Microsoft chtěl koupit Nintendo, odpovědí byl výsměch

Microsoft chtěl koupit Nintendo, odpovědí byl výsměch

Téměř 20 let stará historka vyplula na povrch ve fascinujícím rozhovoru o vzniku Xboxu

Zdroj: Microsoft
7. 1. 2021

S dozvukem uvedení nové generace konzolí přinesl Bloomberg velmi poutavě zpracovaný článek o historii Xboxu. Příběh se před dvaceti lety dotýkal řady osobností z herního odvětví, kteří přijali pozvání k rozhovoru a prostřednictvím svých vzpomínek i dříve nevyřčených detailů dali dohromady fascinující zpověď vyprávějící o turbulentní době začátku nového milénia, ambicích Microsoftu i množství chyb a přešlapů, které redmondská společnost před vydáním první generace Xboxu udělala. Do vzpomínání se připojili tvůrce Xboxu Seamus Blackley, ředitel pro komunikaci s third party společnostmi Kevin Bachus, první ředitel divize Xbox Rick Thompson, druhý ředitel Robbie Bach, prezident a následný CEO Microsoftu Steve Ballmer, ředitelka plánování Jennifer Booth, ale také bývalý prezident Electronic Arts John Riccitiello, producent Bethesdy Todd Howard nebo autor Dead or Alive Tomonobu Itagaki. Už samotný výčet jmen je ohromující a informace, které zmínění poskytli ještě víc, nejvíce však v těchto chvílích rezonují úsměvné pokusy Microsoftu vstoupit na samém začátku jejich aktivit na poli videoher do velkých společností, jako je Electronic Arts nebo Nintendo.

Zdroj: Microsoft

Vzhledem k tomu, že obě společnosti zůstaly v uplynulých letech nezávislé, už můžete vytušit, že Microsoftu plán nevyšel, okolnosti ale při zpětném ohlédnutí působí poměrně legračně, ale zároveň nutí k přemýšlení, co by se stalo, kdyby lidé z EA či Nintenda souhlasili. „První společnost, kterou jsme oslovili, bylo Electronic Arts. Řekli jen – ne, díky – a tak jsme šli za Nintendem,“ uvedl ředitel obchodního rozvoje Bob McBreen. Kevin Bachus přidává, že pokyn přišel přímo od Ballmera, který chtěl zjistit, zda by Nintendo zvážilo akvizici. „Vysmáli se nám do obličeje. Představte si, že s někým hodinu sedíte a on se vám jen vysmívá. Takhle zhruba celá schůzka proběhla,“ prozrazuje však Bachus. McBreen nicméně vysvětluje, že Microsoft nevyrazil do ústředí japonské společnosti jen tak a prozrazuje, že o možném spojení se v průběhu roku 2000 mluvilo opakovaně.

Poslouchejte, vy jste mnohem lepší ve hrách s tím svým Mariem a dalšími postavičkami. Tak proč nás nenecháte postarat se o hardware,“ zněla hlavní idea vyjednávání, ke shodě však společnosti nedošly.

„Ve skutečnosti u nás zástupci Nintenda byli a procházeli s námi detaily ohledně možného spojení, ke kterému jsme jim poskytli i technické specifikace Xboxu,“ vzpomíná Bachus. Naznačil, že případná spolupráce stála na tom, že tehdejší hardware Nintenda nestíhal konkurenci (Nintendo 64 bylo na sklonku svého životního cyklu, pozn. red.), jmenovitě pak Sony a právě příchod nové výkonné konzole by mohl Nintendu vytrhnout trn z paty. „Poslouchejte, vy jste mnohem lepší ve hrách s tím svým Mariem a dalšími postavičkami. Tak proč nás nenecháte postarat se o hardware,“ zněla hlavní idea vyjednávání, ke shodě však společnosti nedošly. Howard Lincoln, který je předsedou americké divize Nintenda, bohužel nechtěl poskytnout žádné detaily s odvoláním na to, že veškerá interní komunikace je tajná, není však důvod (bývalým) zástupcům Microsoftu nevěřit.

Zdroj: Microsoft

Ostatně, přidávají i další podobné historky, týkající se například Square Enixu či Midway, po kterých měl Microsoft v minulosti také pošilhávat. „Na začátku listopadu roku 1999 jsme letěli do Japonska. Šli jsme na velkou večeři s jejich CEO a Ballmerem. O den později jsme už seděli v zasedací místnosti [Square Enixu] a oni řekli, že se k tomu musí vyjádřit finanční ředitel,“ uvádí McBreen. Finančí ředitel Square Enixu proto vystoupil a učinil krátké, leč rázné vyjádření – obchod nemůže být uzavřen, protože nabízená cena byla příliš malá. McBreen proto přiznává, že si v podstatě obratem sbalili své věci a letěli zpátky do Spojených států. U Midway pak vyjednávání zkrachovalo na tom, že Microsoft neměl zájem o početné oddělení obchodníků a marketérů, Microsoft chtěl hry a v akvizici pak ve výsledku neviděl takovou hodnotu, jaká se na začátku zdála.

Zmínění pamětníci pak pochopitelně v debatách nad akvizicemi zmiňují nákup Bungie, nešetří velmi hovorovými výrazy na konto jiných kolegů, případně jimi popisují reakce na práci Microsoftu a dále rozebírají vznik samotné konzole, její představení či problémy s výrobou, kterou ovlivnil teroristický incident ve Spojených státech v září 2001.

Nahlásit chybu v článku

3

Napsat komentář

Další články
Nahoru