebrání myšlence, že by se z E3 měl stát příslovečný festival hraní, neboť dle jeho slov už v dnešní době nepotřebujeme akci, ze které bychom se dozvěděli podstatné novinky pro celý nadcházející rok. „Zatímco dřív nebyl internet […], dneska již nevznikají žádná hluchá období, kdy by lidé nedostávali informace ze světa her,“ poukazuje Layden na změny, které proběhly v uplynulých 20 letech a kterým se organizátoři E3 nebyli schopní přizpůsobit. Z pohledu Sony pak došlo i na snížení počtu her, které jsou schopní za dané období vyprodukovat, a zatímco před lety vznikalo klidně i 15-20 titulů ročně, aktuální situace je odlišná. V letošním roce by proto Sony mohla mluvit pouze o hrách, které již byly představeny a které každý očekává, čímž se dostáváme k již nastíněné snaze nezklamat natěšené hráče a hlavnímu důvodu, proč se E3 neúčastnit. Layden ale naznačil, že to, co platí letos, nemusí platit v roce 2020 a všem je jasné, že s novou generací konzole PlayStation vznikne i prostor na oznámení her, které se podle spekulací už v tuto chvíli připravují.

Únor bílý, PlayStation sílí

Nyní ale pojďme k tomu, co Layden oznámil jen tak, mezi řečí, a co by hráče mohlo zajímat zdaleka nejvíc. Jak jste si určitě všimli, v loňském roce neproběhla tradiční show PlayStation Experience, která byla právě oním pomyslným festivalem hraní a umožňovala fanouškům vyzkoušet si většinu z toho, co bylo v létě k dispozici novinářům na E3. Logicky jsme si proto pokládali otázku, nakolik skutečně nemá Sony co odhalovat a nakolik jde o přípravu půdy pro odhalení PlayStationu 5? A i když na odpověď stále čekáme, Layden naznačil, že bychom ji mohli obdržet ještě v únoru: „Když přetočíte dobu o 22-23 let dopředu [od první E3 v roce 1995] máme tady únorovou akci Destination PlayStation, na které shrneme všechny naše důležité obchodní aktivity.“ Layden tím v rozhovoru navázal na to, že červen, kdy se tradičně E3 koná, není z firemního hlediska vhodným obdobím, naproti tomu únor – měsíc před koncem fiskálního roku – ano. Nenechte se ale informací o Destination PlayStation příliš strhnout, tato akce se konala už v minulosti a jde o obchodní sešlost ve 200tisícovém městě Scottsdale v Arizoně, kde se s partnery probírá například strategie distribuce a další ryze obchodní záležitosti.

V letošním roce by mohla Sona mluvit pouze o hrách, které již byly představeny a které každý očekává, nechce však hráče zklamat.

Ani tak ale není informace bez zajímavosti, vzhledem k tomu, že se Destination PlayStation v uplynulých dvou letech nekonalo a zájem Sony může být motivován ledasčím. Samozřejmě první, co vytane na mysli, je PlayStationu 5. Částečně by se tím opakoval vzorec z roku 2013, kdy lidé ze Sony rovněž v únoru odhalili PlayStation 4, pět dní poté proběhla akce Destination PlayStation, jenže už v červnu se nová konzole prezentovala na E3 a v listopadu byla v obchodech, což není v této situaci pravděpodobné. Mnohem reálnější se tak jeví odhalení dat vydání titulů jako Death Stranding, Ghost of Tsushima nebo The Last of Us: Part II, které stále neznáme a spekulace mluví o tom, že vyjdou ještě letos. Zda budou tyto informace veřejné, zatím není jisté, možné ovšem je, že nad rámec tradiční organizace budou chtít v Sony skutečně učinit nějaké změny a o akci zatím nemluvili z toho důvodu, aby správně načasovali zájem fanoušků i novinářů. Stejně tak je ovšem možné, že akce proběhne v tichosti a výsledky schůzek budou známy až v průběhu tohoto roku.

Nahlásit chybu v článku

5

Napsat komentář

Další články
Nahoru