Ačkoliv vzbudil Cyberpunk 2077 na letošní E3 značný rozruch, ne všichni byli s novou, bezmála hodinovou ukázkou bez výhrad spokojeni. Ostatně i my jsme poukázali na to, že ačkoliv hra neskrývá ambice a nepochybně půjde o výjimečné dílo, například zpracování střelby nebo jízdní model nepůsobí úplně přesvědčivě. Vedle podobných komentářů, směřujících ke konkrétním složkám hry, se však objevilo i několik nařčení z rasismu kvůli pojmenování haitského gangu Zvířata a zřejmě největší rozruch vyvolaly dojmy redaktora magazínu Rock Paper Shotgun Matta Coxe. Jeho kritika se promítá už do titulku – E3 demo Cyberpunku 2077 ukazuje slabý gunplay a nepředstavitelné stereotypy – a dále v textu poukazuje Cox na to, že se necítil být úplně v pohodě s tím, když hlavní hrdina hry střílel do černochů označených jako zvířata. O několik odstavců níže pak Cox přidává vyjádření Mateusze Tomaszkiewicze z CD Projektu RED, který uvádí, že ne všichni příslušníci gangu jsou černoši a že k podobným označením přistupují velmi citlivě, nezabránilo to však rozpoutání poměrně živé diskuze a jejího následného uzamčení.
Někteří čtenáři Rock Paper Shotgun s Coxem nesouhlasí, někteří ano a objevují se i názory, že by k něčemu takovému určitě nedal svolení Mike Pondsmith, autor stolní hry Cyberpunk 2020, která slouží jako předloha připravované videohry. „[Pondsmith] byl součástí vývoje na začátku a poskytl materiály, ze kterých vývojáři vychází. Teď už ale nevidím žádné náznaky toho, že by na vývoj dále dohlížel. Neexistuje navíc možnost, že by dal svolení nazvat gang Zvířata, pokud by nešlo o Furries (exotická rasa se srstí – pozn. red.) se zbraněmi,“ napsal uživatel s přezdívkou LexW1. A právě na tomto místě už Pondsmithův pohár trpělivosti přetekl. Na komentář zareagoval na Redditu a bez zaváhání se postavil na stranu vývojářů s tím, že jakékoliv nařčení z rasismu odmítá.
„Zaprvé, pokud bych nebyl úzce zapojen [do vývoje], stihl bych udělat víc svých věcí. Už teď skoro nemám život,“ napsal Pondsmith v bodovém seznamu svých připomínek. Na konto Zvířat uvedl, že toto označení přesně vystihuje, čím se gang cítí být, tedy silnými nebezpečnými a divokými zvířaty a že pojmenování jedné z postav Sasquatch (jiné označení pro Bigfoota – pozn. red.) to podtrhuje. V závěru si pak Pondsmith dovolil poukázat, že si nenechá od nikoho mluvit do své vlastní práce a nepřeje si, aby mu někdo říkal, co je správně a co je špatně. Nepřímo tím pak dává najevo, že o problematickém gangu s vývojáři jednal a není vyloučeno, že ho pro účely videohry pomohl stvořit, s přihlédnutím k tomu, že se v originální stolní hře nevyskytuje. O svém zapojení do vývoje a spolupráci s CD Projekt RED pak mluvil v několika rozhovorech a nikde nenaznačil, že by polští vývojáři podnikali zásahy do univerza Cyberpunku bez jeho svolení či požehnání.
Odhlédneme-li od této kauzy, na konto Cyberpunku 2077 se toho během E3 namluvilo opravdu hodně a skutečně zajímavé věci začaly vyplývat z rozhovorů po shlédnutí zmiňovaného dema. Quest designér Pawel Sasko například redaktorům VG247 prozradil, že se auta budou ve hře chovat jako Klepna v Zaklínači 3. „Auta jsou vybavena umělou inteligencí, takže pokud je zavoláte, budete moci sledovat, jak k vám jedou,“ vysvětlil Sasko. Dodal také, že je tím pádem můžete nechat zaparkovaná kdekoliv a netýká se to pouze vozidel, ale také motocyklů. Podobně jako v GTA V také budete mít k dispozici velkou garáž pro zaparkování všech dopravních prostředků, jen musí vývojáři podle Saska ještě pečlivě zvážit, kolik jich ve hře nakonec bude.
Poslední střípky zajímavých informací se točí kolem příběhu, resp. jeho zakončení, které nemá mít jednu správnou možnost. Lidé z CDP potvrdili, že na základě jednotlivých voleb v průběhu hraní bude formován i konec a Mateusz Tomaszkiewicz naznačil, že by prozkoumávání všech eventualit mohla být pro hráče docela solidní zábava. Už i proto, že některé mise povedou mimo Night City do oblasti nazvané Badlands, která metropoli obklopuje a kde fungují trochu jiná pravidla než ve městě. Z velké části je to dáno místním gangem nomádů, kteří putují mezi velkými městy a zdržují se v jejich okolí. Podle možností ve hře si navíc budete moci vybrat Nomády za svou rodinu a vycházet z jejich povahy po celou dobu hry. Jaké bonusy a možnosti to přinese, však můžeme zatím pouze hádat.